Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Och för att besvara vad du tidigare frågade så har jag absolut tjänat på "den förlegade lagen" men det betyder inte att jag tycker att det är en optimal inkomstkälla. Jag anser att har jag utfört ett jobb, säg mixning, så tar jag betalt för det som vilket jobb som helst. Kanske timpenning, beror på tillfället. Är det min egen musik jag framför så tar jag betalt för framförandet, som vilket jobb som helst. och den friheten att du bestämmer hur och vad du ska ta i betalt för något du gör tycker jag du ska ha förhoppningsvis tycker du att det är ok att inte alla kan eller vill göra exakt samma bedömningar om hur å vad dom gör - å att du respekterar deras beslut på samma sätt som du vill att dom respekterar dina
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 (redigerat) ja du den typen av vinst som du tänker på handlar om lotteri eller spelvinster. Att en privatperson slipper lägga ut för en vara har inget med vinst att göra. man ökar sina tillgångar - kalla det vad du vill Lösöre Lösöre (bil, båt, konst, smycken m.m.) är som huvudregel en skattepliktig tillgång. Värdering sker till marknadsvärdet. Undantag görs för: inre lösöre för personligt bruk t.ex. möbler yttre lösöre för personligt bruk till den del det enskilda föremålets värde understiger 10 000 kronor t.ex. bilar föremål som deponerats på museum och äldre fordon. Redigerat 11 december 2008 av Demonproducenten
saverman Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Vi har i dagsläget samhällsevolution och industriallisering att rätta oss efter och lagar och regler som ska hållas oss i schack måste uppdateras därefter. Annars står vissa delar som t ex musikindustrin still och hänger kan uppenbarligen inte hänga med i utvecklingen. Det behövs en radikal förändring. Jag ser att du själv lägger ut låtar på din hemsida. Vad var syftet med detta? PR? Finns inte skivan ute till salu? Fast det har ju lagen faktiskt också gjort — förändrats, alltså. För hade den inte det så hade nog många sett sig om efter en mer lukrativ hobby än musik. Som författare hade man dock kunnat fortsätta att författa texter till t.ex. melodifestivalen (om den hade existerat)... Men visst, jag håller givetvis med om att lagen från 1960 (senaste rev. 2007) släpar efter lite på sina håll, t.ex. det att den ger organisationer som STIM övergripande kontroll över hur jag får marknadsföra mina verk. Men det hade jag tänkt att ta upp i en annan tråd, en dag... Låtarna som finns tillgängliga på min hemsida finns där dels för att jag vill, dels för att jag kan. Och för att jag är så oförskämt självgod. Självgoda är vi allihopa! Gör detsamma så fort jag orkar få upp hemsidan på nya webhotellet... Men hur skulle du ställa dig till att någon laddar ner dom, buntar ihop dom till en rar-fil och slänger ut på Piratbay? Är det att sprida den på fel forum och är det då mer etiskit korrekt att sprida länken till din sida? Vill inte komma någonstans med det, undrar bara var du anser att gränsen kan gå. Folk tycker ju att gratis är gott, det går ju inte att komma undan. Du tänkte säkert detsamma när du valde en hemsida utvecklad i PHP än ASP.
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Eftersom det inte finns någon forskning som tyder på att artisterna förlorar inkomst p g a fildelning så spelar det väl ingen som helst roll? nej om man på allvar inbillar sig att lägre försäljning inte påverkar inkomsten så....
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 I det fallet så gjorde dom ju faktiskt det (40% betalade för något som lika gärna kunde varit gratis). Det är inte ens någon tolkningsfråga utan konkreta fakta. wow du ÄR verkligen inte alls med på vad jag säger 😉 jag bestrider inte alls att det var så i det fallet det jag säger är att det inte representerar hur illegal fildelning funkar idag Nej, det är klart att det inte gör, eftersom möjligheten att betala på det viset saknas. ja just det vad dum jag är enda hindret till att folk betalar för att dom laddar ner är att det inte går att betala för nedladdningar ... eller vänta nu...
