Jump to content
Annons

Pro Tools-frågor, kompatibilitet m.m.

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Jag funderar på att köpa en Mbox mini eller liknande så jag kan köra Pro Tools här hemma på min PC.

1: Vilka versioner av PT funkar då? Både M-powered och LE?

HD funkar ju inte förstår jag.

2: Jag har tillgång till en studio där de kör med Mac och Logic. Visst kan jag då ta dit min Mbox och installera Pro Tools där?

3: Kan jag lagra PT-projektet på en extern disk som jag sedan fortsätter med hemma? (dvs jag flyttar Mboxen)

4: I studion där, har de ett RME Fireface 800-ljudkort. Kan jag använda det tillsammans med Mboxen? Så att jag kan spela in med Fireface (då Mboxen kommer ha för få kanaler).

Tack på förhand!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

1. LE funkar till Digidesigns egna ljudkort tp Mbox.

M-powered finkar med vissa av M-Audios ljudkort.

2. Ja du kan installera det på en Mac.

3. Japp du kan köra extern disk. Tänk dock på att om du skall flytta mellan PC och Mac skall disken vara FAT32 formaterad.

4. Klurig fråga... teoretiskt ja. Men den frågan bör någon som vet besvara.

Jag skulle nog inte ta med Mboxen utan exportera ut audiofilerna från Logic och ta med hem.

creel (oregistrerad)
Postat
1. LE funkar till Digidesigns egna ljudkort tp Mbox.

M-powered finkar med vissa av M-Audios ljudkort.

2. Ja du kan installera det på en Mac.

3. Japp du kan köra extern disk. Tänk dock på att om du skall flytta mellan PC och Mac skall disken vara FAT32 formaterad.

4. Klurig fråga... teoretiskt ja. Men den frågan bör någon som vet besvara.

Jag skulle nog inte ta med Mboxen utan exportera ut audiofilerna från Logic och ta med hem.

Tack för svar.

Exportera ljudfilerna från Logic är vad jag gör nu. Jag tycker inte om det, jag skulle vilja ta in ljuden direkt i projektet för att se hur det funkar ihop med det andra. Förstår du vad jag menar?

Det har varit för många ggr jag märkt att "fan, det stämmer ju inte nu hör jag när jag kör det med det andra", "ljudet funkar inte" osv.

Men jag skulle ju kunna spela in i Logic och sen direkt lägga in i PT-projektet på samma dator. 🙂

Postat
4: I studion där, har de ett RME Fireface 800-ljudkort. Kan jag använda det tillsammans med Mboxen? Så att jag kan spela in med Fireface (då Mboxen kommer ha för få kanaler).

Tack på förhand!

Inte riktigt! Eftersom Pro Tools endast stödjer digidesigns ljudkort av kompabilitetssjäl så kan du inte spela in med RME fireface i Pro tools!

Men om den ändå har logic där, så spela in i logic med firefacet, sen drar du bara in ljudfilerna i ditt Pro tools-projekt! Inget svårt alls!

Det finns även projektöverföringsprogram som gör det möjligt att spara saker som automation, volymer, namn osv från ett projekt till ett annat!

hoppas det hjälpte

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack på förhand!

Inte riktigt! Eftersom Pro Tools endast stödjer digidesigns ljudkort av kompabilitetssjäl så kan du inte spela in med RME fireface i Pro tools!

Men om den ändå har logic där, så spela in i logic med firefacet, sen drar du bara in ljudfilerna i ditt Pro tools-projekt! Inget svårt alls!

Det finns även projektöverföringsprogram som gör det möjligt att spara saker som automation, volymer, namn osv från ett projekt till ett annat!

hoppas det hjälpte

Tusen tack pompe! Det får bli så! 😄

Om jag vill jobba mot en extern enhet, ska man satsa på en firewire-disk då? Även om man bara behöver 16 gb (finns som USB-minne men USB sägs vara slött). Vill ju inte att det ska hacka och krångla pga för låg överföringshastighet.

drloop: Så Mac stödjer inte NTFS? Ok, tack, bra att veta! Det stämmer nog bra det för Mac är ju typ som Linux? Linux stödjer väl inte heller NTFS men däremot FAT32?

Redigerat av creel
Postat

Tack på förhand!

hoppas det hjälpte

Tusen tack pompe! Det får bli så! 😄

Mac är ju typ som Linux? Linux stödjer väl inte heller NTFS men däremot FAT32?

Linux har ett eget filsystem och kan läsa de flesta andra filsystem som ntfs och fat32 osv.

Postat

Tack på förhand!

hoppas det hjälpte

Tusen tack pompe! Det får bli så! 😉

Om jag vill jobba mot en extern enhet, ska man satsa på en firewire-disk då? Även om man bara behöver 16 gb (finns som USB-minne men USB sägs vara slött). Vill ju inte att det ska hacka och krångla pga för låg överföringshastighet.

drloop: Så Mac stödjer inte NTFS? Ok, tack, bra att veta! Det stämmer nog bra det för Mac är ju typ som Linux? Linux stödjer väl inte heller NTFS men däremot FAT32?

Inga problem! När vi pratar hårddisk spelar det ingen större roll enligt mig om det är firewire eller USB!

Värt att tänka på dock är följande:

Strömförsörjer du via kabeln så tar överföringen stryk på det (m.a.o. överföringshastigheten blir långsammare)!

Strömförsörjer du via strömkabel så blir det lite bökare att komma igång, och det är ju aldrig kul! Dessutom kan adapters paja osv!

Satsa på en någorlunda rejäl hårddisk! Du kommer vilja fylla ut dina 16 Gb i framtiden!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.