Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Just nu använder jag en MKL 990 kondensatormikrofon för inspelning av sång och akustisk gitarr. Jag skulle vilja uppgradera mig till något bättre. Behöver därför tips på en mikrofon för samma användningsområde men med tydligt bättre kvalite. Min budget ligger på ca 4000kr.

Mvh Erik

Annons
Postat

MXL990 finns med på min testsite, så att du kan hämta den och diverse andra smakprov och jämföra ljudkaraktären.

Om budgeten är 4000:-, så skulle jag nog föreslå att du tittar på exempelvis Violet Designs Black Knight.

Det finns annars massor av liknande trådar, så en sökning, som Analogfreak föreslår, är inte fel heller... :rolleyes:

Postat
MXL990 finns med på min testsite, så att du kan hämta den och diverse andra smakprov och jämföra ljudkaraktären.

Om budgeten är 4000:-, så skulle jag nog föreslå att du tittar på exempelvis Violet Designs Black Knight.

Det finns annars massor av liknande trådar, så en sökning, som Analogfreak föreslår, är inte fel heller... 🙂

Tack för svaret! Förstår att det blir många trådar med liknande ämne. Jag borde varit lite mer specifik i inlägget. Men ibland är det svårt att hitta exakt det man söker.

Just nu spelar jag in hemma i lägenheten, i ett rum på ca 12kvm. Akustiken är säkerligen inte den bästa, jag har lite möbler och säng som dämpar en aning, men ur experters synvinkel....skit. Med tanke på inspelningsläget mitt fall, vad är då bäst att satsa på:

1) En kondensatormikrofon som tar upp ljud från från flera håll

2) En kondensatormikrofon som är riktad och inte lika känslig för akustiken i rummet

3) En dynamisk mikrofon

Jag har bara haft MXL 990 mikrofon så jag har inget att jämföra med. Tycker det är svårt att gå in på testsidor och lyssna på hur olika mikrofoner låter eftersom jag inte vet hur rummet ser ut kring mikrofonen, hur den är placerad i förhållande till sångare/instrument samt vilket ljudkort och pre-amp som använts.

Postat

En dynamisk mikrofon är offtas bra om rummet inte är det bästa och i synnerhet om din sång är volymstark. Det blir dock inte lika kul på svagare ljudkällor tex. akustisk gitarr. Att ha en extremt riktad mikrofon tycker i alla fall jag inte är någon fördel då mikrofonplaceringen blir kritisk och i synnerhet då man som jag tenderar att röra på mig en hel del. En omnikaraktäristik är i ditt fall helt fel enligt mig.

Tycker Claes förslag på Black Knight är bra då jag själv äger och känner till den micken kan jag verkligen rekomendera.

Jag vill även rekomendera Audio Technica 4033a som verkar sortera bort en del av rummet med någon slags teknik (kan ha fel men jag tycker mig misstänka det) Hursom helst är det nog den mickrofon som jag skulle rekomendera om man nu inte vill gå upp åtskilliga tusenlappar.

Som alltid är Claes testsite en guldgruva ta en sväng där och lyssna vad du tycker själv. Om du vill lyssna på mina rekomendationer så tror jag inte att du kommer att bli missnöjd med vare sig Violetmicken eller 4033:an.

Postat
Att ha en extremt riktad mikrofon tycker i alla fall jag inte är någon fördel

Jag vill även rekomendera Audio Technica 4033a som verkar sortera bort en del av rummet med någon slags teknik

just att den är riktad kan nog hjälpa 🙂

och en bra mick är det

Postat

En Shure SM7 borde gå att hitta för runt 4000. En stormembranig dynamisk mikrofon som är väldigt populär bland framförallt manliga rocksångare och i broadcastsammanhang. Perfekt om akustiken inte är den bästa, dessutom mycket rakare och bredare frekvensgång än dynamiska mickar med litet membran som Shure SM57. Nackdelen är att det krävs en preamp med mycket förstärkning då outputen är rätt låg.

Bild:

shure-sm7b.jpg

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.