Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

DÄ har man alltsÄ tillgÄng till en Electro 3 sixtyone att spela pÄ. NÄgra första intryck:

PÄ Electro-listan har det varit en del diskussioner om kÀnslan i klaviaturet. Jag jÀmförde E2, E3 och C1 i butiken. E2 har helt klart en lite lÀttare kÀnsla men skillnaden Àr inte stor. Mellan E3 och C1 kÀnde i alla fall inte jag nÄgon skillnad, men det kan förstÄs finnas en marginell skillnad. NÄgon menade att tangenterna Àr för hÄrda pÄ e3 för att spela orgel, men i sÄ fall skulle ju C1 vara det ocksÄ. Observera att pÄ E3 kan man vÀlja hög eller normal triggning av orgelljuden. Hög triggning betyder att man inte behöver trycka ned tangenten lÄngt för att den ska "ta". Detta bör vÀl vara samma som pÄ C1 men jag vet inte om E2 har den funktionen.

NÀr det gÀller ljuden i E3:an kan man inte sÀga annat Àn WOW. Förutom de superrealistiska orgelljuden Àr pianoljuden faktiskt riktigt bra. Fabrikssamplingarna Àr en blandad pÄse. DÀr har man en del jobb att vÀlja ut och ladda ned de ljud man gillar bÀst och har anvÀndning av. Mellotronljuden kommer jag att ha anvÀndning av.

Vill ni veta nÄgot mer om Nord Electro 3 sÄ frÄga gÀrna.

Annons
Postat
DÄ har man alltsÄ tillgÄng till en Electro 3 sixtyone att spela pÄ. NÄgra första intryck:

PÄ Electro-listan har det varit en del diskussioner om kÀnslan i klaviaturet. Jag jÀmförde E2, E3 och C1 i butiken. E2 har helt klart en lite lÀttare kÀnsla men skillnaden Àr inte stor. Mellan E3 och C1 kÀnde i alla fall inte jag nÄgon skillnad, men det kan förstÄs finnas en marginell skillnad. NÄgon menade att tangenterna Àr för hÄrda pÄ e3 för att spela orgel, men i sÄ fall skulle ju C1 vara det ocksÄ. Observera att pÄ E3 kan man vÀlja hög eller normal triggning av orgelljuden. Hög triggning betyder att man inte behöver trycka ned tangenten lÄngt för att den ska "ta". Detta bör vÀl vara samma som pÄ C1 men jag vet inte om E2 har den funktionen.

NÀr det gÀller ljuden i E3:an kan man inte sÀga annat Àn WOW. Förutom de superrealistiska orgelljuden Àr pianoljuden faktiskt riktigt bra. Fabrikssamplingarna Àr en blandad pÄse. DÀr har man en del jobb att vÀlja ut och ladda ned de ljud man gillar bÀst och har anvÀndning av. Mellotronljuden kommer jag att ha anvÀndning av.

Vill ni veta nÄgot mer om Nord Electro 3 sÄ frÄga gÀrna.

Avundsjuk! 😆

Jag Àr visserligen pÄ gÄng att köpa en beggad Electro 2:a för den ligger mer i min prisklass, och kombinera den med nÄgon mer synth (tillsvidare min gamla Roland). Jag Àr lite nyfiken pÄ Prog A/B knapparna pÄ 3:an, gÄr det ladda Program med tvÄ ljud som gÄr att vÀxla mellan eller hur funkar det?

Annars, hur Àr Mellotronbiblioteket jÀmfört med andra synthar? FrÄgan Àr ju om man ska satsa pÄ Electro 2:an och nÄn mer synth/modul, eller en Electro 3:a. Det skulle vara oerhört smidigt med en keyboard. Mitt behov Àr för övrigt bara repa och live.

/fene

Postat (redigerat)
Jag Àr visserligen pÄ gÄng att köpa en beggad Electro 2:a för den ligger mer i min prisklass, och kombinera den med nÄgon mer synth (tillsvidare min gamla Roland). Jag Àr lite nyfiken pÄ Prog A/B knapparna pÄ 3:an, gÄr det ladda Program med tvÄ ljud som gÄr att vÀxla mellan eller hur funkar det?

