Dingbats Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 deras, som du kallar det, policy haltar ju betänkligt eftersom dom inte alls tar bort olagligt innehåll Exempel? Upphovsrättsskyddade verk räknas inte som olagliga eftersom de inte är olagliga i sig, de är bara olagliga att distribuera på det sättet. Barnporr tar de bort.
MikkeÖland Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 TPB's policy är ju som bekant att inte censurera användarna såvida det inte är torrents som pekar på olagligt innehåll såsom barnporr. Tpb visade med all tydlighet att de inte är en affärside utan en "filosofi".Tpb fick mycket dålig publicitet genom Arbogatorrenten och ändå tog de inte bort den..... Om de är så affärsmässiga som du menar så skulle de nog ha gjort annorlunda. att man vill tjäna pengar betyder ju inte att man kan göra missbedömningar av marknaden deras, som du kallar det, policy haltar ju betänkligt eftersom dom inte alls tar bort olagligt innehåll hur kommer det sig att tpb fick den dåliga publiciteten å inte pappan - om det nu är så som du anser? eller du kanske är lite smartare än gemene man som inser detta? Varför läser du inte hela inlägget? En mening innan ditt citat är svaret på din fråga. Din insuation att de skulle ha missbedömt marknaden är ju bara dumt. Varför vill du inte höja blicken ovanför mixerbordet och inse att hela "pirat" frågan handlar om helt andra saker än "gratis är gott" perspektivet. Den tekniska utvecklingen har medfört och kommer fortsatt att medföra att upphovsrätten måste tänkas om och i grunden förändras. Vi är obönhörligen på väg dit. Att du inte gillar det utan tycker att den upphovsrätt vi har idag är den som servar dej och dina behov bäst är helt ok att du tycker. Att du jobbar lobbar för att få behålla de rättigheterna är oxo helt i sin ordning. Sånt respekterar jag. Men när man ljuger och baktalar meningsmotståndarna för att försöka bevisa sina egna billiga poäng då är man en skitstövel. Varför vill du framstå som sådan? / Mikke
Emulator Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Men du är med på att patentsystemet inte fungerar som det är tänkt, Fredrik, utöver medicinpatenten just? Du säger att staten inte ska få bestämma vilka mediciner som ska tillverkas. Redan idag är det staten som är den största finansiären för läkemedelsforskning, genom att den köper dyra patenterade mediciner av läkemedelsbolagen. Utan patent skulle läkemedelsbolagen konkurrera på lika villkor och medicinerna skulle bli billigare. Läkemedelsbolagen slipper lägga mångmiljonbelopp på patent, pengar som istället kan gå till foskning om de vill det. Staten kan direkt finansiera läkemedelsforskning, med de pengarna som de annars skulle ha lagt på att köpa de mycket dyrare medicinerna. Läkemedelsbolagen är redan idag beroende av staten för sin forskning. Den enda skillnaden utan patent blir att det inte blir miljoner och åter miljoner som ryker på patentkostnader. Patentkostnaden är riktigt liten i förhållande till allt annat när an utvecklar en produkt. Det kostar miljarder att ta fram helt nya produkter som kräver nya fabriker. Klart är att många medicinbolag tjänar (för) mycket pengar. Men patentkostnaden är inte stor. De flesta företag har ju knappast budgetar där man pratar om miljarder... Nej, inte alla. Men förvånandsvärt många har. Att det går åt pengar i mängd syns på allas race att blir större och större, för att kunna ta enorma utvecklingsprojekt. Motorn är ju såklart att vara först ut med nya grejor. I Sverige fanns ca 700 000 registrerade företag 2008. Det lär knappt ens vara mätbart hur många av dom som har en budget som mäts i miljarder? Hur många sysslar med tillverkning av läkemedel? Då inte inkluderat genericabolag. Varför har du hängt upp dig på det här? 😱
oioioi Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Han kan väl sälja t-shirts [...] så att han får ihop stålar. Jag funderar på att trycka upp PP-t-shirts och sälja vid deras nästa torgmöte (ifall de kommer ha något mer).
