Demonproducenten Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Nej. Men uppenbarligen (om man ser till fallet 2005) vinklade för att passa deras syften. vinklade på vilket sätt menar du?
Demonproducenten Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Menmen. Hur skulle du vilja definiera begreppet "folk" i det här fallet då? ett representativt tvärsnitt av befolkningen förstår du skillnaden mellan ett uppbåd fildelare som går in på ab å gör en webbpoll det är inte precis fem miljoner invånare - vilket faktiskt skulle röra sig om en majoritet av befolkningen jag har inte sett NÅN sån undersökning med statistiskt korrekt underlag där folk satt sig in i frågan ordentligt som pekar på att majoriteten av befolkningen skulle tycka så har du?
Demonproducenten Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Nämn gärna någon sån lag. Jag kan inte hjälpa dej med det. / Mikke det finns exempel där folk istället för att bestrida felaktiga (eller rent av blufffakturor) fakturor i rädsla för ökade avgifter, kronofogde å hot om dom i tingsrätten om utmätning hellre betalar utskickade krav detta helt utan koppling till ipred eller upphovsrättsfrågor ska vi ta bort påminnelseavgifter inkasso å kronofogde då? om inte - varför inte isf?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Kommer ni fram till nånting? 🙂
Dingbats Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Och jag menar att medans jag har ett exempel som omfattar drygt 1 miljon människor, så har du ingenting att komma med, förutom dina egna antaganden. förutom det faktum att mängder av folk laddar hem gratis istället för att betala för sig? eller menar du att det är fel uppfattat av mig? På vilket sätt spelar det nån som helst roll? Om, jag hittar på en siffra, 600 000 väljer att betala och 400 000 laddar ner den gratis, hur är det sämre än om 600 000 tusen betalar och 400 000 inte laddar ner den gratis?
Phatsta Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Hur menar du då i jämförelse med musik? jo du förstår - det är ju precis det som sker i musikbranschen artisters verk blir utkonkurrerade av sig själva när dom sprids gratis av andra hur tror du din bransch skulle funka med samma förutsättningar? ...OM politiker ändå SKA besluta om uråldriga affärsmodeller kan de väl åtminstone göra det ordentligt...EJ sagt att jag motsäger min egen åsikt att de INTE ska göra det i första taget. Men om man nu inte kan påverka deras ATT, kan man väl åtminstone försöka påverka deras HUR? Eller är du sån att du blundar för omvärlden om det inte går som du vill? så Du avgör om det är ordentligt eller onödigt eller inte? Ja? Har nån sagt nåt annat? ja du pratar väl om politiskt fastlagd ersättning enl wap-modell? I musikens fall är tydliga mellanhänder skivbolag och skivbutiker. Jag menar att med laglig fildelning behöver dessa inte längre vara nödvändiga.Och självklart resonerar jag likadant om mina kontorsmaskiner. Färre mellanhänder innebär lägre inköpspriser, och vem vill inte ha det? Speciellt eftersom marknaden prispressas hela tiden och fokus på priset blir tydligare för var dag. ni vare sig marknadsför eller gör reklam för era produkter? anser du att alla mellanhänder i alla branscher är onödiga? om nu den fysiska delen av distributionen ska försvinna - hur tycker du den delen av världen som inte sitter med utbyggt bredband a´la sverige ska få tag i musik? Kultur måste inte vara fri, men den måste heller inte kosta så mycket att spridningen blir drabbad. Det finns ett mellanting. och mellantinget är = ? Återigen, vad menar du? Är det nåt jag förespråkat så är det väl just användandet av tekniken? och då undrar jag vad du menar hindrar tekniken? jag har testat den digitala distributionen (som inte är speciellt imponerande i varken tillgänglighet eller utbud) och den fungerar riktigt dåligt, enligt min mening. Första och enda gången jag köpte musik online (hos Åhléns) så fick jag bittert erfara att en låt endast går att kopiera 3 ggr, sen är den förbrukad. åhléns är faktiskt inte den enda möjligheten i världen - hör å häpna du borde testa fler innan du bestämmer dig för att det som helhet inte funkar eller finns Alltså nu får du ge dig. Du för ju ingen som helst diskussion, du har ju bara gett dig fan på att tycka tvärtom. Tänker inte ens rättfärdiga ditt provocerande och osakliga sätt att argumentera. Du har inte sagt en enda vettig sak eller svarat på en enda fråga. Och du kommer ju aldrig ha fel i dina egna ögon, eller hur?
