Jump to content
Annons

Trakea Lo-fi inspelning

Kokaburra

Recommended Posts

Hej.

det här är min första post på det är forumet, och kanske tar jag mig vatten över huvudet när jag popstar den här låten här.

Såhär är det i alla fall, jag och min polare spela in en låt förra veckan i mitt sovrum med en mic från clasohlson för 35 kr (Flaskan i mitten)

{DBDAD792-001F-4983-B121-41F9C967CF06}.jpg

Säg gärna vad ni tycker, och hur man skulle kunna arbete med låten.

Redigerat av Kokaburra
Dela på andra sajter

Annons

Edit:

Tog bort smileyn och den roliga felskrivningen, eftersom det uppfattades fel. Inget illa menat alls!

Lycka till och ha kul med musiken! (bättre prylar skaffar Ni efter hand)

Redigerat av freddo
Dela på andra sajter

Alltså, du vill ha kritik på själva låten?

Den är säkert bra, det är ju svårt att höra då inspelningen är så dålig. Jag skulle ha ett stick och kanske att den klämmer igång nån gång. Sen skulle jag speeda upp den lite.

men bottomline kvarstår ju. Skaffa ett band, spela in den i en studio, stäm gitarren, sjung upp ordentligt. Spela in, kom tillbaka och du har säkert en bra låt 😲.. kanske lite mainstream, men det är ju inge fel med det.

Dela på andra sajter

Väldigt dålig sång, inte ens Håkan Hellström-charmig utan mest meningslös. Annars var den musikmässigt intressant, försök göra en bättre inspelning så lyssnar jag gärna på hela låten. Demoband har tyvärr inte förmånen att komma undan med taskiga inspelningar i denna tid då lyssnarna blir allt kräsnare.

Dela på andra sajter

Jag tycker det låter intressant, lite klassisk singer songwriter. Spela in med bättre utrustning och lägg upp en ny variant så kommer det nog mer konstruktiv kritik på mixen med.

Steg 1 måste väl vara att skaffa något bättre mickar att spela in med. Nu är det väldigt brusigt och det ljudkvalitén är som du skriver väldigt LO-FI

Sitter ni ner och sjunger? Jag skulle rösta för att ni står upp så blir det lättare att hålla rösten stadig.

Mixen känns inte lön att kommentera än då ni troligen haft ganska små möjligheter att mixa det. Men återkom gärna med en inspelad version där ni fått in ett instrument per kanal och har lättare att mixa och balansera upp kanalerna.

Dela på andra sajter

Bäst; själva låten har en mollig ton och massor av amerikansk singersongwriterfeeling som jag tycker är helt okej. En typ Shawn Mullins framförande den här skulle nog vara bättre än bra.

Kul oxå med munspel, funkar helt okej.

Sämst; darrig sång, ljudet förstås plus att låten är för enformig, man börjar kolla på klockan efter mindre än 2 minuter och då är det varningsflagg tycker jag.

Så; som nån säger - repa, skaffa bättre mic, skaffa en stabil trist trummis, kör mycket körer och MYCKET bättre närvaro i sången så kan det bli riktigt bra. Just nu låter det mera efterfest i studentkorridoren... 😆

Dela på andra sajter

Huvudet på spiken. Jajävlar sådär låter jag säkert på efterfesten när jag ska glänsa för nån.

Nu när jag tänker på det. Vad fan. Är ni allvarliga?

Förstår jag det hela rätt nu, ni sitter med en mic kopplad direkt till en dator antagligen utan ljudkort ni redigerar inte ljudfilen överhuvudtaget utan har bara spelat in allt rätt upp och ner som ett spår?

Vill du på allvar ge dig in i musikbranchen eller? Du har en lååång väg att vandra. Var är nattvkataren när man behöver honom, han skäms ju inte för sig.

Redigerat av Kringlan
Dela på andra sajter

Vill du på allvar ge dig in i musikbranchen eller? Du har en lååång väg att vandra.

Alla här vill väl pyssla med musik, om jag inte gissar fel. Och vi har alla en väg att vandra, lång, kort, raka spåret eller via stickspår....så, ingen anledning att dämpa nåns entusiasm. Kör hårt bara Kokaburra!