nattvaktaren Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Han kan väl sälja t-shirts [...] så att han får ihop stålar. Jag funderar på att trycka upp PP-t-shirts och sälja vid deras nästa torgmöte (ifall de kommer ha något mer). 😉
JJRockford Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Men du är med på att patentsystemet inte fungerar som det är tänkt, Fredrik, utöver medicinpatenten just? Du säger att staten inte ska få bestämma vilka mediciner som ska tillverkas. Redan idag är det staten som är den största finansiären för läkemedelsforskning, genom att den köper dyra patenterade mediciner av läkemedelsbolagen. Utan patent skulle läkemedelsbolagen konkurrera på lika villkor och medicinerna skulle bli billigare. Läkemedelsbolagen slipper lägga mångmiljonbelopp på patent, pengar som istället kan gå till foskning om de vill det. Staten kan direkt finansiera läkemedelsforskning, med de pengarna som de annars skulle ha lagt på att köpa de mycket dyrare medicinerna. Läkemedelsbolagen är redan idag beroende av staten för sin forskning. Den enda skillnaden utan patent blir att det inte blir miljoner och åter miljoner som ryker på patentkostnader. Patentkostnaden är riktigt liten i förhållande till allt annat när an utvecklar en produkt. Det kostar miljarder att ta fram helt nya produkter som kräver nya fabriker. Klart är att många medicinbolag tjänar (för) mycket pengar. Men patentkostnaden är inte stor. De flesta företag har ju knappast budgetar där man pratar om miljarder... Nej, inte alla. Men förvånandsvärt många har. Att det går åt pengar i mängd syns på allas race att blir större och större, för att kunna ta enorma utvecklingsprojekt. Motorn är ju såklart att vara först ut med nya grejor. I Sverige fanns ca 700 000 registrerade företag 2008. Det lär knappt ens vara mätbart hur många av dom som har en budget som mäts i miljarder? Hur många sysslar med tillverkning av läkemedel? Då inte inkluderat genericabolag. Varför har du hängt upp dig på det här? Därför att det bl a handlade om patent i allmänhet, inte bara medicinpatent.
JJRockford Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Är inte Sverige ett demokratiskt land? Eh, ja? Ser du någon motsättning mellan det och att vi diskuterar upphovsrätt? tycker du det är demokratiskt att bryta mot demokratiskt fattade beslut? Nej, generellt sett inte såklart. Men det är såklart fullt tillåten att diskutera. Varför hänger du upp dig på sånt här DP? du tycker ju det är ok att fildela illegalt utdelat material eller? Vi har visst lite svårt med distinktionerna? Jag tycker att det BORDE vara ok med icke-kommersiell fildelning. Och självklart INTE av material som är olagligt i sig, som t ex barnporr.
Emulator Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Men du är med på att patentsystemet inte fungerar som det är tänkt, Fredrik, utöver medicinpatenten just? Du säger att staten inte ska få bestämma vilka mediciner som ska tillverkas. Redan idag är det staten som är den största finansiären för läkemedelsforskning, genom att den köper dyra patenterade mediciner av läkemedelsbolagen. Utan patent skulle läkemedelsbolagen konkurrera på lika villkor och medicinerna skulle bli billigare. Läkemedelsbolagen slipper lägga mångmiljonbelopp på patent, pengar som istället kan gå till foskning om de vill det. Staten kan direkt finansiera läkemedelsforskning, med de pengarna som de annars skulle ha lagt på att köpa de mycket dyrare medicinerna. Läkemedelsbolagen är redan idag beroende av staten för sin forskning. Den enda skillnaden utan patent blir att det inte blir miljoner och åter miljoner som ryker på patentkostnader. Patentkostnaden är riktigt liten i förhållande till allt annat när an utvecklar en produkt. Det kostar miljarder att ta fram helt nya produkter som kräver nya fabriker. Klart är att många medicinbolag tjänar (för) mycket pengar. Men patentkostnaden är inte stor. De flesta företag har ju knappast budgetar där man pratar om miljarder... Nej, inte alla. Men förvånandsvärt många har. Att det går åt pengar i mängd syns på allas race att blir större och större, för att kunna ta enorma utvecklingsprojekt. Motorn är ju såklart att vara först ut med nya grejor. I Sverige fanns ca 700 000 registrerade företag 2008. Det lär knappt ens vara mätbart hur många av dom som har en budget som mäts i miljarder? Hur många sysslar med tillverkning av läkemedel? Då inte inkluderat genericabolag. Varför har du hängt upp dig på det här? 😄 Därför att det bl a handlade om patent i allmänhet, inte bara medicinpatent. Ah ok 🙂 Jag har bara diskuterat medicinpatent, därav min argumentation 🙂 aningens spretig tråd att följa en röd tråd i nu
JJRockford Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Jag har provat läsa nationalekonomi. Det är förmodligen bland det lamaste man kan tänka sig i högskoleväg. Höll väl på i ett par månader och tragglade räta linjens ekvation.tacknu föll pusselbitarna på plats som förklarar dina förvirrade uttalanden Hörru DP, det där var lite fult gjort, att klippa av citat sådär. Vad jag skrev var: "Jag har provat läsa nationalekonomi. Det är förmodligen bland det lamaste man kan tänka sig i högskoleväg. Höll väl på i ett par månader och tragglade räta linjens ekvation. Känns tryggt att människor som har så svårt för att räkna sköter ländernas ekonomi." Och ville med det mena att jag tyckte att man kanske hade _aningen_ låga förkunskapskrav på de som läser, eftersom man fick hålla på så länge med så grundläggande matematik. Plus ett allmänt slött tempo. (Det är dock ett långt mer komplext problem, som förmodligen börjar redan på lågstadiet. För lite resurser helt enkelt. Det är för all del likadant på ingenjörs-linjerna, där man räknar lite mer. Men där förutsätter man i a f att studenterna kan det som står i deras betyg, och läser på, och så faller de som inte kan bort. Även om det tydligen börjat ruckas på det också, vad jag har hört.)
