Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Om tekniken gick att hejda skulle man ha gjort det för länge sedan. Har man det? Nej, det går inte. Tekniken tar aldrig steg bakåt, endast framåt. Lär dig tolka kommentarer rätt istället.

visar bara hur dåligt påläst du är

teknik regleras hela tiden

ett litet exempel är tex radiofrekvenser

dessutom tar teknik i sig inte några steg vare sig framåt eler bakåt

det är männsikor som låter teknik funka på ett eller annat sätt

Varför har man inte gjort det då om det går. Svara på frågan istället.

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Soxic - Jag har exempel på brancher som har överlevt tack vare lagändringar som har gjort det möjligt för branchen att utvecklas och förändras (det kalla evolution)

HAR DU NÅGOT EXEMPEL PÅ FRÅGAN JAG STÄLLDE?

Jag postar den igen här:

Finns det exempel på en branch (förutsatt att branchen har varit lyckosam/vinstbringande tidigare) där tjänsterna/produkterna i den aktuella branchen har varit/blivit gratis. Där man utan laglig hjälp lyckats växa och få igång business enbart med hjälp av nya innovativa ideér som har varit så attraktiva så man konkurrerat ut de gratisalternativ som funnits i just denna branch?

/Pär

Postat
Faktum är att det inte är stöld

nej

FAKTUM är att DU inte ANSER det är stöld

det är din ÅSIKT att det inte är en form av stöld

ganska många håller inte med dig

Postat
Soxic - Jag har exempel på brancher som har överlevt tack vare lagändringar som har gjort det möjligt för branchen att utvecklas och förändras (det kalla evolution)

Jag postar den igen här:

Finns det exempel på en branch (förutsatt att branchen har varit lyckosam/vinstbringande tidigare) där tjänsterna/produkterna i den aktuella branchen har varit/blivit gratis. Där man utan laglig hjälp lyckats växa och få igång business enbart med hjälp av nya innovativa ideér som har varit så attraktiva så man konkurrerat ut de gratisalternativ som funnits i just denna branch?

/Pär

Återigen, varför måste de överleva? Det är väl inte någons skyldighet att se till att de kan hänga med i utvecklingen. Ta dig samman människa.

Postat
Evolutionen är som den är, du kan inte hejda den, endast anpassa dig.

evolutionen har inget med detta att göra

koppla på hjärnan nu

Sluta tänk med plånboken nu och inse faktum.

vad ska man svara på den intelligenta kommentaren?

"raaaaaap" kanske

Postat
Faktum är att det inte är stöld

nej

FAKTUM är att DU inte ANSER det är stöld

det är din ÅSIKT att det inte är en form av stöld

ganska många håller inte med dig

Det är inte stöld. Brottsrubriceringen är brott mot upphovsrättslagen. Vore det stöld skulle man utreda det på ett helt annat sätt.

Postat
Evolutionen är som den är, du kan inte hejda den, endast anpassa dig.

evolutionen har inget med detta att göra

koppla på hjärnan nu

Sluta tänk med plånboken nu och inse faktum.

vad ska man svara på den intelligenta kommentaren?

"raaaaaap" kanske

Sluta kasta sand nu och väx upp.

Postat

"Tolka kommentarer", "hejda tekniken"? Vad betyder det? Har du köpt - sorry tankat - någon slags klyschagenerator från Piratpartiet?

Svar nej.

"Svar nej"?

Du gör sannerligen inte din sida av debatten några större tjänster. 😄

Hur var det nu med annan utbredd brottslighet, ska vi strunta i den också eller är det bara digitala kopior som är komplett omöjliga att få bukt med?

Postat

"Tolka kommentarer", "hejda tekniken"? Vad betyder det? Har du köpt - sorry tankat - någon slags klyschagenerator från Piratpartiet?

Svar nej.

"Svar nej"?

Du gör sannerligen inte din sida av debatten några större tjänster. 😄

Hur var det nu med annan utbredd brottslighet, ska vi strunta i den också eller är det bara digitala kopior som är komplett omöjliga att få bukt med?

Vad förväntar du dig för svar på en så löjlig och desperat kommentar?

Postat
Vad förväntar du dig för svar på en så löjlig och desperat kommentar?

Jag förstod faktiskt inte vad du menade.

Postat
Återigen, varför måste de överleva? Det är väl inte någons skyldighet att se till att de kan hänga med i utvecklingen. Ta dig samman människa.

Jag antar att du inte har något exempel?

