Overkill Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Testa att använd nästa gång. Det underlättar om det är ett istället för 17 inlägg. 😛
JJRockford Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Vad är det nu den där Björn Skifs-filmen heter, där den ung tjejen säger till den gamla granntanten: — Gud, vad du pratar! Det är väl sånt diskussionsforum är till för?!
Valle Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Vad är det nu den där Björn Skifs-filmen heter, där den ung tjejen säger till den gamla granntanten:— Gud, vad du pratar! Det är väl sånt diskussionsforum är till för?! Näe, jag tror den hette Drömkåken. Sisådär film, dock... mycket snack, ingen handling.
JJRockford Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 (redigerat) Det är väl sånt diskussionsforum är till för?!Näe, jag tror den hette Drömkåken. Sisådär film, dock... mycket snack, ingen handling. Kul att du hänger med i diskussionerna. Redigerat 30 januari 2009 av JJRockford
JJRockford Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Testa att använd nästa gång. Det underlättar om det är ett istället för 17 inlägg. 🙂 Jag som är så nöjd med att jag nyligen lyckats behärska quote-funktionen i ett och samma inlägg! Men jag ska göra ett nytt försök nästa gång (det är nog högst osannolikt att DP inte svarar).
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Bara för att du inte har bättre förmåga än att "plinka ihop lite toner" så har de flesta andra musiker högre ambitioner än så. Jo så är det säkert det men det vet väl inte du nåt om. Mitt inlägg handlar alltså på ett ironiskt sätt om ett liiiiite mer verklighetsbaserat perspektiv ang hur mycket vi egentligen ska acceptera att konst i olika former ska behöva kosta. Jag såväl som du har säkert ett helt gäng polare eller träffat folk i våra liv som kvalitativt sett är minst lika bra och många gånger riktigt mycket bättre än dom som får skamlöst bra betalt på grund av ren tur eller kontakter i branschen eller nåt annat icke kvalificerande som att ligga med rätt personer eller ha ett för tillfället rätt utseende eller rätt ålder eller ............. etc etc etc. Helvete så mycket duktigt folk jag jag träffade bara under den tiden jag gick på Liljeholmen. En av dom har jag sett i en låt på TV och en på Jazz och Bluesfestivalen i Linköping och då på en undanskymd scen långt nere i källaren that´s it. På samma festival så var det ett gäng jänkare som var huvudatraktioner och inte ens lite i närheten av så bra som nån av dom här två personerna. Jag kan inte tänka mig att folk skulle ha samma bekymmer över om deras alster skulle bli nedladdade, framför allt skulle dom aldrig bli det för det är inte många som vet att dom ens finns. Tog man inte så löjligt bra betalt så fans den här debatten inte.
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Men om du ingick ett avtal med en snubbe som gör att du inte får äta mat och så blir du bara hungrigare och hungrigare. Skulle man inte då kunna säga att han tvingar dig att svälta med hjälp av avtalet? nej men man kan säga att jag är riktigt jäkla korkad som ingår ett sånt avtal kom igen nu - vi pratar inte förståndshandikappade som blir lurade till nåt dom inte fattar vuxna människor får ta ansvar för det dom ger sig in i 🙂
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Du har alltså en ganska lagbunden åsikt i detta fall om jag uppfattar dig rätt? Då du hävdar att de lagliga förutsättningarna förändrar huruvida man kan sätta upp villkor och ha rätt eller fel utifrån det, korrekt?. =) ja både och 🙂 "reglerna som gäller" ger ju vissa förutsättningar som var å en får ta ställning till efter att man tagit ställning å agerat enl vissa förutsättningar blir det ett moraliskt dilemma om någon bryter reglerna med nya regler gäller nya förutsättningar som man får ta ny ställning till - å då har man själv chans att avgöra om man vill ställa upp på detta eller inte - vilket man inte har i första läget