MikkeÖland Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Nämn gärna någon sån lag. Jag kan inte hjälpa dej med det. / Mikke det finns exempel där folk istället för att bestrida felaktiga (eller rent av blufffakturor) fakturor i rädsla för ökade avgifter, kronofogde å hot om dom i tingsrätten om utmätning hellre betalar utskickade krav detta helt utan koppling till ipred eller upphovsrättsfrågor ska vi ta bort påminnelseavgifter inkasso å kronofogde då? om inte - varför inte isf? I rest my case 😛 / Mikke
Valle Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Alltså nu får du ge dig. Du för ju ingen som helst diskussion, du har ju bara gett dig fan på att tycka tvärtom. Tänker inte ens rättfärdiga ditt provocerande och osakliga sätt att argumentera. Du har inte sagt en enda vettig sak eller svarat på en enda fråga. Och du kommer ju aldrig ha fel i dina egna ögon, eller hur? Du är ny...
Valle Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 I rest my case 😛 / Mikke Det sa du för 188 inlägg sedan också...
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Och därmed är det en bra lag? finns det nån bra lag? är inte alla lagar ett tecken på att det finns ett problem som behöver lösas med ev straff som piska? om lagen kommer funka bra kommer vi inte veta förrän den prövats några ggr precis som alla andra lagar Jag har inte så stor erfarenhet som du förmodligen har av hur det funkar när nya lagar tas fram, men det är ju inte utan att man blir lite fundersam på hur väl genomarbetad en lag är när den hastigt och lustigt ändras på någon vecka eller så, bara för att en liten högljudd grupp gapar på internetet. Man kan ju i a f försöka anstränga sig och fundera på hur lagen kan tänkas komma att fungera när den ska tillämpas.
MikkeÖland Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 I rest my case 🙂 / Mikke Det sa du för 188 inlägg sedan också... sant DP har svårt att förstå. Jag tror inte han fattat än om jag ska va ärlig. Men det är ju egentligen inte för hans skull som jag svarar. Eller hur.... 🙂 / Mikke
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Det kan det absolut vara, om lagen inte är tillräckligt väl utarbetad. så vilka fler lagar hotar integriteten å rättssäkerheten? du har ju fått exempel på andra tillfällen då du kan bli utnyttjad Ja. Och? du protesterar inte mot dom? Nej. Jag har lite svårt att se hur man skulle kunna protestera mot att få kortet skimmat t ex. Eller vad för lag man ska protestera mot.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Jag tycker det är dags att dumpa den här tråden till offtopic. Den surar ner hela forumet ...
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Nej. Men uppenbarligen (om man ser till fallet 2005) vinklade för att passa deras syften. vinklade på vilket sätt menar du? Jo, som Studio skrev så visade det sig ju att värdet av den totala musikförsäljningen sjunkt med endast 0.6% (dessutom då med reservationen att mängden indie-bolag ökat kraftigt, men inte finns med i den siffran). Det är ju ganska långt ifrån domedagsstatistiken som IFPI predikar om.
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Menmen. Hur skulle du vilja definiera begreppet "folk" i det här fallet då? ett representativt tvärsnitt av befolkningen förstår du skillnaden mellan ett uppbåd fildelare som går in på ab å gör en webbpoll det är inte precis fem miljoner invånare - vilket faktiskt skulle röra sig om en majoritet av befolkningen jag har inte sett NÅN sån undersökning med statistiskt korrekt underlag där folk satt sig in i frågan ordentligt som pekar på att majoriteten av befolkningen skulle tycka så har du? Du måste sitta inne med oanade kunskaper om hur man spårar och identifierar de människor som röstat i den omröstningen. Jobbar du på FRA? Denna omrösning då? http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=698688 (För de som inte orkar titta: "Två av tre är emot Ipred. Enligt en ny undersökning från Novus Opinion stöder bara var femte svenska lagen".)