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Som jag har förstått det, så går Sveriges ipred-lagstifning längre än vad EU-direktivet ursprungligen handlade om. på vilket sätt?
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Eftersom det inte finns någon forskning som tyder på att artisterna förlorar inkomst p g a fildelning så spelar det väl ingen som helst roll? nej om man på allvar inbillar sig att lägre försäljning inte påverkar inkomsten så.... Lägre försäljning på vad? Kassett-band? LP-skivor?
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Jo, som Studio skrev så visade det sig ju att värdet av den totala musikförsäljningen sjunkt med endast 0.6% (dessutom då med reservationen att mängden indie-bolag ökat kraftigt, men inte finns med i den siffran). Det är ju ganska långt ifrån domedagsstatistiken som IFPI predikar om. fast idag ser siffrorna annorlunda ut Lite mer konkret innebär detta? Indie-bolagen får du fråga Olsberg om, det var han som skrev artikeln det har vi redan visat ett tjugotal sidor bakåt fysisk försäljning minskar kraftigt å digital försäljning täcker inte alls upp - Olsberg!?
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 instifta en lag som inte behövs? det är din åsikt att den inte behövs andra gör motsatt bedömning
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 I det fallet så gjorde dom ju faktiskt det (40% betalade för något som lika gärna kunde varit gratis). Det är inte ens någon tolkningsfråga utan konkreta fakta. wow du ÄR verkligen inte alls med på vad jag säger 😉 jag bestrider inte alls att det var så i det fallet det jag säger är att det inte representerar hur illegal fildelning funkar idag Nej, det är klart att det inte gör, eftersom möjligheten att betala på det viset saknas. ja just det vad dum jag är enda hindret till att folk betalar för att dom laddar ner är att det inte går att betala för nedladdningar ... eller vänta nu... Vad är det vi ska vänta på?
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Jo, som Studio skrev så visade det sig ju att värdet av den totala musikförsäljningen sjunkt med endast 0.6% (dessutom då med reservationen att mängden indie-bolag ökat kraftigt, men inte finns med i den siffran). Det är ju ganska långt ifrån domedagsstatistiken som IFPI predikar om. fast idag ser siffrorna annorlunda ut Lite mer konkret innebär detta? Indie-bolagen får du fråga Olsberg om, det var han som skrev artikeln det har vi redan visat ett tjugotal sidor bakåt fysisk försäljning minskar kraftigt å digital försäljning täcker inte alls upp - Olsberg!? Japp, med statistik från samma organistation som tidigare försökt måla upp verkligheten som värre än den då var. Varför skulle den helt plötsligt vara trovärdig? Olsberg: https://www.studio.se/index.php?showuser=1
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 (redigerat) instifta en lag som inte behövs? det är din åsikt att den inte behövs andra gör motsatt bedömning Ja. Haken är ju bara att när dom försöker argumentera för den så dyker det helt plötsligt upp en massa osanningar. (Eftersom jag gissar följdfrågan kan du t ex läsa denna: http://christianengstrom.wordpress.com/200...om-ipred-lagen/ ) Redigerat 11 december 2008 av JJRockford
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Lägre försäljning på vad? Kassett-band? LP-skivor? det totala sammanräknade summan av kardemumman inkomsten av stålar
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Vad är det vi ska vänta på? att nån kommer på den fantastiska idén att ta betalt för nedladdningar det finns ju inte idag alltså måste folk tanka gratis
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Som jag har förstått det, så går Sveriges ipred-lagstifning längre än vad EU-direktivet ursprungligen handlade om. på vilket sätt? http://henrikalexandersson.blogspot.com/20...-alls-hr-r.html
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 instifta en lag som inte behövs? det är din åsikt att den inte behövs andra gör motsatt bedömning Ja. Haken är ju bara att när dom försöker argumentera för den så dyker det helt plötsligt upp en massa osanningar. (Eftersom jag gissar följdfrågan kan du t ex läsa denna: http://christianengstrom.wordpress.com/200...om-ipred-lagen/ ) jomen för fan jag vet VEM olsberg är! 😉 jag ropade på honom å tack ännu en tyckarblogg att sätta tänderna i... men jag ska läsa när jag hinner
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Lägre försäljning på vad? Kassett-band? LP-skivor? det totala sammanräknade summan av kardemumman inkomsten av stålar Siffror tack. Och visa vad det har för sammanhang med fildelning.
