Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenixen!

Som bÄde rubriken och underrubriken förtÀljer för lÀsarnavska jag nu satsa pÄ att köpa en riktigt fin synth med medföljande klaviatur, i prisklassen 10 000 till 14 000 svenska enkronor.

Valet blir mellan följande bamsingar:

- Moog little Phatty

- Nord lead 2x

- Mono evolver keyboard

Som ni ser skiljer sig dessa Ät markant, sÄ vÀgledning efterfrÄgas. Jag gör elektronisk musik i hemmastudio, men vill gÀrna börja spela live eller i grupp anvÀndandes av en riktigt bastant och fin synthesizer. Hittils anvÀnder jag ett midiklaviatur och freeware mjukvarusynthar samt en HALion player-plugg och en hÄrdvaru ljudmodul (Roland SH-32) som jag kÀnner inte riktigt hÄller mÄttet dÄ det gÀller ljudkvalité.

Analogt ljud Àr nÄgot av de aspekter frÄn synthen jag efterstrÀvar, och dÀr Àr ju Moogen en sjÀlvklarhet men ocksÄ DSI Evolver:n. Men tyvÀrr Àr dessa monofoniska, och jag Àlskar ju att lyssna till och spela pads och strÄkar och poly ljud. LÄter nord lead sÄ pass bra att den kan mÀta sig med little phatty? I och för sig finns det ju alltid en möjlighet att spela in de monofoniska syntharna i olika stÀmmor pÄ olika spÄr i mitt program för att bilda ackord, men live blir det klurigare.

Dessutom har ju evolver 4 oscillatorer och mycket mer ljudmöjligheter Àn little phatty, men Àven om jag vÀljer evolver kommer jag kanske att bli besviken för att jag kunde ha fÄtt spela pÄ en riktig moog istÀllet. Och om jag vÀljer moogen fÄr jag ju inte lika mycket ljudmöjligheter. Om jag vÀljer nÄgon av de monofoniska kommer jag ju inte kunna spela polyfoniskt, och dÀrför klandra mig sjÀlv för att jag inte införskaffade lead 2x.

SnĂ€lla hjĂ€lp mig!!! 😐

MVH Hans JonsÀll

Annons
Postat

Om du vill ha en synt för "att lyssna till och spela pads och strÄkar och poly ljud" sÄ Àr inte Little Phatty synten för dig. Det Àr en skön och lÀttrattad liten moog-synt som gör sig bÀst för bas-/leadspel och för en del oljud (faktiskt). Men det finns inget insmickrande i ljudet, det Àr snarare kraftigt och direkt. Inga förskönande effekter, mer rakt pÄ. Mer den tyska skolan Àn den japanska, om man sÀger sÄ. Jag har aldrig lirat live med den men den Àr ju gjord som ett liveinstrument och har ocksÄ en del funktioner för att sÀtta ihop preset-paket för livebruk.

Jag har min som komplement till annat. Det Àr sÄ den kommer till sin rÀtt - som grÀdden pÄ moset. SÄ om det Àr grÀdden du vill ha sÄ Àr den ett alternativ, men dÄ bör du kanske redan ha moset ...

Postat

Oj oj, det Àr alltid svÄrt att rekommendera nÄgon annan att köpa en synt ... Allt Àr beroende pÄ hur du jobbar och vad du vill anvÀnda synten till. BÄde LP'n och Evolvern Àr precis som du sÀger monofona vilket Àr en ganska stor begrÀnsning om man vill kunna lira pads eller strÄkar. VÀrderar du detta högt sÄ ska du naturligtvis köpa en polyfon synt som exempelvis Nord Lead 2x. För 10- 14 kSEK fÄr man dessutom vÀldigt mycket bra begagnat idag ... för att inte tala om mjukvara!

Av rent intresse ... hur kom du fram till dina val?

