Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
blanda inte ihop korten fullständigt nu

det är ingen som kriminaliseras för att dom inte köper någons tjänster

däremot för att man distribuerar det man inte får distribuera

Cirkelresonemang. Att man inte får distribuera det man ändå distribuerar är ju ingen självklarhet, utan det som följer av att det är olagligt. Men ok, det var mest en icke bokstavlig retorisk fras. Det kanske är bättre att formulera det som att upphovsrättsindustrin kriminaliserar de som använder en konkurrerande tjänst i stället för deras egen.

hävdar fildelare att branschen minsann får lära sig tjäna pengar på annat sätt - så ställer jag frågan hur

för man förväntar sig samtidigt att branschen ska finnas kvar å producera det som fildelare vill fortsätta fildela - helt gratis

jag undrar hur man får ihop tankesättet att någon annan ska ägna resurser så att man själv ska slippa?

Ok, det är en helt rimlig fråga, så länge du är med på att det i verkligheten utanför den här tråden inte på nåt sätt är fildelarnas ansvar att se till att branschen kan fortsätta tjäna pengar. Så jag kan väl försöka mig på ett svar på det.

Som vi har sett de senaste åren går det för många artister utmärkt att producera sitt material själv hemma i lägenheten, med liten eller ingen kvalitetsskillnad mot en professionell studio. Man kan även tänka sig att det utvecklar sig så att det finns en massa studios med kunnig personal som artister kan hyra för att spela in sin musik i. Artisterna behöver inte gå via nåt skivbolag utan förfogar själva över sina verk och får själva se till att de sprids. De kan få ut dem i de traditionella skivbutikerna (jag tror alltid det kommer finnas en viss, om än minskad, marknad för såna) genom specialiserade distributionsbolag som tar en del av intäkterna från försäljningen i gengäld. De kan sprida dem på internet och på så sätt fixa gratis PR som lockar kunder till deras spelningar och får folk att köpa deras skivor och merchandise.

Med mera, det här var bara vad jag kunde komma på på rak arm. Skivbolagen som de ser ut idag kommer inte längre ha nån funktion, men musiken kommer fortsätta produceras för det.

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

eller i korthet:

En stor internetleverantör i Danmark ska spärra Pirate Bay, beslutade en dansk domstol i dag. Samma sak skedde i höstas med den ryska sajten Allofmp3.

bara i sverige som det anses som en omöjlighet

Ja, för de har ju inte tillgång till TOR, Freenet, proxy-servrar mm i Danmark ... 😆

Postat

eller i korthet:

En stor internetleverantör i Danmark ska spärra Pirate Bay, beslutade en dansk domstol i dag. Samma sak skedde i höstas med den ryska sajten Allofmp3.

bara i sverige som det anses som en omöjlighet

Här är ju Dumb Dans inlägg klockrent igen:

Jag tror faktiskt att man ska ta allvarligt på den sortens invändningar.

Varje begränsning av internettrafiken och (därigenom yttrandefriheten) tycker jag ska mötas med motstånd per automatik. Det är upp till den som vill inskränka min rätt att skicka vilka data jag vill i kablarna att bevisa att inskränkningen är absolut nödvändig och för det gemensammas bästa. Jag kan inte riktigt se hur otillåten kopiering av musik och film skulle kunna motivera en sådan allvarlig kontroll och strypning av mina medborgeliga rättigheter.

/ Mikke

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

eller i korthet:

En stor internetleverantör i Danmark ska spärra Pirate Bay, beslutade en dansk domstol i dag. Samma sak skedde i höstas med den ryska sajten Allofmp3.

bara i sverige som det anses som en omöjlighet

Ja, för de har ju inte tillgång till TOR, Freenet, proxy-servrar mm i Danmark ... 😆

Varken Freenet eller Tor är särskilt praktiska när man piratfildelar sen så är ingen av dom någon garanti för att man inte kan spåras snarare tvärtom....

Postat
Varken Freenet eller Tor är särskilt praktiska när man piratfildelar sen så är ingen av dom någon garanti för att man inte kan spåras snarare tvärtom....

