Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nån som lyckats hitta ett vettigt program för att omvandla gitarr/wav-fil till midi???

Lateral solutions har ett program som heter GuitarSynth, men den funkar ju fan inte.. när man väl får igång den så kraschar den. Är det fel på progget eller är det min dator som är skum????

Ett sånt fungerande program vore ju guld värt...

nån??

Redigerat av hobbex2004
Annons
Postat

Vad jag vet finns det inget program som kan omvandla polyfonisk musik till midi. Det är nog för svårt eller kanske t o m omöjligt att avgöra om det är tre eller två toner som klingar samtidigt. Det kan ju lika bra vara övertoner till de två första.

Däremot borde det gå att analysera en monofonisk signal (endast en ton i taget får spelas) så att man får midi ut. Jag känner dock inte till något program som kan detta.

Det finns faktiskt midi-gitarrer som har en mikrofon per sträng och som kan analysera vad du spelar. Jag har testat en sån. Den är helt sjuk!!!

Kopplar man den till ett självspelande midipiano så har man svårt att hålla sig för garv!!! 😏

Dock har den lite väl lång tidsfördröjning (latency) innan det konverterade ljudet kommer, så att använda den till snabba grejor blir lite otajt.

/Björn

PS. kolla även http://home.epix.net/~joelc/midi_git.html

Postat

Du kan använda dig av tex melodun som kan analysera en ton i taget göra det till midi signal och skicka det till ett tex ett VSTi.

denton (oregistrerad)
Postat

Det finns en special mic som du sätter på gitarren som heter GK-2 och görs av roland den kopplar till et interface ( GI-20 oxå Roland ) som du sedan kopplar till din seq. Jag har en fast för bas och det fungerar utan fördröjning.

Postat
Nån som lyckats hitta ett vettigt program för att omvandla gitarr/wav-fil till midi???

Förresten, hur går det med bygget av triggtrummor? 😉

Postat
Vad jag vet finns det inget program som kan omvandla polyfonisk musik till midi. Det är nog för svårt eller kanske t o m omöjligt att avgöra om det är tre eller två toner som klingar samtidigt. Det kan ju lika bra vara övertoner till de två första.

varför skulle det vara omöjligt??? En DSP (processor) utför en FFT analys på insignalen, och letar upp topparna.

För varje ton har som du säger massa övertonen, men det är ändå grundtonen som är störst... Så visst går det att detektera alla toner, detta då spec om man vet vad alla toner har för övertoner.. då är det bara att ignorera dessa och koncentrera sig på grundtonerna.

Men visst är det en svår uppgift..

Roland har löst detta genom att ha en pickup per sträng, som du sa... Då tycker man inte att det ska behöva vara nån fördröjning.. inte med tanke på dagens processorer...

Postat

Förresten, hur går det med bygget av triggtrummor? 😄

hehe.. trodde inte nån mindes det projektet...

det har legat lite på is på sistonne faktiskt, men vi tänkte dra igång det snart igen.

Vi har ju gjort en pad som fungerar skitbra med Alesis-ljudmodulen. Vi jämförde signalerna med en D-drum trumtrigg för 800:-, vår signal var tom finare.

+ att med vår "lösning" kan man välja om man vill använda den som pad, eller för att trigga på riktiga trummor 🙂

Grundlösningen på ljudmodulen är klar åxå, samt assembler programmet. Nu håller vi på att jaga rätt klomponenter.. sen ska det bli kul o se hur pass bra det funkar.. jag tror stenhårt på idén iaf.....

🙂

Postat

varför skulle det vara omöjligt??? En DSP (processor) utför en FFT analys på insignalen, och letar upp topparna.

För varje ton har som du säger massa övertonen, men det är ändå grundtonen som är störst... Så visst går det att detektera alla toner, detta då spec om man vet vad alla toner har för övertoner.. då är det bara att ignorera dessa och koncentrera sig på grundtonerna.

Roland har löst detta genom att ha en pickup per sträng, som du sa... Då tycker man inte att det ska behöva vara nån fördröjning.. inte med tanke på dagens processorer...

Tvivlar på att det skulle gå hur man än vrider och vänder på det alltså. Du kan ju få en oändligt massa olika sound (olika övertonsspektra) på en och samma ton. Skulle man sedan spela 4 toner ungefär samtidigt så skulle en FFT-analys inte hjälpa speciellt mycket. Dessutom är FFT tidskrävande så latencyn skulle bli outhärdlig.

Postat

Tvivlar på att det skulle gå hur man än vrider och vänder på det alltså. Du kan ju få en oändligt massa olika sound (olika övertonsspektra) på en och samma ton. Skulle man sedan spela 4 toner ungefär samtidigt så skulle en FFT-analys inte hjälpa speciellt mycket. Dessutom är FFT tidskrävande så latencyn skulle bli outhärdlig.

Jag sa aldrig att det var en lätt uppgift 😛

men teoretiskt sätt, om du dämpar alla övertoner.. tex genom att "tröskla"... dvs ta bort alla frekvenser som är lägre än grundfrekvensens amplitud, så får du ju kvar grundtonen.. för att grundtonen är alltid mkt högre än övertonerna..

