JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Det nämndes högre upp i tråden att Marit Bergman har ett annat sätt att ta betalt från Fansen... Ja, det gjorde jag. Men hur du får ihop Twisted Sisters antal fans i sin fanclub innan dom blev signade med omsättning i Marit Bergmans bolag begriper jag inte riktigt.
Valle Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. Hmm, här går det undan. För det var inte länge sedan du mer eller mindre hejade på vinyl...
Demomannen Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Tror du inte att det är bättre för artisten att dom får betalt än inte alls? Vad ska det betyda? Varför skulle du inte betala enligt säljarens villkor? Om man inte har lust att sälja musik enligt den modell du föredrar får man helt enkelt finna sig i att du ignorerar de avtal som erbjuds, är det så du menar? Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. CD-skivan? Vad har den med saken att göra? Köp då mp4, wav, vinyl, mp3 eller vad du nu vill ha. Det är för ynkligt att du inte ens är karl nog att kunna motivera dina egna handlingar och stå för vad du gör. Sluta gömma dig i ett påhittat kollektiv, att fildela är en personlig handling - stå för det! Din självbelåtenhet och din utstuderat egoistiska syn på detta börjar faktiskt gå mig på nerverna. När inte säljarnas villkor passar dig struntar du helt enkelt i dem och skaffar dig varan i alla fall - och det stinker! Ge mig ett enda exempel på annat område där ett liknande förfaringssätt skulle vara okej! Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? Den starkes rätt? "Alla andra gör det ju, så varför inte jag också" eller kanske resonerar du med tjuvens iskalla egoism och struntar i vem du skadar när du tar vad du vill ha? Upplys oss!
Dingbats Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? För att de villkoren inte är giltiga. I min moral finns det inget som säger att jag måste respektera de villkoren. Precis som om jag har ett samtal med nån och de säger att jag inte får banda den; det är inget villkor jag tänker respektera, för jag har rätt att göra det i vilket fall. I det fallet är det en laglig rätt och i fildelningsfallet en moralisk, men det gör för mig detsamma.
drloop (oregistrerad) Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Det nämndes högre upp i tråden att Marit Bergman har ett annat sätt att ta betalt från Fansen... Ja, det gjorde jag. Men hur du får ihop Twisted Sisters antal fans i sin fanclub innan dom blev signade med omsättning i Marit Bergmans bolag begriper jag inte riktigt. Bara en jämförelse. Inget annat.
Demomannen Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? För att de villkoren inte är giltiga. I min moral finns det inget som säger att jag måste respektera de villkoren. I min värld är det sättet att resonera egoistiskt. Varför skulle din så kallade moral (Jag har fått lära mig att moral betyder något helt annat än minsta möjliga samvetsmotstånd vid självberikande, eller hur man nu ska definiera ditt dravel.) vara mer värd än mina villkor som säljare? Om du inte vill ha det jag säljer slipper du köpa, men att strunta i mina villkor och ändå nyttja varan är inget annat än ohederligt.
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. Hmm, här går det undan. För det var inte länge sedan du mer eller mindre hejade på vinyl... ?!?!?!?!?!?!
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Det nämndes högre upp i tråden att Marit Bergman har ett annat sätt att ta betalt från Fansen... Ja, det gjorde jag. Men hur du får ihop Twisted Sisters antal fans i sin fanclub innan dom blev signade med omsättning i Marit Bergmans bolag begriper jag inte riktigt. Bara en jämförelse. Inget annat. Vad gick jämförelsen ut på?
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Tror du inte att det är bättre för artisten att dom får betalt än inte alls? Vad ska det betyda? Varför skulle du inte betala enligt säljarens villkor? Om man inte har lust att sälja musik enligt den modell du föredrar får man helt enkelt finna sig i att du ignorerar de avtal som erbjuds, är det så du menar? Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. CD-skivan? Vad har den med saken att göra? Köp då mp4, wav, vinyl, mp3 eller vad du nu vill ha. Det är för ynkligt att du inte ens är karl nog att kunna motivera dina egna handlingar och stå för vad du gör. Sluta gömma dig i ett påhittat kollektiv, att fildela är en personlig handling - stå för det! Din självbelåtenhet och din utstuderat egoistiska syn på detta börjar faktiskt gå mig på nerverna. När inte säljarnas villkor passar dig struntar du helt enkelt i dem och skaffar dig varan i alla fall - och det stinker! Ge mig ett enda exempel på annat område där ett liknande förfaringssätt skulle vara okej! Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? Den starkes rätt? "Alla andra gör det ju, så varför inte jag också" eller kanske resonerar du med tjuvens iskalla egoism och struntar i vem du skadar när du tar vad du vill ha? Upplys oss! Var köper du musik i wav-format?