Personligen började jag med en monofon synt, Moog Minimoog Model D, men upptĂ€ckte ganska snart att den inte tĂ€ckte hela mitt behov och dĂ€rför köpte jag ganska snart en polyfon synt ... vilket blev mycket dyrare Ă€n vad jag hade tĂ€nkt mig! Detta var dock nĂ„gon gĂ„ng i slutet av 80-talet och dĂ„ sĂ„g syntmarknaden helt annorlunda ut Ă€n den gör idag. Jag har dock aldrig Ă„ngrat inköpet av min Minimoog sĂ„ den finns naturligtvis kvar i min setup Ă€n idag! 😐

Postat

För 10-14 papp bör det gÄ att fÄ loss en Nord Modular G2. DÄ har du en behÀndig synt som du Àven kan spela polyfoniskt pÄ och med vilken du kan tÀcka in de flesta sorters syntetiska ljud. Dessutom finns möjlighet att "skruva" ljuden i realtid tack vare de programmerbara rattarna.

Postat

jag kan inte lÄta bli men köp en virus Ti. den hÄller mÄttet för det mesta. finns tokmkt presets till ocksÄ om du inte skulle orka skruva(vilket iofs e roligare.).

Postat

Tack för svaren hittills!

Som sagt vill jag ju kunna lira polyfoniskt, men att ha en riktigt fin analog synth skulle ÀndÄ nÀstan kunna övervÀga polyfonin just dÄ man spelar in i studion. Ljudkvalité Àr egentligen det som jag söker, ty min roland Sh-32 Àr hopplös pÄ det planet (sÀrskilt filtret med den dÄliga resonansen :rolleyes: ).

FortsÀtt att ge tips! KÀnner att jag fortfarande har beslutsÄngest Àven fast 4 bra svar redan har kommit.

Och det dÀr med Virusen, jag gillar den synthen, men tror inte att jag fÄr rÄd till en modell med keyboard faktiskt.

MVH Hans JonsÀll

Postat
Oj oj, det Àr alltid svÄrt att rekommendera nÄgon annan att köpa en synt ... Allt Àr beroende pÄ hur du jobbar och vad du vill anvÀnda synten till. BÄde LP'n och Evolvern Àr precis som du sÀger monofona vilket Àr en ganska stor begrÀnsning om man vill kunna lira pads eller strÄkar. VÀrderar du detta högt sÄ ska du naturligtvis köpa en polyfon synt som exempelvis Nord Lead 2x. För 10- 14 kSEK fÄr man dessutom vÀldigt mycket bra begagnat idag ... för att inte tala om mjukvara!

Av rent intresse ... hur kom du fram till dina val?

Personligen började jag med en monofon synt, Moog Minimoog Model D, men upptÀckte ganska snart att den inte tÀckte hela mitt behov och dÀrför köpte jag ganska snart en polyfon synt ... vilket blev mycket dyrare Àn vad jag hade tÀnkt mig! Detta var dock nÄgon gÄng i slutet av 80-talet och dÄ sÄg syntmarknaden helt annorlunda ut Àn den gör idag. Jag har dock aldrig Ängrat inköpet av min Minimoog sÄ den finns naturligtvis kvar i min setup Àn idag! :rolleyes:

Jag har ingen aningen om hur jag fick fram dessa tre som deltagare i mitt synthval 😉 ! Allt började med en vĂ€ldigt stor skara av bĂ„de mjukvaru och hĂ„rdvaru synthar av olika modeller, och jag funderade stegvis ut vilka aspekter som var viktiga för mig. Exempelvis bestĂ€mde jag mig för att fixa en hĂ„rdvaru synth, och helst en analog eller en med retro ljudkaraktĂ€r. Genom att ha kollat pĂ„ mopho och blofeld syntharna (billiga sĂ„danna) kom jag till slut fram till att jag ville köpa en dyrare synth, vilket ledde till evolvern, och dĂ„ nĂ€stan pĂ„ en gĂ„ng till little phatty som hade spanats in lĂ€nge men ansetts för dyr, och sĂ„ledes för lĂ„ngt borta för att ens tĂ€nka sig köpa. Nord lead 2x har jag Ă€ven varit otroligt intresserad av till och frĂ„n (inte bara för fĂ€rgen!!) och sett som nĂ„got jag absolut skulle Ă€lska att ha i min Ă€go.

