Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har problem med mitt nya ljudkort 1212M.

Kortet fungerar annars alldeles utmärkt, men tyvärr har jag ständigt problem med låg insignal till ljudkortets analoga ingångar.

Avänder en Mindprint En-voice-preamp som fungerar som den ska (har verifierat detta). Problemet dyker upp när jag skickar iväg ljudsignalen till ljudkortets analoga ingång. Preampens insignal är prima och likaså dess utgångssignal. Men insignalen till ljudkortets ingång blir låg (får testa ljudkabeln igen).

Kollar på insignalen på ljudkortets mjukvarumixer och signalen är inte så stark som man önskar (typ 2/5) av signalstapeln. I Cubase (SX 3) är signalen ännu svagare när man har Direct Monitoring aktiverat (1/7).

Men när jag kör via S/PDIF från preampen till ljudkortets digitala ingång då blir signalen hur kung som helst. Men jag vill även kunna spela in via ljudkortets analoga ingångar också.

Har prövat att laborera med (+4 och 10)-på ingångarna i mjukvarumixern. Men det fungerar inte. Säkert är det ett idiotfel man inte upptäckt, men jag har felsökt och hittar inget anmärkningsvärt

Har någon något tips eller likande erfarenheter. Dela med er?

--------------------------

Väll mött MusicMan

Annons
Postat

Det är svårt (som läsare) att få en uppfattning om nivåskillnaderna du skriver om. I EMU-kortets mjukvarumixer finns det en oscillator. Den är helt fenomenalt bra att ha vid såna här tillfällen. Med den kan du till exempel avgöra ifall du har nivåbortfall mellan EMU-mixern och Cubase.

Skapa en oscillator på en asio-kanal i mixern. Mät signalnivån genom att lägga till en 'Peak Meter' på kanalen. I Cubase aktiverar du den asio-ingång som oscillatorn ligger på. Nu kan du se i Cubase om signalen har samma värde som i EMU-mixern.

Postat
I EMU-kortets mjukvarumixer finns det en oscillator. ...

Hmm... hur har jag kunnat missa denna?

Görbra inlägg, joachime!

Mvh,

Fredrik

Postat

På vilka sätt kan man testa / mäta signalnivåer? Går det bra med en voltmeter (fingradig)? Det kanske finns speciella för låga nivåer...

Postat

Bara för säkerhets skull... Du har väl dragit upp regeln på input-strippen till 0 dB? Hade själv ett skamset ögonblick en kväll när jag dragit ner nivån i mixern och inte fattade varför jag inte fick bra signal i Cubase oavsett hur jag fetade på med den externa preampen 😄

Postat (redigerat)

Problemet tillfälligt löst!

Nu har jag löst mitt problem på denna tråds ursprungliga fråga. Varför är ljudsignalen så svag från preampen till ljudkortets ingång?

Det hela visade sig vara att jag kört med för lång XLR-kabel (ca 8 m) mellan mikrofonen och preampen. Nu är jag ingen elektriker eller så, därför kan jag inte exakt förklara varför signalen blev för svag (har kört med fantommatning). Bytte till en två meters XLR-kabel och signalen är stark igen.

Har hört att man inte ska ha för långa kablar mellan mikrofon och preamp.

/Ha det!

Redigerat av MusicMan
Postat

XLR balanserad ska väl lugnt kunna vara flera gånger längre än så (upp till).

Säker på att det var just längden på kabeln? 8m-kabeln kanske var kajko...

Postat
Nu har jag löst mitt problem på denna tråds ursprungliga fråga. Varför är ljudsignalen så svag från preampen till ljudkortets ingång? [...] Det hela visade sig vara att jag kört med för lång XLR-kabel (ca 8 m) mellan mikrofonen och preampen.

En preamp ska klara att försörja mickar på flera hundra meters avstånd (jag har fantommatat mickar på 700m i spöregn). Din 8m var knappast för lång, men antagligen trasig. Eller så är det något knas med strömförsörjningen i din preamp.

Hursomhelst, att kabeln mellan mick och preamp är trasig kan inte påverka signalen mellan preamp och ljudkort. Men verkar signalen bra genom kedjan så är det bara att sätta igång med inspelningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.