Jump to content
Annons

Vägguttag/kablage


michio77

Recommended Posts

Tjo!

Jag håller på att planera studiobygget och undrar om nån har tips. Jag skulle vilja ha nån form av vägguttag mellan kontrollrum och studio så att man enkelt kan koppla mellan utan att behöva dra kabel genom nåt hål eller dylikt. Tänker mig en "box" med uttag för tele och mic-kabel med ingångar på båda sidor som kan sättas i väggen mellan kontrollrum o inspelning. Finns det nåt sådant på marknaden tro? Skulle även vilja ha nåt sånt för usb.

/micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju enkelt bygga en själv genom att montera de kontakter du behöver på en panel och sedan löda ihop dem med korta sladdar.

För usb tar du bara en kort kabel med honor i båda ändarna.

Det blir med all sannolikhet billigare än att köpa en multikabel/box. Men kolla thomann.de först, de kan ju ha nåt på lager.

Link to comment
Dela på andra sajter

det går ju att bygga lådan själv så det matchar inredningen.

så här ser min ut:

box.jpg

XLR, tele(2 är för högtalare) usb och midi. plåt och kontaket köpte jag hos thoman. dock fick jag låv att nita fast en plåt som jag borra mindre hål i efter som jag inte köpte neutrik chassi tele i xlr storlek utan avände avnliga tele(förutom 2).

en annan gräj men kan göra öm man har tyg klädda ljudabsorbenter är att bara använda plåt och göra fästen bakom tyget.

när det gäller tele kontakter så använd bara stereo-tele, man behöver bara en kabel för stereo och man kan köra balaserade i alla tele.

Link to comment
Dela på andra sajter

det går ju att bygga lådan själv så det matchar inredningen.

så här ser min ut:

box.jpg

XLR, tele(2 är för högtalare) usb och midi. plåt och kontaket köpte jag hos thoman. dock fick jag låv att nita fast en plåt som jag borra mindre hål i efter som jag inte köpte neutrik chassi tele i xlr storlek utan avände avnliga tele(förutom 2).

en annan gräj men kan göra öm man har tyg klädda ljudabsorbenter är att bara använda plåt och göra fästen bakom tyget.

när det gäller tele kontakter så använd bara stereo-tele, man behöver bara en kabel för stereo och man kan köra balaserade i alla tele.

Snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen kanonsnygg box du byggt Adrumdrum! Tänkte precis beställa en 16+4 stagebox från Thomann men nu blev jag sugen på att fixa ihop en box själv. Grymt med Midi och allt i samma box! Blir nog att köpa lödkolv då istället! 🙂 Hur mycket gick din box på med alla kontakter och så?

//Sven Tumba sugen på nyårs rumba!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen kanonsnygg box du byggt Adrumdrum! Tänkte precis beställa en 16+4 stagebox från Thomann men nu blev jag sugen på att fixa ihop en box själv. Grymt med Midi och allt i samma box! Blir nog att köpa lödkolv då istället! 😲 Hur mycket gick din box på med alla kontakter och så?

//Sven Tumba sugen på nyårs rumba!

minns inte vad det kosta, köpte massa annat åxå och vid olika tillfällen. allt finns hos thomman(kontakter, kablar, plåt).

så här ser det ut på baksidan av plåten, tog några timmar att löda(båda)

boxbaksida.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasiken ser pilligt ut, men det är en bra grej antar jag! Tror jag kommer att köpa en redig stagebox från Thomman (16 plus 4) och sen gör jag en mindre stagebox för ett gäng tele, midi, någon firewire och självklart några sådana där USB kontakter. Hur hårt som helst ju! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...