JJRockford Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Han kan väl sälja t-shirts [...] så att han får ihop stålar. Jag funderar på att trycka upp PP-t-shirts och sälja vid deras nästa torgmöte (ifall de kommer ha något mer). Ännu en som förmodligen inte riktigt greppat termen "icke-kommersiell". Inte för att jag tror att någon skulle bry sig om du sålde PP-t-shirts, men ändå. Ah ok 🙂 Jag har bara diskuterat medicinpatent, därav min argumentation 🙂 aningens spretig tråd att följa en röd tråd i nu 😄 Jo, det är väl det minsta man kan säga. Hade den funnits i något annan avdelning än OT hade den nog varit låst för länge sen.
Fredrik Karlsson Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Blir krångligt om "Vi" skall rösta varje gång det skall tas några beslut inom forskningen (typ hundratalsbeslut varje dag), bättre att marknaden (som oxå är vi) köper det vi vill ha och struntar i att köpa det vi inte vill ha (då själv dör forskningen på områden som inte behövs)! Det är ju inte riktigt så det funkar i en demokrati. Man röstar fram förtroendevalda som man tror/hoppas kan representera ens åsikter på ett bra sätt. Vissa är ju mot demokrati av den anledningen men alternativen är värre! Goddag yxskaft. Tycker faktiskt att både du och Mikke totalt har slutat att diskutera frågan här och att ni mest håller på med påhopp (Mikke är tom förbannad) så jag lägger ner för denna gång 🙂
JJRockford Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Blir krångligt om "Vi" skall rösta varje gång det skall tas några beslut inom forskningen (typ hundratalsbeslut varje dag), bättre att marknaden (som oxå är vi) köper det vi vill ha och struntar i att köpa det vi inte vill ha (då själv dör forskningen på områden som inte behövs)! Det är ju inte riktigt så det funkar i en demokrati. Man röstar fram förtroendevalda som man tror/hoppas kan representera ens åsikter på ett bra sätt. Vissa är ju mot demokrati av den anledningen men alternativen är värre! Goddag yxskaft. Tycker faktiskt att både du och Mikke totalt har slutat att diskutera frågan här och att ni mest håller på med påhopp (Mikke är tom förbannad) så jag lägger ner för denna gång 😄 Vad är det för påhopp jag har gjort? Du påstod att det aldrig skulle funka med medicinforskning om staten bekostar den, med argumentet vi då skulle behöva ha några hundratusen folkomröstningar varje dag. Jag påpekade att demokrati inte riktigt funkar på det viset, utan att man röstar på förtroendevalda då och då, som sen har som jobb att representera ens åsikter varje dag. Och då skriver du att det är en av demokratins brister, men att det inte finns några bättre alternativ. Det kan man ju hålla med om. Men det är ju ändå helt ovidkommande för vad diskussionen handlade om, även i ett såhär, vad ska man kalla det, "urspårat läge" (vi är ju ändå på sätt och vis en bra bit ifrån vad tråden handlade om från början).
nattvaktaren Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Han kan väl sälja t-shirts [...] så att han får ihop stålar. Jag funderar på att trycka upp PP-t-shirts och sälja vid deras nästa torgmöte (ifall de kommer ha något mer). Ännu en som förmodligen inte riktigt greppat termen "icke-kommersiell". Man kan ju sälja till självkostnad?
JJRockford Postat 24 januari 2009 Postat 24 januari 2009 Han kan väl sälja t-shirts [...] så att han får ihop stålar. Jag funderar på att trycka upp PP-t-shirts och sälja vid deras nästa torgmöte (ifall de kommer ha något mer). Ännu en som förmodligen inte riktigt greppat termen "icke-kommersiell". Man kan ju sälja till självkostnad? Jo, det skulle möjligen passera som icke-kommersiell verksamhet 🤪 Fast man _säljer_ ju faktiskt fortfarande, och kräver att få något i gengäld för t-shirtarna.
Fidden Postat 25 januari 2009 Postat 25 januari 2009 Blir krångligt om "Vi" skall rösta varje gång det skall tas några beslut inom forskningen (typ hundratalsbeslut varje dag), bättre att marknaden (som oxå är vi) köper det vi vill ha och struntar i att köpa det vi inte vill ha (då själv dör forskningen på områden som inte behövs)! Det är ju inte riktigt så det funkar i en demokrati. Man röstar fram förtroendevalda som man tror/hoppas kan representera ens åsikter på ett bra sätt. Vissa är ju mot demokrati av den anledningen men alternativen är värre! Goddag yxskaft. Tycker faktiskt att både du och Mikke totalt har slutat att diskutera frågan här och att ni mest håller på med påhopp (Mikke är tom förbannad) så jag lägger ner för denna gång 😱 tycker faktiskt att det där var oroväckande likt ett påhopp 🤪
Demonproducenten Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 deras, som du kallar det, policy haltar ju betänkligt eftersom dom inte alls tar bort olagligt innehåll Exempel? Upphovsrättsskyddade verk räknas inte som olagliga eftersom de inte är olagliga i sig, de är bara olagliga att distribuera på det sättet. Barnporr tar de bort. finns en poäng i ditt resonemang jag ser dock mer till handlingen än till själva materialet precis som en cykel i sig är helt laglig - men olaglig att handla med om den är stulen tar dom bort allt olagligt material eller begränsar dom sig till just barnporr?
