Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har gjort en liten test av hur olika frekvenser beter sig i mitt rum, huvudsakligen i det lägre registret.

Till att börja med tog jag de här filerna och la in dem i serie på ett spår i Cubase.

Därefter satte jag upp min mick på den plats i rummet där jag brukar ha huvudet när jag mixar.

Sen spelade jag upp ljudet från filerna genom mina Genelec 8030, samtidigt som jag spelade in signalen från micken på ett annat spår i Cubas. Detta för att kunna jämföra hur volymen på inspelningen blir vi olika frekvenser.

Resultatet blev det här:

post-10263-1230222656_thumb.jpg.

Överst ligger filerna för varje frekvens. Det vita blocket visar den raka volymkurvan.

Under ligger det inspelade resultatet. Som ni ser så skiljer sig volymen rejält mellan olika frekvenser.

Okej, nu vet jag att det finns en del akustikjobb att göra.

Men hur kan jag gå vidare med den här kunskapen för att veta vad jag behöver göra?

Tips, någon?

Redigerat av Assar
Annons
Postat

Jo, det finns massor med information på forumet om hur man gör saker. I det avseendet är den här sajten en guldgruva.

Min fråga i det här skedet är snarare hur jag ska veta VAD jag ska göra?

Ska jag dämpa de frekvenser som gav hög volym i testet, eftersom de visar på resonans i rummet?

Eller ska jag göra nåt åt de frekvenser som gav låg volym?

Eller ska jag diffusera ljudet snarare än dämpa? Behöver jag fixa en sån här?

Om jag t ex ska dämpa vissa frekvenser, hur vet jag då vilka åtgärder som är lämpliga för just de aktuella frekvenserna? Basfällor, för vilka frekvenser då?

Själva byggandet brukar fixa sig, men just det här tycker jag är en soppa (om än en vetenskaplig sådan).

Postat

Det är en kombination av förstärkningar och utsläckningar ser det ut som. Du kan få vissa saker bättre genom att flytta monitorerna närmare väggen och låta dem ha kontakt med absorbenterna som du förstås (?) redan har satt upp där... Det gör att du undviker vad som kallas kamfiltereffekt.

I övrigt så är det mest förstärkningarna som vållar stora bekymmer, så koncentrera dig på att dämpa de frekvenser som blir förstärkta. Om de kan göras svagare, så kommer ju samtidigt de som är försvagade, att bli förhållandevis starkare. Du kan ju inte förstärka något med akustikbehandling.

Läs gärna min enkla sammanfattning om akustikbehandling. Den är fortfarande långt ifrån komplett, men är något att starta med i alla fall. :rolleyes:

Postat (redigerat)

Tack, Claes. Ska läsa igenom sammanfattningen ordentligt imorgon!

Den där diffusorn du byggt som jag länkade till, måste man göra sånt vetenskapligt uppmätt, eller kan man såga till lite olika långa klossar på fri hand?

Redigerat av Assar
Postat (redigerat)
Tack, Claes. Ska läsa igenom sammanfattningen ordentliget imorgon!

Den där diffusorn du byggt som jag länkade till, måste man göra sånt vetenskapligt uppmätt, eller kan man såga till lite olika långa klossar på fri hand?

Den ska förstås vara uträknad enligt konstens alla regler, om man inte vill chansa...

HÄR hittar du en beskrivning.

Det finns också en beskrivning HÄR, men den siten verkar vara nere för stunden... 🙁

Ju djupare du gör diffusorn, desto lägre i frekvens diffuserar den - men om du bygger i trä, så tänk på att den blir in i h-e tung, så sätt upp den med många pluggade skruvar för att slippa få den på tårna eller något efter ett tag... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Hehe ... det blir nog att sätta styvsvärsonen på de där uträkningarna. Han har ju gått KTH gubevars ... 😉

Det finns ju inte så många alternativ till trä, vad jag kan komma på. Och så måste den ju vara snygg också så det får väl bli ek (näe, skojar bara).

Postat
Hehe ... det blir nog att sätta styvsvärsonen på de där uträkningarna. Han har ju gått KTH gubevars ... 😉

Det finns ju inte så många alternativ till trä, vad jag kan komma på. Och så måste den ju vara snygg också så det får väl bli ek (näe, skojar bara).

