Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj!

Jag skriver och proddar mycket Metal musik, som många andra idag.

Innan jag sätter igång så drar jag på In Flames - Soundtrack to your escape som referens material.

Den plattan har varit en stor insperationskälla för mig. Större gitarrer har jag aldrig hört från något annat band.

Den dubbade rådistade basen gör ju gitarrerna lite extra feta så klart. Men hur är egentligen gitarrerna producerade?

Skulle inte förvåna mig om kompgitarrerna är inspelade genom en Peavey 5150. Men hur jag än lyssnar på ljudet så

hittar jag inte riktigt vad det är som låter så mäktigt. Jag ser i alla fall att gitarrerna ligger och mosar vid 2-3khz 24/7.

Har testat bandkompressorer på gitarrgrupper och mosat sönder dom med en limiter på 600kilo.

Skulle vara kul om lite folk lyssnade igenom plattan och berättade sin syn.

Här är en del av My Sweet Shadow

- länk borttagen -

Gött gött.

Låt In Flames inspirera.

Hare gött. // Henke 😎

Redigerat av Lundin
Annons
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är inget jättefan av In Flames. Men jag gillar lite av varje med dem, förutom det nyaste med dem. Denna skiva är enligt mig den bästa produktionen. Den har några riktigt fina låtar också. :rolleyes:

Kompgitarrerna består av fyra dubbar (två vänster, två höger, det låter precis så iaf), inspelade med 5150 (kan inte tänka mig nåt annat).

Jag håller med dig om att gitarrerna är jävligt feta, väldigt "in your face" och brutalt köttiga. Men, de är ganska midscoopade och det gör att de inte är riktigt i min smak. Diskanten är lite väl hård och rivig tycker jag också. Smaksak, det låter väldigt mycket 5150 iaf.

Konsten att få till sånt här själv? Om du verkligen vill få till så likt som möjligt:

Först och främst samma grejer som dem. Förutom att förstärkaren ska vara samma så måste högtalarlådan vara samma. Låda gör mycket för ljudet. Sen behöver du samma mickar och samma mickpreamps. Rummet måste vara snarlikt. Placeringen av högtalarlådan måste vara likadan. Uppmickningen (!) måste vara identisk. Din(a) gitarr(er) måste vara hyfsade, så att det är okej resonans och samma stallmick (nån aktiv EMG). Sen måste du ju förstås spela grymt tajt och bra också, men det vet du väl om.

Men nr 1 om du vill få till liknande fet gitarrproduktion, är att skaffa 5150 plus en schysst låda. Gitarren bör ha en aktiv mick i stallet som är rå och go.

Sen behöver du ju förstås bra inspelningsmickar också. Jag är inte så jättestort fan av Shure SM57 men jag har för mig att Studio Fredman (som de spelade in hos förut) kör stenhårt på två SM57:or vid gitarrinspelning, och jag kan tänka mig att de gjort så på denna skiva.

"Fredman-uppmickningen" är att en SM57 är rakt riktad och en annan SM57 är precis bredvid i 45-gradig vinkel, sedan blandar man dessa. Dessa två SM57:or placeras vid något av de övre elementen på lådan. Närmickning alltså, inga avståndsmickar eller rumsmickar. Exakt hur du placerar mickarna måste du lyssna efter, såklart. Ge det tid och var kritisk med öronen.

De har säkert EQ:at lite efterhand men det råa ljudet är redan från rå inspelning. Jag kan tänka mig att de scoopat miden lite och ökat högmid/diskant för det låter lite onaturligt.

Edit: Att rätta stärkaren är viktigt också. De har inte kört på någon sovrumsvolym när de spelat in detta heller. :rolleyes: Rören ska jobba hårt. Sen vet man aldrig om de har använt moddade stärkare.

Redigerat av creel
DieHard (oregistrerad)
Postat

Om jag inte minns helt fel från det numret av studio där Fredman själv var med sade han att han brukar gröpa ur vid runt 300hz och höja vid 1500hz och 3khz med brett q-värde. Gäller väl självklart inte allt men som sagt var alla har sina favoritpresets. Och även använder bredbanskompressor på.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Om jag inte minns helt fel från det numret av studio där Fredman själv var med sade han att han brukar gröpa ur vid runt 300hz och höja vid 1500hz och 3khz med brett q-värde. Gäller väl självklart inte allt men som sagt var alla har sina favoritpresets. Och även använder bredbanskompressor på.

Kan stämma bra det.

En fråga: vad är den bredbandskompressor? :rolleyes:

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

Riktigt kul att läsa vad du skrev Creel!

Även om man jobbat rätt mycket med små till större produktioner så vill man ju alltid hitta genvägar med mindre prylar.

Kanske skulle formulerat mig bättre.

Jag sitter med en ESP F 7strängad med EMG707 mickar och testar lite Line6 sounds.

Jag sitter och skriver på bandets nästa platta lite hej vilt i ett sovrum.

Men efter ett par dagars nötandes med textdokument och strängslit så började jag studera lite In Flames.

Beställde; Reroute to remain, Soundtrack to your escape, Come clarity och A sense of purpose för 1-2 veckor sen.

Klarar inte av att lyssna på halvdana mp3's av bandet som jag lever för. hehe :rolleyes:

Så... nu satt jag och testade lite Line6 "Gearbox" stärkare och lajade runt lite.

Kastar upp ett sample på den klassiska "Drumkit from hell" som är ett riktigt dåligt köp om man frågar mig. Borde köpa Superior 2.0 om man ska få något programerat bra ljud.

