Jump to content
Annons

Hur får man sång smälta in i en låt?

Recommended Posts

Annons
Många mixare kör hicut runt 100Hz och that´s it. Allt runt omkring får maka på sig med hjälp av lite eq...

Absolut!! Ta bort allt över 100 Hz som One Night säger så kommer sången smälta in mkt bättre......den kommer passa in så bra att du inte ens kommer att höra den 🙂

Dela på andra sajter

Jocke Boberg (oregistrerad)

Om man skall skoja till det lite extra kan man ju analysera sångspåret och kolla exakt hur frekvenskurvorna ser ut. Sedan gröper du ut motsvarande minusvärde i intrumentalspåret. Då får man en ganska intressant utgångspunkt. Testa TCs grafiska EQ som går att invertera.

När jag skall slaskmixa något och bara har 1 minut på mig brukar jag skära bort basen i sången, mixa instrumentalen lite lägre och dänga på slutmaximering.

Dela på andra sajter

EQa dig fram på följande sätt

höjning vid 250-350Hz beroende på vart basen i rösten ligger om du ska ha den tung, annars så gröp ur gitarrer och piano vid den här frekvensen

höjning vid 3-4KHz för att få fram lite klarhet i rösten

så brukar jag göra och då smyger den sig fram sakta, säkert och tydligt.

Dela på andra sajter

Som Esset säger är en bra utgångspunkt, jag brukar lyssna igenom hur mixen "ser ut", vad som driver låten framåt, vilka frekvenser det/dom ljuden tar upp och därefter fundera på hur sången ska smältas in för att det drivande inte ska störas... alltså skära eller boosta med EQ efter det kriteriet.

Alltså om det är trummor, bas och något syntljud som dominerar bas och mid brukar jag använda sångens mid -diskant och plocka fram det som är viktigt i sångens fundamentala frekvenser där och efter det jobba med det instrumentala för att sången ska andas och inte bara dubblera instrumentens frekvenser och därmed kännas som den ligger "uppepå".

Sen kommer man automatiskt in på om det ska vara ytterligare djup och då kan man ju jobba kreativt med olika korta delayer / små reverbrum / pre-delay o.s.v

Lycka till och lägg gärna upp nån demo sen 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.