Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj!

Denna tråd är tänkt att främst vara en vägledning för dem som tänker skaffa en laptop för att spela in musik på. Diskussioner om stationära datorer lämpar sig bäst i brodertråden "TESTRECENSIONER av stationära datorer o musik".

Ni som har skaffat laptop och använder den för mångkanalig inspelning av musik, recensera era erfarenheter här. Skriv även vilken kringutrustning ni haft, dvs. vilken hdd, vilket ljudkort etc samt även vilken mjukvara. Har det uppstått problem, vilka har de i så fall varit? Hur löstes dessa?

Jag presenterar tråden här och återkommer så småningom själv med min egen recension av Toshiba P300 i nästa månad när jag hunnit testa den, tillsammans med extern hdd och ljudkort samt adapter och nyinstallerad programvara. Kan redan nu avslöja att jag sent omsider av Toshiba fick reda på att nämnda laptopmodell använts till mångkanalig inspelning av musik och då med användning av pc card-ljudkort, men inte som ett försäljningsargument för då hade jag ju redan köpt den.

😏

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Imon ska jag hämta min laptop och installera mjukvara och testa ljudkortet!

Fantastiskt att jag kan bli den förste på hela detta forum som verkar ha en fungerande laptop...

🙂

• 2 veckor senare...
Agoah (oregistrerad)
Postat

Har du fått din Toshiba P300 än?

Fungerar den bra?

Funderar på en jag med. Har kollat lite på Toshiba Satellite Pro P300-1EC.

Är det den du har eller en annan variant?

/ Anders

Postat (redigerat)
Har du fått din Toshiba P300 än?

Fungerar den bra?

Funderar på en jag med. Har kollat lite på Toshiba Satellite Pro P300-1EC.

Är det den du har eller en annan variant?

/ Anders

Jepp, det är så min heter.

Tyvärr har jag inte fått den att fungera till musik ännu, ty mitt ljudkort bara tjuter, eller så kommer tjutet från adaptern (från VirtuaVia (Grenoble, Frankrike)) - som är mellan pcmcia/pc card typII-ljudkortet (E-mu 1616) och min express card-slot på laptopen. Hoppas lösa det med de senaste drivrutinerna till ljudkortet snarast.

Har äntligen lyckats installera och registrera två förinstallerade program i veckan. Det hade redan förflutit en månad sedan jag fick laptopen, så det var lite knöligt med just det momentet. Men det har varit en massa annat att göra.

Annars vill jag gärna veta om nån annan har nämnda dator och vilket externt ljudkort man i så fall använder och om det funkar klanderfritt.

Registreringsprocessen av pc-n var ett stort frågetecken i sig och en hel folkhopp har registrerat produkten fel (inkl mig själv), sa man på supporten. Så i nuläget vet jag inte om jag fått den 2-åriga garantin - för de svarar inte på det hos den i handboken länkade adressen. Att jag överhuvudtaget fick en bekräftelse via mail om att jag var registrerad är ofattbart i sig eftersom jag inte hade fullföljt proceduren. Ska ta tag i det i veckan. Får väl försöka registrera den igen och fylla i ett annat alternativ nu efter en månad... vad kan hända!? Jag skulle alltså inte ha kryssat i "förlängd garanti", trots att det var förlängd garanti jag blev utlovad. Jag skulle ha fyllt i "standardgaranti" 1 år för att få förlängd garanti 2 år. Ologiskt, men tänk på det...

Knapparna på laptopen är lite sisådär att skriva på, tycker jag. HP-n var bättre därvid.

Inköpsstället har noll support. Hänvisar till tillverkande företagets support enbart. Och deras support i sin tur är hittills sämre än HP-s.

Undrar mest nu hur jag ska läsa ljudkortsproblemet, särskilt då jag inte vet om det är ljudkortet eller adaptern det hänger på och supporten hos E-mu inte "tar ansvar" nu när ljudkortet är 3.5 år gammalt (men ändå som nytt). Sprillans nya drivrutiner har nyligen kommit.

Huvudproblemet med att koppla in det externa ljudkortet till Toshiba-laptopen verkar vara att det kommer upp en varningsruta på skärmen som förtäljer: "Warning! Cannot access volume control" och efter ett tag börjar det tjuta mer och mer. Under en minut ungefär kan man dock t.ex. spela upp en cd i läsaren med fint ljudresultat, men sedan...

Vad menas med "Cannot access volume control"??? Hur löser man det? Koppla bort, dvs. avinstallera det inbyggda ljudkortet helt kanske (och inte bara inaktivera det)??

😄

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Ingen som vet vad som menas med att "Cannot access volume control" kommer upp som en varning på skärmen om det externa ljudkortet är inkopplat.

Tyvärr syns inte "E-mu 1616" i rutan för inkopplade enheter, ni vet den som man får fram om man klickar på ikonen i verktygsfältet nedtill i Win XP. Endast PCI-brygga uppkommer [jag har alltså kopplat mitt E-mu 1616-pcmcia/pc card typ II-ljudkort till en pcmcia/pc card typ II-till-express card-adapter]. Själva adaptern noteras alltså, men inte det externa ljudkortet. Men å andra sidan så lyser det blått som det ska på ljudkortet...

Blir kanske skillnad när jag har varit och hämtat och kopplat in ljudkortet nu igen - har det hemma just nu - och sitter inte hemma och skriver. Har ju fått stabilitet i nya laptopen nu äntligen när det gäller nätverkskort och mjukvaror, så bara jag kopplar in det externa E-mu 1616 ännu en gång så kanske det funkar det också. Med nya drivrutiner som jag lyckats ladda ned sent omsider, menar jag.

Håller tummarna för imon på detta område...

Redigerat av debatt
Postat

"Cannot access volume control" innebär oftast att ljudkortet inte kan hittas av Windows. Det kan bero på att ljudkortet inte blivit installerat korrekt, eller att ljudkortet (om det är USB/FW) inte är korrekt inkopplat.

Har du prövat att installera om drivrutinerna?

Postat
"Cannot access volume control" innebär oftast att ljudkortet inte kan hittas av Windows. Det kan bero på att ljudkortet inte blivit installerat korrekt, eller att ljudkortet (om det är USB/FW) inte är korrekt inkopplat.

Hmm. Hoppas att Win XP hittar mitt E-mu 1616 när jag har installerat de nya drivrutinerna. Just nu ligger de bara sparade i datorn. Måste hämta ljudkortet hemma först.

Det är ett pc card typ II-ljudkort, alltså vare sig fw eller usb. Adaptern - som hittas av datorn - går mellan ljudkortet och express card-sloten i laptopen.

Borde kanske ha köpt ett fw-ljudkort från början, så hade ju jag kunnat använda det både till olika laptops och stationära datorer...

😄

Postat

Sitter med det nu...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.