saverman Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Och för att besvara vad du tidigare frågade så har jag absolut tjänat på "den förlegade lagen" men det betyder inte att jag tycker att det är en optimal inkomstkälla. Jag anser att har jag utfört ett jobb, säg mixning, så tar jag betalt för det som vilket jobb som helst. Kanske timpenning, beror på tillfället. Är det min egen musik jag framför så tar jag betalt för framförandet, som vilket jobb som helst. och den friheten att du bestämmer hur och vad du ska ta i betalt för något du gör tycker jag du ska ha förhoppningsvis tycker du att det är ok att inte alla kan eller vill göra exakt samma bedömningar om hur å vad dom gör - å att du respekterar deras beslut på samma sätt som du vill att dom respekterar dina Ja, jag har absolut full respekt för hur man väljer att driva sin verksamhet. Jag förutsätter dock att man har grunder och strategier till sina beslut om hur man ska gå tillväga för att klara sin inkomst och överlevnad som företag. Det ska inte behöva införas nya lagar som kränker individer för att man ska kunna fortsätta på sitt gamla vanliga sätt. Ser att du är 42 år. Ska du dras igenom snittet så har du 2.2 barn, hund, villa och Volvo (för du var ifrån Göteborg, va? ). Du har det fullt upp på fritiden med familj, onda måsten och fritidsaktiviteter. Detta är inte direkt någon personprofil ställd på dig utan mer ett snitt som vi säkert alla är bekanta vid. Du är väldigt aktiv här på forumet och av din inläggshistoria att döma så är du engagerad i att framhäva din åsikt om piratkopiering och det är helt klart att du tycker att det är stöld. Nu tänker jag dra dig igenom kammen över ”rikssvensken” som jag nämnde ovan, där jag säger att du jobbar under normala 8-17-förhållanden för att kvällen ledig med dina 2 hela barn och den där femtedelsstackaren och sen dina vanliga måsten som livet erbjuder. Har du kanske till och med så fullt upp utanför arbetet att du inte hinner med att läsa på forumet? När jag tittade igenom din inläggshistorik så kan man utan att vara någon större analytiker se att dina 643 inlägg som du gjort sedan 1/9-2008 (det var så långt orkade kolla) skedde mellan 8-17, måndag-fredag. Det finns ett undantag under förmiddagen söndag den 2/11 men annars skulle jag vilja säga att det är en rejäl dos surfning under denna av snittet klassade arbetstid. Skulle jag själv skriva hitta ämnen och besvara dem så mycket som 643 gånger så skulle jag få lägga ner mycket tid. Tycker din arbetsgivare att det är ok eller tror du att denne tycker att lönen du får utbetald är stöld i förhållande till icke utfört arbete? Jag anar att du är för en fri surfning på arbetsplatsen och att du skulle ogilla ifall chefen ville ha rätt att gå in och kolla din mail- och surfningshistorik? Vi gör alla våra små brott tydligen. Nu har jag som sagt bara dragit dig över den kända kammen så rätta mig gärna i en kanske löst plockad teori. Det kanske är så att du jobbar som egenföretagare, kämpande musiker som försöker skydda sina verk, men då kanske det är dags att kanske göra något vettigt och kreativt med den arbetstid man vill få betalt för.
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Vad är det vi ska vänta på? att nån kommer på den fantastiska idén att ta betalt för nedladdningar det finns ju inte idag alltså måste folk tanka gratis Problemet är ju nu bara att det kostar ungefär lika mycket att ladda ner en skiva som det kostar att köpa den på något fysiskt medium. Fast musiken är då av sämre kvalitet (rent tekniskt alltså).