Här är i alla fall min version av. My Sweet Shadow. (endast gitarr och DFH)

- länk borttagen -

Tack för mig. // Henke

Redigerat av Lundin
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

In Flames har tagit över Fredmans studio vid Gullbergsvass i Göteborg.

EDIT:Gamla studio får man väl säga ...

Redigerat av drloop
Postat

Jo precis. Den har till och med en snygg hemsida. www.ifstudios.se

Tyngt! :rolleyes:

Postat

Kan stämma bra det.

Det är väl en slags routerkompressor av något slag.

Har för mig D-link kör på någon som heter C4. lol :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat

Jo precis. Den har till och med en snygg hemsida. www.ifstudios.se

Tyngt! :rolleyes:

Dom har inte uppdaterat sidan på länge...

I Studio 1 finns ett SSL4000. Och en hel del andra grejer är också uppdaterad , tex Focal monitorer.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kan stämma bra det.

Bredbandskompressor, en helt vanlig kompressor. Ej multiband.

Postat

Fredman berättade utförligt om hur han jobbade med metal-gitarrer. Minns att han körde kompressor, dock ej nödvändigtvis multibandskompressor (menar ni, va?) Han menade på att distgitarrer redan är så komprimerade pga disten så det enda han gjorde var att lägga på en kompressor som var så beskaffad att han kunde välja inom vilka frekvenser han ville den skulle jobba. Han använde alltså den endast till att ta bort det där äckliga som kan hända när man dämpar samtidigt som man riffar. Han ville få bort den höjningen av vissa lägre frekvenser som kunde inträffa då.

Måste också få lägga till att det kan också vara Engl Savage-stärkare alt Randall. De senare har ju seglat upp som ganska flitigt använda bland metallers på sistone. Jag hejar dock på Engl. Har dock hört av många att de är ena rejäla bestar. De kan låta väldigt olika beroende på hur och med vad man mickar dem. I de musikaffärer jag besöker låter de alltid bäst, dock!

Postat

Men stopp och hallå.. Var det inte In Flames som körde det mesta i gitarrväg genom en Tiny Terror på senaste skivan? Eller är det något annat argt, missförstått gothgäng jag tänker på?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Englstärkaren är något som nästan alla vill använda i hans studio eftersom den låter så bra. Men så blir det givetvis inte av förklarliga skäl. Däremot använder han ingen marshall eller rectifier.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Men stopp och hallå.. Var det inte In Flames som körde det mesta i gitarrväg genom en Tiny Terror på senaste skivan? Eller är det något annat argt, missförstått gothgäng jag tänker på?

Nej du har helt rätt. Men som sagt var, det var på senaste plattan och inte de tidigare, som trådskaparen tänkte på.

creel (oregistrerad)
Postat

Det var senaste skivan de använde en Tiny Terror. Det här är en betydligt äldre skiva, som enligt mig låter bättre.

Tiny Terror är inte lika elak.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag undrar hur ni vet att det är tiny terror på plattan?

Var ni med och spelade in eller?

Postat

Hur vet du att himlen är blå? Är det du som målat den eller?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nä men vi har läst det i tidningen studio. Du kanske skippade läsa den artikeln eller det numret?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ah, nå då så.

Källkritik... 🙁

Redigerat av drloop
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja hur mycket den användes på plattan vete tusan. Minns inte om det stod något om det i artikeln.

Postat (redigerat)

DVD man får med när man köper nya plattan som digibox visar den utökade "studio diary" i 160 minuter. Som man kunde se en bit av på In Flames myspace under inspelningen.

Tiny Terror var så klart med på bild. Ljud saknar bevis. Men har för mig den finns inspelad.

Micken som användes var Shure SM7an. Kul val enligt mig eftersom det är gamla Fredman studion. Äntligen någon som vill utveckla framtidens sound.

Jag som lyssnat på In Flames sedan Clayman tycker ändå Soundtrack är den bästa plattan.

Men ska jag vara ärlig så tror jag att nya plattan kommer kräma ut ett par tårar från mina ögon inom kort.

In Flames gjorde i min mening ett mästerverk medans Metallica släppte en master genom en tubescreamer. Om man ska jämföra musikstil ändringarna i dagens produktion.

... andra ord: JAM klisterlapparna syns mycket väl till på DVD. Bra reklam där. hihi

// Henke

Edit: FinEQade lite på inlägget.

Redigerat av Deeps
Postat

Vad jag förstår så spelar du inte i In Flames och innehar rättigheterna till materialet så tyvärr åker länkningarna bort både till originalet och din cover..

Forumets regel nummer 7

7. Uppladdade låtar ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

creel (oregistrerad)
Postat

Vem som helst hör väl att Tiny Terror är med på hela nya plattan? De har ju kombinerat den och 5150.

Vad jag förstår så spelar du inte i In Flames och innehar rättigheterna till materialet så tyvärr åker länkningarna bort både till originalet och din cover..

Forumets regel nummer 7

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Men man får ju lägga ut 30 sek av upphovsrättsskyddat material? Så var det alltid förut iaf (och då menar jag inte här utan överallt på nätet).

Postat
Vem som helst hör väl att Tiny Terror är med på hela nya plattan? De har ju kombinerat den och 5150.

Forumets regel nummer 7

Men man får ju lägga ut 30 sek av upphovsrättsskyddat material? Så var det alltid förut iaf (och då menar jag inte här utan överallt på nätet).

Låter i min bok fruktansvärt osannolikt så det får du nog slänga upp lite referenser till!

Postat
Jag har också hört att 30 sekunder är lagligt... det är väll därför sidor som lastfm.se och sådana sidor har mkt 30sekunders klipp?

man ska inte tro allt man hör

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.