Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag sitter just nu på en Studio Projects C1 mick och en Studio Projects VTB1 preamp.

Trots utrustningen blir resultatet OK med hjälp av mycket Waves Rvox/Rcomp och massa EQ på röstspåret.

Jag vill nu skaffa ny utrustning som kliver upp rejält i kvalité och har upp till 15.000 max att lägga.

Jag är ute efter ett varmare och "bredare" ljud men jag har inte full koll på vad jag ska satsa på. Ska jag köpa ny mick, preamp eller båda två?

Går det ens att köpa sig till ett "bredare varmare" sound?

Jag har hittils testat Neumann TLM 103 och den va skön men lite för "ren" om man kan säga så =)

Jag gillar faktiskt Violet Dolly White bättre även om den är vesäntligt billigare, även AKG C414 XL II känndes lik Neumannen.

Snälla hjälp mig med rekommendationer av bra mickar/preamps eller kombinationer

Tack på förhand!

Redigerat av rode_orm1
Annons
Postat
Hej! Jag sitter just nu på en Studio Projects C1 mick och en Studio Projects VTB1 preamp.

Trots utrustningen blir resultatet OK med hjälp av mycket Waves Rvox/Rcomp och massa EQ på röstspåret.

Jag vill nu skaffa ny utrustning som kliver upp rejält i kvalité och har upp till 15.000 max att lägga.

Jag är ute efter ett varmare och "bredare" ljud men jag har inte full koll på vad jag ska satsa på. Ska jag köpa ny mick, preamp eller båda två? Går det att köpa sig till ett "bredare varmare" sound?

Jag har hittils testat Neumann TLM 103 och den va skön men lite för "ren" om man kan säga så =)

Snälla hjälp mig med rekommendationer av bra mickar/preamps eller kombinationer

Tack på förhand!

Har du provat att köra TLM:en tillsammans med VTB1:an?

/Cruncha'

Postat
Hej! Jag sitter just nu på en Studio Projects C1 mick och en Studio Projects VTB1 preamp.

Trots utrustningen blir resultatet OK med hjälp av mycket Waves Rvox/Rcomp och massa EQ på röstspåret.

Jag vill nu skaffa ny utrustning som kliver upp rejält i kvalité och har upp till 15.000 max att lägga.

Jag är ute efter ett varmare och "bredare" ljud men jag har inte full koll på vad jag ska satsa på. Ska jag köpa ny mick, preamp eller båda två? Går det att köpa sig till ett "bredare varmare" sound?

Jag har hittils testat Neumann TLM 103 och den va skön men lite för "ren" om man kan säga så =)

Snälla hjälp mig med rekommendationer av bra mickar/preamps eller kombinationer

Tack på förhand!

Har du provat att köra TLM:en tillsammans med VTB1:an?

/Cruncha'

Hej! japp fast helt utan "röret", och det va okej fast för tråkigt(för det är väl inget riktigt rör)

Postat
Hej! Jag sitter just nu på en Studio Projects C1 mick och en Studio Projects VTB1 preamp.

Trots utrustningen blir resultatet OK med hjälp av mycket Waves Rvox/Rcomp och massa EQ på röstspåret.

Jag vill nu skaffa ny utrustning som kliver upp rejält i kvalité och har upp till 15.000 max att lägga.

Jag är ute efter ett varmare och "bredare" ljud men jag har inte full koll på vad jag ska satsa på. Ska jag köpa ny mick, preamp eller båda två? Går det att köpa sig till ett "bredare varmare" sound?

Jag har hittils testat Neumann TLM 103 och den va skön men lite för "ren" om man kan säga så =)

Snälla hjälp mig med rekommendationer av bra mickar/preamps eller kombinationer

Tack på förhand!

Har du provat att köra TLM:en tillsammans med VTB1:an?

/Cruncha'

Hej! japp fast helt utan "röret", och det va okej fast för tråkigt(för det är väl inget riktigt rör)

Huh?

