Jump to content
Annons

Speak, just speak!


Kringlan

Vad tyckte ni?  

13 röster

  1. 1. Vad tyckte ni?

    • God damn, ge killen kontrakt
      0
    • Fan, mycke bra!
      0
    • Halvt om halvt
      6
    • Diggar den inte
      3
    • Slet ut strömsladden :/
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Speak, just speak

ARTIST/GRUPP: Kringlan

GENRE: Rockaktigt

LÅTLÄNGD: 5.01?

KOMPOSITÖR: Kringlan

PRODUCENT: Kringlan

EV. MEDVERKANDE: Harald och PO står för slutmixen

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: vet inte riktigt

STATUS: Den är inte helt färdig, inga trummor tex. men jag sänder den som demo snart.

LÅTLÄNK: Speak, just speak

Snälla ge mig lite bra feedback 😄. Min första låt som jag lägger ut såhär på internätet.

Alla filer är från början inspelade i Cubasis VST med råtaskiga SB LIVE! så grundmaterialet är dåligt. Slutmixat med Logic.

Jag kan tyvärr inte göra mycket mer ändringar i mixningen och sådant för tillfället då min dator e paj men vill gärna ha kritik.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Fram med kompressorn bara, gitarren hänger över livremmen.

😄

Sången och texten är inget vidare heller; surt som citron och taskig tajming.

Och så texten; har du nån tanke med den?

För som det är nu känns den mest onödig, du kunde lika gärna sjunga "min mamma kör röd bil till sjukan och äter polsk korv".

Instrumentalintrot och inserten av samma sort är fina men hänger inte ihop med resten av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angåenge texten, kanske ska posta den.

Postitive million dollar tangled love

It's gone when i came

Brother, my brothers you stand aside

We are the same

 

Solid watch forever young

Trapped in your game

Hey

I got to serve my name

 

And i said speak, just speak.

 

Time pass slowly 1985

Mr. Irani come over

Carribean wind im in the mood for you

I wanna be your Lover

 

Thousand Eye speak just speak

How come you crawl out your window

Im solid rock to you jet Pilot

Yet nothing but emotion

Texten betyder mycket men inte för dem som inte ser.

Alla rader är ihopkok av 40 av Bob Dylans låt titlar. Tex

Carribean wind (titel) I'm in the mood for you (titel) I wanna be your Lover (titel)

Fast allt har andra meningar med om man undersöker eller bryr sig. Och naturligtvis, vet man inte vem Bob Dylan är då kanske det verkar meningslöst.

Positive Million Dollar tangled Love

Its gone when i came

Borde inte alls vara svårt att förstå?

Sen är det faktiskt lite som titeln säger, allt i låten är speak, just speak.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

nej instrumental introt och mellanspelet som är likadant hör inte ihop med resten av låten alls. det är det jag gillar med den.

Är infuerad av artister som Pink Floyd, Stone temple Pilots och Queen och jag gillar att ha flera olika delar i en låt som inte nödvändigtvis tjatar på om samma grej 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

Om sången hyfsades till skulle jag ge högre betyg. Inget fel på rösten i sig men det låter rätt falskt emellanåt. Inget som inte Melodyne kan fixa till förstås.

Lyssnar gärna på nästa version.(PM:a!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeppe ska göras. Allt är ju inspelat med skitgrejer utan amp rätt in i datorn och med rundgång från början och slut. ska spela om låten när jag kan spela in ordentligt och med trummor. med grejerna kunde jag inte höra min egen röst när jag sjöng så jag fick chansa lite här och var 😄

Jag diggar iof livekänslan, så den kommer vara kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Och naturligtvis, vet man inte vem Bob Dylan är då kanske det verkar meningslöst.

Vem är Bob Dylan?

Han i Beverly Hills 90210?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
nej instrumental introt och mellanspelet som är likadant hör inte ihop med resten av låten alls. det är det jag gillar med den.

Är infuerad av artister som Pink Floyd, Stone temple Pilots och Queen och jag gillar att ha flera olika delar i en låt som inte nödvändigtvis tjatar på om samma grej 😄

Det är inte fenomenet du beskriver jag klagar på; (mitt favoritalbum alla kategorier är ju Smile, för tusan) problemet är att jag inte tycker dina två bitar kompletterar varandra.

edit: staafel.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, har hört det ett par gånger så skall nog byta ut det när jag spelar in igen.

jag gillar dock att det bryter så totalt. jag själv får känslan när jag lyssnar att ooo, va mysigt, en lugn låt. Sen helt plötsligt och inte alls i någon speciell takt så drar en helt annan låt igång för att avbrytas av det tidigare och sen komma igång med en ren rockdel bara inehållande nonsens.

[edit] Apropå ingenting ska jag ju lägga på trummor. det är ju trots allt halva låten. ochd et är fanimej svårt att hålla takten med äckligt klick 😄

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Introt och mellanspelet är råsköna...men det andra känns bara grötigt....

Jag skulle gärna höra en låt som mer bygger på de andra bitarna...