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 (Eftersom jag gissar följdfrågan kan du t ex läsa denna: http://christianengstrom.wordpress.com/200...om-ipred-lagen/ ) Om Christian EngströmJag är programmerare, vice ordförande i Piratpartiet Jomen det här är en kritiskt granskande skribent utan egen agenda å utan egenintresse för hur opinionen får uppfattningen klar för sig... å detta har du som inteckning för att ifpis försäljningssiffror inte stämmer? det är ju som att ta lars ohlys ord på allvar att kuba är en fri demokrati för fan
MikkeÖland Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Och för att besvara vad du tidigare frågade så har jag absolut tjänat på "den förlegade lagen" men det betyder inte att jag tycker att det är en optimal inkomstkälla. Jag anser att har jag utfört ett jobb, säg mixning, så tar jag betalt för det som vilket jobb som helst. Kanske timpenning, beror på tillfället. Är det min egen musik jag framför så tar jag betalt för framförandet, som vilket jobb som helst. och den friheten att du bestämmer hur och vad du ska ta i betalt för något du gör tycker jag du ska ha förhoppningsvis tycker du att det är ok att inte alla kan eller vill göra exakt samma bedömningar om hur å vad dom gör - å att du respekterar deras beslut på samma sätt som du vill att dom respekterar dina Ja, jag har absolut full respekt för hur man väljer att driva sin verksamhet. Jag förutsätter dock att man har grunder och strategier till sina beslut om hur man ska gå tillväga för att klara sin inkomst och överlevnad som företag. Det ska inte behöva införas nya lagar som kränker individer för att man ska kunna fortsätta på sitt gamla vanliga sätt. Ser att du är 42 år. Ska du dras igenom snittet så har du 2.2 barn, hund, villa och Volvo (för du var ifrån Göteborg, va? ). Du har det fullt upp på fritiden med familj, onda måsten och fritidsaktiviteter. Detta är inte direkt någon personprofil ställd på dig utan mer ett snitt som vi säkert alla är bekanta vid. Du är väldigt aktiv här på forumet och av din inläggshistoria att döma så är du engagerad i att framhäva din åsikt om piratkopiering och det är helt klart att du tycker att det är stöld. Nu tänker jag dra dig igenom kammen över ”rikssvensken” som jag nämnde ovan, där jag säger att du jobbar under normala 8-17-förhållanden för att kvällen ledig med dina 2 hela barn och den där femtedelsstackaren och sen dina vanliga måsten som livet erbjuder. Har du kanske till och med så fullt upp utanför arbetet att du inte hinner med att läsa på forumet? När jag tittade igenom din inläggshistorik så kan man utan att vara någon större analytiker se att dina 643 inlägg som du gjort sedan 1/9-2008 (det var så långt orkade kolla) skedde mellan 8-17, måndag-fredag. Det finns ett undantag under förmiddagen söndag den 2/11 men annars skulle jag vilja säga att det är en rejäl dos surfning under denna av snittet klassade arbetstid. Skulle jag själv skriva hitta ämnen och besvara dem så mycket som 643 gånger så skulle jag få lägga ner mycket tid. Tycker din arbetsgivare att det är ok eller tror du att denne tycker att lönen du får utbetald är stöld i förhållande till icke utfört arbete? Jag anar att du är för en fri surfning på arbetsplatsen och att du skulle ogilla ifall chefen ville ha rätt att gå in och kolla din mail- och surfningshistorik? Vi gör alla våra små brott tydligen. Nu har jag som sagt bara dragit dig över den kända kammen så rätta mig gärna i en kanske löst plockad teori. Det kanske är så att du jobbar som egenföretagare, kämpande musiker som försöker skydda sina verk, men då kanske det är dags att kanske göra något vettigt och kreativt med den arbetstid man vill få betalt för. Jag får säga att du har ovanligt insiktsfulla åsikter i ämnet och du uttrycker dej mycket välskrivet. Tyvärr tror jag inte den du vände dej till kommer att förstå att du just bad honom lägga ner. Men ett gott garv fick man iallafall. Tack för det / Mikke