Du kan växla mellan Solid State och Tube på din VTB1.

Men det visste du väl!?

Det sitter ett 12AX7 rör i den preampen och för dom pengarna har jag inte hört bättre.

Prova att ge lite mättnad på TLM:en, alltså överstyr insignalen lite grand.

Tryck in HighPass-filtret och vrid "blend-ratten" till kvart över.

Där lär det finnas gott om närvaro i ditt ljud!

Lycka till!

/Tha' Cruncha'

Postat
Vad vet folk om Neumann TLM-49? Är det något som skulle vara idé att köpa trots att man inte har en värsting preamp.

Enda jag hittade om den var på Neumanns egna sida.

Den ska tydligen efterlikna U47 i karaktären.

Svårt att svara på då jag inte hört den.

Postat (redigerat)
Hej! Jag sitter just nu på en Studio Projects C1 mick och en Studio Projects VTB1 preamp.

Trots utrustningen blir resultatet OK med hjälp av mycket Waves Rvox/Rcomp och massa EQ på röstspåret.

Jag vill nu skaffa ny utrustning som kliver upp rejält i kvalité och har upp till 15.000 max att lägga.

Jag är ute efter ett varmare och "bredare" ljud men jag har inte full koll på vad jag ska satsa på. Ska jag köpa ny mick, preamp eller båda två? Går det att köpa sig till ett "bredare varmare" sound?

Jag har hittils testat Neumann TLM 103 och den va skön men lite för "ren" om man kan säga så =)

Snälla hjälp mig med rekommendationer av bra mickar/preamps eller kombinationer

Tack på förhand!

Har du provat att köra TLM:en tillsammans med VTB1:an?

/Cruncha'

Hej! japp fast helt utan "röret", och det va okej fast för tråkigt(för det är väl inget riktigt rör)

Huh?

Du kan växla mellan Solid State och Tube på din VTB1.

Men det visste du väl!?

Det sitter ett 12AX7 rör i den preampen och för dom pengarna har jag inte hört bättre.

Prova att ge lite mättnad på TLM:en, alltså överstyr insignalen lite grand.

Tryck in HighPass-filtret och vrid "blend-ratten" till kvart över.

Där lär det finnas gott om närvaro i ditt ljud!

Lycka till!

/Tha' Cruncha'

Tack för tipset! Nu äger jag dock inte Neumannen utan har den bara till låns.

Men då kanske man ska köpa den, men det som står om 49an lockar.

Är baby bottle i samma klass?

Redigerat av rode_orm1
Postat
Hej! Jag sitter just nu på en Studio Projects C1 mick och en Studio Projects VTB1 preamp.

Trots utrustningen blir resultatet OK med hjälp av mycket Waves Rvox/Rcomp och massa EQ på röstspåret.

Jag vill nu skaffa ny utrustning som kliver upp rejält i kvalité och har upp till 15.000 max att lägga.

Jag är ute efter ett varmare och "bredare" ljud men jag har inte full koll på vad jag ska satsa på. Ska jag köpa ny mick, preamp eller båda två? Går det att köpa sig till ett "bredare varmare" sound?

Jag har hittils testat Neumann TLM 103 och den va skön men lite för "ren" om man kan säga så =)

Snälla hjälp mig med rekommendationer av bra mickar/preamps eller kombinationer

Tack på förhand!

Har du provat att köra TLM:en tillsammans med VTB1:an?

/Cruncha'

Hej! japp fast helt utan "röret", och det va okej fast för tråkigt(för det är väl inget riktigt rör)

Huh?

Du kan växla mellan Solid State och Tube på din VTB1.

Men det visste du väl!?

Det sitter ett 12AX7 rör i den preampen och för dom pengarna har jag inte hört bättre.

Prova att ge lite mättnad på TLM:en, alltså överstyr insignalen lite grand.

Tryck in HighPass-filtret och vrid "blend-ratten" till kvart över.

Där lär det finnas gott om närvaro i ditt ljud!

