Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Om man istället för patent på mediciner hade ett system där "staten" (olika stater naturligtvis) bekostade forskningen och resultatet av forskningen släpptes fritt, så skulle alla läkemedelsbolag kunna tillverka medicinen som tagits fram (notera: den har inte tagits fram av ett speciellt läkemedelsbolag), på lika villkor. Alla konkurrerar med varandra, och "staten" köper medicinen av det bästa och billigaste företaget. "Staten" behöver lägga mindre pengar på läkemedlen, och kan istället använda pengarna till att direkt finansiera läkemedelsforskning. Här är en några år gammal rapport från socialstyrelsen som visar att priset på läkemedel sjönk med i genomsnitt 70% när patenten löpte ut. Det är ganska mycket pengar, som istället skulle kunna användas för att direkt finansiera forskningen. Men om jag är den ende på planeten som har funnit botemedlet till HIV!!! Hur skall staten få tillgång till min forskning (jag får ju inte tjäna pengar på den utan det är ju Staten som skall äga all forskning)? Om jag säger att jag vill ha betalt för min uppfinning, vad händer då? Säger de Nej och låter alla aidspatienter dö? Eller tvingar de mig att ge dem svaret/medicinen?
Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Skulle det bli som i gamla Sovjet då eller?Att om jag vore en duktig uppfinnare/forskare så kommer staten och hämtar mig så att jag skall arbeta för dem istället för de "kommersiella krafterna"? Helt sjukt!!! Poängen är ju att forskningen är oberoende av läkemedelsbolagen. Det skulle inte behövas någon kommersiell forskning, det enda läkemedelsbolagen sysslar med är att tillverka och sälja läkemedel. Hahaha!! Staten har aldrig uppfunnit något utan det är 1 person eller ett team på några personer som uppfinner saker!! (Eller var det staten som uppfann vaccinet, telefonen, pencillinet osv...?). Skall du tvinga dessa personer att ge staten deras uppfinning (och om du gör det vad får Dig att tro att andra vill offra sina liv till att forska fram nya saker?)
Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 (redigerat) Skulle det bli som i gamla Sovjet då eller?Att om jag vore en duktig uppfinnare/forskare så kommer staten och hämtar mig så att jag skall arbeta för dem istället för de "kommersiella krafterna"? Helt sjukt!!! Poängen är ju att forskningen är oberoende av läkemedelsbolagen. Det skulle inte behövas någon kommersiell forskning, det enda läkemedelsbolagen sysslar med är att tillverka och sälja läkemedel. Jo ge forskarna en timlöm på 150:- i timmen och hoppas på att de inte flyr landet och tjänar pengar på sin uppfinning i ett icke kommunstiskt land! Redigerat 20 januari 2009 av Fredrik Karlsson
Dingbats Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Hahaha!! Staten har aldrig uppfunnit något utan det är 1 person eller ett team på några personer som uppfinner saker!! (Eller var det staten som uppfann vaccinet, telefonen, pencillinet osv...?). Skall du tvinga dessa personer att ge staten deras uppfinning (och om du gör det vad får Dig att tro att andra vill offra sina liv till att forska fram nya saker?) Att forska fram nya läkemedel är svindyrt, och måste finansieras någonstans ifrån. I det här exemplet är det "staten" som bekostar forskningen, istället för privata intressen. Om du har tagit fram ett nytt läkemedel så är det för att du arbetar på en forskningsinstution, som får sina pengar från statligt håll. Du får månadslön som alla andra, precis som du får idag om du jobbar som läkemedelsforskare. Det är inte du som kommer på medicinen som tar patent på den, det är det företaget som betalade forskningen som gör. Med staten som finansiär blir det ingen skillnad för dig alls, du bara jobbar på som vanligt.
Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Hahaha!! Staten har aldrig uppfunnit något utan det är 1 person eller ett team på några personer som uppfinner saker!! (Eller var det staten som uppfann vaccinet, telefonen, pencillinet osv...?). Skall du tvinga dessa personer att ge staten deras uppfinning (och om du gör det vad får Dig att tro att andra vill offra sina liv till att forska fram nya saker?) Att forska fram nya läkemedel är svindyrt, och måste finansieras någonstans ifrån. I det här exemplet är det "staten" som bekostar forskningen, istället för privata intressen. Om du har tagit fram ett nytt läkemedel så är det för att du arbetar på en forskningsinstution, som får sina pengar från statligt håll. Du får månadslön som alla andra, precis som du får idag om du jobbar som läkemedelsforskare. Det är inte du som kommer på medicinen som tar patent på den, det är det företaget som betalade forskningen som gör. Med staten som finansiär blir det ingen skillnad för dig alls, du bara jobbar på som vanligt. Som det funkar nu så kan de finansiera ny forskning med vinster från tidigare produkter. Om PP får som de vill så kommer de vinsterna minska (iom kopior som säljs till lägre pris) och då har de inte lika mycket pengar till forskning i framtiden vilket kommer bli katastrofalt för mänskligheten i framtiden. Dessa pirater som snor patenter och gör kopior kan inte själva uppfinna (det är därför de måste sno från andra "Pirater") så deras vinster kommer inte att läggas på ny forskning! Det är pga denna anledningen regeringar i hela världen försöker stoppa Piratpartister och deras likvärdiga partier i världen!
