Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Jag tror inte att skivbolagen kommer att kunna finnas kvar i sin nuvarande form särskilt länge till - och det har de delvis bäddat för själva, men den biten är åtminstone till viss del en annan fråga.

Absolut, jag håller med dig till 100%.

Men är det inte upp till vår regering (i och med Ipred) att se till att våra företag kan utvecklas åt rätt håll? det måste ju finnas möjlighet till utveckling lixom!

Varför har inte bokbranchen satsat på digitala format? "Ladda hem en PDF och printa" stylen?

Jo! För de kan se på en anarkimarknad som slår hårt mot de medier som har försökt! Och vem fan vill (har råd) att utvecklas på en sån marknad?

Den digitala tekniken för oss framåt, men gratistankningen för oss bakåt! Typ 😄

/Pär

Postat
Det är deras egen skyldighet att se till att de lyckas anpassa sig och överleva om de vill det.

Hur anpassar man sig, rent marknadsmässigt, till konkurrens som sker på olagliga villkor? Ska tobaksmonopolet kanske börja dela ut gratis cigaretter eftersom smuggeldito är så billiga? Inte för att jämförelsen håller i övrigt, men du förstår min poäng kanske?

Det har jag verkligen inte påstått. Det är helt och hållet ditt eget påhitt. Menar du att det är jag som ska lösa problemet åt dom och att den bästa vägen att gå är att stifta en lag som ger tobaksmonopolet rätt att agera polis?

Nej en sådan lag behövs inte eftersom polisen tack och lov agerar mot smugglare. Så är det ju inte på piratmarknaden.

Poängen då, som du kanske missade: När du skriver "anpassa" undrar jag hur du tänker. Hur ska den som verkar på en legal marknad kunna anpassa sig efter den som struntar i alla regler? Det går ju inte.

Rimligare vore att se till att alla följde de gemensamma spelreglerna.

Postat
Jag tror nog du är fullt medveten om att jag är dead serious, men ärligt talat tror jag ni inte kan hantera att folk vågar säga som de tycker och inte viker sig för era påhopp.

Jag tycker faktiskt inte att jag hoppat på dig. Om du upplever det så ber jag om ursäkt.

Och faktum är att jag gärna vill höra vad du tycker, men det vore mer givande att diskutera om du också hade lust att motivera dig ibland.

Postat
Soxic - Jag har exempel på brancher som har överlevt tack vare lagändringar som har gjort det möjligt för branchen att utvecklas och förändras (det kalla evolution)

HAR DU NÅGOT EXEMPEL PÅ FRÅGAN JAG STÄLLDE?

Jag postar den igen här:

Finns det exempel på en branch (förutsatt att branchen har varit lyckosam/vinstbringande tidigare) där tjänsterna/produkterna i den aktuella branchen har varit/blivit gratis. Där man utan laglig hjälp lyckats växa och få igång business enbart med hjälp av nya innovativa ideér som har varit så attraktiva så man konkurrerat ut de gratisalternativ som funnits i just denna branch?

/Pär

Återigen, varför måste de överleva? Det är väl inte någons skyldighet att se till att de kan hänga med i utvecklingen. Ta dig samman människa.

Ska inte upphovsmännen överleva? "Musikbranschen" handlar inte bara om skivbolagen, utan den omfattar faktiskt också de enskilda upphovsmännen... Jag tror inte att skivbolagen kommer att kunna finnas kvar i sin nuvarande form särskilt länge till - och det har de delvis bäddat för själva, men den biten är åtminstone till viss del en annan fråga.

Att musiken har blivit värdelös i och med all ohämmad kopiering, innebär däremot att ingen kan leva på det i förlängningen - och detta på grund av att folk är giriga och vill ha allting gratis bara för att tekniken tillåter det att bli gratis...

Är det ok med ett olagligt alternativt omoraliskt beteende bara för att många andra gör fel? Då borde vi införa fri fart eller åtminstone ta bort straffen för att köra för fort på våra vägar också. I samma veva kan man ta bort TV-licensen eller ta bort påföljderna för licensskolkare.

Du bygger bara vidare på samma dåliga argument. Det är inte min skyldighet att se till att de ska överleva. Det är deras egen skyldighet att se till att de lyckas anpassa sig och överleva om de vill det.

Hur överlever man på 0:-/nedtankad låt?

Alla musiker ska enligt dina tankar med andra ord lägga ner en farlig massa jobb på att skapa musik som det de facto finns stor efterfrågan på - men de ska göra det utan att ha någon som helst chans att ta betalt för det jobb de lägger ner på det?

