Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
2. Övrigt: Jag håller inte med dig.

Jag kan absolut kopiera mp3-filen till min granne.

Upphovsrätten går inte att avtala bort på det sätt du antyder.

Ett exempel: Du köper en film. Din kompis lånar filmen. I filmen och på omslaget står det att filmen absolut inte får kopieras. Din kompis kopierar filmen. Detta helt lagligt. Texten på omslaget kan inte upphäva upphovsrätten.

oj

intressant tolkning av upphovsrätten 😄

Jag vet, förvånade faktiskt mig också. Det var därför jag tog upp det.

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Ah, då förstår jag.

Det är viktigt att veta att privat bruk inte syftar till en individ enligt upphovsrätten. Privat bruk inkluderar famlij och vänkrets dvs du kan kopiera din farsas skiva och ge till en kompis etc. Begränsande är att man brukar tala om "enstaka" eller "fåtal" kopior.

nej

det inkluderar inte din vänkrets

Enligt vilken paragraf, utslag eller praxis?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Näru vinst och en häftig sådan oxå iom att inte pröjsat för den hade det först blivit om han sålde bilen sen. Jag och frugan köpte en ganska billig men riktigt OK ny bil för 700 mil sedan för 125 000 spänn, enligt ditt sätt att resonera innebär det då att vi gick med förlust eller?

nej inte alls 😄 (förutsatt att du inte gjort en skitdålig affär å betalt 125 tusen för en bil värd mycket mindre)

i ena fallet ökar man sitt innehavda värde med 190 000 i form av en bil

i ert fall byter ni ut värde i kontanter mot motsvarande värde i en bil

hajar du?

Det där resonemanget kan med nöd eventuellt gå att tillämpa när det gäller ett företag inte en privatperson.

Hajar du?

Postat
Det upphör först när du dömts för ett brott. Illegal-fildelning ger inte fängelsebrott. Tycker du att en bredbandsabbonent med ett öppet trådlöst nätverk kvaliciferas för ett sånt övergrepp som du rekommenderar?

vad i består övergreppet?

att man får sitt ip-nummer kopplat till sig?

du har ju själv visat på att man inte kommer ställas till svars för att ha glömt skydda sitt nätverk för intrång

är man däremot så orolig för detta så bör man väl skydda det med dom koder man får och uppmanas använda

precis som man inte lämnar bilen olåst med nycklarna i

blir man föremål för en förundersökning oavsett skuld eller ej så ryker privatlivet

har inget med vilket brott eller om du är skyldig att göra

Postat
Vi graderar olika mycket hur allvarligt ett upphovsbrott är. Du tycker det är "ett övergrepp" jag tycker det är en mindre förseelse.

/ Mikke

betyder det att du tycker det är upp till var å en att avgöra vilka lagar å regler man ska följa?

Postat
på vilket/vilka sätt anser du att säljaren kan göra avtal med köparen? Jag undrar ej generellt utan specifikt gällande musik eller film CD, DVD, mp3 etc. Har du några exempel?

avtalet du godkänner som köpare finns på skulle jag vilja påstå alla media du kan köpa

du accepterar tex ett avtal när du installerar program

det står klausuler på skivor å fodral

etc

Datorprogram är undantagna huvudregeln.

va?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Fler trådlösa routrar åt folket så vi kan bygga upp gigantiska öppna nätverk i mängder.... :rolleyes:

Postat
Det upphör först när du dömts för ett brott. Illegal-fildelning ger inte fängelsebrott. Tycker du att en bredbandsabbonent med ett öppet trådlöst nätverk kvaliciferas för ett sånt övergrepp som du rekommenderar?

vad i består övergreppet?

att man får sitt ip-nummer kopplat till sig?

du har ju själv visat på att man inte kommer ställas till svars för att ha glömt skydda sitt nätverk för intrång

är man däremot så orolig för detta så bör man väl skydda det med dom koder man får och uppmanas använda

precis som man inte lämnar bilen olåst med nycklarna i

blir man föremål för en förundersökning oavsett skuld eller ej så ryker privatlivet

har inget med vilket brott eller om du är skyldig att göra

Vad är det du inte förstår med "övergrepp"?