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Du kan ju inte bara anta en massa saker, bara för att det skulle vara den enklaste tankekedjan. Man kan ju stoppa in allt möjligt i ett diagram och försöka visa på samband. Prova t ex att sätta segertiderna i Tour de France och jämför med nederbörden i Umeå år för år, så hittar du säkert något samband mellan kurvorna. Det betyder ju å andra sidan inte att det har något verkligt samband. fast att göra en jämförelse med något som inte har med varann att göra känns bara som ett desperat grepp i debatten klart som fan det finns ett större samband mellan ökad nedladdning av en vara kontra sjunkande försäljning av samma vara än mellan ett cykellopp i frankrike å nederbörd i umeå fattar du verkligen inte det så är det illa ställt - faktiskt
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Som verkligheten ser ut för de flesta yrkesarbetare, så är det så att om inte tillräckligt många vill ha deras tjänster, så får dom arbeta med något annat. Vad ska vi göra med alla i Sverige som vill jobba som tunnbindare? Ge dom polisiära rättigheter och göra en lag så att dom har rätt att bötfälla alla som har plasttunnor? det här visar ju hur tydligt som helst att du inte är med i matchen du sitter ju tom på läktarn på en annan arena det handlar ju inte om att artister (eller andra upphovsmän) inte kan sälja sina alster för att publiken väljer några andra alster - utan för att deras egna alster tillgängliggörs gratis din jämförelse mellan vanliga tunnor å plasttunnor beskriver ett helt annat scenario - konkurrens på lika villkor piratkopiering handlar inte om konkurrens mellan olika varor antingen masar du dig till rätt arena å kommer in i matchen eller så får du sitta som ett jäkla fån å gapa inför en tom läktare
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Det har du nog missförstått. Var skulle jag ha skrivit det? Det är klart att minskad skivförsäljning eventuellt kan ge mindre inkomst. Men det skulle ju t ex kunna vägas upp av om man har bättre marginaler på att sälja mp3:or. eftersom det inte väger upp idag så behöver marginalen ökas - det är ju det du föreslår?
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Varför läser du inte vad jag skriver? Då hade vi sluppit upprepa saker hela tiden. Jag har aldrig skrivit att upphovsrätten skall avskaffas. Utan anpassas till samtiden. och vad hindrar er? varför håller ni kvar vid dagens regler när ni inte måste? varsågod - anpassa på bara det finns inget som hindrar er
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Sedär. Efter några hundra inlägg så yttrar du helt plötsligt en konstruktiv tanke. Mycket glädjande!! beror nog på att du läser selektivt isf bara i denna tråden har jag tjatat om samma lösning ett flertal ggr - mer eller mindre i detalj
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Nejdå. Men inflation innebär ju att de pengar man har tappar i värde. Alltså förlorar vi något verkligt värde på inflation, även om det säkert inte räknas som stöld. precis som gratis musik tappar i värde precis som musik utan förutsättningar att bära sig tappar värde
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Tycker du att det är ok att låna utländska författare på biblioteket? Du berövar ju upphovsmannen en potentiell inkomst, precis på samma sätt som om du tankar ner en skiva. två fel gör inte ett rätt är väl det jag kan säga om det jag köper hellre böcker än lånar överlag - var säkert 20år sen jag lånade senast men visst finns det en poäng i problemet kollar man upp lite kring bibl ers så ser man att långt ifrån alla länder har ett sånt system alla verkar ha samma restriktioner - det är ett statligt stöd för inhemska författare, inte en ersättning för förlorad inkomst vill du ställa dig på barrikaderna för författarnas rättigheter så kommer jag inte argumentera emot dig 🙂
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Villkor i vilken mening? Som i avtal eller som i "artisten A kan inte försörja sig på sin musik"? Om den senare, vill jag bara veta på vilket sätt jag respekterar Roberto Savianos villkor när jag läser hans verk på bibliotek utan att betala, medan jag inte respekterar Per Gessles villkor när jag tankar hans verk. Edit: JJ hann före med exakt samma fråga 🙂 villkoren som enl lag gäller för produktion av en vara
Demonproducenten Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Testa att använd nästa gång. Det underlättar om det är ett istället för 17 inlägg. 🙂 tycker inte jag