Innebär det att vi samtidigt ska tillåta allt svartjobb, så att svartjobbare får konkurrera ut de hantverkare som betalar skatterna som de ska enligt lagarna - och att HA och liknande kriminella gäng ska legaliseras och kunna konkurrera ut dagens legala inkassoföretag?

Ska kanske, för ordningen skull, tillägga att jag inte är signad hos något bolag och inte har tjänat mer än några få kronor på STIM - och inte har några planer på att försörja mig som musiker på något sätt, utan jag anser bara att det är fel att begära att musik (och annat) ska vara gratis bara för att tekniken tillåter det.

Postat
Vad tror du det beror på då? Kan det var för att cigaretter kan vara skadliga för barn och ungdomar eller att de kan innehålla hälsovådliga ämnen? En prioritering med andra ord. Försök se nyanserat på det.

Som jag sa från början så är det inte själva cigaretterna som är intressanta här, åtminstone tycker inte jag det.

Det viktiga är principen om att man måste konkurrera på lika villkor, du kan inte kräva att den som arbetar legalt ska anpassa sig efter den som struntar i reglerna - eller hur?

Postat
Jag tycker ni ska ta er en riktigt lång tankeställare och fråga er själva varför det ser ut som det gör och försöka se på det nyanserat och med klara ögon. Varför tankar en 13-åring ner musik, eller varför gör en 50-årig läkare det som har en inkomst på 60.000:-/mån, eller varför gör en polis det eller barnen till en åklagare. Är det för att de är mer kriminellt benägna än andra människor? Är det för att deras moral är sämre än andras? Läser man era inlägg får man intryck av att ni är ungefär lika medvetna som folket i Nordkorea. Lägg ner all smutskastning och löjliga argument och se på det hela med verklighetens glasögon.

För att det är gratis! INGEN annan anledning!

Lyckas man stoppa fildelningen så tror jag knappast gemene man går ut och demostrerar på torg och gator. Jag tror de flesta är ganska likgiltiga till det hela. Jag tror inte de bryr sig. Så enkelt är det. Den rätta vägen att gå vore att försvåra fildelningen rent tekniskt. Att bekämpa teknik med teknik är det mest lyckade, som exempelt jag gav om onlinespel där man behöver köpa spelet för att få en äkta key. Att stifta lagar som IPRED och att kriminalisera folk i det här fallet är verkligen fel väg att gå.

Fildelningen skall ju ÖKA! Branchen skall använda tekniken för att föra utvecklingen framåt (evolution)

Ärligt talat anser jag att era argument är skitdåliga och rent ut sagt desperata. Det har tagit er tio år att komma fram till IPRED, vilken är den mest desperat och sämta av alla idéer och nu hyllar ni den. Om någon har valt den mörka vägen är det antipiraterna.

Haha, smickrande iofs att du tror jag har kommit på Ipred 😄

Men som sagt! Du får gärna berätta varför Ipred är dåligt och på vilket annat sätt branchen skall kunna använda "den nya tekniken".

Har du inget annat bättre så kan ju inte Ipred vara absolut sämst.

Låt höra Fredrik.. /Pär

Postat (redigerat)
Analogfreak? Ta och ge dig din fjant.

Du använder EXAKT samma sätt att prata, men vi får se!

Jag har säkert fel! (hoppas det för analogfreaks skull, vi har snackat kul datagrejjer på senare dar)

Så har jag fel vill jag verkligen be Analogfreak om ursäkt! inte snällt påhopp av mig!

Att du är desperat och inte kan argumentera för fem öre är en sak

Men jag argmenterar ju för fullt och du kan inte svara på ett enda argument eller någon fråga?

/Pär

Redigerat av Pär Ekberg
Postat (redigerat)
Jag tycker ni ska ta er en riktigt lång tankeställare och fråga er själva varför det ser ut som det gör och försöka se på det nyanserat och med klara ögon. Varför tankar en 13-åring ner musik, eller varför gör en 50-årig läkare det som har en inkomst på 60.000:-/mån, eller varför gör en polis det eller barnen till en åklagare. Är det för att de är mer kriminellt benägna än andra människor? Är det för att deras moral är sämre än andras? Läser man era inlägg får man intryck av att ni är ungefär lika medvetna som folket i Nordkorea. Lägg ner all smutskastning och löjliga argument och se på det hela med verklighetens glasögon.

Varför de fultankar? Självklart för att det är gratis och för att risken att få påföljder är mikroskopisk. Samma orsak som att majoriteten av landets bilförare kör för fort när det inte finns några hastighetskameror i sikte - och att de flesta inte har några betänkligheter mot att själva anlita svartjobbare eftersom det blir billigare.