Varför tror du att alla har kunskap om hur man administrerar trådlösa nätverk?

Varför tycker du att man ska förlora sitt privatliv, till ett privat intresse, om man blir utsatt för en anklagelse från dem? Gäller det även andra privata intressen? Om det inte gör det, varför det?

/ Mikke

Postat
Vi graderar olika mycket hur allvarligt ett upphovsbrott är. Du tycker det är "ett övergrepp" jag tycker det är en mindre förseelse.

/ Mikke

betyder det att du tycker det är upp till var å en att avgöra vilka lagar å regler man ska följa?

Betyder din fråga att du tycker att du ska ha egna och specialla regeler och lagar? Varför skall inte andra privatintressen ha det?

/ Mikke

Postat
Ah, då förstår jag.

Det är viktigt att veta att privat bruk inte syftar till en individ enligt upphovsrätten. Privat bruk inkluderar famlij och vänkrets dvs du kan kopiera din farsas skiva och ge till en kompis etc. Begränsande är att man brukar tala om "enstaka" eller "fåtal" kopior.

nej

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

förstår du?

Postat
Det där resonemanget kan med nöd eventuellt gå att tillämpa när det gäller ett företag inte en privatperson.

Hajar du?

nej

förklara varför

Postat

Om alla kör öppna nätverk så kan ingen komma åt de som laddar ner... :rolleyes:

Postat
Ah, då förstår jag.

nej

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

förstår du?

Ja verkligen. Men det svarar fortfarande inte på min fråga.

Det vill säga definitionen av privat bruk.

Skulle du kunna svara på den istället med en paragraf, utslag eller praxis?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Hajar du?

nej

förklara varför

Nej

Postat (redigerat)

får nog backa lite:

http://www.regeringen.se/sb/d/6143

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner. Detta gäller dock inte alltid. Till exempel får man inte kopiera datorprogram (särskilda regler om säkerhetskopior finns dock). Man får inte heller kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.

här är frågan om man definierar vänner som "utomstående" eller inte

och vilka som räknas som vänner

exemplaren är iaf några få

det är i vilket fall inte tillåtet att dela med sig via nätet

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55366

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Hajar du?

nej

förklara varför

Nej

nej det vart la för svårt

Postat
Ja verkligen. Men det svarar fortfarande inte på min fråga.

ja, vänta ett slag bara, måste leta upp det isf

privat bruk gäller inom din närmaste familj i hushållet - inte vänner eller släktingar som inte bor under samma tak om jag minns rätt

Vem som helst kan tanka hem utan att man vet vem som gjort det. :rolleyes:

Postat
Vem som helst kan tanka hem utan att man vet vem som gjort det. 😎

pratar vi öht om samma sak nu?

Kolla vad rubriken på tråden heter... 😎

Postat
Vem som helst kan tanka hem utan att man vet vem som gjort det. 😎

pratar vi öht om samma sak nu?

Kolla vad rubriken på tråden heter... 🙂

haha 😎 visst ja

Postat
Nej. Precis som att 7% uppgång på 500 miljoner är bättre än 7% nedgång på 300 000. Det är bra att du har lärt dig räkna med procent. Står ju ingenting i siffrorna som pratar om vilka mängder man utgår ifrån. Det är ju troligt att CD-skivorna står för den större mängden och digitalförsäljningen för den mindre, och då kompenseras in ökning med minskning. Men om man väger in hur oförskämt bra CD-skivor har sålt sen början på 90-talet och hur dåliga skivbolagen har varit på att hoppa på digitalförsäljningen så är det säkert inga speciellt alarmerande siffror i vilket fall.