Nu var ju poängen att det inte är särskilt svårt att kringgå dylika dns-spärrar. Det finns bland annat bittorrent-klienter med inbyggt stöd för TOR, sedan om det är praktiskt eller inte...

Postat
Det kanske är bättre att formulera det som att upphovsrättsindustrin kriminaliserar de som använder en konkurrerande tjänst i stället för deras egen.

nej

det är fullständigt missvisande

det är ungefär som att säga att en hälare erbjuder en helt vanlig konkurrerande tjänst gentemot en vanlig affärsinnehavare

Artisterna behöver inte gå via nåt skivbolag utan förfogar själva över sina verk och får själva se till att de sprids. De kan få ut dem i de traditionella skivbutikerna (jag tror alltid det kommer finnas en viss, om än minskad, marknad för såna) genom specialiserade distributionsbolag som tar en del av intäkterna från försäljningen i gengäld.

vilken försäljning?

varför tror du nån kommer köpa när det finns gratis hos PB?

hela marknaden får benen undanslagna av en "konkurrent" som erbjuder samma vara gratis utan att behöva producera själv

att tro att allt bara kommer fortsätta produceras som vanligt under såna förutsättningar är ju kolossalt naivt

tyvärr - läs bara ett uns samhällsekonomi å du kommer förstå att det inte kommer funka så länge såna som PB får fortsätta härja

din ide i övrigt är det inget fel på att artisten kommer närmare sin publik med sin egen distribution

det är bara den lilla detaljen med pengarna som inte riktigt vill sig

nån som har nån siffra på hur det gick för radioheads gratis-release?

gick den ihop sig?

Postat
Du förstår inte vad Swartz skriver, eller hur? 😏 .

jodå

vi identifierar bara helt olika var problemet sitter å vad syftet med copyright är

Postat

eller i korthet:

En stor internetleverantör i Danmark ska spärra Pirate Bay, beslutade en dansk domstol i dag. Samma sak skedde i höstas med den ryska sajten Allofmp3.

bara i sverige som det anses som en omöjlighet

Ja, för de har ju inte tillgång till TOR, Freenet, proxy-servrar mm i Danmark ... 😏

som en omöjlighet politiskt - inte tekniskt

Postat
hela marknaden får benen undanslagna av en "konkurrent" som erbjuder samma vara gratis utan att behöva producera själv

att tro att allt bara kommer fortsätta produceras som vanligt under såna förutsättningar är ju kolossalt naivt

tyvärr - läs bara ett uns samhällsekonomi å du kommer förstå att det inte kommer funka så länge såna som PB får fortsätta härja

Det är ju sant, det var ju ingen som producerade musik innan skivbranschen kom till. Det är därför det inte fanns någon musik innan 1900-talet.

...

...

Vad gäller In Rainbows har Radiohead varit väldigt tystlåtna om hur mycket pengar de har dragit in, men antydde i en NME-intervju att det gått bättre än väntat. Vissa oberoende (och således helt oinformerade) källor har dragit till med siffror runt 10 miljoner dollars.

Postat
hela marknaden får benen undanslagna av en "konkurrent" som erbjuder samma vara gratis utan att behöva producera själv

att tro att allt bara kommer fortsätta produceras som vanligt under såna förutsättningar är ju kolossalt naivt

tyvärr - läs bara ett uns samhällsekonomi å du kommer förstå att det inte kommer funka så länge såna som PB får fortsätta härja

Det är ju sant, det var ju ingen som producerade musik innan skivbranschen kom till. Det är därför det inte fanns någon musik innan 1900-talet.

...

...

Jo det fanns musik innan oxå men Mozart, Beethoven och resten av gänget fick lön för att skriva musik av de som beställde musik av dem!

(Tur att Piraterna inte fanns då och stal de nyskrivna noterna och "gav" bort dem och tog lite "reklam" intäkter för besväret 😏 ).

Postat
Artisterna behöver inte gå via nåt skivbolag utan förfogar själva över sina verk och får själva se till att de sprids. De kan få ut dem i de traditionella skivbutikerna (jag tror alltid det kommer finnas en viss, om än minskad, marknad för såna) genom specialiserade distributionsbolag som tar en del av intäkterna från försäljningen i gengäld.

vilken försäljning?

varför tror du nån kommer köpa när det finns gratis hos PB?

