Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag vet inte vart jag skulle posta detta så jag tog det på denna tråd..

Jo det är såhära att jag ska spela upp ett stereo spår i repan och live..samtidigt som jag ska höra metronomen i lurar (jag är trummis)

Så frågan är väll hur gör jag det lättast..? Det går inte att skicka metronomen till phones har jag hört..och då måste man krångla till det med att skicka till utgångarna...am i right? tipsa gärna om ett billigt ljudkort som klarar detta oxå.

jag är tacksam för alla tips!

Annons
Postat
Vad använder du för program?

Det har jag inte bestämnt än faktistk...jag har nämligen inte fixat dator än. Har vunnit en tradera auktion på en bärbar pc. Så logic kommer det inte bli i allafall tyvärr 😉 Något program du rekomenderar förutom cubase? cubase gillar jag inte..

Postat (redigerat)

Du kan ju alltid skicka metronomen till lurutgången. det ska ju inte vara några problem alls.

Det du behöver är ett ljudkort med en mjukvaru-mixer i.

Och sen kan du skicka olika spår till olika utgångar. t.ex. i Cubase.

Redigerat av Fangus
Postat
Du kan ju alltid skicka metronomen till lurutgången. det ska ju inte vara några problem alls.

Och skicka själva stereo spåret till 2 separata utgångar än main ? för phones hör väll till main?

Postat

Och skicka själva stereo spåret till 2 separata utgångar än main ? för phones hör väll till main?

Om du har en mjukvarumixer så har du väll, jag har jallefall, en main mix och en phones out.

Jag har ett Motu 8pre. vilket inte passar dig så kan tänkas.

Jag kan skapa 2 utgångar i Cubase, en som kommer ur Main Mix, och en ur Phones Out.

Det går att lägga till och ta bort utgångar i Cubase. Väldigt smidigt faktiskt 😉

Postat

Om du har en mjukvarumixer så har du väll, jag har jallefall, en main mix och en phones out.

Jag har ett Motu 8pre. vilket inte passar dig så kan tänkas.

Jag kan skapa 2 utgångar i Cubase, en som kommer ur Main Mix, och en ur Phones Out.

Det går att lägga till och ta bort utgångar i Cubase. Väldigt smidigt faktiskt 😉

det är lite väl dyrt för mig bara för det ändamålet 😉 hehe. Måste finnas något billigt med en mjukvarumixer

Postat

Absolut finns det billigare alternativ. du behöver väll knappast 8 ingångar med preamps i 😉

men, nu är ju frågan vilken som skulle passa dig bäst!

det vet jag inte om jag är rätt person att uttala mig om.

men det du behöver, om du vill söka lite själv 😉 , är:

ett ljudkort med main out + phones out,

med stöd för mjukvarumixer, jag vet inte ens om det är

nödvändigt med en mjukvarumixer när man kör utgångarna genom cubase.

borde finnas ett billigt och bra alternativ för dig! =)

starta en ny tråd där du frågar just efter ett sådant ljudkort,

och beskriv din situation! så ska det nog gå bra ^^

Postat
Absolut finns det billigare alternativ. du behöver väll knappast 8 ingångar med preamps i 😄

men, nu är ju frågan vilken som skulle passa dig bäst!

det vet jag inte om jag är rätt person att uttala mig om.

men det du behöver, om du vill söka lite själv 😄 , är:

ett ljudkort med main out + phones out,

med stöd för mjukvarumixer, jag vet inte ens om det är

nödvändigt med en mjukvarumixer när man kör utgångarna genom cubase.

borde finnas ett billigt och bra alternativ för dig! =)

starta en ny tråd där du frågar just efter ett sådant ljudkort,

och beskriv din situation! så ska det nog gå bra ^^

tack för hjälpen!

Jag ska göra ett försök 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.