Det där andra får du nog försöka styrka med lite källor. Det är många artister som ligger på egna eller mindre skivbolag.

på ifpi.se hittar du både procentsatser å reella siffror år från år

vad menar du med "oförskämt" bra?

hur avgör du att det inte är alarmerande?

exempel på underbolag knutna till Sony (bara som ett exempel):

Arista Records

Columbia Records

Epic Records

J Records

Jive Records

LaFace Records

Lagacy Recordings

Provident Music Group

RCA Records

RCA Victor Group

RLG Nashville

So So Def Records

Verity Records

Internationellt har IFPI cirka 1 500 medlemmar i drygt 80 länder.

IFPI:s medlemsbolag, däribland samtliga så kallade majorbolag, representerar tillsammans cirka 95 procent av den totala skivmarknaden i Sverige.

att man ligger på egna bolag innebär ofta att du ändå har ett distributionssamarbete med ett större bolag

I Studio #6 2006 på sidan 11 skrev man om IFPI:s statistik för 2004/2005. Där konstaterades följande:

- CD-försäljningen mellan 1995-2000 ökade med 41%. Att det någon gång efter det mattas av är väl ganska naturligt.

- Om man slår ihop _alla_ distributionsformer i USA (alltså inte bara CD-försäljningen, branschen gärna lyfter fram i avskräckande syfte) så minskade värdet på den kommersiella musikförsäljningen mellan 2004 och 2005 med 0.6%. "Denna blygsamma minskning ska också stå i ljuset av att inga indie-bolag, som upplevt ett stort uppsving de senaste åren, är medräknade. I Sverige har de stora skivbolagen minskat sitt försäljningsvärde med 8.9% under samma period, men inte hellerhär är indie-bolag medräknade och vi har inte heller haft lika väl utvecklade alternativa digitala distributionsformer."

Postat
Du får nog nämna lite namn om det där ska verka det minsta trovärdigt.

skämtar du?

du menar att osignade band inte delar ut sin musik gratis?

fundera istället varför du inte själv kan räkna upp dom - med tanke på vilken framgångssaga du påstår att det är

Vad är det du anser att jag har påstått? Att osignade band har större chans till upptäckt för att CD-skivor är dyra!?

Postat
Nu är det ju så att det är ganska tveksamt om det finns något egentligt demokratiskt stöd för IPRED-lagen, på det viset att det ju inte riktigt verkar som om riksdagsmännen representerar folkets åsikt.

har vi en bred folkstorm mot förslaget?

har vi haft folkomröstning i frågan?

vilka är "folket" enl dig?

du å jag är ju totalt oense om detta - är du en del av folket då till skillnad från mig?

En undersökning: http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/sto...7,36736,00.html

En webomröstning på Aftonbladets hemsida är förstås det mest tillförlitliga man kan tänka sig... 😲

Självklart inte. Det finns säkert en hel del reservationer med en sådan omröstning. Men i vanliga undersökningar brukar ju 1000 personer anses vara en hyfsat grund, här är det 35 000, och utrymmet för "statistiska missar" (av typen "KD har gått från 4.2 till 4.4%) ryms ganska väl i utfallet.

Postat

skämtar du?

fundera istället varför du inte själv kan räkna upp dom - med tanke på vilken framgångssaga du påstår att det är

Osignade band har väl knappast berikat sig på skivförsäljning tidigare, så jag förstår inte hur sådana kan vara relevanta att jämföra med?

Det enda jag har påstått är att de band jag känner till som provat sälja musik med frivillig betalning fått in rätt bra med pengar.

Den jämförelse som är intressant, är att kolla osignade band som lyckas med samma sak från sitt utgångsläge. De som man känner till som har lyckats bra med frivillig betalning, har ju varit väldigt kända redan, genom all reklam de har fått av tidigare skivförsäljning, radiospelningar och annan marknadsföring genom skivbolaget, så det är inte så konstigt att de kan lyckas dra in en del pengar om det är frivillig betalning - för de har redan en stor fanbase som har köpt deras skivor och därför har sett ett visst värde i musiken. Med en underförståd risk att det kanske inte blir fler skivor annars, så är det självklart att fansen köper för att stötta "sitt" band. De som enbart blir kända genom fildelning har inte en fanbase som är vana vid att betala för musiken, så de måste ta sig upp från noll och övertyga folk om att de verkligen ska göra den där frivilliga betalningen trots att deras musik alltid har varit gratis tidigare - och det är säkert inte en lätt uppgift...