Lycka till!

/Tha' Cruncha'

Tack för tipset! Nu äger jag dock inte Neumannen utan har den bara till låns.

Men då kanske man ska köpa den, men det som står om 49an lockar.

Är baby bottle i samma klass?

Du kan hämta smakprov på ett gäng olika micar på min testsite. 🙂

Babybottle (gamla "made in Latvia") är en av mina favoriter och är en av de som finns på testsiten. Jag har sett någonstans att den nya som inte tillverkas i Baltikum, inte har riktigt samma ljudkaraktär - då testinspelningarna med den är dessvärre inte så relevanta för den nya... Jag får se om jag kan låna en ny någon gång framöver också...

Violet Dolly och gamla Babybottle är väldigt lika varandra i karaktär, men så kommer de också från samma fabrik...

Postat

Som mic.. skulle jag rekommendera en Lawson L47 FET.. grymt bra.. kostar 1000 dollar..

Som preamp.. TAB Funkenwerk V78M.. kostar ca 9000kr..

Tillsammans blir det väl lite över din budget.. men du måste ju inte köpa båda 🙂

En väldigt bra combo dock 🙂

Postat

Neumann TLM-49 är en mycket bra mick flera snäpp över 103 om du frågar mig. Personligen tycker jag den passar min röst bäst av dom mickar jag har. Den är även bra på akustiska instrument som AK Gitarr, saxofonerer, Cello, klarinett och blockflöjt.

Själv äger jag TSM-87, Oktava 319, Violet Black Knight, Audio technica 4033 och 60, Shure SM7b, 58, 57, Brauner Phantom AE och två Line Audio CM3.

Då det gäller preamps är det dom som finns i mitt M-audio Project Mix (hyfsade men närmare skräp om du frågar mig), Focusrite Red 7 (Mycket bra om du frågar mig) en Presonus Blue Tube (kanske hyfsad men i mina öron skräp) en Art Tube MP (den äldsta och billigaste modellen men grymt bra om du frågar mig och i synnerhet med tanke på pris) har också en Focusrite Platinum Penta och den är gamal. Får du tag på en sådan tycker jag att du ska köpa direkt. Billig men innehåller en stereo-kompressor och betydligt bättre preamp än det mesta för i allafall ett pris under 5 tusen.

Då det gäller preamps har jag länge varit kåt på Avalon 737- sp även om jag aldrig riktigt har använt den. Och även Pendulum Audios Quartet som jag har använt men förmodligen aldrig kommer att prioritera då den är alldeles för dyr. I mina öron är det dock den bästa channelstrip man kan få för pengar.

Jag vet inte hur du tänker men för mig är mickar viktiga. Dock är det som finns bakom micken viktigare ock även rummet och det som du väljer att micka. Har själv kommit fram till att en mickrofon räcker inte och då är det idiotiskt att lägga allt krut där.

Köp inte heller bara en bra preamp utan en riktigt bra channelstrip (många håller inte med mig på den punkten, men jag anser att man ofta behöver komprimera redan när man spelar in, och i synnerhet sång men även andra akustiska instrument)

Om vi ska tillbaka till tråden så älskar jag Neumann TLM 49 till min egen röst och en massa andra saker också dock låtter min dotter betydligt bättre i Brauner-micken som jag själv låter skräp i.

Kan dock rekomendera Audio Technica 4033a som jag tycker låter bra på allt och av någon andledning inte är lika kännslig för rummet. Påminner då det gäller rum om min SM7:a även om detaljeringen är högre.

Sen tycker jag att du bänner pengarna på en UA 610-strip som låter helt fantastiskt. Sen finns det antagligen bättre än så även om jag inte har den erfarenheten. Många här har säkert bra ideer om preamps eller strippar.

Personligen hade jag dock lagt lite mindre på micken och mer på kedjan.

Postat

Missade tidigare att det just var sångkedjor du var ute efter.

