Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har kollat lite på ljudkort men jag vet inte alls vad jag behöver eller vad jag ska köpa.

Jag har en mac laptop 2 synthar och en mikrofon.

(Macpro, 2.8GHz Intel Core 2 Duo, 4gig ram

Clavia Nord Electro 3

Korg Micro-X)

Det jag behöver är bara ett ljudkort för att kunna spela in dom här tre på och jag vill också ha valet att senare kanske kunna lägga till mer synthar eller mikrofoner. 😏

som sagt så behöver jag lite hjälp med att välja ett bra! så skriv gärna vilket ni rekommenderar och VARFÖR

Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Vilket program ska du köra?

Vill du ha schyssta preamps inbyggt i ljudkortet?

Postat
Vilket program ska du köra?

Vill du ha schyssta preamps inbyggt i ljudkortet?

Logic studio har jag, så jag kommer köra i Logic Pro 8

Ja det skulle jag vilja ha, jag vill att det ska vara så schysst som de går

Postat

joo men jag vill ha någonting bättre än dueten, läste att de fanns ett symphony x från apogee också, äre nåt o ha?

Postat

motu ultralite mk3.. den har jag köpt och kan bara prisa kortet.. riktigt strålande supernöjd e jag.

Postat
motu ultralite mk3.. den har jag köpt och kan bara prisa kortet.. riktigt strålande supernöjd e jag.

okej, vad använder du till kortet och vad har du för dator/mjukvaror/hårdvaror?

Postat (redigerat)

hur strömför du kortet? äre en tillbehörande adapter eller genom firewire?

Redigerat av pet
Postat

Hejsan

Jag har inte testat symphony x, men med tanke på de pengar det kostar så kan jag inte annat än tro att det är bra saker som du säkert kommer bli nöjd med. Men inte för att låta som en bitter gubbe nu. Behöver du verkligen dessa prylar just nu? Det är ändå en del pengar vi snackar om. Först PCI-kortet och sedan interface och till sist pre-amps (om jag fattat hur man bygger upp detta system korrekt). Bara pci-kort och interface går loss på ca 30 000kr + moms (snabbkoll på soundware). Sedan ska du köpa till pre-amps till detta och det är inte särskilt billigt. Kanske ett apogee ensemble skulle räcka och då ingår ju 4 pre-amps (om det funkar för laptop). Eller kanske något ännu billigare att börja med.

Som sagt har jag inte testat några av dessa interface, men att handla för så mycket pengar när du inte vet vad du vill ha känns lite farligt. Ta tid på dig och försök testa dessa och andra innan du köper!

Nu hjälpte detta inte dig särskilt mycket eftersom jag inte testat något av dessa interface. Men jag ville ändå råda dig till att inte ha för brottom.

Lycka till!

MVH

Anders

Postat

Jaha, så symphony x är inte bara det grymma progmetal bandet från USA? Symphony X

Jag tror att du hamnar rätt om du tittar på TC Electronic's "Konnect 8" ---> ljudkort. Ligger runt 3000 spänn. I annat fall "Focusrite Saffire LE" men TC's verkar ligga snäppet över. Trevligare utförande om inte annat... 😆

Postat (redigerat)

har mac pro. försörjer kortet med ström endast genom FW(föööljer med en strömkabel om man vill) kör logic och tonvis med pluggar.. har även virus Ti men den har sin egen genom usb(ljud alltså.. inte ström 😆 )

Redigerat av E.n.T
Postat

har mac pro. försörjer kortet med ström endast genom FW(föööljer med en strömkabel om man vill) kör logic och tonvis med pluggar.. har även virus Ti men den har sin egen genom usb(ljud alltså.. inte ström 😄 )

hmm, det verkade som ett bra kort och dessutom så ser det bra ut! 😄 ska kolla lite mer på de o se om det är nåt för mig

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.