Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

before.JPG

Innan: Jag markerar den del jag vill använda gain på.

after.JPG

Efter: Spåret har flyttat på sig till höger och dessutom delat på sig.

zoomedout.JPG

Delar på sig ännu mer när jag zommar ut lite.

zoomedout2.JPG

Zoomar jag ut ytterligare så flyttar sig hela spåret till det normala.

Ljudet förändras inte, enbart själva bilden.

Annons
Postat

Skumt. Jag har inte helt klart för mig vad gråmarkering innebär i Sonar. Testa att klippa alldeles innan och efter ljudområdet du vill ändra. Svartmarkera (vänsterklicka) och ändra gain. Väldigt konstigt om det då skulle bete sig som du visar med dina illustrativa bilder.

Postat (redigerat)

Hmmm...

När du har markerat (Ctrl + Alt) så går du alltså till Process och sedan Gain?

Så gör jag och det blir inte så som du beskriver det!

...märkligt! 😕

Redigerat av Neosus
Postat

Väldigt skumt tycker jag också. Hade aldrig det här problemet med en gammal version av sonar le, och det är inte ens kompatibelt med vista. Det verkar som att folk mest blir upprörda på sonars eget forum. kanske för att jag var lite grov i orden vad gäller trådens rubrik, men jag säger bara vad jag tycker.

Jag har laddat ner senaste trial till 3 olika datorer. No skillnad.

forum cakewalk

Postat (redigerat)
Hmmm...

När du har markerat (Ctrl + Alt) så går du alltså till Process och sedan Gain?

Så gör jag och det blir inte så som du beskriver det!

...märkligt! :rolleyes:

Exakt så, men det är enbart på bounced tracks. tex om jag har bouncat ihop flera röster och vill sänka lite här och där. Har alltid gjort detta tidigare jag också, never a problem tidigare (när jag använde LE alltså).

Redigerat av sandraML
Postat

Hej Sandra. Jag vill inte kommentera din bugg (som jag tycker är märklig), men vill lära dig ett smartare arbetssätt för att höja o sänka gainen på ett klipp:

Högerklicka på klippet. Välj:

Envelopes->create clip envelope->Gain

...så får du en automatiseringskurva för just gain. Högerklicka på automatiseringskurvan och "add node" etc. Lattja runt så får du snart kläm på det. Arbetssättet är enklare och dessutom ickedestruktivt (om du höjer 8 dB, men i ett senare mixskede vill ångra dig, så kommer du tillbaka till ursprungsläget på en sekund).

Ingen buggfix, men om du vill rensa ("redraw") bildminnet, så högerklicka på ditt klipp, välj:

Clip Properties->Audio Files->Recompute Pictures. Det hintades om nåt liknande i din tråd på CW-forum.

tjing

Postat
Hej Sandra. Jag vill inte kommentera din bugg (som jag tycker är märklig), men vill lära dig ett smartare arbetssätt för att höja o sänka gainen på ett klipp:

...så får du en automatiseringskurva för just gain. Högerklicka på automatiseringskurvan och "add node" etc. Lattja runt så får du snart kläm på det. Arbetssättet är enklare och dessutom ickedestruktivt (om du höjer 8 dB, men i ett senare mixskede vill ångra dig, så kommer du tillbaka till ursprungsläget på en sekund).

Ingen buggfix, men om du vill rensa ("redraw") bildminnet, så högerklicka på ditt klipp, välj:

Clip Properties->Audio Files->Recompute Pictures. Det hintades om nåt liknande i din tråd på CW-forum.

tjing

Tack för tipset! Alltid bra att gå vidare i livet och lära sig nya grejor. Är väldigt inbiten på mitt sätt att arbeta. 🙂

Dock kan jag köra vidare med mitt gammla Sonar LE i Vista, man högerklickar bara på program -ikonen och kör som Admin!🙂 Är inte så dumt med Vista ändå.

Postat

Tjena!

Skitkonstig bugg. Jag har provat samma sak här nu både i Sonar 7 och 8 och det fungerar utan problem. Jag rekommenderar dock verkligen att du gör som Vallhagen skrev istället. Destruktiv editering=dåligt :-)

Jag vill dock minnas någon i Cakewalk-forumet som hade ett liknande problem och lösningen där var något helt annat. Något oväntat typ, uppgradering av grafikkortsdrivrutinen eller något liknande... Kan inte svära på att det var så men lösningen hade inte med Sonar att göra i alla fall. Lösningen var inte ljudrelaterad. Sök i Cakewalks forum (it's the place to be) ;-)

/M

tjing

Tack för tipset! Alltid bra att gå vidare i livet och lära sig nya grejor. Är väldigt inbiten på mitt sätt att arbeta. 😉

Dock kan jag köra vidare med mitt gammla Sonar LE i Vista, man högerklickar bara på program -ikonen och kör som Admin!😉 Är inte så dumt med Vista ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.