Personligen tycker jag att det är viktigt att trycka ihop sången redan när man spelar in då det gör en oerhört stor skilnad när man gör sin tagning.

Som regel är majoriteten av teckniker helt odugliga. Dom är vana att tillbringa dagar eller veckor med att få till trummor och gitarr.

Då det gäller sång ställer dom fram en pissig gamal Neumann eller ännu värre en AKG 414 och lägger händerna bakom huvudet.

Det finns dock undantag. Sånna som verkligen kan låten. Dom lägger på en kopressor om det behövs men annars så för dom reglar till den dynamik som krävs.

En närmick saknar all dynamik. Den kräver att man låter som Jose Gonsales eller Pavaroti hela tiden.

I en ideal värld så för ljudteknikern volymen vid inspelning. Alla säger att dom gör det men det är bullshit för dom har ingen aning. En hög ton kan vara oerhört svagare än en låg osv. Ett P-ljud är starkt och kanske ett s-ljud också. Närmickningens gåvor.

Detta gör att det är oerhört oinspirerande att göra en tagning då nivån är oerhört mycket lägre än den behöver vara. OK man kan skruva upp medhörning men det gör bara det man inte behöver höra outhärdligt.

Från en sångare till en annan. Spelar du in själv. Skaffa en bra channelstrip och komprimera hårt redan då du spelar in. Då hör du dig själv och gör automatiskt en bättre tagning. En bra tagning är det enda viktiga.

Tecknikern som inte ser till nivåerna vid inspelning kommer annars att jobba med dåliga tagningar som han hursomhelst komprimerar skiten ur.

Även om han aldrig erkänner.

Mitt råd är därför skaffa en bra strip som UA L-610 eller Avalon 737 och komprimera så mycket som du är bekväm med.

4033a är en bra mick att börja med. För även om jag vet att Neumann TLM 49 och UA L-610 är perfekt för mig är det inte säkert att det passar dig.

Postat

Jag köpte in en Summit Audio 2BA-221 preamp för nån månad sen. Det var möjligen det bästa inköp jag har gjort någonsin. Nu är det väl värt att påpeka att det helt och hållet beror på vad du är ute efter och vad du har för erfarenheter tidigare, men rörfärgningen som 2BA-221 kan ge tror jag kan vara väldigt behaglig om du söker ett "bredare, varmare" sound. Jag vill minnas att listpris ligger på 6295, men man ser den begagnad då och då på Musikbörsen och Vendolin.se för 3500:- och uppåt.

Jag drog personligen igår till musikbörsen för att köpa en ny mick för att matcha den. Jag har läst kilometervis med recensioner och synpunkter och utgångspunkten när jag kom till butiken var att prova Neumann TLM103 och AKG c414. Sucks to be me, de fanns inte i lager, så jag beställde hem en TLM103 och väntar på den nu. Jag tror på den och Musikbörsen lovade att jag skulle bli nöjd. 😐 I slutändan handlar det också om hur olika mikrofoner låter på olika röster, jag tror definitivt att TLM103 är en mycket kompetent mikrofon, och passar den din röst kommer du att bli helnöjd men mitt tips är ändå att du provar ett par mikrofoner innan du bestämmer dig! 😳

Postat

Varför inte få tag på en väldigt ärlig och icke färgande mikrofon och sedan använda dig av bra pluggar för att få till ljudet på rösten? På så sätt blir du mer flexibel. Kan tyvärr inte ge tips på en sådan :/

Finns massor av feta pluggar för att få rörvärme, mer stelt eller vad det nu är du vill åt.

PSP Vintage Warmer t.ex

Postat

Tack för alla svar! Så underbart att få så snabb hjälp från andra producenter/studiotekniker!

