Jump to content
Annons

Bara en generell anmärkning

Kringlan

Recommended Posts

det är många här som lägger ut mucik för att få lite feedback på den helt för egen skull. Men vad jag förstår så använder eller ska folk använa en del av desa låtar som DEMO's i andra sammanhang och då måste jag bara slänga in ett litet allmänt tips för det passar sig inte riktigt att posta samma tips på så många. Here we go.

Många har extremlånga intron, 30sek till 1 minut, många av dom är riktigt bra men om ni vill att någon på allvar ska lyssna i branchen skippa introna och gå direkt till det bästa i låten! Det skulle höja så många låtar. Och vill ni verkligen impa gör låten radiospelbar dvs. Börja med ett riff eller en bar sångtext kör igång kompet var tysta i 10 sek sen dundra igång.

Bara ett litet tips i väntan på att jag ska kunna få lite kul feedback 😄.

PS. jag själv följer sällan detta tips men endå.

[Edit] Detta är ett tips för folk som tänker skicka sina demon till olika inspelningar och liknande ... Inte till dom som gör musiken för att dom mår bra av det som jag och många andra, och inte för dem som ser musik som sina konstverk.

Redigerat av Kringlan
Dela på andra sajter

Annons
det är många här som lägger ut mucik för att få lite feedback på den helt för egen skull. Men vad jag förstår så använder eller ska folk använa en del av desa låtar som DEMO's i andra sammanhang och då måste jag bara slänga in ett litet allmänt tips för det passar sig inte riktigt att posta samma tips på så många. Here we go.

Många har extremlånga intron, 30sek till 1 minut, många av dom är riktigt bra men om ni vill att någon på allvar ska lyssna i branchen skippa introna och gå direkt till det bästa i låten! Det skulle höja så många låtar. Och vill ni verkligen impa gör låten radiospelbar dvs. Börja med ett riff eller en bar sångtext kör igång kompet var tysta i 10 sek sen dundra igång.

Bara ett litet tips i väntan på att jag ska kunna få lite kul feedback 😄.

PS. jag själv följer sällan detta tips men endå.

Äh lägg av, vi som tillochmed hade en festival med bara intron! https://www.studio.se/index.php?showtopic=2103 😆

Dela på andra sajter

För bövelen människa. Använd skiljetecken :rolleyes:

Visst, du kanske lättare får skivbolagens uppmärksamhet med din metod men för mig handlar iallafall musik inte om att göra någonting efter standardmall 1A och sedan försöka kränga skiten. För mig är musik mer en konstnärlig uttrycksform än buisness.

Redigerat av Pluffo
Dela på andra sajter

Men du.

Musik är lika mycket en konstform för dig som för mig det kan jag lova.

Läs mitt inlägg igen. vad jag har sett och hört är bara det att en del folk verkar vara intresserade av att få skivkontrakt och sådant, och är man det är det ett tips.

Du har ju hört min låt inte fan har jag gjort det :rolleyes:

Dela på andra sajter

Och det kommer hända?

Lev i livet i stället. Det kommer alltid finnas folk som vill tjäna pengar hellre än att göra sin egen musik.

Jag menar de flesta människor lyssnar på vadsomhelst, det spelar inte så stor roll. Vi blir pumpade av "branchens musik" varje dag och vi lär oss tycka om den.

jag tror att om man vill ändra nåt är det bättre att göra det inifrån än utifrån.

Och vill man trots allt att skivbolag ska lyssna på dom demos man skickar in är det ett tips goddamit, bara ett tips. Svider det i själen så låt bara bli. man måste inte följa mina råd.

inte föräns jag blivit envåldspresident i varje fall.

Dela på andra sajter

Snälla nån, ge kringlan ett brejk...! 🙂

Han försöker i all välmening att tipsa om hur en låt bör va strukturerad för att ha störst chans hos ett skivbolag. Har hört/läst i stort sett samma råd från ett flertal håll, och det ligger ju absolut nåt i det. Om man sedan väljer att "sälja sig" och följa dessa råd eller inte är väl sedan upp till var och en...

Dela på andra sajter

Jag menar de flesta människor lyssnar på vadsomhelst, det spelar inte så stor roll. Vi blir pumpade av "branchens musik" varje dag och vi lär oss tycka om den.

Jag blir pumpad på "branshens musik" varje dag och jag har bara lärt mig att hata den.

Dela på andra sajter

Pluffo jag med.

Mitt fel, menar många lär sig tycka om den. Dom flesta.

När man aldrig hör något annat hur ska man kunna säga vad som är bra musik? branchen äger musiken som det är nu 4 stora företag har 95% av marknaden. Musiken blir vad dom gör den.

Fast man kan ju argumentera att det inte är musik. jag skulle mena att dom gör underhållning snarare än musik.

Dela på andra sajter

Kringlan å Pluffo, kolla gärna trådarna om Gunther, Erik Prydz, Nic & Family etc. etc. där vi nyligen diskuterat spaltmil om kommersiell musik vs. konstnärlig, om att sälja sig eller göra sin egen grej osv.

Ang. ditt tips Kringlan - jag håller med om att när det gäller radiohits så bör man gå någorlunda rakt på sak, men man kan nog inte generellt säga att man ska undvika intron, det beror helt på musiksstil. Här på forumet finns dom flesta sorterna. Visst skulle det låta konstigt att säga till hyfsat kommersiella artister som Air, Daft Punk, Jean Michel Jarre, Dream Theatre eller varför inte Pink Floyd, att dom ska låta bli introna, eller? 😛

Dela på andra sajter

Allt beror ju även på hur låten ska byggas upp och fungera. En del låtar ska ha långa intron, andra inte. Sedan kan man ju välja själv vilken låt man vill promota sig med. Dessutom kan man ju göra grymt snygga och intressanta intron som fångar lyssnaren.

Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag blir pumpad på "branshens musik" varje dag och jag har bara lärt mig att hata den.

Du är bara avundsjuk.

Dela på andra sajter

Själv måste jag säga att om jag lyssnar på en låt för första gången och på en gång dras med, kanske ett trumkomp som dundrar igång, eller någon gitarrgrej, eller varför inte bara sång, så fortsätter jag att lyssna på låten för att se om den fortsätter att vara bra. Man kastas liksom rakt in i låten.

Däremot tycker jag inte att man ska följa något mönster när man lägger upp en låts struktur, eller när man skriver en låt.

Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Däremot tycker jag inte att man ska följa något mönster när man lägger upp en låts struktur, eller när man skriver en låt.

Du menar typ att ha refränger, bastrumman på ettan, gitarrsolon, sådana grejer?

Dela på andra sajter

Du menar typ att ha refränger, bastrumman på ettan, gitarrsolon, sådana grejer?

Bastrumma på ettan är ju mesigt. Gitarrsolo, huvvaligen. Men en och annan refräng är ok.

Dela på andra sajter

jag tror att det är bra många människor som medvetet eller omedvetet gör låtar efter mönster.

För tillfället håller jag böand annat på med min episka sång It's time som inte har en enda vers eller refreng i egetnlig mening. Håller även på med intressanta pauser, total tystnad i 10-15 sekunder eller kanske bara en ostämd gitarr som låter som gitarrer låter när dom är ostämda och man inte gör något särskilt.

Det finns massa olika former av absolut tystnad man kan spela in. Sånt e kul.

Dela på andra sajter

okey vad jag har hajjat så ska en tvättäkta radio plåga vara typ 3 min och ha så många refränger på slutet som möjligt och som du säger med ett relativt snabbt intro. Men i tex klubb musik är det inte alls ovanligt med 7 min låtar och låångt intro...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.