Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skulle koppla in ett nytt mixerbord till ljudkortet idag men inget ljud. Novis på dem här grejerna så jag måste höra lite om kopplingarna: rött till rött o svart till vitt, out till in o tvärtom på rca-kopplingarna i bild. Så långt är jag väl rätt? Sen telepluggarna - har pianot inkopplat på en kanal men var kopplar jag in min förstärkare? Extra god jul till den som hjälper mig!

post-13007-1230072902_thumb.jpg

Annons
Postat
Skulle koppla in ett nytt mixerbord till ljudkortet idag men inget ljud. Novis på dem här grejerna så jag måste höra lite om kopplingarna: rött till rött o svart till vitt, out till in o tvärtom på rca-kopplingarna i bild. Så långt är jag väl rätt? Sen telepluggarna - har pianot inkopplat på en kanal men var kopplar jag in min förstärkare? Extra god jul till den som hjälper mig!

Hej!

Du måste först tala om huruvida du ska ha mixerbordet kopplat för att spela in i datorn eller om du ska ha det så du mixar ljudet som kommer ut, sen kan jag berätta hur du ska koppla, berätta gärna lite hur du vill att det ska funka...

Dancelot

Postat

Ska ha mixerbordet kopplat för att spela in i datorn. Sen på mitt gamla Behringer-bord hade jag också stereon inkopplad med två telepluggar så man kunde lyssna på ljud ut från alltihop - vill ha det nu också. O likaså pianot med två telepluggar på en kanal. Borde ju vara enkelt, men uppenbarligen är det nåt jag kopplat fel även om jag tog hjälp av manualen: http://www.behringer.com/02_products/prodd...FX&type=310

Förresten tele- och rca-inputsen på ljudkortet gör väl exakt samma sak, bara olika koppling? Nåja, visa mig gärna på bifogad bild. Lägsta siffrorna o bokstäverna borde räcka, kombinera dem gärna...

post-13007-1230202255_thumb.jpg

Postat
Ska ha mixerbordet kopplat för att spela in i datorn. Sen på mitt gamla Behringer-bord hade jag också stereon inkopplad med två telepluggar så man kunde lyssna på ljud ut från alltihop - vill ha det nu också. O likaså pianot med två telepluggar på en kanal. Borde ju vara enkelt, men uppenbarligen är det nåt jag kopplat fel även om jag tog hjälp av manualen: http://www.behringer.com/02_products/prodd...FX&type=310

Förresten tele- och rca-inputsen på ljudkortet gör väl exakt samma sak, bara olika koppling? Nåja, visa mig gärna på bifogad bild. Lägsta siffrorna o bokstäverna borde räcka, kombinera dem gärna...

Ok!

Alla instrument och mickar och sånt till mixerns ingångar och sen mixerns Main Output till Ljudkortets Stereo IN,

sen måste du ha stereoförstärkaren på LJUDKORTETs ut inte på Mixerbordets...

För att mixa både in och ut så måste du ha ett ljudkort med fler ingångar.

Hoppas detta hjälper dig, annars skriver du igen...

Dancelot

Postat

Ok!

Alla instrument och mickar och sånt till mixerns ingångar och sen mixerns Main Output till Ljudkortets Stereo IN,

sen måste du ha stereoförstärkaren på LJUDKORTETs ut inte på Mixerbordets...

För att mixa både in och ut så måste du ha ett ljudkort med fler ingångar.

Hoppas detta hjälper dig, annars skriver du igen...

Dancelot

Postat

Yes!

RCA och Tele out main gör samma sak på ljudkortet, RCA är en gammal hawaiistandard för typ "Vanliga" stereoanläggningar men Tele är det lite mer studiobetonade sorten...

Dancelot

Postat

Jag föreslår följande:

Koppla mixerns A o B till 1 o 2 på ljudkortet.

Koppa från ljudkortets 3 o 4 till mixerbordets C o D

Koppla mixerns F o E till din stereo för att få ut ljudet

Koppla in ditt piano på valfri stereokanal, t.ex R o S

Med denna koppling kan du individuellt styra ljudet IN till datorn (inspelningsljudet, OUT A o B på mixern)

...samt UTljudet, (CTRL ROOM OUT F o E på mixern) till stereon.

...Ljudet FRÅN datorn kan du även koppla in å koppla ur genom att välja att ha "CD/Tape to Mix"-knappen intryckt.

Lycka till!

wtfsomhelst (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Behöver hjälp med mitt ESI ESU1808... Jag försöker få ljud med min gitarr genom en Hi-Z Port. Kortet fungerar fint och märks av datorn, alla drivrutiner och liknande är installerade, men när jag går in i kontrollpanelen > Ljud > Inspelning, så står ljudmätaren tom när jag spelar. Däremot när jag öppnar ESI´s kontrollpanel så syns det på ljudmätaren när jag spelar. Jag har även provat de vanliga analoga Input portarna.

Jag kör Windows Vista (aka. Meningslöst crap...). Jag är en total nybörjare inom detta ämne, så det är säkert rätt konstigt förklarat, så ställ gärna frågor vad jag menar om ni undrar.

Det kan vara det mest uppenbara felet som finns, då jag är som sagt är helt my inom ljudteknik.

Tack på förhand!

Emil

Postat

Tack för hjälpen ovan. Tog hela dan men nu har jag fått igång grejerna, o felet hängde inte på mig. Gjorde rätt från början men bytte ut sladdar, putsade kontakter, ominstallerade ljudkort o hade mig, o där nånstans lossnade det. Men nya lösningar nya problem. Trodde ju det var gamla mixerbordet som strulade men det funkar nog perfekt än. Snarare är det nog ljudkortet (M-Audio Audiophile) som hänger upp sig emellanåt o släpper bara igenom burkiga o distade ljud, o det vill inte ta emot uppdaterade drivrutiner. Tips?

O sen utvecklingen dem senaste 10 åren på Behringerbord? Värt o köra vidare på ett tolvkanalers 10 år gammalt Behringer-bord eller vad är det egentligen som är förbättrat på dem senare?

Postat

Alltså, missförstå mig rätt. Förstår ju att utvecklingen går till det bättre på 10 år, men vilka detaljer är det som jobbas med o ska låta bättre? Hör olika klang o djup när jag jämför mitt gamla o nya men inte så jag förundras över ett deceniums utveckling av mixerbord...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.