Emulator Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 men det ÄR knepigt. Utomlands (bla i tyskland) får forskare ofta royalties på sina uppfinningar. Det svåra är ju när en enskild eller kanske en grupp individer tror på något, och vill testa. Finns riskkapital så får de ofta finansiering. I en statlig karusell kan det nog vara svårt, och dessutom ÄNNU större summor som skall delas ut, vilket i sin tur kan leda till korrumtion och svågerpolitik. håhå jaja. Teoretiskt gillar jag en sådan lösning, men jag tror att det är svårt att få månniskor att sporras för att göra underverk utan pengarna, tyvärr.
Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Hahaha!! Staten har aldrig uppfunnit något utan det är 1 person eller ett team på några personer som uppfinner saker!! (Eller var det staten som uppfann vaccinet, telefonen, pencillinet osv...?). Skall du tvinga dessa personer att ge staten deras uppfinning (och om du gör det vad får Dig att tro att andra vill offra sina liv till att forska fram nya saker?) Att forska fram nya läkemedel är svindyrt, och måste finansieras någonstans ifrån. I det här exemplet är det "staten" som bekostar forskningen, istället för privata intressen. Om du har tagit fram ett nytt läkemedel så är det för att du arbetar på en forskningsinstution, som får sina pengar från statligt håll. Du får månadslön som alla andra, precis som du får idag om du jobbar som läkemedelsforskare. Det är inte du som kommer på medicinen som tar patent på den, det är det företaget som betalade forskningen som gör. Med staten som finansiär blir det ingen skillnad för dig alls, du bara jobbar på som vanligt. Som det funkar nu så kan de finansiera ny forskning med vinster från tidigare produkter. Om PP får som de vill så kommer de vinsterna minska (iom kopior som säljs till lägre pris) och då har de inte lika mycket pengar till forskning i framtiden vilket kommer bli katastrofalt för mänskligheten i framtiden. Dessa pirater som snor patenter och gör kopior kan inte själva uppfinna (det är därför de måste sno från andra "Pirater") så deras vinster kommer inte att läggas på ny forskning! Det är pga denna anledningen regeringar i hela världen försöker stoppa Piratpartister och deras likvärdiga partier i världen! Pirat = med någon som tar något som inte tillhör honom för egen vinning skull..
Dingbats Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Som det funkar nu så kan de finansiera ny forskning med vinster från tidigare produkter.Om PP får som de vill så kommer de vinsterna minska (iom kopior som säljs till lägre pris) och då har de inte lika mycket pengar till forskning i framtiden vilket kommer bli katastrofalt för mänskligheten i framtiden. Dessa pirater som snor patenter och gör kopior kan inte själva uppfinna (det är därför de måste sno från andra "Pirater") så deras vinster kommer inte att läggas på ny forskning! Läser du vad jag skriver? I det här scenariot är det inte läkemedelsbolagen som finansierar forskningen, det är det staten som gör.
MikkeÖland Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Det är pga denna anledningen regeringar i hela världen försöker stoppa Piratpartister och deras likvärdiga partier i världen! Vad är det du sitter o skriver? Du lever i en total fantasivärld. Nu får du väl ända lugna ner dej lite...... Jeeeeeez.
drloop (oregistrerad) Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jag hoppas att verkligen vi kan komma fram till en lösning på digitala rättigheter hur det skall hanteras. Mycket av vår framtid ligger i det digitala världen. Så som PB resonerar är ingen framkomlig väg. Och inte heller nuvarande regler. Jag personligen tycker det är synd att kultur nedvärderas till att bli gratis att ladda ned. Internet vore helt kass utan innehåll, utan musik och video skulle det inte vara intressant. Jag hävdar låt bandbredd vara gratis och pröjsa för innehållet! Så istället för att betala bandbredd som är helt dött och tråkigt så betalar vi betala för innehållet! Utan innehåll så är bandbredden värdelös! Jag startar härmed Bandbreddspartiet!
Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Det är pga denna anledningen regeringar i hela världen försöker stoppa Piratpartister och deras likvärdiga partier i världen! Vad är det du sitter o skriver? Du lever i en total fantasivärld. Nu får du väl ända lugna ner dej lite...... Jeeeeeez. Jo det skall komma från nån som skrev att "asiatiska kvinnor är slavar"!
Fredrik Karlsson Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Som det funkar nu så kan de finansiera ny forskning med vinster från tidigare produkter.Om PP får som de vill så kommer de vinsterna minska (iom kopior som säljs till lägre pris) och då har de inte lika mycket pengar till forskning i framtiden vilket kommer bli katastrofalt för mänskligheten i framtiden. Dessa pirater som snor patenter och gör kopior kan inte själva uppfinna (det är därför de måste sno från andra "Pirater") så deras vinster kommer inte att läggas på ny forskning! Läser du vad jag skriver? I det här scenariot är det inte läkemedelsbolagen som finansierar forskningen, det är det staten som gör. Väx upp! Företagen finansierar sina egna forskningar till största del själva! Snor ni deras inkomst så kommer det inte att forskas fram fler mediciner! Det är detta som är hela ideén med PP, de går Pirate Bays ärende som har som mål att sko sig på andras kunskap och andras talanger!
nattvaktaren Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Vem har slagit mynt? Tog TBP betalt för arbogabilderna menar du?
MikkeÖland Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Jo det skall komma från nån som skrev att "asiatiska kvinnor är slavar"! Backa tillbaks och läs vad jag skrev. Som ett exempel på dina inlägg, som är rena fantasifoster, så svarade jag med ett påhittat scenario där jag markerade att det var ironi. Naturligtvis tror jag inte att du är en mansgris eller att din fru är en slav. Jag bara visade att dina inlägg bär samma relevans och faktagrund som ett dylikt påhittat påstående från mej. Du har en rabiat inställning till Piratpartister och det kan du ha men om du sprider din dynga och ljuger så blir du oemotsagd. Jag har respekt för att man har olika utgångspunkter och kommer till olika lösningar på problem. Men jag diggar inte när man far med osanningar. Och du spottar ur dej osanningar på löpande band. usch! / Mikke
Dingbats Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Företagen finansierar sina egna forskningar till största del själva!Snor ni deras inkomst så kommer det inte att forskas fram fler mediciner! Idag ja. För tusende gången, i det här scenariot så är det staten som finansierar forkningen. Läkemedelsbolagen sköter tillverkning och försäljning. Vem var det som sa nånting om att inte vilja förstå?
Overkill Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Det var ju Aftonbladet/Expressen som slog upp det jättestort, inte Pirate Bay. Hade inte de gjort det hade ju knappt någon vetat om det. Däremot blev det ju en principfråga för TPB, där de visade deras inställning till torrentsen som finns på sidan.
Demonproducenten Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Men det är absolut inte så bullshit som vissa tycks tro. bortsett från att din teori inte funkar i verkligheten staten är nästan aldrig duktigast på nånting - varför skulle dom lyckas bättre med utveckling av medicin? tanken må va fin men inte speciellt verklighetsförankrad
Demonproducenten Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Vem har slagit mynt? Tog TBP betalt för arbogabilderna menar du? säljer dom inte reklamplats på sin sida?
Pico Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 (redigerat) Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Vem har slagit mynt? Tog TBP betalt för arbogabilderna menar du? säljer dom inte reklamplats på sin sida? Intressant att få höra vad PP ser som skillnader i integritetsskydd när det gäller Arboga-anhöriga och "deras" förundersökning som hamnade på nätet och tex FRA-lagen. (Nu är ju väl inte pirate bay = PP, men det låter många gånger så.) 😄 Redigerat 21 januari 2009 av Pico
Dingbats Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Men det är absolut inte så bullshit som vissa tycks tro. bortsett från att din teori inte funkar i verkligheten staten är nästan aldrig duktigast på nånting - varför skulle dom lyckas bättre med utveckling av medicin? tanken må va fin men inte speciellt verklighetsförankrad Det är ju knappast Fredrik Reinfeldt personligen som ska stå med labbrocken och utveckla medicin. Det är ju välutbildade och kunniga forskare som står för forskningen såklart, precis som idag.