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? För att de villkoren inte är giltiga. I min moral finns det inget som säger att jag måste respektera de villkoren. I min värld är det sättet att resonera egoistiskt. Varför skulle din så kallade moral (Jag har fått lära mig att moral betyder något helt annat än minsta möjliga samvetsmotstånd vid självberikande, eller hur man nu ska definiera ditt dravel.) vara mer värd än mina villkor som säljare? Om du inte vill ha det jag säljer slipper du köpa, men att strunta i mina villkor och ändå nyttja varan är inget annat än ohederligt. Vem bestämmer vad som är moral? Varför är din moral bättre än någon annans?
Claes Holmerup Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Tror du inte att det är bättre för artisten att dom får betalt än inte alls? Vad ska det betyda? Varför skulle du inte betala enligt säljarens villkor? Om man inte har lust att sälja musik enligt den modell du föredrar får man helt enkelt finna sig i att du ignorerar de avtal som erbjuds, är det så du menar? Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. CD-skivan? Vad har den med saken att göra? Köp då mp4, wav, vinyl, mp3 eller vad du nu vill ha. Det är för ynkligt att du inte ens är karl nog att kunna motivera dina egna handlingar och stå för vad du gör. Sluta gömma dig i ett påhittat kollektiv, att fildela är en personlig handling - stå för det! Din självbelåtenhet och din utstuderat egoistiska syn på detta börjar faktiskt gå mig på nerverna. När inte säljarnas villkor passar dig struntar du helt enkelt i dem och skaffar dig varan i alla fall - och det stinker! Ge mig ett enda exempel på annat område där ett liknande förfaringssätt skulle vara okej! Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? Den starkes rätt? "Alla andra gör det ju, så varför inte jag också" eller kanske resonerar du med tjuvens iskalla egoism och struntar i vem du skadar när du tar vad du vill ha? Upplys oss! Var köper du musik i wav-format? Att det inte går att köpa låtar i okomprimerat format, är det som gör att jag aldrig ens har funderat på att köpa musik på Nätet - men när det så småningom erbjuds, så kan jag börja handla. Detta innebär däremot inte att jag fultankar i stället - utan då struntar jag hellre i det och lyssnar på de skivor jag har eller köper CD i stället, men jag köper sällan skivor innan de har sjunkit till under 100:-, så att det känns rimligt med kostnaden.
Valle Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. Hmm, här går det undan. För det var inte länge sedan du mer eller mindre hejade på vinyl... ?!?!?!?!?!?! ! ! ! ! ! ! ! ! -> https://www.studio.se/index.php?showtopic=26171
drloop (oregistrerad) Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Det nämndes högre upp i tråden att Marit Bergman har ett annat sätt att ta betalt från Fansen... Ja, det gjorde jag. Men hur du får ihop Twisted Sisters antal fans i sin fanclub innan dom blev signade med omsättning i Marit Bergmans bolag begriper jag inte riktigt. Bara en jämförelse. Inget annat. Vad gick jämförelsen ut på? Vart vill du komma? Jag var bara nyfiken. Om det flyger med idéer som Marit Bergmans vill man ju se hur den ter sig i verkligheten, om det verkar funka. Förstår du? Jag är nyfiken själv eftersom jag tycker det vore roligt att få igen lite pengar på det man satsar när man gör en platta. Tyckte att idén var värd att prova själv. Ville se om det faktiskt funkar. Ett sätt att mäta det på är att titta på bolaget för att se hur det går eller hur? Är det något fel med det?
Demomannen Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Ska det vara så förbannat svårt att bemöta ett inlägg på ett sakligt vis, utan att ställa en helt ovidkommande motfråga? Nu har jag tröttnat på dina nonsensinlägg JJRock och ingen kan säga att jag inte försökt debattera seriöst med dig.