För att det inte är riktigt samma produkt som erbjuds. När man köper en CD får man en mervärde i form av snygg förpackning, texthäfte, och så vidare. Det är jag övertygad om att det kommer fortsätta vara attraktivt, om än inte till samma grad. Men nu är vi inne på ren spekulation, för jag tror ingen av oss kommer kunna bevisa varken det ena eller det andra.

Men även utan skivförsäljningen finns det fortfarande massor med pengar att tjäna på andra sätt, som spelningar och merchandise. På dig låter det som att det enda artister tjänar pengar på idag är skivförsäljning, men det är ju knappast sant. Dessutom skulle artisterna om det blir som jag föreslog tjäna en större summa på varje såld skiva eftersom de inte behöver gå via nåt skivbolag, kanske, säg, halva priset i butik, vilket helt eller delvis väger upp den eventuella minskade försäljningen. Som det är idag går bara en bråkdel av butikspriset till artisten.

Postat
(Tur att Piraterna inte fanns då och stal de nyskrivna noterna och "gav" bort dem och tog lite "reklam" intäkter för besväret 😏 ).

Appappapp, inte "stal", har du inte lärt dig någonting?!?!

1700-talspiraterna hade kopierat Mozarts noter och delat ut till alla som ville ha! Då hade ju inte Mozart blivit av med något, utom sin lön från Kungen då kanske?!

Nåja, han hade helt enkelt fått börja sälja t-shirts eller turnera. Herregud, det fanns väl musiker och musik långt innan de avlönades av Kungen? Get creative, information wants to be free - förändras eller dö, Wolfgang!

Postat

Mm, för Mozart är ju väldigt relevant i sammanhanget i och med att fildelningen var så omfattande på 1700-talet, precis som kompositör-t-shirts och cd-skivor.

Postat
Men jag skulle aldrig ha funnit så många bra artister att lyssna på idag om det inte vore pga filedelning.

Alltså, jag har så svårt att köpa den där utslitna frasen...

Men OK, sprid lite ljus över det! Eftersom du har funnit så många bra artister med hjälp av fildelning, så snälla, nämn en sådär sex, sju artister som du anser dig ha "funnit"!

Postat (redigerat)
Men jag skulle aldrig ha funnit så många bra artister att lyssna på idag om det inte vore pga filedelning.

Alltså, jag har så svårt att köpa den där utslitna frasen...

Men OK, sprid lite ljus över det! Eftersom du har funnit så många bra artister med hjälp av fildelning, så snälla, nämn en sådär sex, sju artister som du anser dig ha "funnit"!

Varför är det så svårt att förstå? Själva "finnandet" kanske skedde någon annanstans, men med all säkerhet hade åtminstone jag inte faktiskt börjat lyssna på många band och artister om jag inte kunnat ladda ner dom och prova först.

Känner mig tvungen att påpeka att jag inte säger varken bu eller bä till fildelning. 😆

EDIT: vill du ha exempel på artister? Som du vill. Dream Theater, Pain of Salvation, Neal Morse är några exempel på artister. Vilket inte säger ett enda något om någonting. Men du frågade ju...

Redigerat av Micke H
Postat (redigerat)

Valle, jag skulle kunna rabbla upp 50 artister/producenter om du så vill.

Men vad skulle du föredra?

1: Att enbart 10 st känner till dig och din musik, dom köper den lagligt i musikaffären.

2: Eller att 1000 känner till din musik, gillar den, och uppskattar den, men laddar ner den "olagligt" via tex the pirate bay?

Jag skulle föredra nr 2.

Jag skiter fullständigt om folk köper min musik.

Jag gör inte musik för pengar, och jag tolkar inte det som "uppskattning" för att någon betalar för en av mina låtar.

Jag blir glad så länge folk gillar min musik jag gör, oavsett om dom köpt den eller betalat för den.

