Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja jag har en gammal Yamaha el gura som är rätt kass och mickarna är också dåliga.. och jag har en kompis som bytte till mickar på sin Epiphone les paul och jag fick dom gammla mickarna och täänkte att dom lär vara lite bättre än mina gammla iaf. Så min fråga är om det är värt att byta dom blir det så mycke skillnad och är det tekniskt möjligt att byta är det säkert att dom passar eller måste man fräsa om hålen? Är en humbucker och en bridge som jag ska byta... tack å hej

Annons
Postat

Ta av strängarna, skruva av plektrumskyddet och prova om de passar. De bör göra det - om du inte menar "singelcoil" när du skriver "bridge" .

DieHard (oregistrerad)
Postat

Det beror ju på. Det är lite svårt för oss sitta här och säga om de passar eller inte. Det måste du kolla upp. Om det är värt det? Tja det kan ju bara du avgöra. Men testar man inte får man inte veta. Skulle du behöva göra mera för att få de passa är det bra träning. Skulle det värsta hända så var det ingen dyr gura i alla fall. 😆 Svårt tro det låter sämre i alla fall. Oftast är det mickar och sånt som snålas in på lite billigare guror.

Postat
Det beror ju på. Det är lite svårt för oss sitta här och säga om de passar eller inte. Det måste du kolla upp. Om det är värt det? Tja det kan ju bara du avgöra. Men testar man inte får man inte veta. Skulle du behöva göra mera för att få de passa är det bra träning. Skulle det värsta hända så var det ingen dyr gura i alla fall. 😆 Svårt tro det låter sämre i alla fall. Oftast är det mickar och sånt som snålas in på lite billigare guror.

Är det inte standardmått på alla humbuckers?

Postat

Är det inte standardmått på alla humbuckers?

Nix, på Fendergitarrer behöver man längre mickar än på en gitarr av Gibsontyp då de har större avstånd mellan strängarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.