JJRockford Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 fast att göra en jämförelse med något som inte har med varann att göra känns bara som ett desperat grepp i debattenklart som fan det finns ett större samband mellan ökad nedladdning av en vara kontra sjunkande försäljning av samma vara än mellan ett cykellopp i frankrike å nederbörd i umeå fattar du verkligen inte det så är det illa ställt - faktiskt Jag skojar bara lite med er 😉 Vad jag menar är att man inte ska ta saker för givna bara att statistiken ser ut på ett visst sätt. Statistik i sig själv är ju helt värdelös. Det kan ju finnas massor av andra förklaringar. Finns ju så mycket annat att lägga pengar på idag, som ju inte alls var lika utbrett för 10-20 år sen (som ju är den tiden som skivförsäljningen jämförs med), TV-spel, sms, platt-TV, ringsignaler, kabel-TV, lotto, kebab och vad det nu kan vara. Det finns mer musik som man faktiskt inte behöver betala för, helt lagligt, genom mängden radiostationer, musik-TV och webradio. Folk har mindre och mindre tid att koppla av på och har nog svårt att hitta tiden att sätta sig ner och verkligen lyssna på en skiva. Det finns säkert fler saker. det här visar ju hur tydligt som helst att du inte är med i matchendu sitter ju tom på läktarn på en annan arena det handlar ju inte om att artister (eller andra upphovsmän) inte kan sälja sina alster för att publiken väljer några andra alster - utan för att deras egna alster tillgängliggörs gratis din jämförelse mellan vanliga tunnor å plasttunnor beskriver ett helt annat scenario - konkurrens på lika villkor piratkopiering handlar inte om konkurrens mellan olika varor antingen masar du dig till rätt arena å kommer in i matchen eller så får du sitta som ett jäkla fån å gapa inför en tom läktare Det beror sig på hur man ser på det. Man kan ju välja att se på själva mediet, tekniken, eller vad du nu vill kalla det. Då är jämförelsen i högsta grad relevant. Skivbolagen har försökt konkurrera mot smidigt och i princip gratis med stämningar och krånglig föråldrad teknik. Hade man försökt komma med i matchen (måste ju spinna vidare på dina klatschiga formuleringar) så är det inte säkert att vi hade haft den här diskussionen nu. eftersom det inte väger upp idag så behöver marginalen ökas - det är ju det du föreslår? Det är ju inte säkert. Marginalen på mp3:or skulle ju rent teoretiskt kunna vara 100%, då kan man faktiskt ta både minskad försäljning OCH minskade marginaler utan att förlora i inkomst. Jag hoppas att jag inte behöver ställa upp något räkne-exempel för att visa på det?! beror nog på att du läser selektivt isfbara i denna tråden har jag tjatat om samma lösning ett flertal ggr - mer eller mindre i detalj Där ser man. Själv har jag bara läst det i detta inlägget. Men jag har inte läst alla inlägg i denna tråden ända från början, det ska erkännas. Man kan ju tycka att det hade varit lättare att skriva det en gång till igen, istället för att syssla med retorik och självklara påpekande (typ "det är inte lagligt med illegal fildelning"). Men du får såklart själv bestämma hur du bäst spenderar din tid. precis som gratis musik tappar i värde Det har vi som sagt inte sett några siffror på än. precis som musik utan förutsättningar att bära sig tappar värde Det gör väl ingenting. Då kanske vi hade sluppit påkostade karaoke-jippon i stil med Idol. Men man kanske inte ska hoppas för mycket 🙂 två fel gör inte ett rätt är väl det jag kan säga om detjag köper hellre böcker än lånar överlag - var säkert 20år sen jag lånade senast men visst finns det en poäng i problemet kollar man upp lite kring bibl ers så ser man att långt ifrån alla länder har ett sånt system alla verkar ha samma restriktioner - det är ett statligt stöd för inhemska författare, inte en ersättning för förlorad inkomst vill du ställa dig på barrikaderna för författarnas rättigheter så kommer jag inte argumentera emot dig 🙂 Själv skulle jag nog säga att det är en bra sak med bibliotek. Kan inte hänvisa till några speciella undersökningar eller så, men jag inbillar mig att det har väldigt positiv påverkan på ett land och dess invånare. Varför man har två helt olika förutsättningar för kulturarbetare som lyder under samma upphovsrätt är inte lätt att förstå. FÖRMODLIGEN har det att göra med att man någon gång i tiden ansett att det var en bra sak. Idag tar vi det för givet. Varför skulle vi inte kunna ha på samma sätt med musik i framtiden?