Diffusorer som man köper färdiga är ofta gjorda av hård EPS, så om man har någon firma i närheten, som kan fixa sådant i lagom avskurna bitar, så blir det ett lättviktsalternativ som kan vara trevligt. 🙁

Postat
Diffusorer som man köper färdiga är ofta gjorda av hård EPS, så om man har någon firma i närheten, som kan fixa sådant i lagom avskurna bitar, så blir det ett lättviktsalternativ som kan vara trevligt. 😉

*googlar*

🙁

Postat

Det var stor skillnad på den volymen. Jag måste testa samma sak i mitt rum. Vilken mick använde du till testet? Jag antar att man bör ha en med ganska rak kurva

Postat
Du kan ju inte förstärka något med akustikbehandling.

Tvärt om så är det just med hjälp av absorption i rätt frekvens som man kan ”fylla” en dipp i basen då denna oftast beror på en utsläckning som uppstår då den reflekterade basen möter sig själv ur fas. Absorption är svaret på både toppar och dalar. Det stora problemet med att dämpa bas är att mjuka material (skum, glasull mm.) är väldigt ineffektivt under ca 200 Hz.

Postat
Det var stor skillnad på den volymen. Jag måste testa samma sak i mitt rum. Vilken mick använde du till testet? Jag antar att man bör ha en med ganska rak kurva

Studio Projects B1.

Kanske inte den bästa, men den bästa jag har.

Postat (redigerat)

Verkar som man kan bygga riktigt häftiga saker i frigolit EPS.

Hittade det här företaget när jag sökte på Internet:

http://www.frigolit-kompagniet.com/index.php

Lite exempel :

http://www.frigolit-kompagniet.com/stora_ting.php

http://www.frigolit-kompagniet.com/show_im..._ting/lampe.jpg

http://www.frigolit-kompagniet.com/show_im...ations/avis.jpg

Borde inte vara så svårt att snickra i hop en lättvikts schröder diffusor i hård eps frigolit.

man skär ut dom olika sektionerna och limmar fast dom på en spånskiva. Gäller dock att man har lim

som inte smälter frigoliten.

post-19973-1230407180.jpg

Redigerat av KaH
Postat (redigerat)

Hittade den här tråden på Hifi forum angående diffusorer:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47534

Bäst att använda är nog den blåa hårda frigoliten som dom har till grunder vid husbyggen.

"Den vita frigoliten är lättast och poröst. Den rosa är mallanting mellan vit och blå.

Den blåa hårdast av de 3 används innom bygg som golv/husgrunder och "väg" isolering. Alla dessa är av typen polystyrencellplast

Det går att måla och får hårdade yta dock tror jag att en omålad kan ha absorberande effekt.

Ska testa senare att skära varmare då smälter plasten mer och bildar en hård yta. "

Utskärning i frigolit:

post-19973-1230406483_thumb.jpg

Färdigt resultat:

post-19973-1230406740_thumb.jpg

Redigerat av KaH
Postat

Tack, allihopa!

Nu har jag en hel del info att gå vidare med ... återstår att se vad det slutar med ... tänkte försöka mig på en sån där diffuseringsmojäng.

:rolleyes:

/ A

Postat

Hej Assar,

hur ser rummmet ut, vad har du för dimensioner och vilka begränsningar (möbler etc) finns?

Jag har inte kollat exakt vad du har använt för mätningarna men det kan vara bra att jämföra dem med de teoretiska värdena för att se vilka frekvenser och varför de orsakar problem (länkar sist i inlägget). Då vet man vad och hur man ska behandla.

Generellt:

- För att komma åt basproblem behövs oftast resonerande paneler, helmholtz eller perforerad helmholtz; på den sistnämnda finns bra tips i Crunchers tråd.

- Annars skulle jag börja med tidiga reflektionspunkter och behandla med bredbandig absorption.

- I ett normalt rektangulärt rum finns tolv hörn (90 graders). Det har visat sig vid mätningar att även porösa material. ex glasfiberull absorberar bra vid 100Hz och ytterligare lite lägre OM man behandlar hörnen rätt med dessa.

Jag skulle börja med de två sistnämda eftersom det är relativt billigt, ganska enkelt och inte behöver ta så mycket tid. Sen göra nya mätningar och då bestämma om hur man vill gå vidare.

