Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag fick en microfon i jul klappsom ska kopplas via en "Phanton låda" (ger extra ström) till ljudkortet. Allt fungerar bra när

jag kopplar in det och micken fungerar, Problemet är att när jag ska spela in i cubase får jag inte in ljudet. Cubase tar inte

upp ljudet. Jag kan alltså inte spela in något. Det är säkert bara ett inställningsfel men jag hoppas att någon kan hjälpa

mig så jag kan komma igång och spela in

mvh markus

Annons
Postat

Hur vet du att micen fungerar när det inte går att få in ljudet...? 🙂

Du har förstås kopplat in den på en micingång och inte en lineingång (lineingången på ljudkortet använder man ju bara om det är en micpreamp och inte om det bara är en burk som levererar fantommatning)?

Jag skulle kunna misstänka att du inte har aktiverat ingången som du använder, i Cubase-inställningarna under VST Connections - eller att ljudkortet har en inbyggd mixer där något är felinställt i ljudkortets kontrollpanel...?

Postat (redigerat)

Tryck på F4 (eller gå via Devices -> VST connections) så får du upp ett fönster med alla aktiva in och utgångar. Se till att den du använder finns med där, om inte lägg bara till den. Sedan måste du välja rätt ingång på själva spåret du spelar in på också. Om du inte har rört någonting väljer cubase automatiskt "Stereo in, Left" har jag för mig, men det kan va den högra med 🙂. Ändra här till den du precis skapade i VST connections fönstret. Funkar inte detta så är det förmodligen som ovanstående talare säger något trix med mixern till ditt ljudkort, om du nu har en sådan.

Redigerat av henk2055
Postat

Tryck på F4 (eller gå via Devices -> VST connections) så får du upp ett fönster med alla aktiva in och utgångar. Se till att den du använder finns med där, om inte lägg bara till den. Sedan måste du välja rätt ingång på själva spåret du spelar in på också. Om du inte har rört någonting väljer cubase automatiskt "Stereo in, Left" har jag för mig, men det kan va den högra med 🙂. Ändra här till den du precis skapade i VST connections fönstret. Funkar inte detta så är det förmodligen som ovanstående talare säger något trix med mixern till ditt ljudkort, om du nu har en sådan.

[/quote

okej tack så mycket. Jag har gått in på vst connections och aktiverat "BUS 2". men det fungerar fortfarande inte. Jag har ett crative sound blaster x fi platinum. Helt okej ljudkort tycker jag.

På vst inputs har jag aktiverat "line in mic" det borde fungera tycker jag. Men det gör det inte. jag är nybörjare på det här så om ni skulle kunna försöka förklara en gång till vore det schysst

tack för svar/ markus

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Och du har inte glömt att klicka på den lilla monitorknappen (med en liten högtalare på) på det spåret du vill spela in?

Postat

Nu får vi bli lite pedagogiska här:

post-17020-1230231272.jpg

Skapa en ny buss. Var noga med att du gör det under fliken Inputs (inte Outputs)

post-17020-1230231434_thumb.jpg

Döp den till något roligt, i det här fallet "hejhej" Och välj den ingången som du stoppat in mikrofonen i.

post-17020-1230231505_thumb.jpg

Markera det spår du vill spela in på. Välj sedan under inputs den som heter "hejhej" (eller vad du nu döpte den tiill).

Fungerar inte detta ligger problemet i allra största sannolikhet inte hos Cubase, utan dina drivrutiner till ljudkortet och/eller i windows.

Postat
Nu får vi bli lite pedagogiska här:

post-17020-1230231272.jpg

Skapa en ny buss. Var noga med att du gör det under fliken Inputs (inte Outputs)

post-17020-1230231434_thumb.jpg

Döp den till något roligt, i det här fallet "hejhej" Och välj den ingången som du stoppat in mikrofonen i.

post-17020-1230231505_thumb.jpg

Markera det spår du vill spela in på. Välj sedan under inputs den som heter "hejhej" (eller vad du nu döpte den tiill).

Fungerar inte detta ligger problemet i allra största sannolikhet inte hos Cubase, utan dina drivrutiner till ljudkortet och/eller i windows.

okej:D tack så mycket. Verkligen schysst, Jag tror jag ska få det att funka.:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.