Annars, hur Àr Mellotronbiblioteket jÀmfört med andra synthar? FrÄgan Àr ju om man ska satsa pÄ Electro 2:an och nÄn mer synth/modul, eller en Electro 3:a. Det skulle vara oerhört smidigt med en keyboard. Mitt behov Àr för övrigt bara repa och live.

Prog A- och B-knapparna Àr sÄ att sÀga tvÄ programplatser som du kallar upp parallellt. Tanken Àr vÀl att man ska lÀgga in tvÄ ljud som man anvÀnder i samma lÄt pÄ A- och B-knappen, sÄ det gÄr snabbt att skifta. Dessutom har du Live-knappen dÀr alla instÀllningar du gör pÄ panelen sparas. Du behöver alltsÄ inte trycka pÄ spara-knappen utan alla Àndringar du gör i live-lÀget sparas Àven nÀr du stÀnger av Electron. Det gÄr att kopiera ett annat program till Live-lÀget sÄ dÄ kan du ha tre ljud som du kan vÀxla mellan med bara en knapptryckning.

Mellotronljuden Ă€r "the real deal". Det verkar som om varenda tangent Ă€r samplad. Clavia har anvĂ€nt en helt nybyggd Mellotron med band som Ă€r nykopierade frĂ„n mastrarna. Visste ni förresten att det nytillverkas Ă€kta Mellotroner i Sverige? Det Ă€r en sĂ„dan de har anvĂ€nt. SĂ„ man kan vĂ€l sĂ€ga att Mellotronljuden nĂ€stan lĂ„ter FÖR bra. Jag har nĂ€mligen en kĂ€nsla av att dĂ„ligt trimmade gamla Mellotroner gav ett diskantfall som gav det klassiska Mellotron-ljudet som man hör pĂ„ de gamla fina skivorna. Fast diskantfall kan man ju stĂ€lla in pĂ„ Electrons EQ, sĂ„ det gĂ„r kanske att efterlikna. Jag har inte experimenterat med det Ă€nnu. En sak som jag inte riktigt gillar med mellotron-ljuden pĂ„ NE3 Ă€r dock att de tĂ€cker fler tangenter Ă€n pĂ„ en riktig Mellotron. Man mĂ„ste alltsĂ„ vara försiktig med vilka toner man anvĂ€nder om man vill att det ska lĂ„ta autentiskt. Dessutom Ă€r de loopade och slutar inte tvĂ€rt efter 7 sekunder, som pĂ„ en riktig Mellotron.

Om du funderar pÄ att köpa en NE2 kan det vara bra att veta att 4Sound rear dem för 9995 pix nu. Jag sÄg inte om de hade nÄgra 73-tangenters dock.

Redigerat av Bergfotron
Postat

En till Electro 3 Àgare hÀr.

Svarar gÀrna pÄ frÄgor jag med.

Vore jĂ€ttekul om vi som har en kunde byta samplingar med varandra 🙂

Hör av er om ni Àr intresserade.

Jag delar sjÀlv gÀrna med mig..

Postat

Efter att ha spelat igenom pianoljuden lite mer slÄs jag speciellt av vilken otrolig dynamik det Àr i en del av ljuden. Spelar man lite lagom mjukt med Grand Piano 1 fÄr man en relativt varm och rund ton. Men piskar man tangenterna ordenligt förvandlas tonen och man fÄr ett otoligt metallisk bett! Man riktigt hör metallen i strÀngen.

Även Wurlitzer-pianot har ett otroligt bett nĂ€r man piskar tangenterna. Jag redigerade presetet WurlyTramp med lite mer lyft och annorlunda frekvens pĂ„ mellanregisterkontrollen och det ger ett ljud med otrolig dynamik och bett. DĂ€remot tycker jag att Rhodes-ljuden kĂ€nns lite tamare. Men det kanske Ă€ven gĂ€ller ett riktigt Rhodes?

Dessa tvÄ Àr helt klart mina favoriter bland pianoljuden men Àven de andra pianoljuden Àr mycket bra.