Claes: Grymt, jag har lyssnat på din sida nu och jag gillar Baby botten mer än Neumann faktiskt, neumann är aningen skarp och kall, medans babybottlen (eller Violet Doy White som väl är en kopia är behagligare, men jag vet.. KOPIA=)

DivineCo: Tack för ditt svar! Får jag fråga vad för typ av sång eller röst du har?

ag är ganska klar över vad för typ av sångljud jag vi ha. Jag spelar in reggae, RnB och Rap främst och har defenitivt ett jamaicanskt sound som mål, med mycket värme, rör och bredd. (Jag själv har mycket bas och styrka) Sedan ska det passa för RnB med hårt komprimerade breda körer också 😳 Jag vet ej om detta är realistiskt men men!

Hur det låter när man spear in är verkligen viktigt för vibben, såsom det vart nu är katastrofalt klent. Jag får nästan ursäkta och säga "håll ut, du ska höra det sen" 😐 Så det kanske är ett perfekt steg med en kompressor tidigare i kedjan, men det får bli nästa investering då jag än så länge är för osäker på kompressor inställningar så jag vil kunna sitta och pilla med det i efterhand.

Ang stereokompressor, är det viktigt när det gäller bredare ljud gentemot monokompressor?

Jag vet ej vad en "Channel strip" är, vad innebär det?

Hellhoff: Summit preampen låter ju intressant, specielt med röret, får kolla up det.

--------------------

Jag har ialf kommit fram til att Neumann TLM-103 är för hård och SS-ig för min smak och röst.

Neumann TLM-49 är väl den som känns närmast nu, men priset är högt och frågan är om inte tex en

baby bottle (eller Vioet) och en preamp med mer karaktär är roligare nu.

Nu ska jag flytta ut ur studion ett tag och kommer spela in hemma, är det helt fel att köpa en "för bra" mick då när det gäller reflektioner? (Jag kommer ju dämpa bäst jag kan men det kanske inte kommer räcka?)

Tack för alla svar, kul att få så bra hjälp!

Postat (redigerat)
Ang stereokompressor, är det viktigt när det gäller bredare ljud gentemot monokompressor?

det här får mig att tro att du borde öka din kunskap om inspelning innan du jagar dyrare utrustning

stereokompressor kör du på stereoljud = två kanaler med olika ljudupptagning

monokompressor kör du på monoljud = en kanal = leadsång

(bortsett från busshantering)

studio projects är nybörjarutrustning för hemmabruk - men om du nu har en djup röst med "mycket bas å styrka" fattar jag inte hur du misslyckas överföra detta (utan att slänga på en massa EQ) med det du redan har

har du nåt ljudtest man kan få höra?

Redigerat av Demonproducenten
pme (oregistrerad)
Postat

Dolly och kopior. Tja, Blue nya Babybottle är i så fall mer en kopia av den gamla byggda i baltikum. Ska man ha den riktiga så får man köpa

en "orginal" som claes har, men då blir det beg. Men jag tror inte någon lyckas höra någon skillnad på Dolly, babybottle new och orginal.

Det är en mycket mycket prisvärd mic. Men om detn inte passar röst och preamp så är ändå fel, så ska du ha den till din egen röst så är det

den som måste avgöra. Någon som har provat TLM67? Om preamp. Du har en burk som kan fixa till rör dist om du tänker behålla den

så kan du kanske leta efter en preamp med lite annan karaktär kanske åt neve hållet som komplement.

Postat (redigerat)
Ang stereokompressor, är det viktigt när det gäller bredare ljud gentemot monokompressor?

det här får mig att tro att du borde öka din kunskap om inspelning innan du jagar dyrare utrustning

stereokompressor kör du på stereoljud = två kanaler med olika ljudupptagning

monokompressor kör du på monoljud = en kanal = leadsång

(bortsett från busshantering)

studio projects är nybörjarutrustning för hemmabruk - men om du nu har en djup röst med "mycket bas å styrka" fattar jag inte hur du misslyckas överföra detta (utan att slänga på en massa EQ) med det du redan har

har du nåt ljudtest man kan få höra?

Möjligt?

Jag undrade ifall stereokomressor gjorde skillnad gentemot mono men därav min fråga.