Demonproducenten Postat 3 februari 2009 Postat 3 februari 2009 (redigerat) Det är ju inte säkert. Marginalen på mp3:or skulle ju rent teoretiskt kunna vara 100%, då kan man faktiskt ta både minskad försäljning OCH minskade marginaler utan att förlora i inkomst. Jag hoppas att jag inte behöver ställa upp något räkne-exempel för att visa på det?!jo gör gärna detmed samma produktionskostnader, samma marknadsföringskostnader - OCH samma distributionskostnader för övriga världen som inte har samma bredbandsuppbyggnad som några få västländer däribland sverige Där ser man. Själv har jag bara läst det i detta inlägget. Men jag har inte läst alla inlägg i denna tråden ända från början, det ska erkännas. Man kan ju tycka att det hade varit lättare att skriva det en gång till igen, istället för att syssla med retorik och självklara påpekande (typ "det är inte lagligt med illegal fildelning"). Men du får såklart själv bestämma hur du bäst spenderar din tid.har säkert påpekat det 10 ggr innan - nu en elftebörjar kännas tjatigt Det gör väl ingenting. Då kanske vi hade sluppit påkostade karaoke-jippon i stil med Idol. Men man kanske inte ska hoppas för mycket 😉 sanna mina orddet är mer av sånt vi kommer få se just pga utvecklingen det är det enda som kan bära sig ekonomiskt å på sätt å vis faller det in under begreppet "anpassa sig eller dö" man anpassar sig till att plocka in pengarna via reklamintäkter istället för försäljning å då får man svensson-lagom ungdomskompott med alldeles lagom kompetensnivå så att dom allra flesta tittare känner att dom också skulle haft en chans - om dom bara velat FÖRMODLIGEN har det att göra med att man någon gång i tiden ansett att det var en bra sak. Idag tar vi det för givet. Varför skulle vi inte kunna ha på samma sätt med musik i framtiden? låter precis som ett argument för upphovsrätten Redigerat 3 februari 2009 av Demonproducenten
JJRockford Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 jo gör gärna det Säg att du har en marginal på 50 kronor på en fysisk skiva. Har du en marginal på 80 kronor på en skiva som säljs i mp3-format, så kan du minska priset på mp3-skivan med 30 kronor (nästan 37.5%) och ändå få in samma mängd pengar. Förusatt att man säljer samma mängd skivor såklart. Med samma siffror så kan man också säga att det skulle räcka att sälja 62.5% mp3-skivor (om man behåller den höga marginalen) jämfört med fysiska CD-skivor, och ändå få in samma mängd pengar. med samma produktionskostnader, samma marknadsföringskostnader - OCH samma distributionskostnader för övriga världen som inte har samma bredbandsuppbyggnad som några få västländer däribland sverige Man kan väl på goda grunder anta att länder som inte har samma väl utbyggda bredband som i Sverige inte heller har lika mycket fildelningen? 😉 Annars tycker man ju att produktionskostnaden för en CD borde ha sjunkt KRAFTIGT numera, med tanke på hur tekniken gått framåt (allt från själva skivan till vad det kostar att bygga en hyfsad studio). har säkert påpekat det 10 ggr innan - nu en elftebörjar kännas tjatigt Vet du, jag tror att du egentligen trivs här, annars skulle du nog göra något annat. sanna mina orddet är mer av sånt vi kommer få se just pga utvecklingen det är det enda som kan bära sig ekonomiskt Du är så pessimistisk. å på sätt å vis faller det in under begreppet "anpassa sig eller dö"man anpassar sig till att plocka in pengarna via reklamintäkter istället för försäljning å då får man svensson-lagom ungdomskompott med alldeles lagom kompetensnivå så att dom allra flesta tittare känner att dom också skulle haft en chans - om dom bara velat Det där med svensson-anpassat tycker jag mest känns som en skrivbordskonstruktion som inte har någon direkt verklighetsförankring. Det finns väl gott om band som når stor kommersiell framgång utan att det är någon radhusrock direkt. System of a down, My Chemical Romance, In Flames och Slipknot är ju t ex några band man knappast spelar låtar av i idol-programmen, men som ju väl får sägas vara ganska framgångsrika. låter precis som ett argument för upphovsrätten Det var meningen ser du... Att vi har bibliotek tycker du är självklart, precis som du tycker att upphovsrätten som den ser ut idag är självklart. Varför skulle det vara sjävklart att man kan läsa utländska författare i princip gratis (och definitivt utan att densamme får betalt), men att man inte ska kunna lyssna på (t ex) utländsk musik gratis?
Demonproducenten Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Varför skulle det vara sjävklart att man kan läsa utländska författare i princip gratis (och definitivt utan att densamme får betalt), men att man inte ska kunna lyssna på (t ex) utländsk musik gratis? det kan man ju om du lånar en cd på bibblan
Demonproducenten Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Man kan väl på goda grunder anta att länder som inte har samma väl utbyggda bredband som i Sverige inte heller har lika mycket fildelningen? 😉 Annars tycker man ju att produktionskostnaden för en CD borde ha sjunkt KRAFTIGT numera, med tanke på hur tekniken gått framåt (allt från själva skivan till vad det kostar att bygga en hyfsad studio). produktionskostnaden i detta fall var kostnaden för inspelning å allt kring det jag menade anade nästan det var lite otydligt formulerat den går inte ner för att man lägger ut det på mp3 istället för cd inte heller marknadsföring du ska också ha en världsdistribution av fysiska cd kvar som i stort kommer kosta lika mycket som idag att du inte behöver skeppa ut cd i sverige betyder ju inte att du inte måste det i polen tex och om jag var otydlig igen så var det alltså ett räkneexempel med reella siffror som tar hänsyn till dessa faktorer - inte "ponera att"-exempel och att jag tycker diskussionen är viktig behöver ju inte betyda att jag trivs med att upprepa mig när det man upprepar inte läses
Demonproducenten Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 System of a down, My Chemical Romance, In Flames och Slipknot är ju t ex några band man knappast spelar låtar av i idol-programmen, men som ju väl får sägas vara ganska framgångsrika. tacka dom som köper deras skivor för det
JJRockford Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 det kan man juom du lånar en cd på bibblan Nu var det i och för sig ett tag jag kollade in bibliotekens CD-utbud, men jag antar att det fortfarande är _något_ begränsat jämfört med bokutbudet? I vilket fall, varför tycker du att det skulle vara okej att låna en skiva på biblioteket jämfört med att ladda hem än? (Om vi bortser från hur lagstiftningen ser ut idag). Upphovsmannen (om han/hon är utländsk) får väl inte betalt i vilket fall...
