Jump to content
Annons

Sidechained Reverb

Recommended Posts

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

Hej jag undrar hur man gör ett sidechained reverb i Ableton o hur det är kopplat.

Mvh Alex

Annons
Postat

Det är svårt att veta exakt vad du vill göra men om du vill att tex trummorna ska styra ett reverb på gitarren kan man göra så här.

Lägg en gate och ett reverb på en returkanal. Från gitarrkanalen skickar du så mycket ljud som du vill till returkanalen.

På Gaten aktiverar du sidechain genom att fälla ut pilen till vänster om Rubriken Gate (Högst upp)

Välj det ljudspår som ska styra gaten tex. trummorna. Gaten släpper nu bara fram dom signaler som du vill ska gå till reverbet.

Detta gäller för lives egna pluggar. Antar att det kan finnas reverb som har sidechain funktion även om jag inte kan komma på något på rak arm och då behöver man eventuellt inte gaten.

Annars är det väll främst gates och kompressorer som har den här funktionen.

Muncken87 (oregistrerad)
Postat

http://www.youtube.com/watch?v=YE7zP87bWqg...feature=related

vid 1.45 i detta klippet något som det ungefär, ska mest vara som effekt , är det inte ungeför samma koppling som vanlig sidechain, att man lägger reverb på kicken o sen lägger kompressor på basen o kör kicken som inputchannel, men jag vet inte om man kan ta reverbet som inputchannel eller om man får köra en automation på on/off på reverbet o sen sätta automation på det sen när det ska användas plus att sidechainen går igång, lite svårt att förklarat kanske ,men hoppas ni förstår

Postat
http://www.youtube.com/watch?v=YE7zP87bWqg...feature=related

vid 1.45 i detta klippet något som det ungefär, ska mest vara som effekt , är det inte ungeför samma koppling som vanlig sidechain, att man lägger reverb på kicken o sen lägger kompressor på basen o kör kicken som inputchannel, men jag vet inte om man kan ta reverbet som inputchannel eller om man får köra en automation på on/off på reverbet o sen sätta automation på det sen när det ska användas plus att sidechainen går igång, lite svårt att förklarat kanske ,men hoppas ni förstår

Jag tycker det låter som att det är ett samplat publikljud som ligger i bakgrunden och gungar.

Postat (redigerat)

Jag gör så här...

- Skapar 2 leads med samma ljud

- På ena öser du på värsta reverben, och lägger en kompressor under.

- Sen gör då så att huvudleaden styr sidechainingen på reverbleaden. På så sätt håller den synthen käft när den ska.

Resultat: Reverben träder bara fram mellan noterna.

EDIT: Här är ett tydligare exempel

Redigerat av Munkie
Postat

Tror inte att detta är sidechain men om man nödvändigt vill att reverbet ska låta när kicken är tyst får man använda flip funktionen på lives gate.

Jag tror dock att detta är hela mixen kört genom ett långt reverb och resamplat till ett audiospår som sedan släpps fram vid lämpliga ställen med automation.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.