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Nämn gärna någon sån lag. Jag kan inte hjälpa dej med det. / Mikke det finns exempel där folk istället för att bestrida felaktiga (eller rent av blufffakturor) fakturor i rädsla för ökade avgifter, kronofogde å hot om dom i tingsrätten om utmätning hellre betalar utskickade krav detta helt utan koppling till ipred eller upphovsrättsfrågor Exempel på detta är t ex?
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Och jag menar att medans jag har ett exempel som omfattar drygt 1 miljon människor, så har du ingenting att komma med, förutom dina egna antaganden. förutom det faktum att mängder av folk laddar hem gratis istället för att betala för sig? eller menar du att det är fel uppfattat av mig? Det beror sig såklart på hur man tolkar det hela. Ca 40% valde att betala för något dom kunde ha fått gratis.
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Om någon fortfarande är för Ipred-lagen, läs då detta: http://www.newsmill.se/artikel/2008/12/05/...kan-agera-polis
Pär Ekberg Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Jag tror att vi alla kan vara överrens om första versen och första refrängen i denna låt: Den återspeglar svenskarna ganska bra 🙂 (mig själv inkluderad) http://open.spotify.com/track/6di81DEyALXXHzbcMuUsFd Det finns en anledning att The Stranglers har gjort en låt som heter Sweden 🙂 /Pär
saverman Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 är inte alla lagar ett tecken på att det finns ett problem som behöver lösas med ev straff som piska? Nej, en lag är ett försök till lösning för att styra något man inte kan kontrollera eller stoppa på annat sätt. (Säg nu inte att jag är för mord eller något nu.) Och för att besvara vad du tidigare frågade så har jag absolut tjänat på "den förlegade lagen" men det betyder inte att jag tycker att det är en optimal inkomstkälla. Jag anser att har jag utfört ett jobb, säg mixning, så tar jag betalt för det som vilket jobb som helst. Kanske timpenning, beror på tillfället. Är det min egen musik jag framför så tar jag betalt för framförandet, som vilket jobb som helst.
Phatsta Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Alltså nu får du ge dig. Du för ju ingen som helst diskussion, du har ju bara gett dig fan på att tycka tvärtom. Tänker inte ens rättfärdiga ditt provocerande och osakliga sätt att argumentera. Du har inte sagt en enda vettig sak eller svarat på en enda fråga. Och du kommer ju aldrig ha fel i dina egna ögon, eller hur? Du är ny... Nej, mitt konto är nytt. Och för det andra; Vad har det med saken att göra?
Dingbats Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Och jag menar att medans jag har ett exempel som omfattar drygt 1 miljon människor, så har du ingenting att komma med, förutom dina egna antaganden. förutom det faktum att mängder av folk laddar hem gratis istället för att betala för sig? eller menar du att det är fel uppfattat av mig? På vilket sätt spelar det nån som helst roll? Om, jag hittar på en siffra, 600 000 väljer att betala och 400 000 laddar ner den gratis, hur är det sämre än om 600 000 tusen betalar och 400 000 inte laddar ner den gratis? Jag skulle vilja ha svar på det här.