Demonproducenten Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Nu var det i och för sig ett tag jag kollade in bibliotekens CD-utbud, men jag antar att det fortfarande är _något_ begränsat jämfört med bokutbudet? I vilket fall, varför tycker du att det skulle vara okej att låna en skiva på biblioteket jämfört med att ladda hem än? (Om vi bortser från hur lagstiftningen ser ut idag). Upphovsmannen (om han/hon är utländsk) får väl inte betalt i vilket fall... jag är inte den som tycker det är bra att göra skillnad på utländska å svenska författare men om man tittar närmare på biblioteksersättningen så ser man att den inte är en ersättning för utebliven försäljning utan ett statligt stöd för inhemska författare från staten på samma sätt får bara danska författare stöd i danmark populärmusik får klara sig utan statligt stöd det är en annan fråga hur staten stödjer olika kulturformer - det kan vi ta i en annan tråd sen är inte ett lån detsamma som att ladda hem å behålla du får fortfarande inte kopiera en bok
JJRockford Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 produktionskostnaden i detta fall var kostnaden för inspelning å allt kring det jag menade Ja. Och jag menar att det i alla fall borde vara betydligt billigare göra en bra inspelning idag jämfört med 10 år sen, med tanke på hur mycket billigare utrustningen har blivit? den går inte ner för att man lägger ut det på mp3 istället för cdinte heller marknadsföring Självklart inte. Men tänk vad pengar man kan spara på att slippa anlita CD-tryckeri, transport-firmor, skiv-affärer och annat. du ska också ha en världsdistribution av fysiska cd kvar som i stort kommer kosta lika mycket som idagatt du inte behöver skeppa ut cd i sverige betyder ju inte att du inte måste det i polen tex Nu vet jag faktiskt inte hur andelarna ser ut, men jag antar ändå att en stor majoritet av alla profesionella musiker enbart verkar på sin hemmamarknad, och möjligen i de allra närmaste grannländerna. Det låter heller inte särskilt sannolikt att man trycker CD-skivor i hela världen i ett enda land (artistens hemmaland) och sen transporterar ut till alla länder där det säljs. Skulle tro att det sköts lokalt. Så varje land/marknad får väl anpassa sig till hur det ser ut i just det landet. Jag tror ju inte att en ny CD med någon internationell svensk artist kostar 150 Sek i Polen... och om jag var otydlig igen så var det alltså ett räkneexempel med reella siffror som tar hänsyn till dessa faktorer - inte "ponera att"-exempel Varför ska det vara riktiga siffror? Vi diskuterar ju ett framtidsscenario som inte är här riktigt än, då kan det ju vara lite svårt att få fram reella siffror, eller hur? och att jag tycker diskussionen är viktig behöver ju inte betyda att jag trivs med att upprepa mig när det man upprepar inte läses Det är väl för all del ömsesidigt 🙂 Jag vet t ex hur det är att försöka förklara för femtielfte gången att jag INTE är emot upphovsrätten som princip, utan bara hur reglerna ser ut idag. Hursomhelst, jag kan verkligen inte, hur jag än försöker, påminna mig om att du någon annanstans har skrivit att vi borde ha en bredbandslicens. tacka dom som köper deras skivor för det Det är väl fullt naturligt om folk köper skivor med dom på ett eller annat sätt, det är ju fortfarande normen. Men poängen var så klart att jag tycker det är hellöjligt att tro att det är den allra mest slätstrukna popmusiken som går hem ute i stugorna.
JJRockford Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 jag är inte den som tycker det är bra att göra skillnad på utländska å svenska författaremen om man tittar närmare på biblioteksersättningen så ser man att den inte är en ersättning för utebliven försäljning utan ett statligt stöd för inhemska författare från staten på samma sätt får bara danska författare stöd i danmark populärmusik får klara sig utan statligt stöd det är en annan fråga hur staten stödjer olika kulturformer - det kan vi ta i en annan tråd Du måste ju ändå hålla med om att biblioteken visar att verk som är skyddade av upphovsrätten kan finns tillgängligt gratis, utan att upphovsmannen bakom behöver byta jobb? sen är inte ett lån detsamma som att ladda hem å behålladu får fortfarande inte kopiera en bok Nu märker du ju bara ord. För de flesta människor så är ju en boks värde förbrukat när man läst den en gång, oavsett om den fysiska boken finns kvar. Spelar ju ingen praktiskt roll om den står och samlar damm i din egen eller bibliotekens bokhylla efter det.