Postat

Sitter och ryser... Samtidigt som jag Ängrar försÀljning av min E2:an... Grattis till köpet!

Postat

HÄller helt med om att pianoljudet i nord Àr kanon. Har dock nord stage EX, men det Àr samma pianoljud i den som electro 3 om jag inte minns fel. [/url]

Ja, Electro 3 och Stage anvÀnder samma pianobibliotek sÄ de bör lÄta lika. Skillnaden Àr förstÄs att Stage har tangenter av pianotyp, sÄ den bör vara bÀttre för pianospel. Men Electrons tangenter duger för "husbehov". Det Àr i alla fall den allmÀnna Äsikten i vÄrt hus.

Postat

Har inte fÄtt tag pÄ nÄn NE2 till rÀtt pris, kanske som tur Àr. NE3 verkar svÄr att motsÄ, Àven om jag inte har testat den. FÄr nog spara ihop lite mer pengar till en NE3 i alla fall.

Men de har inte stoppat in nÄgot delay vad jag kan se? Sen undrar jag ju om man skulle ha 61 eller 73 tangenter, jag lirar mest med rockbandet och har aldrig hittills saknat nÄn 62:a tangent. Det verkar som 73:an alltid rekommenderas och Àr allra vanligast, men vill man verkligen lira piano sÄ skulle ialla fall jag vilja ha ett vÀgt board för det?

Skulle vara kul att höra mer jÀmförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat bÄda!

Rock on!

Postat
Men de har inte stoppat in nÄgot delay vad jag kan se?

Det finns inget renodlat delay men det finns flanger, phaser och chorus, som Àr delay-baserade effekter.

midnightrambler (oregistrerad)
Postat
...

Skulle vara kul att höra mer jÀmförelser mellan NE2 och NE3 för er som testat bÄda!

Rock on!

Jag har testat bÄda nu efter nyÄr. Har man testat 3:an sÄ vill man inte ha 2:an! Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, hÀr Àr 3:an i en annan division. Men Àven Vox-orgel, cembalo Àr sÄdant jag kommer att anvÀnda. Hur det nu Àr sÄ lÄter ju inte Hammond rÀtt i t ex Doors - Light My Fire. Mellotron-ljuden gör ju ocksÄ att vi kan plocka in lite andra lÄtar. Rockband hÀr med och jag grunnar som vÀrst pÄ om man skall gÄ pÄ 61 eller 73. Mindre storlek och vikt Àr ju ett plus, samt lÀgre pris. Jag anvÀnder inte heller den dÀr 62:a tangenten men rent psykologiskt kan det kÀnnas lite begrÀnsat nÀr jag kör pÄ 61-tangenters keyboard dÄ jag Àr mest van vid 88. Kan ju ocksÄ pÄpeka att NE3 har snabbjobbad oktav-shift sÄ man fÄr ju ÀndÄ fram alla toner man vill ha.

Ett argument för fler tangenter kan ju kanske vara att man kan splitta klaviaturen och ha olika orgelinstÀllningar? Kanske nÄgon anvÀndare kan ge lite input pÄ hur det fungerar i praktiken.

Men kör man mest Hammond pÄ det sÄ duger ju NE2 hur bra som helst.

Postat (redigerat)

Det funkar vÀldigt fint att anvÀnda splitfunktionen för olika orgelregistreringar.

Man kan stÀlla in vart man vill ha splitpunkten per program ocksÄ, om man vill.

Jag skulle vilja pÄpeka att orgeldelen i nord 3:an lÄter fantastiskt mycket bÀttre Àn den i 2:an.

Bara det skulle vara vÀrt att lÀgga nÄgra extra tusenlappar för tycker jag.

Även lesliesimulatorn Ă€r ju uppgraderad. Orgelmotorn Ă€r ju samma som pĂ„ Nord C1, plus nĂ„gra extrafunktioner, som stĂ€llbar keyclick, percussionvolymer och decayer tex..

Man skulle nog kunna sÀga att det finns ingenting med tvÄan som Àr bÀttre Àn trean.

Trean Àr sÄ mycket bÀttre pÄ alla plan.

Den har ju tex 8 gÄnger sÄ mycket minne..

