jivegard Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Tänkte lira lite covers med några kompisar och behöver därför få tag på färdiga trummor till kända låtar. Har ni tips på var man hämtar sån't? Ska man leta midifiler och slänga in i cubase eller ska man leta mp3or? Johan
Rapid Wanker Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Det enklaste är väl att hitta en midi-fil och importera den till cubase. Då kan du ju dessutom byta trumljud om det skulle önskas. Ett bra ställe att börja leta är: http://www.harmony-central.com/MIDI/files.html
AndyPandy Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Jag tror att mycket att trumsoundet från olika låtar har mycket att göra med producentens mixning att göra. Att ladda in en midifil med kompet och sedan tro att det ska låta bra är inte därför en källa till stor besvikelse. Men jag fattar inte vad som eftersöks! Trumloopar? Noter? 😆
jivegard Postat 22 november 2004 Trådstartare Postat 22 november 2004 Jag tänker mig ett karaoke-spår, med enbart trummor. AfterSki-band med flera brukar ju köra med sån't. Tillverkar de alltid bakgrunderna själva? JJ.
hammagrella Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 (redigerat) Hmm, eftersom Jivegard säger "lira lite covers" så antar jag att det är lajvmusik som menas och då finns inga genvägar annat än att lyssna på orginallåten så att man hajar formen och får lite inspiration, sen sätter man väl arret tillsammans med bandet i replokalen? Alternativet för proffsen är väl noter förstås, men då är vi i en annan division..... Edit: Postade samtidigt som du där, så jag såg inte repliken. Nä, men då är väl den enklaste lösningen MIDI-fajler med trumspåren om man inte orkar programmera från scratch..... Redigerat 22 november 2004 av hammagrella
jivegard Postat 22 november 2004 Trådstartare Postat 22 november 2004 Vi ska helt enkelt träffas några polare och lira och sjunga, men utan trumis. Det är alltså själva trumspåren till diverse låtar som vore intressant att få tag på. Hur brukar coverband, utan trumis, göra? Om jag kör på modellen att ladda ner midi-låtar, skala bort allt utom trummorna och spela upp trummorna genom cubase. Vilken lösning rekommenderar ni då för trummorna? Kan ni rekommendera något bra trumbibliotek? JJ
Pusa Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Det jag hade gjort (och gör om jag vill bli ackompangerad (??!) utan några polare ), är att leta en midifil.. importera den i Cubase, ta bort allt du inte vill ha.. (Är det endast EN fil så väljer du att "dissolve:a" part/ separate channels).. Sen använder du de trumljud du normalt har till dina verk du åstadkommer på datorn.. (Har du köpt cubase t ex finns där ju Lm-7.. de är väl sådär, men de är bättre än original ljuden.. lägg på lite reverb så kommer det låta bättre... Annars om du har fler trumsamples motsvarande.. testa att byta in dem.. battery.. sampletank.. whatever.. Det blir rikigt bra om du har bra ljud.. (Grove Agent funkar ju även för detta syfte, och där finns ju en massa olika set att välja mellan... även byta ut enstaka trummor)... Behöver du hjälp är det bara att fråga.. Men MIDI är det som folk på after-ski:n kör.. i avsaknad av trummis... uteslutande MIDI.. (För skulle du själv programera det, så programmerar du ju det i MIDI.. varför göra om något som någon annan gjort?)
Pusa Postat 22 november 2004 Postat 22 november 2004 Det finns riktigt bra trummor till sample Tank.. Den jag har kommer från sonic reality .. riktigt bra trumljud som håller.. (Dock är de inte General MIDI, så du kan inte byta ut dem rakt av, utan måste fixa och trixa lite i midifilen, vilket är rätt enkelt iofs, du behöver ju bara göra det en gång.. ) Annars har Battery mkt bra trummor, jag kan inte namnen på dem.. sök på google och se vad de kan tänkas heta/kosta..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.