saverman Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Och för att besvara vad du tidigare frågade så har jag absolut tjänat på "den förlegade lagen" men det betyder inte att jag tycker att det är en optimal inkomstkälla. Jag anser att har jag utfört ett jobb, säg mixning, så tar jag betalt för det som vilket jobb som helst. Kanske timpenning, beror på tillfället. Är det min egen musik jag framför så tar jag betalt för framförandet, som vilket jobb som helst. och den friheten att du bestämmer hur och vad du ska ta i betalt för något du gör tycker jag du ska ha förhoppningsvis tycker du att det är ok att inte alla kan eller vill göra exakt samma bedömningar om hur å vad dom gör - å att du respekterar deras beslut på samma sätt som du vill att dom respekterar dina Ja, jag har absolut full respekt för hur man väljer att driva sin verksamhet. Jag förutsätter dock att man har grunder och strategier till sina beslut om hur man ska gå tillväga för att klara sin inkomst och överlevnad som företag. Det ska inte behöva införas nya lagar som kränker individer för att man ska kunna fortsätta på sitt gamla vanliga sätt. Ser att du är 42 år. Ska du dras igenom snittet så har du 2.2 barn, hund, villa och Volvo (för du var ifrån Göteborg, va? ). Du har det fullt upp på fritiden med familj, onda måsten och fritidsaktiviteter. Detta är inte direkt någon personprofil ställd på dig utan mer ett snitt som vi säkert alla är bekanta vid. Du är väldigt aktiv här på forumet och av din inläggshistoria att döma så är du engagerad i att framhäva din åsikt om piratkopiering och det är helt klart att du tycker att det är stöld. Nu tänker jag dra dig igenom kammen över ”rikssvensken” som jag nämnde ovan, där jag säger att du jobbar under normala 8-17-förhållanden för att kvällen ledig med dina 2 hela barn och den där femtedelsstackaren och sen dina vanliga måsten som livet erbjuder. Har du kanske till och med så fullt upp utanför arbetet att du inte hinner med att läsa på forumet? När jag tittade igenom din inläggshistorik så kan man utan att vara någon större analytiker se att dina 643 inlägg som du gjort sedan 1/9-2008 (det var så långt orkade kolla) skedde mellan 8-17, måndag-fredag. Det finns ett undantag under förmiddagen söndag den 2/11 men annars skulle jag vilja säga att det är en rejäl dos surfning under denna av snittet klassade arbetstid. Skulle jag själv skriva hitta ämnen och besvara dem så mycket som 643 gånger så skulle jag få lägga ner mycket tid. Tycker din arbetsgivare att det är ok eller tror du att denne tycker att lönen du får utbetald är stöld i förhållande till icke utfört arbete? Jag anar att du är för en fri surfning på arbetsplatsen och att du skulle ogilla ifall chefen ville ha rätt att gå in och kolla din mail- och surfningshistorik? Vi gör alla våra små brott tydligen. Nu har jag som sagt bara dragit dig över den kända kammen så rätta mig gärna i en kanske löst plockad teori. Det kanske är så att du jobbar som egenföretagare, kämpande musiker som försöker skydda sina verk, men då kanske det är dags att kanske göra något vettigt och kreativt med den arbetstid man vill få betalt för. Jag får säga att du har ovanligt insiktsfulla åsikter i ämnet och du uttrycker dej mycket välskrivet. Tyvärr tror jag inte den du vände dej till kommer att förstå att du just bad honom lägga ner. Men ett gott garv fick man iallafall. Tack för det / Mikke Tack för komplimangen! Vill bara tillägga att det inte är ett personangrepp utan en liknelse till ämnet.
