Jump to content
Annons

Nytt ljudkort - inget ljud, tacksam för tips

Recommended Posts

Eva (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej !

Har köpt ett ljudkort nu till jul, har sett fram mot att lära mig det här, jag är alltså nybörjare på externa ljudkort. Får inget ljud.

Jag har letat här förra natten när jag slet mitt hår, men hittade inget ämne som verkar innehålla tips och lösningar på problemet, så jag startar ett ämne.

Men om jag har missat ett redan befintligt ljudproblemämne som kan funka får du gärna länka in det här, så är jag tacksam.

Här har jag försökt beskrivit problemet (+ mina "åtgärder") närmare här:

http://www.fotot.se/ljud/

Är innerligt tacksam för detta forum, har tassat runt och läst lite då och då i år.

Förstår ju om alla har fullt upp inför jul, men skulle någon få lust att ge mig nyttiga råd är det välkommet och jättesnällt.

Redigerat av Eva
Annons
Postat
2) >Systeminställningar > Ljud, > Ljud in: ProFire 610. > Ljud ut: Hörlurar.

Kommentar: När valet är gjort av ProFire som ljud kommer en textinformation upp angående "saknas volymreglage" och det verkar ju rätt och riktigt.

Väljer du "Hörlur" så kommer det vara inbyggda hörlursutgången, inte den på ditt Profire, så välj Profire även som ljud ut.

Postat

Okej.

Vi börjar med liten felsökning:

• Hittar datorn kortet i /systeminställningar/Ljud ?
    ljud.jpg
  • Avinstallerade du den gamla drivrutinen innan den nya?
  • Ser du att nivåmätarna i m-audio kontrollpanel / mixer?
    kp1.jpg
  • Har du provat att ändra sanplerate m-audio kontrollpanel?
    kp2.jpg

Kolla allt detta förts.

Prova även att avinstallera alla drivrutiner till kortet sedan kör du en reparation av skrivbehörigheter på din startskiva och gör en omstart.

Installera kortet ihen (utan att det är anslutet), stängav datorn och kopplain det och starta datorn igen.

I värsta fall kan det vara ett trasigt kort, detta hände mig med mitt fw410, jag fick ett nytt!

Eva (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för svar.

Fixat.

Fel i korthet:

Fel 1: mute på i M-Audio-mjukprogramvaran

Fel 2: har inte lärt mig att man måste dra upp volymreglagen ordentligt på ljudkortet.

Nybörjarfel alltså.

När det gäller ljudinställning och drivrutiner o dyl i datorn var allt OK. Det var dom här för mig nya sakerna med M-audioprogramvaran och hur man faktiskt skruvar volymreglagen på ett ljudkort det handlade om.

Det har tagit mig två timmar kväll 1 + fem timmar förra natten + tre timmar i natt + två timmar idag för att komma såpass att jag kan LYSSNA på ljud med hörlurar anslutna till ljudkortet och för att kunna spela in med instrument i Garageband via ljudkortet. Tolv timmar, nybörjartid. Nå, nu kan jag börja klä granen 😄

God Jul !

Eva (oregistrerad)
Postat
I värsta fall kan det vara ett trasigt kort, detta hände mig med mitt fw410, jag fick ett nytt!

Jo, jag knatade iväg till musikbutiken i morse och kollade kortet där, som jag anade var det inget fel där, men visst, det kan ju hända, såsom för dig.

För övrigt lägger jag på minnet dina råd om av-installera-drivrutiner/reparation skrivbehörighet o dyl.

Postat
Tack så mycket för svar.

Fixat.

Fel i korthet:

Fel 1: mute på i M-Audio-mjukprogramvaran

God Jul !

😄

Varsegod.

God Ljud på dig!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.