zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag själv köper flera cd- och lpskivor av de artister jag gillar och det hade jag aldrig gjort om jag inte kunnat ladda ner dem först. Jaha??? Och varför köper du dem om du redan har dem nerladdade? Om de finns tillgängliga för dig att lyssna på så varför lägger du tid och energi och pengar på att köpa skivan? För att jag vill glädja de som gjort musiken samt att det känns coolt att ha det i hyllan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Varför har inte staten en sådan omröstning nu på en gång? Kanske inte är prio 1 när det är finanskris i världen, huspriser rasar, massarbetslöshet väntar, banker konkar osv.. Så erat lilla fjortisbekymmer får nog vänta ett tag till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag själv köper flera cd- och lpskivor av de artister jag gillar och det hade jag aldrig gjort om jag inte kunnat ladda ner dem först. Jaha??? Och varför köper du dem om du redan har dem nerladdade? Om de finns tillgängliga för dig att lyssna på så varför lägger du tid och energi och pengar på att köpa skivan? För att jag vill glädja de som gjort musiken samt att det känns coolt att ha det i hyllan. Du kan ju bränna ut musiken på CD och även skriva ut omslaget! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Här har vi olika åsikter. Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Jag skulle vilja glädja folk genom att sprida den gratis för jag gillar att vara snäll. Dock tyvärr är ju samhället uppbyggt på ett sätt som är väldigt inriktat på pengar så jag förstår folk som vill ha pengar för sin musik. Man måste ju leva. Jag har inget förslag på lösning eller något sådant. Tycker bara att det är tråkigt att allt ska vara pengainriktat. Saker förlorar lätt sina ursprungliga värden om det står andra på prislappar. Aja, var kul diskutera lite. Ska sova nu. Godnatt på er! =) Men seriöst, nu får du ju ta och kamma dig. Det är klart du har uppfattningen om att musik inte ska kosta när du själv aldrig levt som professionell musiker eller låtskrivare. Hur ska du då ha en aning om hur det är att jaga spelningar eller pitcha låtar för att försörja dig och din familj? Tänk dig in i andras situationer och få en mycket bredare syn på saker än du har nu när du bara utgår från dina egna erfarenheter. Musik är ett hantverk och man ska ha betalt för hantverket. Ska du ringa till en målare och säga: Tja! Kan du komma hem och måla om hos mig gratis? Du kan får ersättning för bensinen hit (i jämförelse med bredbandskostnaden som några tagit upp här) men material och allt får du köpa själv! Låter detta resonligt? Såklart inte men det är precis samma sak som med hantverket i musikbranschen, folk förstår det bara inte. Ja, jag är positiv till alla jakter på illegala nerladdningar då jag själv slutade ladda ner för ett år sen ungefär för att stödja den bransch jag själv är aktiv inom. Det ansvaret tycker jag fler borde ta på det här forumet. Många bäckar små .... Öhm, läs mina inlägg ordentligt. Står det inte i mitt inlägg att jag fattar varför folk vill ha pengar för sin musik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 (redigerat) Självklart finns det folk som skulle köpt en skiva om inte internet fanns och nu istället laddar ner den, men jag tror att om folk är så engagerade i skivan så köper de flesta den nog. och förklaringen till att skivförsäljningen radikalt minskat i länder med väl utbyggd internetuppkoppling är istället? Joo men det är väl klart att det beror på det. Men är det dåligt? Anledningen till att isförsäljningen sjönk då kylskåpen kom är?!?!? Just precis, marknaden hade inte längre behov av isen. hehe 😄 eller isenhåvarn , ett tag var ju skivorna nästan upp i 150 kr , alltså innan internet huvudtaget fanns och hade inte internet kommit så hade priserna säkert legat på 300 kr idag för en CD-skiva sen om musiken hade varit bra som på 60-80 talet då hade jag med glädje betalt det priset , men det mesta är ju skit som görs idag med bara kanske några fåtal låtar som är värda att kalla sej för musik , ne 29:90 är lagom för sådan musik på willys 😆 Redigerat 23 oktober 2008 av antikartellmusikern Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag själv köper flera cd- och lpskivor av de artister jag gillar och det hade jag aldrig gjort om jag inte kunnat ladda ner dem först. Jaha??? Och varför köper du dem om du redan har dem nerladdade? Om de finns tillgängliga för dig att lyssna på så varför lägger du tid och energi och pengar på att köpa skivan? För att jag vill glädja de som gjort musiken samt att