Nu sitter du och antar en väldigt massa saker som du inte har täckning för. Eller är det dina musikintresserade arbetskamrater du pratat med igen?

Postat
Då förstår jag inte varför du tog upp Volvo från första början.

för att visa dig den enkla saken att även om jag skiter i volvo så är vikande siffror ett problem för volvo

även om du skiter i grammofonbolagens resultat så gör inte dom det - inte heller dom som är involverade på ett eller annat sätt

Skillnaden här är ju att folk inte riskerar att få kravbrev hemskickade bara för att det står en Volvo någonstans i grannområdet.

Postat
Jag tycker det framgår ganska tydligt av hur IPRED funkat i andra länder att det inte är något bra och rättsäkertsystem.

Den tydligheten har faktiskt gått mig helt förbi. Menar du att ett identiskt system missbrukats i andra länder, och att detta alltså påverkar oss i Sverige?

Och det sista har du fått helt om bakfoten. IPRED-lagen hjälper främst skivbolag och inte upphovsrättsinnehavare. Som jag försökt påpekar några gånger i tråden så är t ex STIM emot IPRED. Dom har ju ändå en och annan proffesionell musiker ansluten.

Stim är inte alls emot förslaget: http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDoc...125750C00401245

"Stim stöder lagförslaget", som rubriken säger.

Bara en fråga då som du inte hade lust att besvara. Gissa vilken?

Så du har aldrig förespråkat piratkopiering? Beror det på att du tycker piratkopiering är fel?

Sätt dig och googla på "Danmark" och "IPRED" (skriv båda orden i sökrutan).

Att STIM är för IPRED måste jag ha missat på något sätt. Något pinsamt 🙂 Men man kan ju lugnt konstatera att dom verkar ha ungefär lika mycket koll på hur fildelning funkar idag som de politiker som stödjer lagen (kort verkar dom ofta tro att folk fortfarande sitter med program som funkar som Napster gjorde en gång i tiden).

Jag har besvarat den sista frågan flera gånger, men du ställer den ju hela tiden på sättet "har du slutat slå din fru?". Det kan man ju inte riktigt svara ja eller nej på.

Postat (redigerat)

Högskolan i Kalmar, medialinjen, har precis varit hemma hos mej och intervjuat mej angående ipred-lagen. Jag är med som Piratpartist och motståndare till ipred. De undrade om jag kunde ordna fram någon i Kalmar som är för ipred-lagen. De har försökt men har inte kunnat hitta nån. Jag lovade att försöka.

Så därför:

Om du bor i Kalmar och är för ipred-lagen vänligen PM:a mej

De måste filma senast Tisd. 9/12 i Kalmar. / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Postat
I Studio #6 2006 på sidan 11 skrev man om IFPI:s statistik för 2004/2005.

en hel del har hänt sen 2005

kolla in siffrorna istället för nån gammal artikel från 2006

har man några siffror från indiebolagen nånstans?

kan vi få se dom?

Postat

skämtar du?

Vad är det du anser att jag har påstått? Att osignade band har större chans till upptäckt för att CD-skivor är dyra!?

förstår att det en vecka senare kan vara svårt att minnas allt man sagt

jag menar att du lyfter fram radiohead som en framgångsrik modell

jag menar att det där är något som redan etablerade kan göra enstaka ggr

Postat
Självklart inte. Det finns säkert en hel del reservationer med en sådan omröstning. Men i vanliga undersökningar brukar ju 1000 personer anses vara en hyfsat grund, här är det 35 000, och utrymmet för "statistiska missar" (av typen "KD har gått från 4.2 till 4.4%) ryms ganska väl i utfallet.

det finns lite fler kriterier än att det ska va fler än 3000

dom ska slumpvis utvalda å representera ett tvärsnitt av befolkningen

ab:s nätläsare gör knappast det även om dom är 35000

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.