Man skulle kunna sÀga att den Àr lite C1, lite stage och lite wave i samma maskin..

Redigerat av pontushenrikson
Postat
Man skulle nog kunna sÀga att det finns ingenting med tvÄan som Àr bÀttre Àn trean.

Trean Àr sÄ mycket bÀttre pÄ alla plan.

Den har ju tex 8 gÄnger sÄ mycket minne..

Man skulle kunna sÀga att den Àr lite C1, lite stage och lite wave i samma maskin..

Det lutar definitivt Ät en NE3 SixtyOne. Den Àr vÀl egentligen overkill för mitt behov, men den Àr ju sÄ optimal, sÄ det kÀnns som jag inte skulle bli nöjd med mindre. SÄ fort jag tÀnker pÄ pÄ NE2:an börjar jag grubbla pÄ vilken effekt och ljudmodul jag skulle köpa som komplement och dÄ blir det en osmidig lösning i alla fall.

JÀmfört med en stage, Àr den vÀl vÀldigt prisvÀrd!?! Finns det egentligen nÄgra andra alternativ???

Tack för era inlÀgg...

/fene

Postat
[JÀmfört med en stage, Àr den vÀl vÀldigt prisvÀrd!?! Finns det egentligen nÄgra andra alternativ???

Vill man först och frÀmst ha ett bra digitalpiano Àr Stage ett bÀttre alternativ, med sitt pianoklaviatur. Stage har en inbyggd synth (NL3 light?) och kan spela flera av sina ljud samtidigt, vilket Electron inte kan. Men Electro 3 kan spela samplingar och har C1-orgelns ljud, vilket Stage inte har. Och ska man spela orgel Àr ju Stagens pianoklaviatur inte optimalt.

Det jag gillar med Electro 3 Àr att den tÀcker in praktiskt taget alla de klassiska icke-synth-ljuden med mycket hög kvalitet. Med Pontus Henriksons Solina-samplingar och den inbyggda phasern fÄr du till och med det klassiska Jarre-soundet. Kompletterar du den med en bra synth har du tillgÄng till i princip allt som lÀmpar sig att spela pÄ ett keyboard, med högsta kvalitet.

Postat

Alternativ? Beror helt pĂ„. Vi spelar klassisk rock/pop med mycket bluesinslag. Jag spelar inte synth, jag spelar piano och orgel. NE2 rĂ€cker egentligen hur lĂ„ngt som helst med Hammond, Rhodes och Wurlitzer. Den bröt vi frambringar stĂ€ller egentligen inga jĂ€ttekrav pĂ„ det akustiska pianoljudet men orgeln mĂ„ste lĂ„ta fett. Klart man saknar vĂ€gda tangenter vid piano men det Ă€r en kostnadsfrĂ„ga samt Ă€ven en frĂ„ga om storlek och vikt. Å andra sidan kĂ€nns det inte rĂ€tt att spela orgel med vĂ€gda tangenter Ă€ven om det funkar. Det fina med NE Ă€r att den nĂ€stan Ă€r lika portabel som en elgitarr, man kan Ă„ka spĂ„rvagn med den. Det gör man inte med nĂ„got som har 88 vĂ€gda tangenter. Även om jag kör bil sĂ„ vill jag ta hem den vid varje reptilfĂ€lle, jag spelar elgitarr ocksĂ„ sĂ„ jag slĂ€par ju pĂ„ den med. Personligen ser jag inga alternativ till Electro.

Postat
...och har C1-orgelns ljud, vilket Stage inte har.

Har inte stage EX C1:ans orgelljud eller minns jag fel?

MVH

Anders

Nej, det har den inte, du minns fel 😆

Okej 😛

MVH

Anders

Postat
Har inte stage EX C1:ans orgelljud eller minns jag fel?

EX har delvis förbÀttrade orgelljud samt Vox- och Farfisa-emuleringarna. Men det Àr inte samma kvalitet som i C1. Enligt uppgift rÀcker inte Stagens processorkraft till det.

Postat

Tja igen, nu Àr nog en NE3 61 nÀra... Lyssnade pÄ ett ny demo pÄ youtube och det verkar finnas lite roliga samplingar.