nattvaktaren Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Vem har slagit mynt? Tog TBP betalt för arbogabilderna menar du? säljer dom inte reklamplats på sin sida? Sicket fittigt argument. Jag tror du börjar tappa skärpan. För att "slå mynt" av arbogabilderna skulle TPB ha själva ha lagt upp dom, annonserat dom på sin förstasida, tagit ut en enspaltare i expressen och berättat att det finns likbilder på internet! - eller på annat sätt gjort dom synliga för allmänheten. Det man nu gjorde var att låta bli att ta bort bilderna, från en sajt som visserligen är reklamfinansierad. Inte samma sak. Kolla här, så ska vi se om du fattar: Eftersom forumet är reklamfinansierat slår Olsberg mynt av Spectors lustiga frisyr - om han inte tar bort mitt inlägg! Eller inte. 😎
MikkeÖland Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Vem har slagit mynt? Tog TBP betalt för arbogabilderna menar du? säljer dom inte reklamplats på sin sida? Dina teorier, DP, att TPB är en affärside och att Arbogaförundersökningen var ett sätt för TPB att tjäna pengar faller på sin dumhet. Innan TV4 hade uppmärksammat att förundersökningen, som var fri för vem som helst att hämta ut från rätten, fanns som torrent på TPB så hade 5 - 6 stycken laddat hem den. Ett par dagar efter att TV4's groda så hade 30 000 laddat hem det. TPB's policy är ju som bekant att inte censurera användarna såvida det inte är torrents som pekar på olagligt innehåll såsom barnporr. Tpb visade med all tydlighet att de inte är en affärside utan en "filosofi". Tpb fick mycket dålig publicitet genom Arbogatorrenten och ändå tog de inte bort den..... Om de är så affärsmässiga som du menar så skulle de nog ha gjort annorlunda. De stora bovarna i arbogatorrenten är TV4 och till viss del Pappan som borde förstått att uppmärksamheten skulle sprida förundersökningen än mer inte minskat spridningen. Dessutom är det ju åklagaren som är den som släppt förundersökningen med bilderna i som gjort en riktig blunder. Vem som helst har alltså möjlighet att begära ut förundersökningen. / Mikke
Emulator Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Oavsett policy tycker jag att man skulle ta bort den. Det har, i mitt tycke, väldigt lite med principer om fri information att göra. I idévärlden, och rent filosofiskt, så är det ju rätt att lämna den kvar publikt, eftersom varje medborgare har rätt att ta del av den, såklart. Men jag tycker inte det är OK att ha den lättillgänglig. Jag tycker vissa saker faller på vanlig respekt för andra människor. Att ha den tillgänglig av principskäl tycker jag blir så fel. Jag har egentligen ingen åsikt om piratpartiet faktiskt -jag är för dåligt insatt. Däremot har jag hört människor nämna "tillgång till information" (och då i samma andetag som musik och film etc) som varje människas rättighet. De pratar om frihet och demokrati. Jag kan inte mer än undra hur de människor i diktaturer som sätter sina liv på spel varje dag, för rätten till yttrandefrihet, för att få ha sin egen tro, för att kvinnor inte skall våldtas som sexslavar, eller för att barn inte skall ut nytthas, uppfattar våra svenska frihetskämpar som slåss för fildelning. Jag säger inte att någon har rätt eller fil kring informationsspridning eller upphovsrätt eller rimlighet att artister skall tjäna ihop en miljard. JAg vill bara belysa att allt sammans faktiskt är ett lyxproblem.
MikkeÖland Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Oavsett policy tycker jag att man skulle ta bort den. Det har, i mitt tycke, väldigt lite med principer om fri information att göra. I idévärlden, och rent filosofiskt, så är det ju rätt att lämna den kvar publikt, eftersom varje medborgare har rätt att ta del av den, såklart. Men jag tycker inte det är OK att ha den lättillgänglig. Jag tycker vissa saker faller på vanlig respekt för andra människor. Att ha den tillgänglig av principskäl tycker jag blir så fel. Jag har egentligen ingen åsikt om piratpartiet faktiskt -jag är för dåligt insatt. Däremot har jag hört människor nämna "tillgång till information" (och då i samma andetag som musik och film etc) som varje människas rättighet. De pratar om frihet och demokrati. Jag kan inte mer än undra hur de människor i diktaturer som sätter sina liv på spel varje dag, för rätten till yttrandefrihet, för att få ha sin egen tro, för att kvinnor inte skall våldtas som sexslavar, eller för att barn inte skall ut nytthas, uppfattar våra svenska frihetskämpar som slåss för fildelning. Jag säger inte att någon har rätt eller fil kring informationsspridning eller upphovsrätt eller rimlighet att artister skall tjäna ihop en miljard. JAg vill bara belysa att allt sammans faktiskt är ett lyxproblem. RÄTT ELLER FIL är en klassiker Tomas 😳 . Ta dej gärna tid och läs PP's partiprogram. Där finns säkert saker du håller med om och saker du inte håller med om. PP försöker förhindra att vi får det som i Kina med internetcensur och övervakad kommunikation. Lagförslagen kommer nu på rad. Bl.a så vill nu EU föra in att brev skall skickas med små radio-id-kretsar. Officiellt för att inga brev ska komma bort men det vet i fasen..... Det är alls inte nåt lyxproblem utan egentligen en grundläggande männsklig rättighet att ens kommunikation inte kartläggs eller övervakas. Då är vi som sagt i Kina. Människor tystnar istället. Lite källor: Tyskland RFID ( Brev) / Mikke
Emulator Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 (redigerat) Riktigt snygg freudian slip i denna debatt 😳 "rätt och fil" i informationsdebatten 🙂 Jag menade inte debatten om avslyssning, utan att så många (i mitt tycke) blandar ihop debatt om censur/frihet i sin kommunikation med nerladdning av musik och film. Det stör mig enormt, och är ett lyxproblem. Det som du nämner håller jag helt med om! Redigerat 21 januari 2009 av Emulator
Fredrik Karlsson Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Naturligtvis tror jag inte att du är en mansgris eller att din fru är en slav. Skönt att höra!