Och ja, man får sin musik utspredd mera globalt via fildelning och därmed når fler lyssnare!

Redigerat av Soundborn
Postat
Men jag skulle aldrig ha funnit så många bra artister att lyssna på idag om det inte vore pga filedelning.

Alltså, jag har så svårt att köpa den där utslitna frasen...

Men OK, sprid lite ljus över det! Eftersom du har funnit så många bra artister med hjälp av fildelning, så snälla, nämn en sådär sex, sju artister som du anser dig ha "funnit"!

Varför är det så svårt att förstå? Själva "finnandet" kanske skedde någon annanstans, men med all säkerhet hade åtminstone jag inte faktiskt börjat lyssna på många band och artister om jag inte kunnat ladda ner dom och prova först.

Precis. Jag kan räkna upp ett antal artister som jag bara har hört nämnas nånstans och genast laddat ner ett par låtar med för jag tyckte de verkade intressanta: Animal Collective, Apostle of Hustle, Beirut, Broken Social Scene, Circulatory System, Elf Power, Jaymay, Of Montreal, Reverie Sound Revue, The Apples in Stereo, The Decemberists, The Olivia Tremor Control, mfl. Av dem harjag hittills köpt skivor av Animal Collective, Beirut, Jaymay, Of Montreal (2st), The Apples in Stereo, The Decemberists och The Olivia Tremor Control (2st). Innan jag fildelade hade jag bara köpt skivor av tre artister på fyra år; alla de här artisterna har jag upptäckt sen i höstas bara.

Postat

Till trion Micke H, Soundborn och Dingbats:

Anledningen till att jag inte köper frasen är för att jag helt enkelt inte tror på den. Frasen har några år på nacken och har använts lika flitigt som "det är min lagliga rätt att göra kopior för enskilt bruk". Den senare frasen är numera verkningslös eftersom URL formulerades om.

Jag skiter högaktningsfullt i om "du", "han" eller "hon" laddar ner från t.ex. TPB. Gör det! Njut! Jag kanske rent ut av gör det själv, vem vet... Men om [du/han/hon] måste backa upp förfarandet med krystade fraser som ovan, då är det riktigt, riktigt löjligt.

Disclaimer: jag påstår inte på något sätt att Micke H, Soundborn eller Dingbats skulle vara "du", "han" eller "hon".

Till Soundborn vill jag säga följande:

Först: Eftersom du erbjuder dig — ja, jag vill hemskt gärna att du räknar upp 50 artister/producenter som du har "funnit" med hjälp av fildelning.

Sen: Eftersom du blir glad så länge folk gillar din musik, oavsett om dom köpt den eller betalat för den; och eftersom du inte gör musik för pengar, eller tolkar det som "uppskattning" för att någon betalar för en av dina låtar, så har du varken nu eller framdeles några som helst kommersiella syften med din musik — har jag förstått det rätt?

Postat
Jag skiter högaktningsfullt i om "du", "han" eller "hon" laddar ner från t.ex. TPB. Gör det! Njut! Jag kanske rent ut av gör det själv, vem vet... Men om [du/han/hon] måste backa upp förfarandet med krystade fraser som ovan, då är det riktigt, riktigt löjligt.

Ah, det kan jag gå med på. Jag tycker också det är onödigt att försöka rättfärdiga att man fildelar genom såna irrelavanta förklaringar, oavsett om det stämmer eller inte.

JockeW (oregistrerad)
Postat

Har ni tänkt på vilka skillnader det är i upphovsrätten mellan konst som ska in i ögat och konst som ska in i örat, dvs musikernas upphovsrätt och bildkonstnärernas upphovsrätt.

En bildkonstnär blir av med sina rättigheter då den offentligör sitt verk eller säljer sitt verk. Då gör köparen vad den vill med verket.

www.bus.se

Postat
En bildkonstnär blir av med sina rättigheter då den offentligör sitt verk eller säljer sitt verk. Då gör köparen vad den vill med verket.