Jag fick ju svar tidigare om Prog A/B knapparna, men gÄr det alltsÄ att lÀgga en orgel eller ett piano pÄ A och en sampling pÄ B om man vill snabbvÀxla mellan dessa i samma lÄt?

NÄgon som har köptips, jag har ju bÄde Jam o Musikbörsen i stan sÄ jag ska gÄ och snacka med dem...

/fene

Postat
...

Rock on!

Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, hÀr Àr 3:an i en annan division. Men Àven Vox-orgel, cembalo Àr sÄdant jag kommer att anvÀnda.

Jag har en Nord Electro 2 frÄn Clavia, köpt för ett par Är sedan. NÀr den levererades och levereras fortfarande nu, sÄ ingÄr en viss uppsÀttning ljud, men observera att jag kontaktade Clavia och fick veta att man kan ladda ned samma pianobibliotek till Electro 2 som finns i Nord Stage! Skillnaden var att Electro 3 redan kommer med de bÀttre pianoljuden frÄn början, sa de! SÄ Electro 2 rÀcker gott och vÀl för dem som har en dator med usb-port... Mellotron och större minne Àr dock sÄdant som talar till Electro 3-s fördel. Har sett annonser nu för Electro 2 dÀr den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 dÄ?

Tror ni ocksÄ att Elctro 4 kommer att rymma strÄk- och/eller blÄsljud?

//:debatt

Postat
...

Rock on!

Jag skall ju ha det som enda keyboard och kör ju faktiskt en hel del akustiskt piano, hÀr Àr 3:an i en annan division. Men Àven Vox-orgel, cembalo Àr sÄdant jag kommer att anvÀnda.

Jag har en Nord Electro 2 frÄn Clavia, köpt för ett par Är sedan. NÀr den levererades och levereras fortfarande nu, sÄ ingÄr en viss uppsÀttning ljud, men observera att jag kontaktade Clavia och fick veta att man kan ladda ned samma pianobibliotek till Electro 2 som finns i Nord Stage! Skillnaden var att Electro 3 redan kommer med de bÀttre pianoljuden frÄn början, sa de! SÄ Electro 2 rÀcker gott och vÀl för dem som har en dator med usb-port... Mellotron och större minne Àr dock sÄdant som talar till Electro 3-s fördel. Har sett annonser nu för Electro 2 dÀr den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 dÄ?

Det dÀr med samma pianobibliotek fÄr jag studera djupare pÄ Clavias hemsida. Det dÀr med strÄk/blÄs finns redan, kolla hÀr vad man kan ladda in i 3:an samt vad den levereras med frÄn fabrik (det Àr allt i factory samples), en hel del mer Àn Mellotroner alltsÄ. Gillade sjÀlv kyrkorgeln skarp.

http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=P...ample_Libraries

Visst, det Àr inget som helst fel pÄ Electro 2 men det finns ju som nÀmnts hÀr en hel del förbÀttringar. Vad som kanske inte nÀmnts Àr att 3:an har reverb vilket jag lÀst pÄ annat hÄll att mÄnga saknat. För priser kolla affÀrernas hemsidor t ex www.jam.se , 14490:- för 3 61 resp 16490:- för 3 73.

Postat
Har sett annonser nu för Electro 2 dÀr den bara kostar 15795 kr numera. Vad kostar Electro 3 dÄ?

Det Àr ett tok-överpris för 2:an. Nu vet jag inte om det Àr 61:an eller 73:an du talar om men 4sound sÄlde ut NE2-61 för 9995:- och med tanke pÄ vad en ny NE3 kostar bör man absolut inte betala mer. Faktum Àr att jag tycker 14490:- för en NE3 Àr mer prisvÀrt Àn 9995:- för en NE2, med tanke pÄ vad man fÄr.

Postat
...

Rock on!

Det dÀr med att man kan ladda samma pianosamplingar till nord 2:an som till stagen stÀmmer inte.

Visst, ljuden kommer frÄn stagebiblioteket, men de Àr av en helt annan kvalité, eller saknar snarare kvalité.