Demonproducenten Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Nu märker du ju bara ord. För de flesta människor så är ju en boks värde förbrukat när man läst den en gång, oavsett om den fysiska boken finns kvar. Spelar ju ingen praktiskt roll om den står och samlar damm i din egen eller bibliotekens bokhylla efter det. varför köps det då fortfarande böcker men så mycket mindre musik? att du inte kan skilja på lån å att tanka hem betyder ju inte att inte resten av befolkningen kan hade det varit lika lätt att få hem kopior på böcker som kopior på låtar hade situationen för bokkommersen sett helt annorlunda ut
Demonproducenten Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Självklart inte. Men tänk vad pengar man kan spara på att slippa anlita CD-tryckeri, transport-firmor, skiv-affärer och annat. ja så slipper man komma ut i alla länder utan bredband också typ afrika bara så det gör ju inget Så varje land/marknad får väl anpassa sig till hur det ser ut i just det landet. Jag tror ju inte att en ny CD med någon internationell svensk artist kostar 150 Sek i Polen... men du tror tydligen den trycks i polen? Vi diskuterar ju ett framtidsscenario som inte är här riktigt än, då kan det ju vara lite svårt att få fram reella siffror, eller hur? hur kan du då påstå något om saken - när du uppenbarligen inte har en aning om det du säger går ihop? det funkar inte bara för att man vill jag kan verkligen inte, hur jag än försöker, påminna mig om att du någon annanstans har skrivit att vi borde ha en bredbandslicens. vad säger det om dig å ditt sätt att dra slutsatser? Men poängen var så klart att jag tycker det är hellöjligt att tro att det är den allra mest slätstrukna popmusiken som går hem ute i stugorna. lika löjligt som länken ovan
JJRockford Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 (redigerat) jaså slipper man komma ut i alla länder utan bredband också typ afrika bara så det gör ju inget Afrika är inget land 😕 Det är nog i vilket fall knappast en prioriterad marknad för några artister i detta landet i a f... Hursomhelst, jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Om ett land inte har något utbyggt bredbandsnät, så lär man inte heller ha problem med fildelning. Och då bör man väl kunna sköta sin skivförsäljning som vanligt? men du tror tydligen den trycks i polen? En viss uppdelning är det väl ändå? När vi släppte "Fire, walk with me", så trycktes, om jag kommer ihåg rätt, skivan både i Österrike (för väst-Europa och USA), Japan och Ryssland (för ex-USSR samt öst-Europa). hur kan du då påstå något om saken - när du uppenbarligen inte har en aning om det du säger går ihop?det funkar inte bara för att man vill Vad är det i resonemanget du finner orimligt?!?! vad säger det om dig å ditt sätt att dra slutsatser? 9 poster, varav en i denna tråden. För mig går det inte riktigt ihop med "bara i denna tråden har jag tjatat om samma lösning ett flertal ggr - mer eller mindre i detalj " eller "har säkert påpekat det 10 ggr innan - nu en elfte börjar kännas tjatigt". Eller vad säger du? 🙂 Sak samma. Kan vi inte diskutera hur den bredbandsavgift ska se ut för att det ska bli så rättvist som möjligt istället? lika löjligt som länken ovan Ja, det var en löjlig länk. Men det finns ju gott om empiriska bevis på att det kanske inte är så ofta som den mest kommersiellt anpassade musiken blir den framgångsrikaste. Tänk när Meat Loaf debuterade med "Bat out of hell". Pompösa låtar på uppåt tio minuter, och knappast någon pretty boy bakom micken... Detta i en tid då disco och punk var på modet. Det visade sig bli en av världens absolut mest sålda enskilda skivor (30-40 miljoner ex någonting). Redigerat 5 februari 2009 av JJRockford
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.