Jag brukar ibland efter att ha spelat in i mono, lägga över spåret på en stereo kanal för att använda lite doubler effekt för att fusk-bredda ljudet, och givetvis ett stereo reverb.

Nu hänger jag inte med vad du menar ang "du nu har en djup röst med "mycket bas å styrka" fattar jag inte hur du misslyckas överföra detta"? Jag tycker inte min C1:a tar upp lika bra som tex Neumann TLM 103 nej?

Här är röstexempel: http://www.youtube.com/watch?v=bX5DUbaxBMo

Hej hej!

Redigerat av rode_orm1
pme (oregistrerad)
Postat

En stereo kompressor behöver man om man har stereo signaler. Den fungerar så att den styper båda kanalerna efter den starkaste kanalen

så att signalen inte ska flytta sig i stereobilden. En två kanalig kompressor kan man även använda i serie kopplad men med olika

tidsvärden och komprimmerings grad. Dvs den ena kanske fungerar som en svag komprimering medans den andra fungerar som en snabb limiter.

Postat
Här är röstexempel:

ja det var väl inte helt talanglöst :rolleyes:

men mycket bas å styrka vet jag inte... svårt iofs med youtubekvalle att höra

men det känns som du skulle må bra av att komma närmare micken med ett rejält puffskydd emellan

tyckte jag hörde puffar några ggr

nu antar jag detta är efter att du skruvat å rattat också?

skulle behövt höra en ren upptagning

vad tycker du själv fattas?

Postat

Skön låt du hade länkat till. Bra gung! Känns inte som att du behöver så mycket bättre grejer enligt min mening. Har du testat att få ditt material analyserat/kritiserat av någon som är kunnig inom mixning/mastring?

Finns säkert massor av bra feedback att hämta.

Postat
Skön låt du hade länkat till. Bra gung! Känns inte som att du behöver så mycket bättre grejer enligt min mening. Har du testat att få ditt material analyserat/kritiserat av någon som är kunnig inom mixning/mastring?

Finns säkert massor av bra feedback att hämta.

Hej!

Tack!

Alltså det är en gammal inspelning med mick jag INTE har idag =) Det va enbart för att han ville höra röst ex.

Postat

Lyssnade på din låt!

Riktigt bra grejjer.

Enda jag reagerade på var bristen på presence. Närvaro i rösten!

Jag hade fasen börjat med att bara komprimera skiten ur rösten för att se vad som händer....

Hör en hel del nasala ljud i din röst så jag hade verkligen inte satsat på att ludda till det med mer lågt mellanregister.

Du behöver en mikrofon med massor av luft i!

Hade prövat en småmembranare typ Oktava MK-12 och fräst på med lite överstyrning i en tube-preamp för att få lite mer bett i höga mellanregistret.

Neumann har även en vokalistmikrofon som egntligen är avsedd för livebruk men är riktigt bra om man vill ha mer "hals" i ljudet.

Mikrofonen heter NEUMANN KMS 105. Bra med rasp där och i kombination med ett bra popfilter och att du sjunger ordentligt nära mikrofonen så tror jag du är hemma!

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Postat

Jag lyssnade också, och även på den här med:

När jag övar att sjunga till mina backtrax, jag har över tio timmar så jag måste öva för att komma ihåg dem, då övar jag samtidigt ljudinställning. Du skrev att du ville ta det där med kompressor efteråt, det kan nog vara en nackdel...

Om man ändrar i komprimeringen ändras genast eq, med mer kompressor blir ljudet inte bara plattare utan hela ljudet förändras. Och mängden kompressor och mängden bottenpådrag i eqn är ju hårfin. Jag vill kunna skruva både eq och kompressor samtidigt, det gör jag hela tiden live också, jag har superlyssning med lurar så jag får skitbra ljud. Avstånd till micken, hur hårt du tar i när du sjunger, eq, delay, reverb osv, allt påverkar varann. Öva som f-n på det där skruvandet samtidigt som du sjunger så kommer du på det till slut. Kompressorn kan vara jäkligt svår att förstå sig på, men det är bara att köra igång. Jag tycker jag själv sjunger mkt bättre om jag hör det åtminstone närdan färdiga sångljudet i lurarna än om jag måste sjunga helt torrt och sen ska skruva dit reverb osv efteråt. Och att sjunga utan kompressor det tycker jag är skit nu sen jag vant mig vid det sen kanske 8 år.