Demonproducenten Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Din insuation att de skulle ha missbedömt marknaden är ju bara dumt. Varför vill du inte höja blicken ovanför mixerbordet och inse att hela "pirat" frågan handlar om helt andra saker än "gratis är gott" perspektivet. inser man inte att för gemene man så är det precis "gratis är gott perspektivet" som är grejen så är man inte på banan och det är precis det som tpb spelar sin verksamhet på varför tyckte gemene man plötsligt att tpb handlade fel i fallet om arbogabilderna när man tidigare tyckt dom gjorde rätt som trotsade skivbolagen? principen var ju densamma enl dig piratfrågan handlar endast om att sko sig på andras bekostnad - det är ingen frihetskamp eller en kamp för demokrati eller öppenhet allt annat är skitprat
Demonproducenten Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 du tycker ju det är ok att fildela illegalt utdelat materialeller? Vi har visst lite svårt med distinktionerna? Jag tycker att det BORDE vara ok med icke-kommersiell fildelning. Och självklart INTE av material som är olagligt i sig, som t ex barnporr. ja tydligen jättesvårt illegalt utdelat skrev jag ju upphovsskyddat material som delas ut utan tillstånd är illegalt utdelat - även om materialet i sig precis som ovan nämndes inte är illegalt material tycker du det är ok idag att dela ut å tanka hem material som man inte har tillstånd till enl upphovsrätten?
Demonproducenten Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Och ville med det mena att jag tyckte att man kanske hade _aningen_ låga förkunskapskrav på de som läser, eftersom man fick hålla på så länge med så grundläggande matematik. Plus ett allmänt slött tempo. Delkurs 1: STRATEGISKA BESLUT (Strategic Decisions ), 5 poängDelkursen innehåller följande moment: Optimering under bivillkor inom konsumtions- och produktionsteori. Härledning av efterfrågefunktioner. Spelteori tillämpad på beteendet i auktioner, förhandlingsmodeller, duopolmodeller och vid gemensam finansiering av kollektiva varor. Marknadsmisslyckanden som kan uppstå pga bristande information (eng. ”moral hazard” och ”adverse selection”). Modellering av attityder till risk och uppkomsten av försäkringsmarknader. Reglering av naturliga monopol. Delkurs 2: INTERNATIONELL EKONOMI (International Economics), 5 poäng Kursen fördjupar kunskaperna om standardmodellen för makroanalys på medellång och lång sikt – den neoklassiska tillväxtmodellen. Vi behandlar följande frågeställningar: Varför utvecklas levnadsnivån snabbare i Baltikum än i nuvarande EU? Varför minskar inkomstskillnaderna mellan människor i världen? Ökar de regionala skillnaderna i levnadsstandard i Sverige och EU? Hur påverkar utökningen av EU (med nya länder) löner och levnadsstandard i de nuvarande EU-länderna? Hur påve rkar arbetskraftsinvandring levnadsstandarden? Innebär en stor offentlig sektor en lägre ekonomisk tillväxt? Delkurs 3: EKONOMETRI (Econometrics), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: Grundläggande kunskaper i ekonometriska metoder vid analys av tvärsnittsdata. Estimation med minstakvadratmetoden och inferensaspekter vid såväl enkel som multipel linjär regressionsanalys. Studium av minstakvadratmetodens statistiska egenskaper. Speciellt studeras estimatorns begränsningar då regressionsmodellens klassiska antaganden ej är uppfyllda. Vidare behandlas olika statistiska test av dessa antaganden och några alternativ till minstakvadratmetoden. Delkurs 4: FINANSIELLA MARKNADER (Financial Markets), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: De finansiella marknadernas roll i makroekonomin. Riksbankens uppgifter och dess roll i den makroekonomiska politiken. Räntebegrepp och kalkyler för diskonteringsinstrument och obligationer. Teorier för räntans löptidsstruktur. Beskrivning av finansiella marknader från placerar- och låntagarperspektiv m.h.a. begreppen förväntad avkastning och risk. CAPMmodellen för prissättning av finansiella instrument. Växelkursbestämning på kort- och lång sikt. Delkurs 5: MILJÖEKONOMI (Environment Economics), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: Orsaker till miljöproblem i marknadsekonomier. Grundläggande naturresurshushållning. Olika sätt att avgöra hur mycket resurser som bör satsas på att skydda vår miljö. Hur en hållbar utveckling kan definieras ur ett ekolo giskt respektive neoklassiskt perspektiv. Förhållandet mellan ekonomisk tillväxt och miljöproblem. Hur miljöräkenskaperna är utformade. Olika metoder för värdering av miljötillgångar. Teorier om äganderättens betydelse för resurshushållningen. Fördelar