Postat (redigerat)

Blir visst ett stickspÄr, men om valet stÄr inför en NL g2x kanske en rackvariant Àr aktuell om du inte behöver klaven. Den gÄr att fÄ rÀtt billigt, och dÄ har du med lite tur till och med nÄgra kronor över till nÀsta leksak. Mycket leksak för pengarna.

Redigerat av Neko
Postat

Jag skulle aldrig lÀgga uppemot 14000 kr pÄ en ny synth. Köp beprövade mÀrken begagnat.

En möjlig mix:

1 Triton eller en Motif ca 5000 kr - för bröd och smör ljud, pads, lead, trum plus sampling ljud

1 Nord Lead 2 ca 4500 eller rack 2500 kr - för polysynth ljud och aktivt skruvande av nya ljud

1 begagnad Pulse 2500 kr eller en ny MoPho för 4000 kr - för analoga lead och bas ljud

för 10-14000 kr fÄr du tre bra synthar som tÀcker mÄnga typer av ljud, du kan dessutom sÀlja de du inte gillar för samma pris som du köpt dem för.

Köpt till en liten mixer (finns för under tusenlappen nya frÄn tex Tapco, Alto, Behringer) och du hamnar runt din budget men med en ganska sÄ komplett synthrigg.

Postat
Jag har ingen aningen om hur jag fick fram dessa tre som deltagare i mitt synthval 😉 ! ... ... ... Genom att ha kollat pĂ„ mopho och blofeld syntharna (billiga sĂ„danna) kom jag till slut fram till att jag ville köpa en dyrare synth, vilket ledde till evolvern, och dĂ„ nĂ€stan pĂ„ en gĂ„ng till little phatty ...

Intressant! Jag har testat Blofeld lite och tycker att den Àr klart prisvÀrd. Av det lilla som jag testat den sÄ upplever jag den dock aning svÄr att fÄ till ljudet pÄ ...

Du har inte funderat nÄt pÄ Prophet 08?

Prophet '08 Ă€r inget dumt val om du Ă€r ute efter en ny analog polysynt. Det har dock varit lite kvalitĂ©tsproblem med dem men det kanske Ă€r löst nu? LjudmĂ€ssigt lĂ„ter den underbart! 😄

ÖvervĂ€ger du en Ă€ldre polyfonisk analogsynt Ă€r mitt rĂ„d att du bör undvika dessa sĂ„vida du inte Ă€r entusiast. Jag pysslar en del med reparation och underhĂ„ll av gamla analogsyntar och det kan kosta en hel del att laga dem om de gĂ„r sönder. Jag Ă€ger sjĂ€lv bl a en Prophet-5 (rev-2) och en Yamaha CS-80 och det kostar tyvĂ€rr en hel del att hĂ„lla dem i spelbart skick 🙁

Postat

Jag Àr jÀkligt nöjd med min lilla Mopho... jÀkligt sköna ljud. PÄ nÄgot konstigt vis tyckte jag att den lÀt bÀttre Àn Prophet nÀr jag testade dem.

Postat

Hur ser framtidens inköp ut?

Om du inom ett Är eller sÄ kommer göra ett nytt inköp sÄ kan du vÀlja ganska fritt. Köper du en monosynt finns det alltid nÄn hyfsad och billig rompler (JV el likn) du kan hÀnga pÄ MIDI:n om sÄ skulle behövas.

Att anvÀnda en midi-klaviatur tillsammans med ett par begagnade moduler Àr nog det som ger mest för pengarna och störst variation ljudmÀssigt.

Ska jag rekommendera nÄgot vÀljer jag ocksÄ Access Virus, det Àr en av mina favoriter. Jag har sett Virus kb (version b med keyboard) gÄ för 6500 begagnat. Ett klipp skulle jag vilja sÀga. Den har bra klaviatur (fatar), dö-sköna ljud med relativt brett utbud och den kommer ihÄg vad du sist tweakade nÀr du sÀtter igÄng den igen. (Nordleaden Àr sÄ klart ocksÄ ett bra val.)

mvh

Postat

JĂ€ttebra tips!