Den här tyckte jag det var bra och rått sångljud på. Kör vidare på den sångstil du har tänkt dig, finslipa rattandet bara.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Röde K2 skulle jag prova om jag vore du... Den skulle funka klockrent på din röst... 😳

Om budgeten tillåter skulle jag också prova den genom UA 610 eller Vintage Design M73D.

Postat

Hej hej och tack för svar!

Okej det är ju jätteintressant att höra vad ni tro för mick passar!

Den låten jag länkade till har kanske ett ovanligt röstläge för mig jag egentlige, bara det att jag inte tog i så mycket och det vill man ju oxo ska låta bättre, standard är såhär:

Tänker ni samma ang setup ang denna låten?

Okej så RÖDE K2 tror du före Neuman TLM49 alltså?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Hej hej och tack för svar!

Okej det är ju jätteintressant att höra vad ni tro för mick passar!

Den låten jag länkade till har kanske ett ovanligt röstläge för mig jag egentlige, bara det att jag inte tog i så mycket och det vill man ju oxo ska låta bättre, standard är såhär:

Tänker ni samma ang setup ang denna låten?

Okej så RÖDE K2 tror du före Neuman TLM49 alltså?

Ja helt klart... 😎

Postat
Cruncher: När du säger massor av luft är det massor av topp du menar då eller?

Med luft menas bara luft...

Rent praktiskt så får man fram ljudet av luft genom att naturligtvis öka i höga mellanregistret och i diskanten.

Men det jag menar är att du ska kunna höra luften strömma genom halsen när du sjunger.

Mickarna jag nämnde är bra på detta.

Närvarokänsla eller "bredd" som du kallar det, handlar mer om kompression och ett bra rum att sjunga i, än vad många kanske tror.

Hitta ett rum där du själv tycker att det känns behagligt att sjunga i. Där din "klang" verkligen sväller ut ordentligt.

De flesta hittar detta när dom sjunger i duschen på grund av reverbet som finns i denna typ av hårda rum.

Din röst har mer kropp i sig vilket gör att jag hade satsat på ett rum med träytor.

Hitta "sweetspotten" i rummet där du känner att din röst verkligen glöder! Där ska du spela in! Det kan vara i ett hörn i rummet eller kanske till och med uppe vid taket!

Oroa dig inte för att rösten låter konstigt på inspelningen då det tar ett tag att vänja sig vid sin egna klang på inspelningar.

Lyssna sedan och kompensera med EQ och kompressor för att hitta hur du verkligen låter.

En mikrofon är bara en del av jobbet så förvänta dig inte att du kommer låta som guld bara för att mikrofonen är svajndyr!

Hitta ditt rum först!! Lyssna och klura ut vad som saknas i inspelningen. Köp mikrofon efter behov i stället för prisklass!

Lycka till!!!

/Cruncharn'

Postat

Tack för alla fina råd!

Jag har nu testat Neumann TLM49, några andra men kom fram till att RÖDE K2 passade min röst mycket bättre.

Neumannen har ett varmt och fint ljud, men med lite basigare röst blev det för mycket. sedan när jag boostade högre frekvenserna (jag gillar att göra det) på Neumannen så blev diskanten inte alls fin, medans på RÖDE K2 blev det jävligt bra.

Röde micken hade inte världens största och varmaste sound men jag tycker den passar mig bäst hittils, så jag kör på den och skaffar en rör-preamp för det soundet, känns det som nu ialf.

Låter detta vettigt månne?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.