Hmm, är det verkligen så? Om jag köper ett konstverk så är väl verkets "form" och "utseende" fortfarande skyddat, på samma sätt som noter och texter är. Visst, du får göra (nästan) vad du vill med materialet som konstverket består och har formats av, precis som du kan göra med en inköpt CD-skiva (pappret och plasten). Men själva verket som sådant är som sagt skyddat.

Postat

Shongle

Spooze

Hazel

Alladria

Metafon

Neo the band

Groupkills

Pitchblack

Blank & Jones

Ori

Killaz

Van Beat

Megabass

Hardheaders

Beatnick

400 Sounds

Padvoice

Vodka

Westbam

Lovelight

Peter Storm

Andy More

Manuel Le Beat

Fred Armstrong

Umaland

Halluciogen

Infected Mushrrom

Shiva

Lampa

Jazzstyle

Scroll

Life Pause

Home and away

Phonenick

Gateway (ruskigt fet trance)

Adelphoi

Audio Hedz

Reya

Liggy

Psyland

Luna

Ernesto

K Traxx

Blutonium Boy

Clone

Marcus Schultz

Feedback

Det är dessa artister jag kommer på så här på rak arm.

Men det finns säkert en betydligt många fler.

Jag skulle kanske säkert hör några av dessa artister om jag inte laddat ner dom först, det tvivlar jag inte en sekund på.

Men det är långt ifrån alla. Tippar på att jag skulle hört 5 st av dessa jag rabbla upp, utan fildelning.

Om jag gör musik för kommersionellt syfte?

Jag gör musik för mitt eget syfte. För jag tycker det är kul, roligt, jag mår bra av det.

Sen är det ju bara ett plus om andra gör det samma.

Postat
Nej, men jag visste inte hur mp3 spelare såg ut och skulle fungera för 10 år sedan heller. Om det nu var det du menade med HUR.

Annars sätter man normalt samman ett projekt med ett rätt sammansatt lag personer med rätt teknisk kompetens och projektledning. Man försöker sedan hitta vilka tekniska delar som behöver förändras för att man skall kunna komma fram till att uppfylla kravspecen. Det kallas för teknisk utveckling är inget som är speciellt för musikbranchen. Förutsättningen är man skriver en vettig specifikation. Om det var det du menade med HUR.

men det är lätt att säga att "dom" borde - svårare att komma på det själv

för det handlar ju inte bara om en teknisk lösning - snarare inte alls en teknisk lösning - utan om att hitta moroten du pratade om innan för att få folk som idag enkelt å gratis får tag i musik film å programvara att välja att börja betala istället

Du har alltid varit kulturarbetare va? Ingen aning om teknik? 😆😉

Skämt åsido, du begär att jag skall ha en teknisk lösning att snyta ur näsan bums, utan att det har analyserats eller specificerats VAD som skall lösas. Dessutom skall jag göra det nu, utan att få varken få betalt nu eller ens i framtiden (eftersom jag inte kommer att starta skivbolag). Låter nästan som fildelning... Det finns ingen lösning just nu, och inte tänker jag lägga någon tid på att hitta en lösning heller. Hade jag däremot jobbat på något av de stora bolagen eller en sammanslutning för dess så hade jag förmodligen tagit tag i det hela.

Finns det några alternativ idag? Möjligen. Madonna tog sitt pick och pack och drog till ett mediabolag. Intäkterna är tänkta att komma från konserter och andra media. Kanske har CDn spelat ut sin roll helt, då artisterna istället tjänar sina pengar genom framträdanden och konserter (Radiohead). Eller skall man se till att få inkomster genom radiotid (eller webtid) där reklamintäkterna är det som betalar STIM eller motsvarande organisationer. Eller så kan man tänka sig abbonemang på olika tjänster som gör att man kan ladda ner obegränsat med material per månad för en månadsersättning (hemsk tanka för mig som älskar konvoluten). (Tanken är att eftersom abbonemanget är så billigt och kvaliteten är så bra så finns det ingen anledning till att gå till gratisnedladdning.) Kanske skall man byta format med jämna mellanrum. Ungefär som datorer och Microsoft. "Ni kan väl inte köra på det gamla dåliga formatet. MP3 fungerar bra i bilen, men att lyssna på det i stereon hemma? Herregud, hur ute är du? Du bara måste uppgradera och den senaste spelaren med bildmaterial och video. "Making of.." är bara för bra!" Bara ett par korta möjliga lösningar men om jag lägger ytterligare 5 minuter kan jag säkert komma på fler. Tyvärr är de alla baserade på idag tillgänglig teknik och inte på det som kan komma. Ingen av dem stryper heller möjlig framtida teknik som -kan- vara en lösning.