och nackdelar med olika typer av miljöpolitik och ekonomiska styrmedel. Globala miljöproblem och internationella miljöavtal. Delkurs 6: UTVECKLINGSEKONOMI (Development Economics), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: Makroekonomisk stabiliseringspolitik. Växelkurspolitik. Handelsliberalisering och utveckling. Ekonomiska reformer, fattigdom och inkomstfördelning. Reformering av den offentliga sektorn. Penningpolitik och kreditmarknader. Utvecklingsteorier och bistånd. Statens roll i utvecklingsprocessen. Bistånd i ett historiskt perspektiv. Från projektbistånd till programbistånd. Bistånd och ekonomisk-politiska effekter. http://www.econ.umu.se/kurs/kursa1/ht/kurspla1v.html
MikkeÖland Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 inser man inte att för gemene man så är det precis "gratis är gott perspektivet" som är grejen så är man inte på bananoch det är precis det som tpb spelar sin verksamhet på varför tyckte gemene man plötsligt att tpb handlade fel i fallet om arbogabilderna när man tidigare tyckt dom gjorde rätt som trotsade skivbolagen? principen var ju densamma enl dig Oj här har du plötsligt fattat att de som driver Tpb gör det av ideologiska skäl och inte av ekonomiska. Fast Tpb kom i dålig dager hos folk så tog de inte bort torrentsen. Pga ideologiska skäl så tas inte nåt bort såvida det inte är barnporr. För vanliga Svenssons som har "gratis är gott" perspektivet var detta obegripligt. Så, du har fattat helt rätt att TPB inte drivs av ekonomiska skäl. piratfrågan handlar endast om att sko sig på andras bekostnad - det är ingen frihetskamp eller en kamp för demokrati eller öppenhetallt annat är skitprat Oså tappar du tråden igen och ditt resonemang blir åter skitsnack. Synd, du var så nära / Mikke
JJRockford Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Din insuation att de skulle ha missbedömt marknaden är ju bara dumt. Varför vill du inte höja blicken ovanför mixerbordet och inse att hela "pirat" frågan handlar om helt andra saker än "gratis är gott" perspektivet. inser man inte att för gemene man så är det precis "gratis är gott perspektivet" som är grejen så är man inte på banan och det är precis det som tpb spelar sin verksamhet på varför tyckte gemene man plötsligt att tpb handlade fel i fallet om arbogabilderna när man tidigare tyckt dom gjorde rätt som trotsade skivbolagen? principen var ju densamma enl dig piratfrågan handlar endast om att sko sig på andras bekostnad - det är ingen frihetskamp eller en kamp för demokrati eller öppenhet allt annat är skitprat Du visar med all önskvärd tydlighet att du har samma konservativa syn på världen som de flesta av våra riksdagspolitiker. Du hör definitivt till en generation som bara i undantagsfall verkar ha förmåga att sätta sig in i den nya tekniken. Ta bort skygglapparna ett slag och tänk efter. Väljer folk alltid det billigaste alternativet i alla situationer? Begår alla människor brott så fort det finns en möjlighet? Har du t ex aldrig stått i en affär och väntat på att få betala, trots att personalen kanske varit bak på lagret och gjort något, och du lika gärna kunde traskat rätt ut ur affären med det du tänkt köpa? Jag är t ex inte helt tokig på att laga mat. Ändå så gör jag ytterst sällan pizza, även om jag vet att jag gör det minst lika bra som den lokala pizzerian. Men det är helt enkelt inte värt besväret att baka en, även om det egentligen kostar mycket mer att köpa färdig. Likadant är det med musik. Folk väljer det sätt som är enklast. E N K L A S T. Minst bekymmer. Ditt malande om Arboga-bilderna är bara tramsigt. Vad har du för undersökningar som visar att "gemene man" tycker att PB handlade fel i det fallet? Det var ju tidningarna som drev hela den prylen lite som dom ville. Först skrev dom en massa om hur hemskt det var att man kunde ladda ner förundersökningen på Piratebay. Innan det var det sannerligen inte många som laddat ner den. Sen blev det en jäkla rush. Och då skrev dom hur hemskt det var att man lägger upp sånt på internet. Att förundersökningar är offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut hos polisen var väl inget dom tryckte speciellt hårt på däremot... Vad folk tycker om att lägga ut offentliga handlingar på internet beror sig säkert i de flesta fall på hur man ställer frågan. Kan tänka mig att "Tycker du att det är rätt att lägga ut bilder på mordoffer som offrets närstående inte vill ska finnas på internet?" får annorlunda svar än om man säger "Tycker du att det är rätt att offentliga handlingar är tillgängliga på internet så att det blir lättare att ta del av dom?".