Detta förutsätter dock att alla toner är lika "höga"... eller att man vet hur max många toner som spelas åt gången.

med några smarta algoritmer och en del apativa filter kan man nog få till ett hyffsat bra program..

det där med latencyn är det värre med... som du säger så kräver FFT analys rätt mkt CPU-kräm..... men man kanske inte behöver spela i realtid...

Guitar synth som jag berättade om fungerar nog rätt saå bra, om man orkar sätta sig in i det och ställa in alla parametrar.. där kan man tom ta in en wav-fil o omvandla till midi (enl manualen iaf)... kan inte ngn som har ork/lust kolla på programmet och utvärdera det??????? lateral solution, guitar synth heter den... finns på Dc bla...😆

Roll_over (oregistrerad)
Postat

Jag tror att det går med vamp 2?

Postat
Jag tror att det går med vamp 2?

det tror inte jag...

Midiutgångarna är till för att kontrollera v-ampen från ett datorprogram. Alltså ställa in olika presets och så. Det finns ingen inbyggd funktion för att göra om gitarrljudet till midisignaler.

Postat

Jag sa aldrig att det var en lätt uppgift 🙁

men teoretiskt sätt, om du dämpar alla övertoner.. tex genom att "tröskla"... dvs ta bort alla frekvenser som är lägre än grundfrekvensens amplitud, så får du ju kvar grundtonen.. för att grundtonen är alltid mkt högre än övertonerna..

Detta förutsätter dock att alla toner är lika "höga"... eller att man vet hur max många toner som spelas åt gången.

med några smarta algoritmer och en del apativa filter kan man nog få till ett hyffsat bra program..

det där med latencyn är det värre med... som du säger så kräver FFT analys rätt mkt CPU-kräm..... men man kanske inte behöver spela i realtid...

Jag tror vi glömmer bort att musik kan innehålla starka instrument och svaga instrument inom kanske 7 olika oktaver. Det är nog lätt att missta ett svagt instrument som en överton.

Som kuriosa kan jag berätta att det finns minst en kompositör som har skrivit överstämmor till flöjt i stycken för symfoniorkester, där flöjten spelar en totalt disonant stämma. Tillsammans med resten bildar flöjten en njutbar klang, på samma sätt som du drar ut de lite mer udda övertonerna på en Hammond orgels drawbars. Att avgöra om detta är en överton eller ett eget instrument måste vara omöjligt.

Inom signalbehandling och signaligenkänning sysslar man numera med "nearest neighbour"-metoden. Det handlar om att försöka ställa upp ett antal parametrar för enskilda ljud som sen kvantifieras i en flerdimensionell rymd. Genom att vikta de olika parametrarnas likhet, kan man med hjälp av sannolikhetsberäkningar få fram ett positivt beslut om ett ljud ska tolkas si eller så. Detta används mycket inom röst-igenkänning och liknande. Jag var med och hjälpte två exjobbare med en glaskraschdetektor som jobbade på detta sätt. Det funkade oroväckande bra... 😉

Postat
Jag tror vi glömmer bort att musik kan innehålla starka instrument och svaga instrument inom kanske 7 olika oktaver. Det är nog lätt att missta ett svagt instrument som en överton.

Som kuriosa kan jag berätta att det finns minst en kompositör som har skrivit överstämmor till flöjt i stycken för symfoniorkester, där flöjten spelar en totalt disonant stämma. Tillsammans med resten bildar flöjten en njutbar klang, på samma sätt som du drar ut de lite mer udda övertonerna på en Hammond orgels drawbars. Att avgöra om detta är en överton eller ett eget instrument måste vara omöjligt.

Inom signalbehandling och signaligenkänning sysslar man numera med "nearest neighbour"-metoden. Det handlar om att försöka ställa upp ett antal parametrar för enskilda ljud som sen kvantifieras i en flerdimensionell rymd. Genom att vikta de olika parametrarnas likhet, kan man med hjälp av sannolikhetsberäkningar få fram ett positivt beslut om ett ljud ska tolkas si eller så. Detta används mycket inom röst-igenkänning och liknande. Jag var med och hjälpte två exjobbare med en glaskraschdetektor som jobbade på detta sätt. Det funkade oroväckande bra... 😆

aha.. pratar vi om flera instrument i taget?? jag syftade på en gitarr.. endast... dvs max 6 "rena" samtidiga toner.

Men du har rätt, om det är flera instrument kan det bli lite väl grötigt...

För att spåna vidare på det sa, som lät väldigt intressant..

Man skulle kunna köra med AI (Artificiell Intelligens)... dvs att "lära" vårt system hur just den gitarr du spelar på.. du tar ett E, o talar om för systemet att det är ett E....osv.... När systemet lärt sig frekvenskurvorna för de olika tonerna/ackorden är det lätt match för den att vikta den inkommande samplingen/frekvensspektrat med de inlärda som finns i minnet.. det är här det där med koherens/ korrelation kommer in i bilden... (minns inte vilken som är vilken)...

Postat (redigerat)

Det finns ett program som är till för att just göra midi av wav-filer..

Digital ear...

De har audio-demos på sidan som låter riktigt bra ... dessutom finns en demo att ladda ned från sidan..

kostar $119.95 för full-versionen..

Redigerat av Pusa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.