Storleken pÄ pianosamplingarna till electro 2:an ligger mellan 5-10 megabyte medans stagens ligger mellan ca 30 och 65, sÄ skillnaden Àr enorm.

Antingen sÄ sa dom fel, eller sÄ fattade du fel angÄende det dÀr...

Nord electro 3 dĂ€remot, spelar samma pianosamplingar som stagen 🙂

• 3 veckor senare...
Postat

DÄ har man varit och skaffat sig en NE3 73, och den verkar precis motsvara förvÀntningarna. Till och med de medföljande samplingarna duger gott att börja med, lite strÄkar och nÄgon synthpad.

Den Àr helt enkelt grym, och skön o lira pÄ! LÀngtar till repet imorgon sÄ man fÄr impa lite pÄ polarna.

/fene

Postat
DÄ har man varit och skaffat sig en NE3 73, och den verkar precis motsvara förvÀntningarna. Till och med de medföljande samplingarna duger gott att börja med, lite strÄkar och nÄgon synthpad.

Den Àr helt enkelt grym, och skön o lira pÄ! LÀngtar till repet imorgon sÄ man fÄr impa lite pÄ polarna.

Grattis! Missa inte att det finns en ny version av OS:et ute, för nedladdning. Pianots anslagskÀnslighet har bland annat förÀndrats (man behöver inte piska sÄ hÄrt). Dessutom finns nu alla Mellotronljuden att ladda ned.

Postat
Grattis! Missa inte att det finns en ny version av OS:et ute, för nedladdning. Pianots anslagskÀnslighet har bland annat förÀndrats (man behöver inte piska sÄ hÄrt). Dessutom finns nu alla Mellotronljuden att ladda ned.

Perfekt, tack!

Jag tyckte först att pianot var lite dovt, men nÀr jag hamrade pÄ lÀt det bÀttre. Ska ladda ner uppdateringen och kolla lite pÄ mer pÄ samplingarna.

/fene

Postat

Jag har just hittat en bugg i farfisaljudet.

Om man aktiverar registren STR16 STR8 och STR4 och sedan spelar fyra oktaver pÄ varandra, tex G3+G4+G5+G6, sÄ uppkommer ett fasansfullt missljud.

Det fortsÀtter nerÄt i skalan sÄ fort man spelar fyra oktaver pÄ varandra.

Skulle uppskatta ifall ni som har en Electro 3:a kunde testa detta snarast och svara hÀr, eller maila mig, sÄ att jag vet ifall det bara Àr pÄ min det blir sÄ hÀr.

Det verkar ju iofs som ett mjukvarufel, men man vet ju aldrig..

Postat
Jag har just hittat en bugg i farfisaljudet.

Om man aktiverar registren STR16 STR8 och STR4 och sedan spelar fyra oktaver pÄ varandra, tex G3+G4+G5+G6, sÄ uppkommer ett fasansfullt missljud.

Det fortsÀtter nerÄt i skalan sÄ fort man spelar fyra oktaver pÄ varandra.

Skulle uppskatta ifall ni som har en Electro 3:a kunde testa detta snarast och svara hÀr, eller maila mig, sÄ att jag vet ifall det bara Àr pÄ min det blir sÄ hÀr.

Det verkar ju iofs som ett mjukvarufel, men man vet ju aldrig..

Det var samma hÀr! Det lÄter som olycklig interferens (eller vad det kan heta) mellan vÄgorna som upptrÀder runt de toner som du anger. NÀstan som ett itoneringsproblem. Kanske inte direkt en bugg men klart olÀmpligt. Det blir nÄt för Clavia-genierna att bita i.

/fene

Postat
Det var samma hÀr! Det lÄter som olycklig interferens (eller vad det kan heta) mellan vÄgorna som upptrÀder runt de toner som du anger. NÀstan som ett itoneringsproblem. Kanske inte direkt en bugg men klart olÀmpligt. Det blir nÄt för Clavia-genierna att bita i.

/fene

Skönt iaf att fĂ„ veta att det inte var ett problem jag var ensam om 😕

Jag har mailat clavia om detta sÄ dom sÀtter nog tÀnderna i det snarast..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.