JJRockford Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 du tycker ju det är ok att fildela illegalt utdelat materialeller? Vi har visst lite svårt med distinktionerna? Jag tycker att det BORDE vara ok med icke-kommersiell fildelning. Och självklart INTE av material som är olagligt i sig, som t ex barnporr. ja tydligen jättesvårt illegalt utdelat skrev jag ju upphovsskyddat material som delas ut utan tillstånd är illegalt utdelat - även om materialet i sig precis som ovan nämndes inte är illegalt material tycker du det är ok idag att dela ut å tanka hem material som man inte har tillstånd till enl upphovsrätten? Skam den som ger sig. Känns som jag har skrivit detta femtielva tusen gånger tidigare, men vi gör ett nytt försök. Jag tycker inte att det BORDE vara illegalt med icke-kommersiell fildelning. Främst eftersom det är mycket svårt att se vad det skulle ha för negativa effekter för artisterna. Därav följer att jag har svårt att på allvar uppröras av ifall någon fildelar sånt idag, även om man såklart bör vara en laglydig medborgare. Tycker dock att fildelning är ett brott i paritet med att gå mot röd gubbe, när det var olagligt. Men det bästa är självklart att komma fram till det på ett mer parlamentariskt sätt.
JJRockford Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Och ville med det mena att jag tyckte att man kanske hade _aningen_ låga förkunskapskrav på de som läser, eftersom man fick hålla på så länge med så grundläggande matematik. Plus ett allmänt slött tempo. Delkurs 1: STRATEGISKA BESLUT (Strategic Decisions ), 5 poängDelkursen innehåller följande moment: Optimering under bivillkor inom konsumtions- och produktionsteori. Härledning av efterfrågefunktioner. Spelteori tillämpad på beteendet i auktioner, förhandlingsmodeller, duopolmodeller och vid gemensam finansiering av kollektiva varor. Marknadsmisslyckanden som kan uppstå pga bristande information (eng. ”moral hazard” och ”adverse selection”). Modellering av attityder till risk och uppkomsten av försäkringsmarknader. Reglering av naturliga monopol. Delkurs 2: INTERNATIONELL EKONOMI (International Economics), 5 poäng Kursen fördjupar kunskaperna om standardmodellen för makroanalys på medellång och lång sikt – den neoklassiska tillväxtmodellen. Vi behandlar följande frågeställningar: Varför utvecklas levnadsnivån snabbare i Baltikum än i nuvarande EU? Varför minskar inkomstskillnaderna mellan människor i världen? Ökar de regionala skillnaderna i levnadsstandard i Sverige och EU? Hur påverkar utökningen av EU (med nya länder) löner och levnadsstandard i de nuvarande EU-länderna? Hur påve rkar arbetskraftsinvandring levnadsstandarden? Innebär en stor offentlig sektor en lägre ekonomisk tillväxt? Delkurs 3: EKONOMETRI (Econometrics), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: Grundläggande kunskaper i ekonometriska metoder vid analys av tvärsnittsdata. Estimation med minstakvadratmetoden och inferensaspekter vid såväl enkel som multipel linjär regressionsanalys. Studium av minstakvadratmetodens statistiska egenskaper. Speciellt studeras estimatorns begränsningar då regressionsmodellens klassiska antaganden ej är uppfyllda. Vidare behandlas olika statistiska test av dessa antaganden och några alternativ till minstakvadratmetoden. Delkurs 4: FINANSIELLA MARKNADER (Financial Markets), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: De finansiella marknadernas roll i makroekonomin. Riksbankens uppgifter och dess roll i den makroekonomiska politiken. Räntebegrepp och kalkyler för diskonteringsinstrument och obligationer. Teorier för räntans löptidsstruktur. Beskrivning av finansiella marknader från placerar- och låntagarperspektiv m.h.a. begreppen förväntad avkastning och risk. CAPMmodellen för prissättning av finansiella instrument. Växelkursbestämning på kort- och lång sikt. Delkurs 5: MILJÖEKONOMI (Environment Economics), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: Orsaker till miljöproblem i marknadsekonomier. Grundläggande naturresurshushållning. Olika sätt att avgöra hur mycket resurser som bör satsas på att skydda vår miljö. Hur en hållbar utveckling kan definieras ur ett ekolo giskt respektive neoklassiskt perspektiv. Förhållandet mellan ekonomisk tillväxt och miljöproblem. Hur miljöräkenskaperna är utformade. Olika metoder för värdering av miljötillgångar. Teorier om äganderättens betydelse för resurshushållningen. Fördelar och nackdelar med olika typer av miljöpolitik och ekonomiska styrmedel. Globala miljöproblem och internationella miljöavtal. Delkurs 6: UTVECKLINGSEKONOMI (Development Economics), 5 poäng Delkursen innehåller följande moment: Makroekonomisk stabiliseringspolitik. Växelkurspolitik. Handelsliberalisering och utveckling. Ekonomiska reformer, fattigdom och inkomstfördelning. Reformering av den offentliga sektorn. Penningpolitik och kreditmarknader. Utvecklingsteorier och bistånd. Statens roll i utvecklingsprocessen. Bistånd i ett historiskt perspektiv. Från projektbistånd till programbistånd. Bistånd och ekonomisk-politiska effekter. http://www.econ.umu.se/kurs/kursa1/ht/kurspla1v.html Vart vill du komma med detta inlägg? Ska man bli imponerad av vad som står i kursbeskrivningen? Jämför t ex med Skolverkets kriterier för Historia A: http://chapman.karlskrona.se/~alt/historia/kursmal.htm Hur många elever som får godkänt i Historia A tror du t ex "använder frekventa epokbegrepp och andra centrala historiska begrepp."? Eller VG-elever som "gör jämförelser mellan olika kulturer samt visar hur företeelser och händelseförlopp både i nutid och i gången tid har en historisk bakgrund och påverkar framtiden."? Vad jag vill säga med detta är att det inte är ovanligt med en vissa skillnad på de ofta ganska pompösa beskrivningar av kurserna och vad dom faktiskt innebär i praktiken.