det känns coolt att ha det i hyllan. Du kan ju bränna ut musiken på CD och även skriva ut omslaget! Jag själv vet ju att det inte är äkta och det är ju mig själv som ska känna att det är coolt. Kanske funkar för dig, men inte för mig. Vad försöker du få fram egentligen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Jaha!!!!! Var kan jag hämta ditt material? (Vill tjäna lite pengar utan att anstränga mig speciellt mycket).. Eller jag kanske rent av kan göra en beställning? Tror du du kan fixa fram en ballad tills på Måndag? Jag har nämligen en intresserad kund då (jag behöver lite extra flis nu när jag skall till Thailand) så var vänlig och rappa på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Nej, folk betalar vad folk tycker är rimligt så har det alltid varit och det kommer inte ändras. Sedan får branscherna rätta sig efter det. Folket formar branscherna, inte tvärt om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Haha, du är ju så löjligt dum så det är pinsamt 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Jaha!!!!! Var kan jag hämta ditt material? (Vill tjäna lite pengar utan att anstränga mig speciellt mycket).. Eller jag kanske rent av kan göra en beställning? Tror du du kan fixa fram en ballad tills på Måndag? Jag har nämligen en intresserad kund då (jag behöver lite extra flis nu när jag skall till Thailand) så var vänlig och rappa på! Mina låtar finns på min FTP-server www.pallkars.net Om du är seriös så kan du PMa mig så skapar jag en användare så att du kan tanka ner dem. Efter det får du göra vad du vill med dem. Angående ditt krav så är det lite att ta i. Fildelare har ju aldrig krävt att artister ska lägga ut sin musik gratis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Haha, du är ju så löjligt dum så det är pinsamt 😆 Jag argumenterar i alla fall. Hur är jag dum menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Jaha!!!!! Var kan jag hämta ditt material? (Vill tjäna lite pengar utan att anstränga mig speciellt mycket).. Eller jag kanske rent av kan göra en beställning? Tror du du kan fixa fram en ballad tills på Måndag? Jag har nämligen en intresserad kund då (jag behöver lite extra flis nu när jag skall till Thailand) så var vänlig och rappa på! Mina låtar finns på min FTP-server www.pallkars.net Om du är seriös så kan du PMa mig så skapar jag en användare så att du kan tanka ner dem. Efter det får du göra vad du vill med dem. Angående ditt krav så är det lite att ta i. Fildelare har ju aldrig krävt att artister ska lägga ut sin musik gratis. Jahaaa, så det är artisterna som lägger ut filerna så alla kan ladda ner dom? Shit det hade jag missat! Nu måster jag gå och ladda ner Metallicas senaste album som dom så snällt lagt ut gratis till mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Anledningen till att isförsäljningen sjönk då kylskåpen kom är?!?!? Just precis, marknaden hade inte längre behov av isen. Jaså det säger du. Och hur är det med musik då? Har 'marknaden' behov av musik? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Haha, du är ju så löjligt dum så det är pinsamt 😆 Jag argumenterar i alla fall. Hur är jag dum menar du? Att tycka att det är bra att Piratebay tjänar pengar på nåt som du själv skapat och lagt ner massa tid på är ju helt rubbat. Du kan ju lika gärna skänka en månatlig summa till dom istället så slipper du ju allt jobb med att skriva en låt, spela in den och mixa den. Vissa tar musiken seriöst och vissa (som du) vill bara att sin musik ska bli hörd och för att det är kul. Du måste lära dig skilja på detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Jaha!!!!! Var kan jag hämta ditt material? (Vill tjäna lite pengar utan att anstränga mig speciellt mycket).. Eller jag kanske rent av kan göra en beställning? Tror du du kan fixa fram en ballad tills på Måndag? Jag har nämligen en intresserad kund då (jag behöver lite extra flis nu när jag skall till Thailand) så var vänlig och rappa på! Mina låtar finns på min FTP-server www.pallkars.net Om du är seriös så kan du PMa mig så skapar jag en användare så att du kan tanka ner dem. Efter det får du göra vad du vill med dem. Angående ditt krav så är det lite att ta i. Fildelare har ju aldrig krävt att artister ska lägga ut sin musik gratis. Jahaaa, så det är artisterna som lägger ut filerna så alla kan ladda ner dom? Shit det hade jag missat! Nu måster jag gå och ladda ner Metallicas senaste album som dom så snällt lagt ut gratis till mig! Huh? Tror inte du förstod vad jag menade. Jag sade aldrig att artisterna lade ut sin musik, jag menade bara på det att den delen av argumentet där han krävde att jag skulle skynda mig att göra en låt åt honom var orimlig. Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 1. Fast du måste ju förstå skillnaden mellan duktiga musiker och världsmusiker? Sen låter det på dig som om det är enkelt att skrapa ihop ett bra band som inte tar nåt betalt för sina tjänster. Som sagt det finns duktiga musiker och det finns proffs.2. Kan du ge mig det beviset då i sånt fall, och vem kan man betala billiga pengar för att ta hand om inspelning och mixning? Ge mig en länk så ringer jag direkt och bokar den personen! 3. Jo utrustning är billig men har du någonsin använt en mikrofon för 30.000 och uppåt och upplevt den enorma skillnad i grundljud man får ut av en sån i kombination med en bra preamp i högre klassen? Ska du ha en hel mikpark med bra grejer så har en hemmapulare med liten budget inte en chans på det och då har vi inte ens räknat med preamps och monitorer och ljudkort osv osv osv. Självklart går det att göra en bra produktion men inte en produktion av världsklass. 1. Den enda skillnaden som jag ser det är att en "världsmusiker" har gjort sig ett namn. Skulle nog våga påstå att de flesta rockband som nått stor framgång med sin musik är ganska mediokra musiker i grund och botten. Det är ju isåfall viktigare att ha något unikt, ett eget sound eller någon gimmick som gör en igenkänd. Men visst, helt lätt är det ju inte att få ihop ett band där den största drivkraften hos alla är att göra bra musik, speciellt när man har blivit lite äldre, har en högre levnadsstandard och en familj att försörja. 2. Kolla på forumet, myspace etc. det finns fullt av budgetinspelningar som (iaf i mina öron) låter snorbra. Nu orkar jag inte leta fram några specifika exempel för tillfället, ska se om jag hinner ikväll. 3. Näe, jag har nog bara använt mickar i 20kkr-klassen som högst så du får förlåta min brist på erfarenhet. Men jag vågar iaf påstå att glappet mellan budgetprylar och proffsprylar har minskat drastiskt de senaste åren. Och frågan är hur stor skillnad slutkonsumenten upplever i ljudet på en vanlig rock/pop-produktion? Det är lite större skillnad när det gäller mer akustiskt baserad musik. Men även där går det att få en hög nivå på ljudet med budgetprylar tycker jag. Vad innebär det att en produktion är i världsklass? Är Hi-Fi verkligen en avgörande faktor i dagens autotuneglänsande produktioner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Anledningen till att isförsäljningen sjönk då kylskåpen kom är?!?!? Just precis, marknaden hade inte längre behov av isen. Jaså det säger du. Och hur är det med musik då? Har 'marknaden' behov av musik? Nej, behovet av musik på marknaden har sjunkit. Behovet hos folk är dock oförändrat. Det är bara det att de har hittat andra källor än marknaden. Hur skulle svampmarknaden påverkas om det började växa svamp i folks kylskåp? (jag vet att det inte är samma som här eftersom det ni klagar på är att man tar sånt folk arbetat för gratis men det är bara ett exempel för att visa på hur jag menar med marknaden.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik. Hade det inte varit rimligare att folk inte hade lagt upp materialet om upphovsmannen vill så? Eller var går gränsen? Kan jag hacka din dator och sno film när du har sex med din partner och sedan lägga upp den på TPB? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Haha, du är ju så löjligt dum så det är pinsamt 😆 Jag argumenterar i alla fall. Hur är jag dum menar du? Att tycka att det är bra att Piratebay tjänar pengar på nåt som du själv skapat och lagt ner massa tid på är ju helt rubbat. Du kan ju lika gärna skänka en månatlig summa till dom istället så slipper du ju allt jobb med att skriva en låt, spela in den och mixa den. Vissa tar musiken seriöst och vissa (som du) vill bara att sin musik ska bli hörd och för att det är kul. Du måste lära dig skilja på detta. Är det helt rubbat? Eller är det bara en annan åsikt Jag skulle säga det senare, men du får ju tycka det är rubbat om du vill. Jag är inte ute efter att de ska få pengar, jag är ute efter att skapa musik för det är skoj, sedan att nån tjänar pengar på det är bara en bonus då det gör personen ännu gladare. Jag förstår skillnaden mellan de sakerna. Det är bara det att de som tar musiken seriöst verkar tro att det är en mänsklig rättighet. Tyvärr, det är det inte. Jag kan inte leva på att ta foton på skit oavsett hur mycket jag skulle vilja. Jag får helt enkelt skaffa mig ett annat jobb och fota skit på fritiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