En annan sätt är att sänka priserna på CD-skivorna eftersom det visar sig att det är priset som är styrande. Till och med skivbutikerna, som fortfarande finns, hävdar det. Hade priserna sänkts hade så hade folk köpt mer och kanske skivor som inte är direkt deras favoriter. Lite som jag handlar "Nice Price". Likaledes har nedladdningen lett till att folk normalt sett breddar sitt musiklyssnande och kollar på genres som man tidigare inte varit intresserad av och därmed handlat nya skivor. Det var ett intressant program på TV tidigare med en klassisk violinist som had gett ut sin skiva gratis på nätet. Visst var det dyrt, men hon fick lyssnare som hon tidigare aldrig haft. Och de gick gärna på konserter och spelningar, där de tidigare aldrigs skulle kunnat drömma om att göra det. Enligt professor Roger Wallis har antalet människor som intresserar sig för kultur och konserter ökat med filnedladdningen. Här finns en annan vinkel av honom. http://www.idg.se/2.1085/1.128952

Skivbolagen borde alltså få ändan ur vagnen och göra något om de vill fortsätta tjäna pengar på musiken. Hota och stämma ger inga pengar och urholkar bara folks stöd för upphovsrätt. Istället borde man utveckla teknik eller tjänster.

Postat
Shongle [../..]Feedback

Det är dessa artister jag kommer på så här på rak arm.

Kom igen, hälften av dessa är ju dina MySpacepolare! :rolleyes:

Postat
Shongle [../..]Feedback

Det är dessa artister jag kommer på så här på rak arm.

Kom igen, hälften av dessa är ju dina MySpacepolare! :rolleyes:

Och därför är de inte artister? :rolleyes: Eller missförstod jag det där.

Postat
Shongle [../..]Feedback

Det är dessa artister jag kommer på så här på rak arm.

Kom igen, hälften av dessa är ju dina MySpacepolare! :rolleyes:

Och därför är de inte artister? :rolleyes: Eller missförstod jag det där.

Jag vet inte, gjorde du det? Du får nog backa några inlägg, inte bara till den som jag kommenterade.

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

The piratebay ... :rolleyes: Nu somnar jag.

Redigerat av Mollin
Postat
Har ni tänkt på vilka skillnader det är i upphovsrätten mellan konst som ska in i ögat och konst som ska in i örat, dvs musikernas upphovsrätt och bildkonstnärernas upphovsrätt.

En bildkonstnär blir av med sina rättigheter då den offentligör sitt verk eller säljer sitt verk. Då gör köparen vad den vill med verket.

www.bus.se

Nu blev det lite fel va. :rolleyes: Kolla vad sidan du länkar till säger:

De verk som en konstnär, illustratör, konsthantverkare eller formgivare (upphovsmannen) skapar har ett upphovsrättsligt skydd. Det innebär att verket i regel inte får användas av någon annan än upphovsmannen utan dennes tillstånd. Skyddet regleras i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (SFS 1960:729), kallad upphovsrättslagen.

Eller fråga vilken fotograf som helst om hans eller hennes bilder är public domain när de publicerats... :rolleyes:

Postat
Springer in lite lätt och länkar en video ang piratkopiering med Bert Karlsson och Felix Herngren. Låt det inte gå off-topic. 😆

http://video.google.com/videoplay?docid=-2...13346&hl=en

Herregud.....Felix Herngren har sjunkit i mina ögon nu 😆 Jag har alltid gillat honom förut men nu verkar han ju vara helt bakom...

Det var iofs rätt skönt när både Bert o Felix erkände att dom själva laddat ner....men då var det ju inte så farligt ju. Snacka om självmål!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.