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Nu har jag som sagt bara dragit dig över den kända kammen så rätta mig gärna i en kanske löst plockad teori. 😎 eftersom du frågar (och orkat räkna!): egen företagare på frilandsbasis som spenderar rätt mycket tid på tåg mellan hemmet å arbetsplatsen åtminstone tidvis beroende på var jag har uppdrag, ofta i malmö eller k-hamn numera arbetstid är oftast förlagd till eftermiddagar kvällar eftersom det är då inspelningar å produktion oftast sker - speciellt om jag själv får bestämma blir en del övernattningar också förstås - orkar inte åka fram å tillbaka varje dag inspelning av andra alltså jag gör inte egen musik utan lever på att spela in andras - sitter alltså inte heller med nån egen studio utan i inhyrda mellan uppdragen blir det förstås rätt mycket ledig tid då dagen är fri frun jobbar vanlig kontorstid så när hon är hemma å jag är ledig så sitter jag def inte här iaf 😉 ett barn, ingen vovve, ingen volvo (frun har en liten japs däremot) fritid ibland - ibland knappt nån - det går i perioder som dom flesta frilansande villan hyr vi faktiskt för underhåll skulle vi inte hinna med själv då? 🙂
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Lägre försäljning på vad? Kassett-band? LP-skivor? det totala sammanräknade summan av kardemumman inkomsten av stålar Siffror tack. Och visa vad det har för sammanhang med fildelning. gör en sökning i den här nu sammanslagna tråden eller titta på ifpis sidor
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 (Eftersom jag gissar följdfrågan kan du t ex läsa denna: http://christianengstrom.wordpress.com/200...om-ipred-lagen/ ) Om Christian EngströmJag är programmerare, vice ordförande i Piratpartiet Jomen det här är en kritiskt granskande skribent utan egen agenda å utan egenintresse för hur opinionen får uppfattningen klar för sig... å detta har du som inteckning för att ifpis försäljningssiffror inte stämmer? det är ju som att ta lars ohlys ord på allvar att kuba är en fri demokrati för fan Nu sitter du och försöker bland ihop saker och ting. Blogg-länken jag postade länken till gällde om hur, vad ska man kalla det, "tunga" ipred-förespråkare medvetet eller omedvetet far med rejäla osanningar. Att IFPI:s statistik är missvisande har inget med det att göra.
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Tack för komplimangen! Vill bara tillägga att det inte är ett personangrepp utan en liknelse till ämnet. och ska jag liksom Mikke tolka det som att du bad mig "lägga ner"?
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Nu sitter du och försöker bland ihop saker och ting. Blogg-länken jag postade länken till gällde om hur, vad ska man kalla det, "tunga" ipred-förespråkare medvetet eller omedvetet far med rejäla osanningar. Att IFPI:s statistik är missvisande har inget med det att göra. jo säger christian engström det så är det säkert så
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Lägre försäljning på vad? Kassett-band? LP-skivor? det totala sammanräknade summan av kardemumman inkomsten av stålar Siffror tack. Och visa vad det har för sammanhang med fildelning. gör en sökning i den här nu sammanslagna tråden eller titta på ifpis sidor Hur skulle det göra saken klarare? Det enda som jag läst här som stöder det du skriver, som med en massa god vilja kan tolkas som oberoende undersökning, är Claes samtal med sina arbetskollegor. Forskare på KTH och Harvard har kommit till helt andra slutsatser.
JJRockford Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Nu sitter du och försöker bland ihop saker och ting. Blogg-länken jag postade länken till gällde om hur, vad ska man kalla det, "tunga" ipred-förespråkare medvetet eller omedvetet far med rejäla osanningar. Att IFPI:s statistik är missvisande har inget med det att göra. jo säger christian engström det så är det säkert så Vad är det i texten du tycker verkar osant?
Demonproducenten Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Hur skulle det göra saken klarare? Det enda som jag läst här som stöder det du skriver, som med en massa god vilja kan tolkas som oberoende undersökning, är Claes samtal med sina arbetskollegor. Forskare på KTH och Harvard har kommit till helt andra slutsatser. att försäljningen (totalt) minskat samtidigt som fildelning ökat säger dig inget då?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.