Begagnat lÄter ju bra, men brukar vanligtvis inte handla pÄ det sÀttet (d.v.s, jag har aldrig handlat pÄ det sÀttet) till min studio.

Rackvarianter kÀnns ÀndÄ lite trist, Àven fast jag fÄr samma ljud frÄn en sÄdan som med klaviatur. Ett av mÄlen med detta inköp Àr just att fixa en synth med keyboard, ty jag har redan en ganska bra SH-32 modulsynth och en hyfsatt bra behringer midi keyboard/ controller (men den har lite buggar i sig!).

Men Àr ljudet i MoPho verkligen lika bra som i Prophet 08? I sÄdanna fall kanske jag kan övervÀga mitt beslut genom att först köpa Nord lead, och dÀrefter köpa MoPHo för analog klangen.

Men fortsÀtt att skriva! Jag blir för det mesta klokare för varje inlÀgg jag fÄr.

MVH Hans JonsÀll

Postat (redigerat)
JĂ€ttebra tips!

Begagnat lÄter ju bra, men brukar vanligtvis inte handla pÄ det sÀttet (d.v.s, jag har aldrig handlat pÄ det sÀttet) till min studio.

Rackvarianter kÀnns ÀndÄ lite trist, Àven fast jag fÄr samma ljud frÄn en sÄdan som med klaviatur. Ett av mÄlen med detta inköp Àr just att fixa en synth med keyboard, ty jag har redan en ganska bra SH-32 modulsynth och en hyfsatt bra behringer midi keyboard/ controller (men den har lite buggar i sig!).

Men Àr ljudet i MoPho verkligen lika bra som i Prophet 08? I sÄdanna fall kanske jag kan övervÀga mitt beslut genom att först köpa Nord lead, och dÀrefter köpa MoPHo för analog klangen.

Men fortsÀtt att skriva! Jag blir för det mesta klokare för varje inlÀgg jag fÄr.

MVH Hans JonsÀll

köp en macbook och kör allt via logic/mainstage.

dÄ har du dels en ny bÀrbar dator, + tillgÄng till sÄ mycket mer synthljud.

billigare roligare och bÀttre

(fast nu tÀnkte jag ju för livebruk, du kanske mest sitter hemma!)

Redigerat av carlan
Postat

Om du Àr ute efter en monofon analogsynt med keyboard sÄ Àr kanske MoPho + ett bra midikeyboard ingen dum lösning. Det blir förhÄllandevis billigt ocksÄ.

MoPho:n kanske inte Àr lika lÀttrattade som Little Phatty men det kanske Àr av mindre betydelse.

Fördelen med en sÄn lösning Àr att du kan fortsÀtta med fler modulsyntar (om du vill), vilket Àr billigare och mindre utrymmeskrÀvande. Hade det funnits en Little Phatty modulsynt sÄ hade jag köpt den istÀllet. Jag har redan ett bra keyboard och det i LP:n Àr inte det bÀsta.

Nackdelen Àr om du vill spela pÄ alla syntarna samtidigt, t ex live. DÄ kanske du vill ha mer Àn ett keyboard.

(nÄn som vet vad den lilla röda "push it"-knappen pÄ MoPho:n Àr till för?)

Postat

"push it" -knappen spelar en ton med ljudet som Àr förvalt. Den kan ocksÄ fungera som start/stop för seqvensern. Man kan ocksÄ lÄta den triggas av audio in sÄ att enveloper och liknande triggas igÄng.

• 2 veckor senare...
Postat

Stort tack till alla som var med i denna diskusion!

Nu har jag Àntligen bestÀmt mig. Jag kollade pÄ en virus ti snow och trodde först att denna pÄ grund av sin prislapp inte skulle erhÄlla de fantastiska möjligheterna hos virus familjen, men det gjorde den. Jag blev, speachlessly astounded av allt. engelskt uttryck dÀr. Hursomhelst har jag bestÀmt mig för att köpa ett mer rejÀlt midi klaviatur, till skillnad frÄn mitt Behringer UMX 49 som knappt gÄr att anvÀnda utanför datorn, och en virus ti snow!

Tack och bock!!

MVH Hans JonsÀll

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.