Demonproducenten Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 piratfrågan handlar endast om att sko sig på andras bekostnad - det är ingen frihetskamp eller en kamp för demokrati eller öppenhetallt annat är skitprat Oså tappar du tråden igen och ditt resonemang blir åter skitsnack. Synd, du var så nära / Mikke säger den som likställer ordet pirat med nåt annat än att roffa åt sig skitprat som sagt
Demonproducenten Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Du hör definitivt till en generation som bara i undantagsfall verkar ha förmåga att sätta sig in i den nya tekniken. Ta bort skygglapparna ett slag och tänk efter. Väljer folk alltid det billigaste alternativet i alla situationer? Begår alla människor brott så fort det finns en möjlighet? Har du t ex aldrig stått i en affär och väntat på att få betala, trots att personalen kanske varit bak på lagret och gjort något, och du lika gärna kunde traskat rätt ut ur affären med det du tänkt köpa? ett jättebra exempel på hur människan funkar vid risk för att åka dit passar man sig - att anonymt kunna plocka för sig ger ett helt annat beteende detta plus det faktum att debatten blivit så sned i media å bland gemene man så man inte ser nåt fel i det man gör precis som du så ser man inte alls att man gör samma sak bakom datorn som man gör i affären man går på snacket om att det inte försvinner nåt på hyllan - alltså har ingen förlorat nåt eller det som du nu tar upp: tekniken gör det möjligt - alltså är det ok men det är ihåliga fattiga argument som inte håller teknik kan göra mycket möjligt man kan skimma kort, man kan föra över öresavrundning till ett eget konto, man kan tom trycka egna sedlar eller bestämma saldot på sitt lönekonto - allt detta är möjligt med teknikens hjälp alltså därmed helt ok? i grund å botten handlar detta om egoism kontra respekt för andra att du ser piratkopiering likställt med att gå mot röd gubbe betyder att du antingen inte inser verkningarna eller inte bryr dig du kan ju för övrigt fundera över vad som händer om du går mot röd gubbe - o därmed orsakar en olycka Jag tycker inte att det BORDE vara illegalt med icke-kommersiell fildelning. varför? vad skulle vara den stora poängen som gynnar mänskligheten med detta?
Demonproducenten Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Vart vill du komma med detta inlägg? att om du uppfattade nationalekonomi som att bara traggla räta linjens ekvation så sitter felet nog hos dig
JJRockford Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Du hör definitivt till en generation som bara i undantagsfall verkar ha förmåga att sätta sig in i den nya tekniken. Ta bort skygglapparna ett slag och tänk efter. Väljer folk alltid det billigaste alternativet i alla situationer? Begår alla människor brott så fort det finns en möjlighet? Har du t ex aldrig stått i en affär och väntat på att få betala, trots att personalen kanske varit bak på lagret och gjort något, och du lika gärna kunde traskat rätt ut ur affären med det du tänkt köpa? ett jättebra exempel på hur människan funkar vid risk för att åka dit passar man sig - att anonymt kunna plocka för sig ger ett helt annat beteende detta plus det faktum att debatten blivit så sned i media å bland gemene man så man inte ser nåt fel i det man gör precis som du så ser man inte alls att man gör samma sak bakom datorn som man gör i affären man går på snacket om att det inte försvinner nåt på hyllan - alltså har ingen förlorat nåt eller det som du nu tar upp: tekniken gör det möjligt - alltså är det ok men det är ihåliga fattiga argument som inte håller teknik kan göra mycket möjligt man kan skimma kort, man kan föra över öresavrundning till ett eget konto, man kan tom trycka egna sedlar eller bestämma saldot på sitt lönekonto - allt detta är möjligt med teknikens hjälp alltså därmed helt ok? i grund å botten handlar detta om egoism kontra respekt för andra att du ser piratkopiering likställt med att gå mot röd gubbe betyder att du antingen inte inser verkningarna eller inte bryr dig du kan ju för övrigt fundera över vad som händer om du går mot röd gubbe - o därmed orsakar en olycka Jag tycker inte att det BORDE vara illegalt med icke-kommersiell fildelning. varför? vad skulle vara den stora poängen som gynnar mänskligheten med detta? Suck. Du anser alltså fortfarande att fildelning är stöld? Att jämföra det med att skimma ett kort är ju rent löjligt. Jag vet inte hur det ska förklaras tydligare än det redan gjort otaliga gånger, men det är ju stor skillnad. Skimmar någon ditt kort blir du förmodligen av med pengar. Du kan inte använda dom. Borta. Puts väck. Inget av det inträffar om någon fildelar en låt du har gjort. För en lite mer detaljerad analys i ämnet läs denna: http://martenschultz.wordpress.com/2008/01...-ar-inte-stold/ (Obs, ej skrivet av någon piratpartist verkar det som)
JJRockford Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Vart vill du komma med detta inlägg? att om du uppfattade nationalekonomi som att bara traggla räta linjens ekvation så sitter felet nog hos dig Hur mycket nationalekonomi har du läst?