Diffusorer är väl bra om rummet är lite större och om det finns lite avstånd från lyssnings/inspelningspunkten. De behandlar oftast lite högre register. För att komma ned i frekvens, återigen Crunchers tråd. :rolleyes:

Sidan med akustik info som tidigare hette mh-soft finns numera på

http://www.mh-audio.nl/

Kan vara lite svårsurfad men gå till menyn och välj Acoustics -> About Acoustics så finns det länkar lite längre ned i texten. Kolla till exempel "Room Modes".

Här finns ett gratis mätprogram som jag inte själv har använt än men som blivit rekommenderat:

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

PS. Jag är bara entusiast än så länge så det är inte säkert jag använder korrekt terminologi alltid :rolleyes:

Postat

Jag läste en massa inlägg av Ethan Winer medans jag byggde mitt kontrollrum.

Detta använde jag som grund i dialogen med Gilbert, Claes, C-borg och Lee för att ens kunna närma mig problemlösningen.

Akustik är jäkligt men roligt. Speciellt när väldigt små ingrepp kan förgylla så mycket.

Ofta stora leenden på läpparna när man byggt nåt för dagen och sedan testar.

Gilbert puttar bra för detta med absorption i låga mellanregistret. Likaså C-borg!

Pucklarna du har vid 120 - 139 samt 180 -189 Hz bör du kunna jämna ut ordentligt med hjälp av bredbandsabsorbenter liknande de som jag byggde.

Dom blir lite tjocka men man kan göra dom snygga så att dom inte syns för mycket.

Jag tror att dippen vid 270 - 279 kommer rättas till lite grand den med.

Det vore kul att se hur du har det uppe runt 1000 och vid 4000 Hz!

Om du vill komma åt den kraftiga puckeln vid 50 Hz så får du nog börja fundera på en sorts Helmholtzlösning för där nere är det ganska starka krafter som måste bromsas.

Lycka till hörru och var noga med att putta upp information så att du håller tråden vid liv.

Många har frågat en massa om akustik men varit dåliga på att uppdatera. Då dör intresset och med det minskar hjälpen härifrån forumet!!!

Bilder, skisser och exempel i mängder!!!

Gör folk delaktiga så kommer du kirra detta galant!

Vänligen.

/Cruncharn'

Postat

Tack för det, ska försöka hålla tråden uppdaterad om vad jag gör.

Grejen är väl att jag är så jäkla ointresserad av sånt här. Musik är min grej, inte akustik. Jag skulle gladeligen betala nån för att komma och fixa iordning rummet på ett sätt som ger bättre akustik och samtidigt är en acceptabel lösning för sambon ... bara för att slippa bry mig om skiten.

Det är liksom inte på sånt här jag vill lägga engagemanget, det är med av nöd än av lust.

Postat
Tack för det, ska försöka hålla tråden uppdaterad om vad jag gör.

Grejen är väl att jag är så jäkla ointresserad av sånt här. Musik är min grej, inte akustik. Jag skulle gladeligen betala nån för att komma och fixa iordning rummet på ett sätt som ger bättre akustik och samtidigt är en acceptabel lösning för sambon ... bara för att slippa bry mig om skiten.

Det är liksom inte på sånt här jag vill lägga engagemanget, det är med av nöd än av lust.

Illans när känslan är sådan.

Nåväl, något behov verkar ju i alla fall finnas då du söker råd.

Enklaste behandlingen är just bredbandsabsorbenter samt en enklare basfälla av modell "suberchunk".

Superchunks är sånna du ser på alla forum som byggs av massa lager med isolering i trekanter, inne i hörnutrymmet.

Ganska enkla att bygga och tar inte mer än en dag att få dit vilket besparar dig tristessen.

Bredbandsabsorbenterna är lite knivigare då de behöver monteras på rätt avstånd från väggen för att få maximal effekt.

Hade jag varit i din sits så hade jag fokuserat på de tidiga reflexerna i stället.

Läs på om "spegelmetoden" och åtgärda detta omgående så lär din musikupplevelse bli avsevärt mycket trevligare!

Fenomenet separation uppstår och med dina monitorer så lär du få ett riktigt stort leende på läpparna.

Så kom igen nu och kör igång.

Det är tråkigt i ett par dagar men det är väl värt det!

Take care!!!

/Tha' Cruncha'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.