Jump to content
Annons

PA som Hi-Fi högtalare?

Recommended Posts

LHLH (oregistrerad)
Postat

Jag vill höra om någon använder sitt PA som Hi-Fi högtalare? Vi är en familj som funderar att skaffa ett litet PA till gillestugan där ena sonen spelar trummor och har blivit ganska bra( roland eltrummor) en spelar gitarr och en som sjunger och spelar sax. ( Jag fuskar också lite på elpiano.)Nu behöver vi högtalare till trummorna och söker iställer ett litet PA men sub och "små" sateliter och en mixer. Eftersom vi är helt okuniga om PA, har vi några frågor. Är det någon som använder PA högtalarna till sin cd spelare eller projektor. Söker inte ett hemmabiosystem utan bara så att det lået okej framförallt fån en cd. Vi tycker nämligen att det räcker med 3 högtalare. Har varit runt och tittat men det är svårt att få en uppfattning i en stor lokal. Har lyssnat på bla på jjlab, soundhouse, tsm clubmate. Det får inte dra iväg i pris. Vet någon om något annat märke spelar det ingen roll. Hoppas att någon har tid att svara.

Mvh LH

Annons
Postat

Kolla in HK Audio "Power Works", ett 600 Watts PA med en aktiv 15" bas och 2 små satelliter. Har sett det för 7.995:- i en 4sound-butik och det känns prisvärt, tycker jag..

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Kolla in HK Audio "Power Works", ett 600 Watts PA med en aktiv 15" bas och 2 små satelliter. Har sett det för 7.995:- i en 4sound-butik och det känns prisvärt, tycker jag..

Och det kan du säga utan att ha lyssnat på dom?

Postat

Det e ett mkt bra system i förhållande till pris. Används utomhus på stället jag jobbar på som tekniker och står annars i studion som rep-pa. Om än kanske overkill med 300 w + 2x 150w i detta fall... Dessutom e det utan mixer.

Yamahas stagepass (eller vad de små systemen heter) kanske räcker?

Postat (redigerat)

Jag har Db Technologies PA, en 800 w sub två toppar... En bas funkar kanonbra i de flesta lägen. Spelar jag cd genom grejerna låter det hur hifi-bra som helst. Jag tror de flesta nya aktiva lådor funkar bra till hifi. Polarn har ett mini HK, med en bas och två små-små toppar, låter hur bra som helst.

Angående mixer så vill jag lite fördomsfullt varna för Behringer och de allra billigaste Mackie.

Soundcrafts enklare mixrar tycker jag låter mkt bättre.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Och det kan du säga utan att ha lyssnat på dom?

Jag HAR lyssnat på dom, annars hade jag väl inte nämnt dom. Vad jag menade med "känns prisvärt" var att jag har sett dom för flera tusen mer tidigare..

Postat

Glöm inte lyssna på dem bara. PA brusar ofta mer än hemmahögtalare. Spelar ingen roll för användning som PA men i gillestugan kan det störa. Yamaha Stagepass har väl dessutom en fläkt, inte kul i hemma-miljö.

För samma peng kan du köpa riktigt bra begagnade hifi-saker. Köp till exempel en billigare stärkare kring 100W eller lite mer, borde du kunna få för en tusenlapp och ett par riktigt bra stora högtalare för 4-5 tusen. Stora högtalare brukar gå billigt för folk har inte plats. Kolla vendolin / blocket.

// Gunnar

Postat

Jag använder PA-högtalare i studion som både far-field monitorer och till Hi-fi lyssning. Fungerar utomordentligt bra om man väljer högkvalitativa komponenter. Mitt system består uteslutande av JBL element. Subbarna drivs av ett Mark Levinson steg medan midbasar och diskanter drivs av två Rotel-steg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.