Naturligtvis kan man blanda och ha sig men som Nattvaktaren sa så måste det ändå hänga ihop på något sätt. Det ska inte kännas som om DJ Blåbär står och mixar ihop mozart och wu tang klan...Öhh...eller, det kanske skulle vara rätt skönt.

Brittan och The Cardigans då.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jao det är lite grötigt.

Antar att det inte är så många Grunge/rock/funk-fantaster på forumet eh? :rolleyes:

Aa, kan göra en låt på det. Kanske skulle lägga ut mina klassiska stycken här istället för rock :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle lägga ut mina klassiska stycken här istället för rock :rolleyes:

Låter som en bra idé. Ut med allt bara :rolleyes:

Inget fel på Rock dock. Av introt till den här låten skulle det lätt kunna bli en skrikig rocklåt. Den här gången gick det dock bara inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Doh, tror endå att det handlar om musiksmak alltså.

Fast kan säkert göra en lite mer musikal-metal-skrik låt av introt och använda själva låten som sig självt :rolleyes:

Alltså ska jag vara allvarlig så är introt bara nåt jag gjorde på nån minut bara för att jag ville ha nåt som bröt upp.

Kom på nåt som säkert skulle göra fler positiva. Följde jag regelboken skulle jag strypa den hamrande gitarren. I dag är det inte jättevanligt med en konstant gitarr som hamrar hela akord nästan konstant. Det kanske stör lite?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Doh, tror endå att det handlar om musiksmak alltså.

Fast kan säkert göra en lite mer musikal-metal-skrik låt av introt och använda själva låten som sig självt :rolleyes:

Alltså ska jag vara allvarlig så är introt bara nåt jag gjorde på nån minut bara för att jag ville ha nåt som bröt upp.

Kom på nåt som säkert skulle göra fler positiva. Följde jag regelboken skulle jag strypa den hamrande gitarren. I dag är det inte jättevanligt med en konstant gitarr som hamrar hela akord nästan konstant. Det kanske stör lite?

Jag tror du har hängt upp dig på det här med regelboken. Både att du vill följa den och bryta emot den. Glöm den för en stund och gör något som du själv tycker låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i regelboken. Grejen är den att detta tycker jag är riktigt bra. Grunden tycker jag är grym, inspelningen medelmåttig. Men låten diggar jag.

Försöker bara förstå varför jag får kritiken jag får och vad exakt den beror på. jag menar Alla säger introt e bra men resten är grötigt och "mindre bra" (diplomatiskt :rolleyes:)

jag menar var det mer sådan här musik skulle jag va glad.

+++ Att den ionte är övermixad, den är ren på något sätt. den låter som musik låter när man spelar in den utan att ändra eller ta bort för mycket. Så kommer nog min musik alltid att låta. Jag vill ha det där äkta som inte är helt ändrat. Jag menar den här låten skulle man kunna framföra live utan några problem alls, och spelade man in den på en skiva skulle folk inte gå på och undra vad fan som hänt egentligen.

Så jag är jättenöjd :rolleyes:. Med allt utom att det inte är några trummor och att inspelningen faktiskt är väl dålig när den peakar och går runt här och var

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
----

Grejen är den att detta tycker jag är riktigt bra.

Grunden tycker jag är grym,

----

jag menar var det mer sådan här musik skulle jag va glad.

----

Så jag är jättenöjd

Jättegrattis.

Lägger du upp demolåtar bara för att berätta om hur jävla bra du är, eller vill du veta vad andra tycker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett svar på att Puffy tyckte jag skulle lägga ut musik som jag själv tyckte va bra..

Men herregud, Vafan det är väll klart men jag får ju ingen jävla vettig kritik? Vad har jag hört introt e bra resten e dåligt vafan e det för kritik på en skala? Vad gör jag med det?

Exakt vad är det som är dåligt, är det allt har vi olika musiksmak helt enkelt. Då är det inte mycket att göra.

man undrar ju, Alltså vad är det som har fått alla att tända till så mycket nudå?

Nattvaktaren du vet lika väl som jag att det som du citerar inte alls är vad jag menar.

[edit] Du har gett mig helt ok kritik faktiskt, glömde säga det :rolleyes:

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag gillar texten, den är helt utflippad och ger generöst utrymme för egna tolkningar. :rolleyes: Gillar oxå ditt sätt att sjunga, än om du behöver finslipa på det lite, likväl som dess inspelning.

Men jag tycker sången hade passat bättre till lite hårdare musik. Kanske blir det hårdare med trummorna, men även det andra vill jag ha lite hårdare. Introt är schysst, men hör hemma i annan låt. Tycker jag.

Men mtp dina problem du haft att komma så här långt ska du ha en eloge att du inte gett upp. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Bra kritik. Jao min röst lämpar sig bäst till hårda låtar hehe. har en riktig smörbajsare som jag tänkte slänga ut nån gång dock :rolleyes:

ja, nu har så många sat det att i nästa inspelning är inte detta intro med. Det får va nån annan stans. om nånstans det kan faktiskt göras bättre.

Ao, du har rätt i gappet där lyssnat och lyssnat. Det är lite störande säkert. får fixa det när jag gör nyinspelning me.

Bra tack :rolleyes:

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...