debatt Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 (redigerat) Halloj! Denna tråd är främst tänkt att vara en vägledning för dem som tänker skaffa en stationär dator för mångkanalig inspelning av musik. Tanken är ju att vi ska veta vad som verkligen fungerar, för att reda ut en del frågetecken som man kan ha. Laptops diskuteras i en separat tråd "TESTRECENSIONER av laptops o musik". Så delge andra era erfarenheter av detta. Har det uppstått några svårigheter på vägen, vilka har de i så fall varit och hur löstes dessa? Ange även vilken kringutrustning ni kör med, dvs. hdd, ljudkort etc samt vilken programvara. 😏 //:debatt Redigerat 27 december 2008 av debatt
debatt Postat 31 december 2008 Trådstartare Postat 31 december 2008 (redigerat) Jag har verkligen mycket svårt att tro att alla här på Forumet som använder stationär dator för att spela in mångkanalig musik tycker att det fungerar pissdåligt och är rena öken. Jag tänkte mig följande svar i fantasin; "Jag har kunnat spela in cirka 20 audiospår och 34 midispår under låtar i mitt program som är Pro Tools i fullversion. Jag har använt Glaceverb och HTX-plugins såsom kompressor och gate. Det har fungerat ypperligt, inga knaster och latencyn har varit låg. Däremot har jag upplevt en viss "seghet" (eller vad jag ska kalla det) i programmet/datorn när jag använt fler än 3 effekter samtidigt på riktigt långa akustiska spår (mer än 5 minuter) involverande gitarr och fiol. Dock utan extra latency. Funderar på om det har att göra med grafikkortet?! Isotope vid mastering. Dator: Gell TRS-4201 med 3 GB RAM. OS: Win XP. Extern hdd, S-ATA 250 GB. CPU Dual Core 1.8 GHz. Ljudkort, inbyggt: Yst Galaxy E3 (pci), ATi Radeon 3470 grafikkort, 128 MB dedikerat. Program: Pro Tools. Isotope för mastering. Effekter: Glaceverb, HTX-plugins. Testat kapacitet: 20 audio- och 34 midispår. Omdöme: Inga problem med knaster och latency. Viss "seghet" om fler än 3 effekter är uppe och igång samtidigt under riktigt långa audiospårinspelningar. Utrustningen rekommenderas för mångkanalig inspelning av musik. Har ej testats med många mikar samtidigt, trumset eller kör t.ex. Betyg: 4.5/5." 😎 ärtsoppa//:debatt Redigerat 31 december 2008 av debatt
Emil Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Jag har verkligen mycket svårt att tro att alla här på Forumet som använder stationär dator för att spela in mångkanalig musik tycker att det fungerar pissdåligt och är rena öken. Jag tänkte mig följande svar i fantasin; "Jag har kunnat spela in cirka 20 audiospår och 34 midispår under låtar i mitt program som är Pro Tools i fullversion. Jag har använt Glaceverb och HTX-plugins såsom kompressor och gate. Det har fungerat ypperligt, inga knaster och latencyn har varit låg. Däremot har jag upplevt en viss "seghet" (eller vad jag ska kalla det) i programmet/datorn när jag använt fler än 3 effekter samtidigt på riktigt långa akustiska spår (mer än 5 minuter) involverande gitarr och fiol. Dock utan extra latency. Funderar på om det har att göra med grafikkortet?! Isotope vid mastering. Dator: Gell TRS-4201 med 3 GB RAM. OS: Win XP. Extern hdd, S-ATA 250 GB. CPU Dual Core 1.8 GHz. Ljudkort, inbyggt: Yst Galaxy E3 (pci), ATi Radeon 3470 grafikkort, 128 MB dedikerat. Program: Pro Tools. Isotope för mastering. Effekter: Glaceverb, HTX-plugins. Testat kapacitet: 20 audio- och 34 midispår. Omdöme: Inga problem med knaster och latency. Viss "seghet" om fler än 3 effekter är uppe och igång samtidigt under riktigt långa audiospårinspelningar. Utrustningen rekommenderas för mångkanalig inspelning av musik. Har ej testats med många mikar samtidigt, trumset eller kör t.ex. Betyg: 4.5/5." 🙂 ärtsoppa//:debatt Är det här ren fantasi eller gäller det din nya laptop? 😆
Analogfreak (oregistrerad) Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Det är nog en liten saga... 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.