antikartellmusikern Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Anledningen till att isförsäljningen sjönk då kylskåpen kom är?!?!? Just precis, marknaden hade inte längre behov av isen. Jaså det säger du. Och hur är det med musik då? Har 'marknaden' behov av musik? absolut , vi skulle behöva tvätta våra öron med sådan här musik istället 😆 http://www.youtube.com/watch?v=1CpuVXEsGmM...feature=related istället för att bli öronmärkta av branschen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik. Hade det inte varit rimligare att folk inte hade lagt upp materialet om upphovsmannen vill så? Eller var går gränsen? Kan jag hacka din dator och sno film när du har sex med din partner och sedan lägga upp den på TPB? Rimligare och rimligare. Beror väl på ur vems synvinkel man kollar. I en demokrati är det majoritetens synvinkel som räknas. Nej, i dagens läge kan du inte det för majoriteten skulle tycka att det var fel. Det kanske blir accepterat i framtiden dock. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Ska jag ställa mig och gnälla över att ingen ger mig pengar för det eller ska jag pyssla med något annat och istället agera stödhem då och då när jag har möjlighet? du hade väl haft all anledning att gnälla om folk lämpade av katter i ditt hem utan att du har ekonomisk möjlighet till det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Ska jag ställa mig och gnälla över att ingen ger mig pengar för det eller ska jag pyssla med något annat och istället agera stödhem då och då när jag har möjlighet? du hade väl haft all anledning att gnälla om folk lämpade av katter i ditt hem utan att du har ekonomisk möjlighet till det Det är ju inte precis så att piraterna tvingar musikerna att göra låtar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 1. Den enda skillnaden som jag ser det är att en "världsmusiker" har gjort sig ett namn. Skulle nog våga påstå att de flesta rockband som nått stor framgång med sin musik är ganska mediokra musiker i grund och botten. Det är ju isåfall viktigare att ha något unikt, ett eget sound eller någon gimmick som gör en igenkänd. Men visst, helt lätt är det ju inte att få ihop ett band där den största drivkraften hos alla är att göra bra musik, speciellt när man har blivit lite äldre, har en högre levnadsstandard och en familj att försörja.2. Kolla på forumet, myspace etc. det finns fullt av budgetinspelningar som (iaf i mina öron) låter snorbra. Nu orkar jag inte leta fram några specifika exempel för tillfället, ska se om jag hinner ikväll. 3. Näe, jag har nog bara använt mickar i 20kkr-klassen som högst så du får förlåta min brist på erfarenhet. Men jag vågar iaf påstå att glappet mellan budgetprylar och proffsprylar har minskat drastiskt de senaste åren. Och frågan är hur stor skillnad slutkonsumenten upplever i ljudet på en vanlig rock/pop-produktion? Det är lite större skillnad när det gäller mer akustiskt baserad musik. Men även där går det att få en hög nivå på ljudet med budgetprylar tycker jag. Vad innebär det att en produktion är i världsklass? Är Hi-Fi verkligen en avgörande faktor i dagens autotuneglänsande produktioner? 1. Det finns många rockband som är mediokra musiker ja men det har inte med saken att göra, de har skapat sig en image och klarat sig bra med det. De musiker jag pratar om är erfarna musiker som endast spelar sitt instrument för att försörja sig och de´är är det en stor skillnad kontra en duktig musiker från Kulturskolan. 2. Jo du kanske tycker det låter bra och det är ju en fråga om smak och tycke men om du tycker en låt på Myspace låter bra så är du inget vidare kräsen för ljudkvaliteten där är ju inget vidare. 3. Jo visst är glappet mindre men fortfarande stort nog för att inte kunna höra någon skillnad. En produktion i världsklass har absolut inte bara med "bra ljud" att göra utan handlar om välarbetat arrangemang, mix och personlighet. Du kan höra ett sound som kommer från producenten och det är väldigt svårt att skapa ett proffsigt sound hemma i garderoben. Klart några har lyckats men jag har inte hört nåt här på forumet som har varit i närheten av några av de största producenterna som Quincy Jones (läs Jacksons plattor). Men om slutkunden inte bryr sig om det hela så är det klart att den heller inte märker någon direkt skillnad och detta är ju mycket pga alla dessa lågbudgetproduktioner och töntlåtar som är ute på radion nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 2. Det finns det bevisligen de som har. Och har man inte det så kostar det inte multum att betala nån för jobbet. vem? vem