Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har jag pantat burkar, ätit skorpor, struntat i räkningarna och bara jobbat hårt och sparat ihop tillräckligt för att köpa mig en vettig akustisk gitarr :-)

Jag har testat en Martin D28 på börsen. Dom hade dock ingen HD28 inne. Så jag har försökt skaffa mig en uppfattning om skillnaderna, via youtube, men... Svårt. Är det nån som har några matnyttiga råd eller rekomendationer att ge till mig som funderar på den ena eller andra? Just nu har ju börsen rätt bra priser; runt 20k styck för båda modellerna, vilket känns som ett vettigt pris med tanke på att iaf HD28 väl brukar kosta ett gäng tusenlappar till (Thomann vill ju ha en 24-25.000 tror jag)...

Jag vill ha en lättspelad allaround dreadnaught med gott om sustain, värme och kropp i ljudet. Jag föredrar smala/tunna halsar typ C-formade, framför V. Är det någon som har några bättre tips på vad jag borde skaffa om jag inte ska ha en Martin HD28 eller D28?

Tacksam för tips på vad jag ska försöka provspela... Det är ju en jungel där ute, verkligen hundratals modeller att välja bland. Det är kul som fan att shoppa gitarr förstås, men det vore ju skönt om man hade en handfull modeller och märken att fokusera på...

EDIT1: Jag spelar mest hemma och spelar in egen musik o så, men vill ha en gitarr som funkar i alla sammanhang och som jag kan ha "for life", typ :-).

EDIT2: Nej, Martin D-100 Delux för 110.000 USD är lite i överkant ;-)

Mvh

Richard

Redigerat av Crownfield
Annons
Postat

Ett tips om ett forum där det finns stor kunskap angående akustiska gitarrer är Ackegura Forum där du har större chans att träffa på folk som har erfarenhet av dessa båda.

Största byggmässiga skillnaden är ju scalloped bracings som endast finns i HD-28:an vilket ska ge en starkare vibration i locket vilket ger en kraftfullare och fylligare ton men det vet man ju inte riktigt förrän man testat den själv 😆

Hur som haver så är det bra gitarrer båda två, själv spelar jag på en HD-16 och är väldigt nöjd!

Postat

Jag tror inte jag skulle kunna köpa gitarr på hörsägen. Måste prova själv.

Ta kontakt med Akustikken i Danmark som är leverantör av Martin i Sverige och kolla vilka butiker som har eller kan tänkas ta in en HD-28.

• 2 veckor senare...
Postat

Jojo.. Men samtidigt ska man ju inte snåla när det gäller guran, det är ju viktiga grejer 🙂

pme (oregistrerad)
Postat
Nu har jag pantat burkar, ätit skorpor, struntat i räkningarna och bara jobbat hårt och sparat ihop tillräckligt för att köpa mig en vettig akustisk gitarr :-)

Jag har testat en Martin D28 på börsen. Dom hade dock ingen HD28 inne. Så jag har försökt skaffa mig en uppfattning om skillnaderna, via youtube, men... Svårt. Är det nån som har några matnyttiga råd eller rekomendationer att ge till mig som funderar på den ena eller andra? Just nu har ju börsen rätt bra priser; runt 20k styck för båda modellerna, vilket känns som ett vettigt pris med tanke på att iaf HD28 väl brukar kosta ett gäng tusenlappar till (Thomann vill ju ha en 24-25.000 tror jag)...

Jag vill ha en lättspelad allaround dreadnaught med gott om sustain, värme och kropp i ljudet. Jag föredrar smala/tunna halsar typ C-formade, framför V. Är det någon som har några bättre tips på vad jag borde skaffa om jag inte ska ha en Martin HD28 eller D28?

Tacksam för tips på vad jag ska försöka provspela... Det är ju en jungel där ute, verkligen hundratals modeller att välja bland. Det är kul som fan att shoppa gitarr förstås, men det vore ju skönt om man hade en handfull modeller och märken att fokusera på...

EDIT1: Jag spelar mest hemma och spelar in egen musik o så, men vill ha en gitarr som funkar i alla sammanhang och som jag kan ha "for life", typ :-).

Mvh

Richard

Det är väl inte heller helt oroblematiskt. Scalloperingen gör att man kan passera över gränsen för att det låter bra. Kör man hård stumming med plektrum så tappar den. Sedan sägs det att det är större risk att de går sönder då locket får ta större krafter.

