Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Laptop: Toshiba Satellite Pro P300 med fw, 4 usb, Intel Duo Dore 2.26 GHz, 4 GB RAM, E-Sata hdd.

Externt ljudkort: E-mu 1616

Adapter: VirtuaVia pc card to express card

Hörlurar: Sennheiser med minitele till teleadapter

Mikrofon: Sony kondensator stereo

Jag har problem med det externa ljudkortet, E-mu 1616. Det bara piper samtidigt som man i bästa fall hör lite från cd-n i cd-brännaren eller från en fil i Windows Media Player. Ibland knastrar det och piper bara, mest piper.

Varje gång jag startar upp datorn - om det externa ljudkortet är inkopplat, så kommer det upp en text på bildskärmen (från Windows verkar det som): "Varning! Cannot access volume control." Jag har provat att inte ha inkopplat det externa ljudkortet samt att aktivera det inbyggda ljudkortet och dess drivrutiner och då kommer inte den varningstexten upp numera och inte piper det heller från cd-brännaren, datorn i övrigt och inte heller när jag spelar upp filer i Windows Media Player.

Dessutom, jag undrar varför det står att man kan ändra bas- och diskantkontrollerna om man klickar på avancerat och alternativ - det stämmer ju inte alls, där är det ju grålagt. Samma sak var det på min gamla laptop...

Jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med pipandet. Vad kan det bero på? Att försöka spela in är ingen idé liksom - det är ett gräsligt oljud. Nån slags rundgång?! Om bara det externa ljudkortet är aktiverat eller om både det externa och det inbyggda ljudkortet är aktiverade, så uppstår problemet med pip och att volymkontrollen (den där gråa ni vet) inte fungerar som den ska [bl.a. kan man inte flytta den vänster-höger]. Om jag som sagt bara använder det inbyggda ljudkortet, så är allt ok. Men det är ju med det braiga externa ljudkortet jag vill använda datorn såklart!

Jag minns när jag skulle installera det externa ljudkortet på min gamla laptop för 3.5 år sedan - då hittade inte laptopen ljudkortet ens. Efter många försök i en musikaffär så fann den det plötsligt, varför vet ingen. Nu med denna nya laptop så hittar datorn förvisso kortet, men det piper värre än nykläckta småfåglar.

😄

//:debatt

Annons
Postat (redigerat)

Om ni pallrar er förbi inledningsanförandet...

först hörs musiken i ljudkortet bra sedan börjar det pipa samtidigt, för att till slut bara pipa och slutligen bli helt tyst...

Vad kan det vara?

Installera om drivrutinerna till ljudkortet?

Skaffa nyare sådana?

Fel på adaptern mellan pc card och express card? (trots allt hittas ju ljudkortet omgående).

Har kollat med E-mu nu och deras policy gäller fortfarande, vad gäller installationen och eventuell varningsruta som kommer upp - det står ju faktiskt t.o.m. i deras manual!! Dvs. om det kommer upp en varning ifrån Windows om att E-mu-kortet inte är testat och godkänts för att vara "Windows-kompatibelt", så ska man bara skita i det...

Har nu kopplat från mitt E-mu 1616 och kör med det inbyggda för att spela upp cd-skivor och höra Windows-filer, Windowsljud. No problems.

Lite skumt är det också att datorn inte hittar några trådlösa nätverk.

Hoppas jag kan använda datorn till musik...

Vad tycker ni, ska jag satsa vidare på mitt E-mu 1616, eller köpa ett annat ljudkort direkt?

Grejen är att det känns som om jag inte kan lägga lika mycket igen som mitt E-mu 1616 kostade, 4500 kr. Vad får man som kan konkurrera med E-mu 1616 för 2500-3000 kr?

Måste ju köpa MS Word.

🙂

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Det KAN vara så att ljudkortet piper, utan att det är fel på vare sig datorn, ljudkortet eller adaptern mellan expresscard-facket och pc card typ II-kortet.

Jag hittade följande undantag när jag letade bland dylika adapters på Nätet.

SYSTEMS KNOWN NOT TO WORK:

The following systems have ExpressCard firmware issues and are known not to work with the DuelAdapter. Some other ExpressCard equipped computers may also have compatibility issues, this list is by no means comprehensive.

Allienware M5550

Allienware M5551

Dell Latitude 131L

HP/Compaq DV2416US

HP/Compaq DV6000 Series Models

HP/Compaq DV9000 Series Models

Nobilis N4026

Sony VAIO VGN-CR123 E

Sony VAIO VGN-CR203 E

Sony VAIO VGN-F2180 E/B

Toshiba Satellite A205 6468

Toshiba Satellite P205

Toshiba Satellite S4607

Toshiba Satellite S4807

Toshiba Satellite X205

Nu är det förvisso inte exakt denna adapter jag har och inte en Toshiba i P200-serien, utan i P300-serien, men både adaptern och vad jag tror P200-an är liknande det jag nu försöker köra med...

Kanske läge att köpa nytt ljudkort för att slippa pipet trots allt?

Jag vill nog ha ett firewire-kort med DSP, så det kan mäta sig med det jag nu måste göra mig av med. Förslag?

😄

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Läste en del i manualen (pdf) om Presonus Firebox och de körde också med samma grej som E-mu gjorde för sitt E-mu 1616, nämligen att man skulle skita i Windows varning om att inte installera ljudkortet efterom det inte var godkänt av dem. Befarade först att det var det att jag bara körde på och fortsatte med installationen som var felet annars...

