Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tjosan, är just i tagen på att införskaffa mig en "riktig" musikdator samt mitt första "riktiga" ljudkort...

jag undrar, är det i praktiken nån större skillnad på firewire o USB i prestanda?

det enda krav jag har på ljudkortet än så länge är väl att jag ska kunna köra MINST två spår in samtidigt, alltså spela in på två olika spår i cubase på samma gång, samt att det ska ha fantommatning. (vilka krav va? 😆 )

är det det flera outs är till för? *plötslig förståelse* 🙂

att det går att skicka ut flera signaler från kortet in i datan samtidigt?

ha alltid trott att det var till om man ville koppla det till många stereor 😛 eller e jag helt ute o cyklar?

Och, vad är skillnaden på externt o internt ljudkort? förutom placeringen 😳

i prestanda? i allt?

en av mina vänner (som aldrig varit i en studio) klagar på att externt sku suga för att det e kortare sladd mellan datan o kortet med internt 🙂

Samt att jag aldrig kommer ha nytta av firewire, "det är det bara värstingar som har", tydligen...

nu e det ju så att han KAN en del om datorer i överlag, så en gnutta av mig säger att han har rätt... fast eftersom jag vet att han aldrig varit i en studio eller läst nåt om det vill jag int riktigt lyssna på honom i den här situationen...

nå? vad säger ni? 😛

nåra rekommendationer skulle vara trevligt 😛

om nån sku orka, så lite tips angående datorn med 😉

ha de bra / Ålänningen

Redigerat av LinusDD
Annons
Postat
tjosan, är just i tagen på att införskaffa mig en "riktig" musikdator samt mitt första "riktiga" ljudkort...

jag undrar, är det i praktiken nån större skillnad på firewire o USB i prestanda?

Ja - Firewire är alltid snabbare än USB2 och ger därför möjlighet till lägre Latency.

http://wiki.kontrollrummet.com/Firewire

det enda krav jag har på ljudkortet än så länge är väl att jag ska kunna köra MINST två spår in samtidigt, alltså spela in på två olika spår i cubase på samma gång, samt att det ska ha fantommatning. (vilka krav va? 😆 )

Då räcker det utan problem med USB.

är det det flera outs är till för? *plötslig förståelse* 😳

att det går att skicka ut flera signaler från kortet in i datan samtidigt?

ha alltid trott att det var till om man ville koppla det till många stereor 😛 eller e jag helt ute o cyklar?

Flera ingångar på ljudkortet har man om man vill kunna spela in flera ljudkällor på separata spår.

Flera utgångar har man om man t ex vill göra surroundmixning eller om man vill ha möjlighet att koppla in externa effektburkar e dyl - och om man kopplar in externa burkar, så krävs förstås lagom många ingångar för att hantera det också...

Och, vad är skillnaden på externt o internt ljudkort? förutom placeringen 😳

i prestanda? i allt?

Snabbast bland de vanliga interfacen är PCI express, nästa är PCI, nästa är Firewire800, sedan Firewire400, sedan USB2 och sist USB1. Interna är alltså alltid snabbast, eftersom de sitter kopplade direkt på bussen.

en av mina vänner (som aldrig varit i en studio) klagar på att externt sku suga för att det e kortare sladd mellan datan o kortet med internt 😐

Kabeln har inte med det att göra, utan det är interfacet mellan ljudkortet och datorn som bestämmer dagordningen. Direkt på bussen är som sagt alltid snabbast. Det finns också vissa ljudkort med ett PCIe eller PCI-kort i datorn, men där allt annat sitter i en extern låda, så att man inte har analoga delar och omvandlarna inuti datorn - något som är en fördel med tanke på störningarna som flyger omkring innanför skalet på datorn...

Samt att jag aldrig kommer ha nytta av firewire, "det är det bara värstingar som har", tydligen...

Det beror på vad du är ute efter. Det kan ju vara väldigt bekvämt med ett externt interface, eftersom det går lätt att flytta till en annan dator.

Med USB1 kan du hantera stereo in och stereo ut - men inte mer - och du får hygglig Latency. Med USB2 blir det MYCKET bättre, men Firewire är ändå bättre, eftersom det är ett effektivare interface och eftersom det inte belastar CPU:n i datorn som USB gör.

pme (oregistrerad)
Postat

Största problemet är avsaknaden av riktigt bra USB kort. Rent tekniskt är USB inte bra eftersom det inte använder DMA, det gör däremot

firewire. Men det har nog inte någon större betydelse på dagens snabba maskiner om man inte ska ha riktigt många kanaler.

Postat

Jäklar vilket svar det ramla in 😐

sku ta o passa på o fråga, vad e det som bestämmer hur många spår man simultant kan köra in i datorn? förutom inputtarna då 😳

Postat

Har dom fatt datorer pa Aland nu?

Mitt EMU 4040 USB funkar bra, kommer dessum med Cubase LE som jag kor med Reason.

Har tva ingangar och fantom.

Har dessutom SPDIF - och jag tror vissa hi-fi stereo nerdar gillar just detta - aven om jag inte anvander.

Sven

Postat

Samtidiga spar:

Du kan kora sa manga som datorn orkar med...

Tex i Reason sa far man mer belastning om man kor manga Thor syntar samtidigt; for eller senare ger CPUn upp.

Annars finns det ingen 'praktisk' begransning, forutom som i tex Cubase LE dar vissa spar typer ar begransade. (Vst - vilket jag inte anvander i all fall.)

Men, aven om datorn "ger upp" CPU massigt kan man anda "bounca" musiken (skriva till WAV fil).

(Man skulle salunda kunna jobba pa "halva" latar, sedan merga och bounca...)

Men om du har en modern dator med rimlig cpu och bra med minne ar dessa begransningar ganska avlagsna.

Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.