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Ska det vara så förbannat svårt att bemöta ett inlägg på ett sakligt vis, utan att ställa en helt ovidkommande motfråga?Nu har jag tröttnat på dina nonsensinlägg JJRock och ingen kan säga att jag inte försökt debattera seriöst med dig. Jag försökte ju bara vara lite finurligt pedagogisk. Du antog ju själv att folk kanske är intresserade av att köpa musik wav-format. Claes bekräftar detta (ok, lite dålig statisk bas, men ändå 😎). Varför är det då ingen som säljer? Det är ju lite det som är hela grejen med det här. Skivbolagen vill fortsätta jobba med en affärsmodell dom haft hyfsat oförändrad i kanske 50 år. Istället för att anpassa sig till världen så försöker dom få världen att anpassa sig till dom själva, genom att lobba för övervakningslagar av det mer diskutabla slaget. Motfrågan om moral var också ett försök till pedagogik. Tycker att sånt här borde kunna diskuteras utan att hävda att någons moral skulle vara bättre än någon annans?
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. Hmm, här går det undan. För det var inte länge sedan du mer eller mindre hejade på vinyl... ?!?!?!?!?!?! ! ! ! ! ! ! ! ! -> https://www.studio.se/index.php?showtopic=26171 "mer eller mindre hejade på vinyl"... Ja, det var ju en tolkning. Om vi vill trycka upp en limiterad utgåva på vinyl, det betyder ju kanske inte riktigt att jag tror att det är något framtidsformat direkt 😎
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Tror du inte att det är bättre för artisten att dom får betalt än inte alls? Vad ska det betyda? Varför skulle du inte betala enligt säljarens villkor? Om man inte har lust att sälja musik enligt den modell du föredrar får man helt enkelt finna sig i att du ignorerar de avtal som erbjuds, är det så du menar? Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. CD-skivan? Vad har den med saken att göra? Köp då mp4, wav, vinyl, mp3 eller vad du nu vill ha. Det är för ynkligt att du inte ens är karl nog att kunna motivera dina egna handlingar och stå för vad du gör. Sluta gömma dig i ett påhittat kollektiv, att fildela är en personlig handling - stå för det! Din självbelåtenhet och din utstuderat egoistiska syn på detta börjar faktiskt gå mig på nerverna. När inte säljarnas villkor passar dig struntar du helt enkelt i dem och skaffar dig varan i alla fall - och det stinker! Ge mig ett enda exempel på annat område där ett liknande förfaringssätt skulle vara okej! Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? Den starkes rätt? "Alla andra gör det ju, så varför inte jag också" eller kanske resonerar du med tjuvens iskalla egoism och struntar i vem du skadar när du tar vad du vill ha? Upplys oss! Var köper du musik i wav-format? Att det inte går att köpa låtar i okomprimerat format, är det som gör att jag aldrig ens har funderat på att köpa musik på Nätet - men när det så småningom erbjuds, så kan jag börja handla. Detta innebär däremot inte att jag fultankar i stället - utan då struntar jag hellre i det och lyssnar på de skivor jag har eller köper CD i stället, men jag köper sällan skivor innan de har sjunkit till under 100:-, så att det känns rimligt med kostnaden. Precis. Och om då skivorna sålts online direkt från skivbolagen för kanske 50 kronor stycket (det är väl ungefär vad ett skivbolag säljer fysiska skivor för vidare till andra), hade du för samma pengar kunnat gynna två artister. Skivbolaget hade inte förlorat några pengar. Ren win-win-situation (utom för skivhandlare och CD-tryckerier kanske). Ändå så försöker dom knappt, utan siktar istället in sig på att dra in pengar genom att leta upp lämpliga utpressningsoffer.
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Vad tycker du själv? ska svara så fort du svarat men det kan väl inte vara så svårt att lista ut vad jag tycker men som sagt, svara du först så svarar jag Alla fakta hitills visar på att folk kan tänka sig att betala för musik även om den är gratis. vilket inte var ett svar på frågan men vilka fakta då?
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Det nämndes högre upp i tråden att Marit Bergman har ett annat sätt att ta betalt från Fansen... Ja, det gjorde jag. Men hur du får ihop Twisted Sisters antal fans i sin fanclub innan dom blev signade med omsättning i Marit Bergmans bolag begriper jag inte riktigt. Bara en jämförelse. Inget annat. Vad gick jämförelsen ut på? Vart vill du komma? Jag var bara nyfiken. Om det flyger med idéer som Marit Bergmans vill man ju se hur den ter sig i verkligheten, om det verkar funka. Förstår du? Jag är nyfiken själv eftersom jag tycker det vore roligt att få igen lite pengar på det man satsar när man gör en platta. Tyckte att idén var värd att prova själv. Ville se om det faktiskt funkar. Ett sätt att mäta det på är att titta på bolaget för att se hur det går eller hur? Är det något fel med det? Nej, verkligen inte. Lycka till med vad du nu bestämmer dig för för affärsmodell! 😎
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Vad tycker du själv? ska svara så fort du svarat men det kan väl inte vara så svårt att lista ut vad jag tycker men som sagt, svara du först så svarar jag Alla fakta hitills visar på att folk kan tänka sig att betala för musik även om den är gratis. vilket inte var ett svar på frågan men vilka fakta då? Radioheads "gratis/frivillighets-försäljning".