Postat

Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med min D 28.

Mvh

Richard

Det är väl inte heller helt oroblematiskt. Scalloperingen gör att man kan passera över gränsen för att det låter bra. Kör man hård stumming med plektrum så tappar den. Sedan sägs det att det är större risk att de går sönder då locket får ta större krafter.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

jag köpte nyligen en hummingbird.

är en helt fantastisk gitarr på alla sätt enligt mig.

lättspelad, grym ton o klang. underbart varm gött ljud.

svårt o sluta spela när man väl tagit upp den.

lite synd dock att andra "billigare" gitarrer låter skit.

nu väntar jag bara på att få inhandla en j200 o en martin (nåt liknande du tipsade om där)

sen känner jag mig fullbordad.

för ett tag iaf 😱

men de lär väl dröja.

men som sagt tidigare.. se till så du får provspela innan du bestämmer dig.

kan hända att du blir förälskad i en helt annan gura än du tänkte dig.

man måste gilla ljudet o känslan.

Postat (redigerat)

Tacksam för inputen!

Jag var inom börsen här i Kristianstad i ett par omgångar, och provade igenom i princip allt dom hade hemma... Martin D28 låter som jag förväntade mig, speciellt i jämförelse med Taylor-gitarrerna. D28 är ju lite jämnare över hela registret medan Taylor-gitarrerna verkar ha något mer brillians. Nu hoppas jag att dom ska plocka hem en HD28 så jag får chans att testa den och jämföra den brevid D28... Hoppas på att HD28an låter något lite bättre än D28, isf blir det nog affär..

Men jag blev grymt imponerad av Taylor 210-nånting (210 tror jag). Vilket underbart ljud och vilken härlig sustain.. Och sån känsla i kroppen under sustainen, man riktigt känner hur träet vibrerar (det gör man på alla gitarr iofs, men det känns liksom lite mer här)... Det är ju inte riktigt en sån gitarr jag tänkt mig, tex så har den ju lite mindre kropp och har mahognysidor och baksida tror jag... ser ju helt annorlunda ut jmf med H/D28.. och låter förstås annorlunda också... men.. vilket ljud.. bra brillians... fin sustain.... Jag tror dom skulle ha 10-12.000 nånting för den.. Det är nästan så jag funderar på om jag inte ska ta den istället och lägga dom kvarvarande 8000 på nåt annat kul (typ en ny strata 🙂).... Får se hur HD28an låter....

Tack igen för input!

Mvh

Richard

Redigerat av Crownfield
Waltzberger (oregistrerad)
Postat

du ser.. you never know 🙂

Postat

Jag har inte provat så många Martin. Men jag tycker personligen att Taylor är en grymt värdig utmanare!

Jag anar att man betalar en liten summa för just namnet Martin. Inte så överdrivet som det kan vara med en del

akustiska Gibson-gitarr, som kan kosta mer än Frankrike och låta som en gammal skol-bjärton.

Men frågan är om Martin-gitarren låter 8000:- bättre än Taylor-guran.

Oavsett så verkar du stå och väga mellan två helt fantastiska gitarrer!

Mitt nästa köp kommer nog bli en Taylor, pris-kvalitet-ration verkar bra där.

Postat
Norman guitars är dom absolut skönaste akustiska gitarrerna jag har spelat på. har spelat på martin etc men jag tycker du ska pröva typ denna innan du bestämmer dig

http://www.normanguitars.com/modelb20HG.htm

Är det nåt Godin-spinoff?

Deras modeller liknar väldigt mycket Seagull och Simin&Patrick. De använder samma EPP case (som är underbara!)

De ligger i Quebec, som seagull, och har samma weblayout som dem...

Låter intressant.

Postat
Norman guitars är dom absolut skönaste akustiska gitarrerna jag har spelat på. har spelat på martin etc men jag tycker du ska pröva typ denna innan du bestämmer dig

http://www.normanguitars.com/modelb20HG.htm

Är det nåt Godin-spinoff?

Deras modeller liknar väldigt mycket Seagull och Simin&Patrick. De använder samma EPP case (som är underbara!)

De ligger i Quebec, som seagull, och har samma weblayout som dem...

Låter intressant.

Japp, denna gitarr är ifrån godin.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.