Demonproducenten Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Att jämföra det med att skimma ett kort är ju rent löjligt. nu rörde det sig om vad som var tekniskt möjligt - inget annat men låt säga att vi säger så som du vill dom andra jämförelserna då? att öka sitt eget saldo skadar ju ingen annan - det är ju bara siffror trycka egna sedlar är ju heller ingen stöld (har du förresten nåt emot att bara föra samma diskussion i en å samma tråd eftersom detta ändå inte längre handlar om falkvinges lilla appell om allmosor?)
JJRockford Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 ett jättebra exempel på hur människan funkarvid risk för att åka dit passar man sig - att anonymt kunna plocka för sig ger ett helt annat beteende detta plus det faktum att debatten blivit så sned i media å bland gemene man så man inte ser nåt fel i det man gör precis som du så ser man inte alls att man gör samma sak bakom datorn som man gör i affären man går på snacket om att det inte försvinner nåt på hyllan - alltså har ingen förlorat nåt Om man nu blir av med något så är det ju bara att göra en polisanmäla, och sen prata med sitt hemförsäkringsbolag, så ersätter dom dig säkert. eller det som du nu tar upp: tekniken gör det möjligt - alltså är det okmen det är ihåliga fattiga argument som inte håller Nja, du glider du lite på det hela. Tekniken har gjort att vi får en hel härva med nya möjligheter att förhålla oss till. Ta Spotify t ex. Är alla med på hur det funkar? Man laddar inte ner musiken, utan lyssnar på den strömmande. Som radio ungefär, bara det att man väljer låtarna själv. Jag har rent teoretiskt möjlighet att nyttja Spotify on the fly, min telefon har ett alldeles utmärkt 3G-modem och mediaspelare. Alltså skulle jag kunna köra Spotify på telefonen, om jag skaffade mig ett bredbandabbonemang till den (förutsatt att Spotify finns för Windows Mobile 6.1; Hoppas det är ok att anta det, för resonemangets skull?). De enda som då skulle tjäna några extra pengar på att jag vill lyssna på musiken jag betalat för (reklamfri variant av Spotify kostar 99 kr/mån har jag för mig?) är det företag jag köpt bredbandsabbonemang hos. Alternativt skulle jag ju kunna ladda ner låtarna jag vill lyssna, var som helst ifrån, och lägga in dom på telefonens minneskort. Den ena versionen är aningen omständig men laglig. Den andra är idag olaglig. För upphovsmannen så spelar det inte någon som helst roll vilket sätt jag väljer (jag kan ju låta de låtarna jag tänkt lyssna på stå och gå på datorn hemma, så att dom blir registrerade att jag lyssnar på dom via Spotify, om ni förstår?). teknik kan göra mycket möjligtman kan skimma kort, man kan föra över öresavrundning till ett eget konto, man kan tom trycka egna sedlar eller bestämma saldot på sitt lönekonto - allt detta är möjligt med teknikens hjälp alltså därmed helt ok? Du har nog inte läst nationalekonomi i a f va? Om du vill veta vad som händer om man trycker nya sedlar, kolla på Zimbawe. Inflation. Förmodligen händer samma sak om man öker sitt lönekonto utan täckning. i grund å botten handlar detta om egoism kontra respekt för andraatt du ser piratkopiering likställt med att gå mot röd gubbe betyder att du antingen inte inser verkningarna eller inte bryr dig Vad är det som kommer att hända? du kan ju för övrigt fundera över vad som händer om du går mot röd gubbe - o därmed orsakar en olycka Vilken cliffhanger... Jag väntar med spänning på fortsättning!! varför?vad skulle vara den stora poängen som gynnar mänskligheten med detta? Alla lagar behöver ju inte vara revoltionerande för mänskligheten. Det finns ju så att säga några nivåer under det...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.