Presonus Firebox verkar vara ett schysst kort, som både Emil och rainydays rekommenderat ju. Men det har dock inga DSP-effekter, men väl DSP-mixer står det. Vad innebär det? Har annars förstått det som att DSP-effekter belastar ljudkortet och inte cpu-n i datorn. Det verkar bra. 3200 kr.

Ett annat alternativ är TC Electronik Konnekt 24D. 4700 kr. Konnekt 8 utan DSP-effekter 3000 kr.

Även Focusrite Saffire har jag studerat. De rekommenderar dock att man har ett firewire-chipset från Via, Nec eller Texas Instruments. Mitt i Toshiban är från O2. 3800 kr. Focusrite Saffire LE utan DSP-effekter 3000 kr.

Som jag ser det är ett alternativ att köra med E-mu 0404 usb 2.0. Då slipper jag oroa mig för att firewire-chipset är fel. 2200 kr.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Försök att fixa det istället för att köpa nytt på en gång :S?

Måste ju finnas någon service och support som ingick när du köpte det? Eller :S

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Försök att fixa det istället för att köpa nytt på en gång :S?

Måste ju finnas någon service och support som ingick när du köpte det? Eller :S

Jo, men det är 3.5 år nu och supporten (USA) stöder inte när garantin gått ut. Butiken i Sverige (4Sound) ger ingen support på E-mu-kortet alls.

Det kan dock vara värt att skaffa nya drivrutiner. Imon ska jag skaffa Internet. Om jag nu kan få det samma dag, så laddar jag ned nya drivrutinerna från E-mu. För mitt ljudkort tror jag dock att jag i så fall måste avinstallera alla 9 programmen till ljudkortet igen först då. Drivrutiner ska tydligen in först står det, med tilläggsvarningen att ljudkortet annars inte kommer att fungera.

De har drivrutiner för både Vista och XP, 32 och 64 bitars. Alla varianter till ljudkortet. Läste i ett annat sammanhang om ett test och det stod att de tydligen fungerade dessutom.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)
Aha, trodde det var nya grejer.

Man kan säga att det är nytt. Har ju inte använt det nästan alls!

Vad tiden går...

E-mu 1616 [4600 kr], helt ny express card-adapter [800 kr], plus en massa inbundna och utskrivna manualer i färg om ljudkortet, VST och alla 9 programmen inkl Cubase LE [tryckeri, 500 kr].

2000 kr?

😄

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Om man installerar nya drivrutiner, måste man avinstallera de gamla drivrutinerna först då?

Redigerat av debatt
Postat

Följdfråga: Jag tror mina drivrutiner på cd-n från 2005 som kom med till ljudkortet är typ 1.6. Sedan ungefär samtidigt som jag installerade dem hade de lagt upp version 1.8 på webbsidan! Sedan (2007?) kom en version 2.0 och nu senast före årsskiftet till 2009 hittade jag 2.1-an.

Bör jag kunna ladda ned version 2.1 utan att ha version 1.8 och 2.0 innan? Dvs. nu när jag har version 1.6 i nya laptopen, kan jag gå direkt till version 2.1 på hemsidan, eller ska jag leta upp en mellanversion först och lägga in den först?

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad rekommenderar EMU?

Det EMU rekommenderar skulle jag gå på.

Postat

Tjena

Tror att den där adaptern (express card - pc card) kan ställa till det rejält. Försökte mig en gång på en express card - firewire adapter vilket la till med en hiskligt massa knaster i mitt då Motu 828 ljudkort.

// Klas

Postat (redigerat)
Tjena

Tror att den där adaptern (express card - pc card) kan ställa till det rejält. Försökte mig en gång på en express card - firewire adapter vilket la till med en hiskligt massa knaster i mitt då Motu 828 ljudkort.

// Klas

Som jag befarar. Slutade med att du gjorde dig av med ljudkortet alltså...

Ja, jag skulle väl alltså ha köpt en laptop pc card typ II-plats. Dell och Toshiba hade ju såna. Men då var å andra sidan grafikkorten "sämre", tills jag nyligen fick veta att XP inte stöder TurboCache. Å eftersom jag har XP så hade det ju inte spelat någon roll.

Redigerat av debatt
Postat
Tjena

// Klas

Ja, jag skulle väl alltså ha köpt en laptop pc card typ II-plats. Dell och Toshiba hade ju såna. Men då var å andra sidan grafikkorten "sämre", tills jag nyligen fick veta att XP inte stöder TurboCache. Å eftersom jag har XP så hade det ju inte spelat någon roll.

Hallå,

Hade även själv ett EMU 1616 kort till en laptop tidigare. Laptopen la av att fungera och köpte då en ny utan att veta att det var en expresscard plats i datorn i stället för en pc-card plats. Full koll som man har... 🙂 Blev alltså att jag sålde iväg mitt EMU-kort och köpte MOTU firewirekortet.

Har alltså vart i liknande situation :rolleyes:

// Klas

Postat
Tjena

// Klas

Hallå,

Hade även själv ett EMU 1616 kort till en laptop tidigare. Laptopen la av att fungera och köpte då en ny utan att veta att det var en expresscard plats i datorn i stället för en pc-card plats. Full koll som man har... 🙂 Blev alltså att jag sålde iväg mitt EMU-kort och köpte MOTU firewirekortet.

Har alltså vart i liknande situation 😄

// Klas

Fick du bra pröjs?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.