Dela på andra sajter

Japp, det är så det har gått till.

Vi har en mig från chlasolson för 39 kr att spela in med och vi gör det rätt upp och ner när vi repar, helt live.

Jag tar värkligen åt mig av kritiken och det käns skönt att det vart mer konstruktivt än dom första två posten, det tackar jag och vi i bandet för. Vi ska efter jul gå in i en studio och spela där vi har utrustning som är mer kapabel att göra musiken rätt vis.

Vi har planer på att skaffa lite kvinnlig fägring i bandet och skapa körsångskänslan som det pratas om i kritiken, vi andra i bandet har planerat att ha så kallad "hockey kör" på någon låt.

Och till er som inte har komenterat eller har och vill kommentera igen, tveka inte vi tar till oss av all seiös kritik bra som dålig.

Redigerat av Kokaburra
Dela på andra sajter

Alla här vill väl pyssla med musik, om jag inte gissar fel. Och vi har alla en väg att vandra, lång, kort, raka spåret eller via stickspår....så, ingen anledning att dämpa nåns entusiasm. Kör hårt bara Kokaburra!

Jag kan bara lyfta på hatten och säga tack.

Dela på andra sajter

jaha.. okej ber om ursäkt då. Blev bara så chockad när jag märkte det.

Bra som fan att spela in i studio kommer säkert att bli mycket bättre.

Om du vill ha lite kritik på själva sången(låten) bortom de ljudtekniska problemen kan jag säga så här.

Grundkompet känns redan gjort och melodin (om jag hör rätt) känns ju använd. Men jajävlar sånt är ju svårt att säga utan att veta hela ljudbilden. En funkig basgång och jazztrummor skulle ju få låten att bli mer originell om man säger så.

Släng gärna tillbaka lite kritik på mej via länkarna här vid signaturen eller nåt. jagmenar så det blir lite utjämnat i kritiken 😲

[edit] fast å andra sidan är det ju inte alla som vill göra något nytt eller sträva efter ytterligheter i musiken.

[edit2] Jag vet inte om det är inspelningen men sångaren(du?) är inte övertygande alls alltså. Bjud in lite kvinnlig fägring och låt dom sjunga helt och hållet?

[edit3] jajävlar vad jag kommer på grejer. Ibland får jag för mig att jag t.o.m är smart 😉. Hamma jag var osäker på om det var ett skämt alltså... Ber så mycket om ursäkt jag själv har ju 3019238901 mil kvar. Första steget är ju att skramla ihop ett nytt band tex.

Redigerat av Kringlan
Dela på andra sajter

Kringlan, mear du att jag ska skafaf nytt band? jag förstår inte det resonemanget men men...

Nej det är inte jag som sjunger, men det ska tillägas att han var förkyld vid "inspelningen" och låter mycket bättre när han (som titidigare nämt) när han står upp, och självklart är frisk och "hel" i rösten. :rolleyes:

Det ska ju även sägas att det här är den mest slätstrukna låten, och i dom andra låtarna som kommer på demon så har vi mycket funkiga basgångar. På inspelningen är det synd att basen inte hörs.För även om det inte märks så är vi 3 guittarer 1 bas och sång. "Men jag vet att det inte hörs"

Jag vill oxå säga kringlan att; Nej jag har inte sysslat med mixning/mastring någonsin men vill gärna lära mig och utveklas, det är lixom själva målet med allt det här. Kanske målet med all kunskap, och man måste ju börja någonstans och jag hörde av en polare att det här var ett bra ställe att vända sig till.

Men tack för kritiken och jag funder mycket över det du/ni skriver och ska framföra det till bandet. Keep it coming!

Dela på andra sajter

Ska bli kul att höra de nya låtarna sedan!

Sedan tycker jag inte man ska racka ner på någon bara för att de inte har råd, eller haft tid, eller vad som helst med dyr utrustning. Vi som kör elektroniskt har det ju lite förspänt, behövs inga dyra mickar om man inte ska köra sång.

Kämpa på säger jag bara, jag hoppas att ni kommer igång, och hoppas även att sångaren kryar på sig. :rolleyes:

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.