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 På de första två veckorna blev skivan hemladdad drygt en miljon gånger. 400 000 av dessa valde att betala 600 000 valde att inte betala vad hände efter dom två första veckorna?
JJRockford Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 På de första två veckorna blev skivan hemladdad drygt en miljon gånger. 400 000 av dessa valde att betala 600 000 valde att inte betala vad hände efter dom två första veckorna? Ingen aning. Vad spelar det för roll? Det enda jag vill få sagt att folk uppenbarligen kan tänka sig att betala för något som är gratis.
Claes Holmerup Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Tror du inte att det är bättre för artisten att dom får betalt än inte alls? Vad ska det betyda? Varför skulle du inte betala enligt säljarens villkor? Om man inte har lust att sälja musik enligt den modell du föredrar får man helt enkelt finna sig i att du ignorerar de avtal som erbjuds, är det så du menar? Jag är ju inte direkt ensam i världen om att tycka att CD-skivan börjar bli lite föråldrad. CD-skivan? Vad har den med saken att göra? Köp då mp4, wav, vinyl, mp3 eller vad du nu vill ha. Det är för ynkligt att du inte ens är karl nog att kunna motivera dina egna handlingar och stå för vad du gör. Sluta gömma dig i ett påhittat kollektiv, att fildela är en personlig handling - stå för det! Din självbelåtenhet och din utstuderat egoistiska syn på detta börjar faktiskt gå mig på nerverna. När inte säljarnas villkor passar dig struntar du helt enkelt i dem och skaffar dig varan i alla fall - och det stinker! Ge mig ett enda exempel på annat område där ett liknande förfaringssätt skulle vara okej! Jag kräver svar på denna enda fråga jag ställt dig gång på gång: Med vilken rätt struntar du i säljarens villkor, så som du gör när du piratkopierar? Den starkes rätt? "Alla andra gör det ju, så varför inte jag också" eller kanske resonerar du med tjuvens iskalla egoism och struntar i vem du skadar när du tar vad du vill ha? Upplys oss! Var köper du musik i wav-format? Att det inte går att köpa låtar i okomprimerat format, är det som gör att jag aldrig ens har funderat på att köpa musik på Nätet - men när det så småningom erbjuds, så kan jag börja handla. Detta innebär däremot inte att jag fultankar i stället - utan då struntar jag hellre i det och lyssnar på de skivor jag har eller köper CD i stället, men jag köper sällan skivor innan de har sjunkit till under 100:-, så att det känns rimligt med kostnaden. Precis. Och om då skivorna sålts online direkt från skivbolagen för kanske 50 kronor stycket (det är väl ungefär vad ett skivbolag säljer fysiska skivor för vidare till andra), hade du för samma pengar kunnat gynna två artister. Skivbolaget hade inte förlorat några pengar. Ren win-win-situation (utom för skivhandlare och CD-tryckerier kanske). Ändå så försöker dom knappt, utan siktar istället in sig på att dra in pengar genom att leta upp lämpliga utpressningsoffer. Hade skivorna legat på 50:-, så hade jag definitivt köpt mycket mer skivor - och hade dessutom vågat chansa på att köpa skivor av artister som jag bara har hört någon nämna, så det hade verkligen fått skivförsäljningen att ta fart - åtmistone till mig... - men även om skivbolagen angriper det på ett sätt som somliga tycker är fel, så innebär det inte att jag tar mig rätten att tanka hem kopior, utan jag väntar tålmodigt på att skivorna går ner i pris eller så nöjer jag mig med den skivsamling jag redan har (och håller på att lägga in på min NAS - i okomprimerat format). Om ett program är för dyrt för mig, så köper jag också en billigare version av det i stället för att fultanka värstigversionen. Jag resonerar som så, att om jag inte tycker att programmet är värt pengarna för det jag ska använda det till, så räcker den bantade budgetversionen säkert utmärkt för mig. Det är anledningen till att jag t ex kör med Cubase4 - men "bara" Photoshop Elements...