Lyckas man stoppa fildelningen så tror jag knappast gemene man går ut och demostrerar på torg och gator. Jag tror de flesta är ganska likgiltiga till det hela. Jag tror inte de bryr sig. Så enkelt är det. Den rätta vägen att gå vore att försvåra fildelningen rent tekniskt. Att bekämpa teknik med teknik är det mest lyckade, som exempelt jag gav om onlinespel där man behöver köpa spelet för att få en äkta key. Att stifta lagar som IPRED och att kriminalisera folk i det här fallet är verkligen fel väg att gå.

Självklart är det bra att bekämpa det med teknik - kanske genom att tillfälligt stänga av abonnemanget eller sänka hastigheten till gammal modemnivå under några dagar om ISP upptäcker med någon automatisk övervakning, att någon tankar hem stora mängder och kanske också med hot om att bli portad under en viss tid hos alla ISP om det upprepas...? Problemet är då att det inte är så lätt att detektera vad som är legal eller illegal fildelning, så det är inte någon lätt uppgift. Ett annat problem är att fildelarna skriker i högan sky att deras personliga integritet hotas om det införs någon som helst övervakning - så sådant godkänns inte heller, verkar det som...

Det är för övrigt faktiskt inte någon myndighet som kriminaliserar fildelarna - utan det valet ligger helt hos fildelarna själva. De kan välja att köpa sin musik och slippa brotts-stämpeln - och de kan välja att fultanka (vilket innebär att de utför en olaglig handling), men det är ett fritt val om man vill vara ärlig eller brottslig...

Det är lite annorlunda med online-spel, eftersom man måste vara inloggad där för att kunna delta. Fultankad musik kan man lyssna på så mycket man vill bara man har hämtat hem den.

Ärligt talat anser jag att era argument är skitdåliga och rent ut sagt desperata. Det har tagit er tio år att komma fram till IPRED, vilken är den mest desperat och sämta av alla idéer och nu hyllar ni den. Om någon har valt den mörka vägen är det antipiraterna.

Det är kanske den minst dåliga idén som finns i nuläget - och eftersom det har tagit så lång tid att reagera, så är det viktigt att någonting görs omgående...

Redigerat av Claes
Postat
Du kan ta och be Analogfreak om ursäkt på en gång och konstatera att du gjort bort dig. Olsberg borde nog ta och dela ut en varning till dig samtidigt för förtal eller något liknande.

Har jag fel så självklart skall jag be Analogfreak om ursäkt, givetvis dig också!

Och en varning tar jag gärna på mig. Det är inte ok att fara med osanningar och felaktiga påhopp.

/Pär

Postat
Jag tycker du ska ge upp din fråga för den är helt irrelvant och ointressant. Det som är mest fascinerande är att du tror att du kommit på ett lysande och originellt argument.
nu tror jag du förväxlar faktum med din egen åsikt - igen

tycker DU den är ointressant å irrelevant så lämna det bakom dig då

det är däremot inte samma sak som att det verkligen är så

Postat
Analogfreak? Ta och ge dig din fjant.

Du använder EXAKT samma sätt att prata, men vi får se!

Jag har säkert fel! (hoppas det för analogfreaks skull, vi har snackat kul datagrejjer på senare dar)

Så har jag fel vill jag verkligen be Analogfreak om ursäkt! inte snällt påhopp av mig!

/Pär

Triggerhappy Pär hade fel.

Ingen som helst koppling mellan er två. Nu med facit så ser jag faktist det också. Jag var 100% säker i 2 minuter och då skrev jag det! SJUUUKT klantigt och barnsligt av mig!

Jag skickar en ursäkt på PM och detta är också min officiella ursäkt till Socix och Analogfreak.

Jag ber om ursäkt för att ha påstått att ni använde flera nicks.

/Pär

Postat

Pär - apology accepted 🙂

Jag vill bara uppmana alla till att fortsättningsvis hålla diskussionen på en nivå där angrepp och tråkigheter förpassas till PM och inte till allmän beskådan.

Sånt hör helt enkelt inte hit - om nu någon inte har lärt sig av alla tiotusentals inlägg som redan har gjorts i det (extremt) infekterade ämnet piratkopiering.

drloop (oregistrerad)
Postat

Som vanligt är man sen till slagfältet... 🙂

Postat
Pär - apology accepted 🙂

Jag vill bara uppmana alla till att fortsättningsvis hålla diskussionen på en nivå där angrepp och tråkigheter förpassas till PM och inte till allmän beskådan.

Sånt hör helt enkelt inte hit - om nu någon inte har lärt sig av alla tiotusentals inlägg som redan har gjorts i det (extremt) infekterade ämnet piratkopiering.

Yes sir!

/Pär

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.