saverman Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Alltså nu får du ge dig. Du för ju ingen som helst diskussion, du har ju bara gett dig fan på att tycka tvärtom. Tänker inte ens rättfärdiga ditt provocerande och osakliga sätt att argumentera. Du har inte sagt en enda vettig sak eller svarat på en enda fråga. Och du kommer ju aldrig ha fel i dina egna ögon, eller hur? Du är ny... Nej, mitt konto är nytt. Och för det andra; Vad har det med saken att göra? Har du ett nyskapat konto eller få inlägg så är du inte berättigad en åsikt. 😆
Pär Ekberg Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 På vilket sätt spelar det nån som helst roll? Om, jag hittar på en siffra, 600 000 väljer att betala och 400 000 laddar ner den gratis, hur är det sämre än om 600 000 tusen betalar och 400 000 En sån här fråga förstår du väl att du bara kommer få en fråga som svar? Om JAG hittar på att 1000000 väljer att inte betala och 5000 betalar så är det väl bättre att 10000 betalar? /Pär
JJRockford Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 På vilket sätt spelar det nån som helst roll? Om, jag hittar på en siffra, 600 000 väljer att betala och 400 000 laddar ner den gratis, hur är det sämre än om 600 000 tusen betalar och 400 000 En sån här fråga förstår du väl att du bara kommer få en fråga som svar? Om JAG hittar på att 1000000 väljer att inte betala och 5000 betalar så är det väl bättre att 10000 betalar? /Pär Självklart, även om det inte har någon som helst relevans i det här sammanhanget.
Pär Ekberg Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 På vilket sätt spelar det nån som helst roll? Om, jag hittar på en siffra, 600 000 väljer att betala och 400 000 laddar ner den gratis, hur är det sämre än om 600 000 tusen betalar och 400 000 En sån här fråga förstår du väl att du bara kommer få en fråga som svar? Om JAG hittar på att 1000000 väljer att inte betala och 5000 betalar så är det väl bättre att 10000 betalar? /Pär Självklart, även om det inte har någon som helst relevans i det här sammanhanget. På vilket sätt? Hur missuppfattade jag? /Pär
saverman Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Får jag bara flika in en sak: Är det bara jag som hellre har 1000000 lyssnande än 5000 betalande? Handlar ingenting om musiken i sig?
Valle Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Får jag bara flika in en sak: Är det bara jag som hellre har 1000000 lyssnande än 5000 betalande? Handlar ingenting om musiken i sig? Jag hade nog velat ha både och... tror jag nog att jag hade velat. Om du har tid förresten, kanske du vill kommentera detta.
saverman Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 Får jag bara flika in en sak: Är det bara jag som hellre har 1000000 lyssnande än 5000 betalande? Handlar ingenting om musiken i sig? Jag hade nog velat ha både och... tror jag nog att jag hade velat. Om du har tid förresten, kanske du vill kommentera detta. Ja, det är ju klart att man vill det. Jag ville bara lyfta fram att det för mig är musiken det handlar om i första hand. Det finns alltid dom som ger argument som "Om du inte betalar för din musik så kommer inte musikerna kunna producera mer för att dom måste kunna köpa utrustning" osv men det är ju bara trams. Jag menar på att har man ett intresse så är man i vårt konsumentsamhälle redo att lägga pengar på sin hobby. Jag själv t ex planerar att lägga 150.000kr på ny hoj till våren, inte för att jag är Valentino Rossi och kan tjäna miljoner på det, utan för det att jag gillar det. Det där kan jag absolut kommentera, om du drar snabbt vad det handlar om. Jag orkar ärligt talat inte med lagboksordbajs... 😱
Pär Ekberg Postat 10 december 2008 Postat 10 december 2008 (redigerat) Får jag bara flika in en sak: Är det bara jag som hellre har 1000000 lyssnande än 5000 betalande? Handlar ingenting om musiken i sig? Som indieartist så skulle jag nog gilla 1000000 lyssnare mera kanske. Men som artist som har ett bolag som behöver täckning för inspelning, merch, bokningsbolag, gears, promotion (framförallt) etc etc. eller ur ett bolags vinkel (vad nu just bolaget gör i branchen) så skulle jag i Sverige vara VÄLDIGT nöjd med 10000 betalande. Då går det nog breakeven. Och jag får ev. göra en platta till! /Pär Redigerat 10 december 2008 av Pär Ekberg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.