Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har spelat in en wavefil från Cubase i 120 bpm samt en wavefil i ReBirth i samma tempo.

Sedan när jag slängde in filerna i Reason funkade det inte i 120 bpm men i cirka 121 bpm.

(Har jobbat ett tag med dessa program så jag vet att det har funkat tidigare)

Undrar hur detta kan komma sig?

Det är ju två filer i samma tempo som inte fugerar i Reason (samma tempo)

Kan det vara någon inställning i Reason 4.0?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Det fanns någon konstig bugg för längesedan med Cubase där det var en bpm fel om man körde med extern synk.

Jag har inte upplevt några problem med Reason 4.

• 2 månader senare...
Postat

Men det är i Reason 4.0 som problemet ligger i.

Jag har gamla wave-filer från 90-talet som går i 155 bpm men som inte stärmmer i Reason 4.0 (funkar i cirka 156.5 BPM!!!)

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har jag testat.

Jag får inget problem att spela upp en WAV som går i synk med Reason.

Sitter tight som en fläskläpp från takt ett till takt 134... Över fyra minuter utan att det ballar ur.

Både låten och wavfilen går i 121BPM och fasar inte ens ur vid slutet. Rock solid.

Kan det vara så att du har detunat nåt i samplern som spelar upp din wav fil.

Redigerat av drloop
Postat

Har provat både i Redrum och NN-19 Sampler och NN-XT alla går i samma tempo.. tempot i Reason är inte rätt...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu har jag provat att köra ut en wav fil i 121 bpm från Tracktion 2 och stoppat in i Reason.

Filen är 150 takter lång och den håller tempot hur fint som helst i Reason 4.01.

Jag har också provat tvärtom exporterat en fil från Reason och importerat den in i Tracktion 2, samma resultat det är inga problem.

Jag har exporterat Reason wav till andra DAWs och aldrig haft problem med tempot.

Då får vi försöka lura ut var felet kan vara:

Uppgraderat Reason till 4.01?

Kör du extern synk?

BTW, prova att exportera en wav fil från Reason och importera den igen och se om den synkar.

Gör den inte, det då är det redigt mysko.

Redigerat av drloop
Postat

Spela in en wave fil från Reason i 120 BPM och körde den i Reason i 120 BPM och det gick inte i samma tempo.. Provade även att lägga in den i Cubase, och då gick tempot rätt!

Kör du extern synk?
Vad är det?

Tittade på Options - Sync den är inställd på Internal

drloop (oregistrerad)
Postat

Skumt.

Jag skulle nog ta och maila Propellerheads supporten.

Är det så att du har ett ljudkort som är inställt på 48kHz och filerna exporterar du till 44.1?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.