/Pär

Det finns inga behov av några.

Postat

det du kallar utveckling är alltså kriminell verksamhet

känns som ganska viktigt att man inte låter den typen av verksamhet slå omkull en hel bransch

sen förstår jag att du hyser stort agg till denna specifika bransch - men det är ju ditt problem

Postat
Det finns inga behov av några.

Jo, alltså det du missar just nu är att alla dina argument du har postat (de är inte så många) men de har fått svar och kommentarer.

Men då kan du inte utveckla dem vidare och då är det svårt att föra diskussion.

Kan du inte ha/skaffa dig en åsikt som du kan backa upp? Och komma åter senare så kan vi föra diskussion.

Jag ställde frågan för att jag ville veta, inte för att få så många inlägg på 1 minut som möjligt 😄

/Pär

Postat
Jag förväntar mig inte att du ska förstå.

Och som svar på din andra kommentar. Jag anser att det är viktigare att se till att folk har bilbälte på sig när de kör än att jaga fildelare. Med andra ord ett väldigt lågprioriterat brott. Vi ska inte strunta i några brott, men det finns grader i helvetet och vissa saker får man ta det för vad det är. För dig med anknytning i branschen vill säkert jämföra det med bankrån, stöld och barnporr, men vi andra kanske ser lite mer nyanserat på det.

Jag har verkligen ingen lust att diskutera i ett så hårt tonläge, skruva ner tack.

Jag förstår inte varför du måste ställa olika typer av brott mot varandra? Frågan är ju närmast filosofisk: Varför ska man acceptera brottslighet i detta enda fall, och varför skulle den vara omöjlig att stoppa? Det är ett mysterium för mig, liksom varför det skulle vara ointressant att stoppa den.

Ser du verkligen ingen poäng med att den som skapar också har rätt att bestämma över sitt verk?

Postat

Jag postar den igen här:

/Pär

Ska inte upphovsmännen överleva? "Musikbranschen" handlar inte bara om skivbolagen, utan den omfattar faktiskt också de enskilda upphovsmännen... Jag tror inte att skivbolagen kommer att kunna finnas kvar i sin nuvarande form särskilt länge till - och det har de delvis bäddat för själva, men den biten är åtminstone till viss del en annan fråga.

Att musiken har blivit värdelös i och med all ohämmad kopiering, innebär däremot att ingen kan leva på det i förlängningen - och detta på grund av att folk är giriga och vill ha allting gratis bara för att tekniken tillåter det att bli gratis...

Är det ok med ett olagligt alternativt omoraliskt beteende bara för att många andra gör fel? Då borde vi införa fri fart eller åtminstone ta bort straffen för att köra för fort på våra vägar också. I samma veva kan man ta bort TV-licensen eller ta bort påföljderna för licensskolkare.

Postat
Jag tycker du ska ge upp din fråga för den är helt irrelvant och ointressant. Det som är mest fascinerande är att du tror att du kommit på ett lysande och originellt argument.

Det är en fråga och inget argument.

Men med dina svar (eller du svarade ju inte på frågor) så blev det enkelt för mig att använda det som ett argument.

Det har med din hjälp blivit ett lysande argument och det tackar jag för.

/Pär

Postat
Filosofi är en sak, verklighet är en annan.

Varför tar du inte chansen och argumenterar för din sak? Eftersom du själv är så övertygad om din egen förträfflighet borde det inte vara så svårt.

Postat
Det är deras egen skyldighet att se till att de lyckas anpassa sig och överleva om de vill det.

Hur anpassar man sig, rent marknadsmässigt, till konkurrens som sker på olagliga villkor? Ska tobaksmonopolet kanske börja dela ut gratis cigaretter eftersom smuggeldito är så billiga? Inte för att jämförelsen håller i övrigt, men du förstår min poäng kanske?

Postat
Filosofi är en sak, verklighet är en annan.

Varför tar du inte chansen och argumenterar för din sak? Eftersom du själv är så övertygad om din egen förträfflighet borde det inte vara så svårt.

Varför ska jag sitta och diskutera filosofi? Och varför ska jag ge dig någon credit för att du lägger ord i mun på mig. Förträfflighet? Har jag påstått att jag är bättre än någon annan? Det är väl snarare ni som gör det?

Jag vet inte att jag lagt några ord i din mun, om du upplever det så ber jag om ursäkt. Men nog är det synd att du inte vill diskutera seriöst med mig eller de andra som faktiskt försökt här i tråden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.