Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har nyligen instalerat logic och är lite förundrad över saker och ting.

När jag vill spela in gitarr och väljer något av gitarrljuden så brusar det nått förbaskat, både under inspelning och när jag bara spelar, och hörs även när jag spelat in.

det jag spelar in med är en blå liten grej som heter ''rock frög'', alltså ingen ljudkort vad jag förstått. (Väldigt ny inom detta med inspelning)

Men min fråga är om det ska brusa när jag spelar in eller om det beror på att jag inte har ljudkort?

Ps. Om någon kan tipsa om bra inställningar för en logic nybörjare så vore de toppen!

pps. Om någon vill tipsa om ett bra men billigt ljudkort som inte kostar skortan vore do också toppen!

/ En inte alltför kunnig tonnåring...

Annons
Postat

jag vet inte hur illa det brusar, men de flesta (särskilt distade ljud) brukar brusa

så som även stärkare gör. en gate på spåret som tystar när du inte spelar kan vara en ide

det finns säkert i ditt program, leta upp & testa

men det kanske dinns bättre sätt att tvätta ljudet

tlx en gate funkar inte så bra när man spelar in ett reverbat ljud

om någon har ett tillväga gångssätt där så kan ni gärna dela med er!

sorry att jag lånar din tråd lite, men det är inom samma område åtminstone

testa en gate!

/Larsson

😐

Postat

rock frog är visst ett ljudkort!

problemet borde inte vara logic.

först skulle jag testa en annan kabel för att se om det är kabeln det är fel på.

har du valt rätt device under prefereces/audio.

kolla även att rock frogen inte lägger på någon konstig effekt eller att volymen är för hög.=comes with amazing virtual amplifier software

Postat

Först lite frågor för att försöka få klarhet i vad det är du gör.

1) Vad är det för dator du använder?

2) Hur pluggar du in gitarren i datorn (ljudkortet)?

3) Använder du effektpedal(er)?

4) Vad är det för gitarr du använder?

Postat (redigerat)
Men min fråga är om det ska brusa när jag spelar in eller om det beror på att jag inte har ljudkort?

Om du inte har ett ljudkort hur spelar du in då ? och vad spelar du upp ljud med ?

😆 Detta är humor när den är som bäst !

Redigerat av Pesek
  • 10 månader senare...
Postat

jag har samma problem. får inte till en vettig inspelning utan brus och massa skräp ljud.

jag spelar in med:

* Ibanez RGA42

* stealth plug ljudkort

* iMac 2.66 GHz, 4GB

* Logic pro 9

det kanske går att städa bort? har prövar Noise Gate men får inte till det. är nybörjare när det gäller Logic.

sen tycker jag att ljudet låter så "tomt" och "långt bort". får inte till det där rena studio-ljudet.

Postat

Håller med föregående. Det brusar så mycket att de i princip är oanvändbara. Jag brukar använda en ZOOM effekt och sedan en ren förstärkarsimulering. Gate är förvisso bra men bruset kan bli så hägt att det tom stör i inspelningen. Skulle va kul o veta om det är någon skillnad i 9an.

Kolin

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det är nog för kassa kablar, lödningar i telepluggar, ev mickar, kass jordning, för närma en tjockskärm och för överdrivna inställningar på dom distade ljuden som kan generera det där. Generellt sett så verkar det som att alla presets är övermeckade nåt enormt det är väldigt få som man kan ta out of the box och bara lira in. Köpte en Zoom på netonet här om dagen iom att jag inte har lust att fixa en guraplugg till Mixbus. Den låter faktiskt ok på dom presets som jag vill använda men det är mycket skit med oxå. Men att det låter långt borta som vanligt jo så är det så man åker på att lira med dom ljuden och sen mecka bort det i mixen. Dvs om man kör via usb annars är det ju kört då åker man på att mecka innan.

Hur Zoom tänkte när dom gjorde den här apparaten det vet i gudarna för om man ska köra via usb då måste man förmodligen göra en sammanslagen enhet till Logic annars kan man ju inte lira upp låten man lirar till. Zoomen funkar ju som ett eget ljudkort tydligen och i Logic är man ju tvungen att välja vilket man ska köra med.

Nåja ☺️ skumt helt enkelt.

Postat

Som lite svar på dina första mening... Nix, kablage o lödningar är helt felfria. Möjligtvis överdrivet hårt rattade pluggar, men om man vill ha det ljudet så måste det ju funka utat brus...

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.