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Ingen aning. Vad spelar det för roll? Det enda jag vill få sagt att folk uppenbarligen kan tänka sig att betala för något som är gratis. jag tycker det spelar rätt stor roll hur stor andel det rör sig om när det påstås att folk gärna betalar trots att det är gratis
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Radioheads "gratis/frivillighets-försäljning". och alla andra gratismöjligheter att tanka ner musik? varför laddar folk hem otillåtet material när det redan finns gratismusik?
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Vi har haft 10 år av fildelning nu och det syns inte någon nergång av omsättningen i industrin i statistiken. http://www.ifpi.se/?page_id=117 kan inte hålla med dig å kan inte förstå hur du kommer fram till det
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Det finns ingenting i min moral som säger att jag måste acceptera de villkoren. då återstår möjligheten att tacka nej till affären inget annat
Demomannen Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 Du antog ju själv att folk kanske är intresserade av att köpa musik wav-format. Claes bekräftar detta (ok, lite dålig statisk bas, men ändå 😆). Varför är det då ingen som säljer? Du vet inte vad du pratar om, och det skall du tydligen bevisa hur många gånger som helst. Jag köper själv wav-filer från olika portaler som Beatport och Juno, den möjligheten har funnits i flera år, förvisso inte på alla portaler och inom alla musikstilar men visst finns det. Men det hör inte hit, det är ju inte i första hand wav som fildelas och även om så vore, är det faktum att du inte hittar ditt format of choice ingen ursäkt för att ignorera det avtal som säljaren erbjuder och snatta filer du inte har rätt att använda. Det är ju lite det som är hela grejen med det här. Skivbolagen vill fortsätta jobba med en affärsmodell dom haft hyfsat oförändrad i kanske 50 år. Istället för att anpassa sig till världen så försöker dom få världen att anpassa sig till dom själva, genom att lobba för övervakningslagar av det mer diskutabla slaget. Det är helt enkelt inte sant. Majorbolagen säljer oskyddade mp3-or på iTunes, samverkar för att lansera nya lösningar som Spotify och har på många sätt äntligen tagit steget in i den digitala eran - men det kanske inte är den anpassningen du hade i åtanke? För att tillfredsställa dina önskemål ska det förstås vara gratis, och är det inte gratis så tar du ju det du vill ha i alla fall, inte sant? Motfrågan om moral var också ett försök till pedagogik. Tycker att sånt här borde kunna diskuteras utan att hävda att någons moral skulle vara bättre än någon annans? Nu är det inte jag som fört in moralen i denna debatt, även om jag tycker det finns en viktig poäng här: Kalla mig surgubbe, men jag tycker nog att den som tillgodogör sig en vara utan att göra rätt för sig så som säljaren begär har ganska tvivelaktig moral. I vilket annat sammanhang skulle vi godkänna en sådan ordning, och varför ska vi särbehandla just digitala kopior? Jag konstaterar återigen att du vägrar gå in på och förklara ditt personliga agerande vad gäller fildelning, trots att jag ställt frågan fler gånger än jag orkar tänka på. Fegt!
Demonproducenten Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 I min moral finns det inget som säger att jag måste respektera de villkoren. Precis som om jag har ett samtal med nån och de säger att jag inte får banda den; det är inget villkor jag tänker respektera, för jag har rätt att göra det i vilket fall. I det fallet är det en laglig rätt och i fildelningsfallet en moralisk, men det gör för mig detsamma. så din rätt går före andras rätt? har andra samma rätt gentemot dig?
Claes Holmerup Postat 1 december 2008 Postat 1 december 2008 (redigerat) Du antog ju själv att folk kanske är intresserade av att köpa musik wav-format. Claes bekräftar detta (ok, lite dålig statisk bas, men ändå 🙂). Varför är det då ingen som säljer? Du vet inte vad du pratar om, och det skall du tydligen bevisa hur många gånger som helst. Jag köper själv wav-filer från olika portaler som Beatport och Juno, den möjligheten har funnits i flera år, förvisso inte på alla portaler och inom alla musikstilar men visst finns det. Finns det fler som erbjuder okomprimerat? De genre som erbjuds på Beatport och Juno, är inte min bag - så de genererar ingen köplust direkt... 😉 Jag har inte hittat några siter själv, så det skulle vara väldigt intressant att få veta vilka som verkligen finns. Man skulle kanske dra igång en separat tråd om detta...? EDIT: Sagt och gjort: https://www.studio.se/index.php?showtopic=58739 Redigerat 1 december 2008 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.