Fredrik Karlsson Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Värsta är väl ändå människor som medvetet blandar i rent giftiga ämnen i medicin/livsmedel och sedan säljer det för att tjäna pengar. usch Tyvärr funkar giriga människor så (kolla bara när The Pirate Bay slog mynt av obduktionsbilderna från Arbogabarnen)! Vem har slagit mynt? Tog TBP betalt för arbogabilderna menar du? säljer dom inte reklamplats på sin sida? Sicket fittigt argument. Jag tror du börjar tappa skärpan. För att "slå mynt" av arbogabilderna skulle TPB ha själva ha lagt upp dom, annonserat dom på sin förstasida, tagit ut en enspaltare i expressen och berättat att det finns likbilder på internet! - eller på annat sätt gjort dom synliga för allmänheten. Det man nu gjorde var att låta bli att ta bort bilderna, från en sajt som visserligen är reklamfinansierad. Inte samma sak. Kolla här, så ska vi se om du fattar: Eftersom forumet är reklamfinansierat slår Olsberg mynt av Spectors lustiga frisyr - om han inte tar bort mitt inlägg! Eller inte. 😳 Ingen vet vem som la upp bilderna! Kan lika väl varit piratebayägarna som lagt upp bilderna och att det är de som meddelat media att de finns där (fanns ju en hel förmögenhet för PGägarna att kollekta där), egentligen borde logiken vara att det var PB själva, de vägrade tom plocka bort bildrna fastän att anhöriga bönade och bad (vadå giriga?)! Jag kan lova att om de vägrat ta bort bilder på mina lemlästade barn från deras sida så skulle jag suttit på kåken nu och de hade inte varit i livet!
MikkeÖland Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 (redigerat) Kan lika väl varit piratebayägarna som lagt upp bilderna och att det är de som meddelat media att de finns där (fanns ju en hel förmögenhet för PGägarna att kollekta där), egentligen borde logiken vara att det var PB själva, de vägrade tom plocka bort bildrna fastän att anhöriga bönade och bad (vadå giriga?)! Jag kan lova att om de vägrat ta bort bilder på mina lemlästade barn från deras sida så skulle jag suttit på kåken nu och de hade inte varit i livet! Jag tror det var du, Fredrik, som la upp torrenten på förundersökningen. Du vill ju misskreditera Tpb. Det scenariot är mer sannolikt tycker jag 😳 / Mikke Redigerat 21 januari 2009 av MikkeÖland
Fredrik Karlsson Postat 21 januari 2009 Postat 21 januari 2009 Kan lika väl varit piratebayägarna som lagt upp bilderna och att det är de som meddelat media att de finns där (fanns ju en hel förmögenhet för PGägarna att kollekta där), egentligen borde logiken vara att det var PB själva, de vägrade tom plocka bort bildrna fastän att anhöriga bönade och bad (vadå giriga?)! Jag kan lova att om de vägrat ta bort bilder på mina lemlästade barn från deras sida så skulle jag suttit på kåken nu och de hade inte varit i livet! Jag tror det var du, Fredrik, som la upp torrenten på förundersökningen. Du vill ju misskreditera Tpb. Det scenariot är mer sannolikt tycker jag 😳 / Mikke Iofs så vet jag inte ens hur man gör!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.