ska du betala? skulle det sitta folk som väntar på detta jobb å under tiden håller upp sin kunskap medan dom väntar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Hmmm bra exempel på utmärkt argumentationsteknik!måste det ju varadu förstod ju precis Jag menar inte att ropa varg, det jag vill är att man kanske skulle ta en funderare på om det åtminstone finns några korn av sanningar att hämta där. Jag är ingen paranoid domdagsprofet och inte heller någon konspirationsteoretiker, men att avfärda alla liknelser mellan 30-talets spanien, 40-talets tyskland osv är inte särskilt sunt. Man måste börja någonstans om man vill kontrollera en befolkning. några korn kanske ja men några korn gör inte en sandlåda Hur många korn behövs det för att göra en sandlåda då? Vart går gränsen mellan "bara många korn" och sandlåda? 1. en fritidsmusiker skulle aldrig kunna spela alla instrument så bra som E-street band eller ha råd att hyra in proffsmusiker.2. en fritidsmusiker har inte de kunskaperna och den erfarenhet som krävs både i inspelningsteknik och mixteknik för att klara av uppgiften. 3. en fritidsmusiker kan inte ha en väldljudande studio med top-utrustning på en liten budget. Vill du höra fler? 1. Det dräller av duktiga musiker där ute. Har man bra låtar och en schysst attityd är det inte svårt att locka till sig ett komptetent band. 2. Det finns det bevisligen de som har. Och har man inte det så kostar det inte multum att betala nån för jobbet. 3. Här har det skett enorma förändringar bara de senaste åren. Utrustning idag är billig och dagens budgetutrustning är i många fall lika bra eller till och med bättre än den utrustning som kostade en förmögenhet för 25 år sedan. En lokal med bra akustik är fortfarande dyrt, men det finns "virituella" alternativ som fungerar mycket bra de med. Men visst är det enklare att göra en bra produktion om man har en rejäl budget. Men jag tycker inte det är ett krav i dagsläget. 1. Fast du måste ju förstå skillnaden mellan duktiga musiker och världsmusiker? Sen låter det på dig som om det är enkelt att skrapa ihop ett bra band som inte tar nåt betalt för sina tjänster. Som sagt det finns duktiga musiker och det finns proffs. Vad är skillnaden? Vad är skillnaden mellan dig själv, som frilansande (jag antar att du är en duktig musiker) musiker, eller nån annan som har spelat sitt instrument i hela sitt liv, giggar nån gång i veckan och är en local hero, och en sk. Världsmusiker? Vad är skillnaden? Tonspråket, erfarenheten, soundet, professionalismen, mångsidigheten ... Ingen turnéledare skulle ta med en lokalkändis ut på turné hur duktig han/hon än är eftersom denne ej har dokumenterad erfarenhet av spelande på den nivån. Man får ett namn genom att vara duktig och skapa sig kontakter när man är ute och spelar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Jaa, det är mycket bättre att de gör det ja. Om de tjänar pengar på min gratismusik genom reklamintäkter så är det väl bara bra? Varför vara så sniken? Var istället glad över att någon har hittat ett sätt att försörja sig utan att anstränga sig speciellt mycket. Det skulle i alla fall jag tycka var nice, och jag är glad för deras skull. Man behöver inte inbilla sig att man förlorat något på det och bli bitter och snål, det gör ju ingen gladare. Inte ens sig själv. Det påminner mig om det knasiga tänkandet då folk kastar fullt fungerande saker som de inte behöver och då pajar de sakerna för att inte andra ska kunna hitta dem och använda dem. Jag menar wtf! Haha, du är ju så löjligt dum så det är pinsamt 😆 Jag argumenterar i alla fall. Hur är jag dum menar du? Att tycka att det är bra att Piratebay tjänar pengar på nåt som du själv skapat och lagt ner massa tid på är ju helt rubbat. Du kan ju lika gärna skänka en månatlig summa till dom istället så slipper du ju allt jobb med att skriva en låt, spela in den och mixa den. Vissa tar musiken seriöst och vissa (som du) vill bara att sin musik ska bli hörd och för att det är kul. Du måste lära dig skilja på detta. Sen finns det ju vissa som tar musiken seriöst OCH vill att den ska bli hörd. Det ena utesluter ju inte det andra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 ..till skillnad från dina egna? behöver du en förklaring på ordet övriga eller har du bara iklätt dig gycklarmössa idag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Musiker har ju inte precis blivit slavar under fildelarna eftersom de när som helst kan välja att sluta skapa musik. Hade det inte varit rimligare att folk inte hade lagt upp materialet om upphovsmannen vill så? Eller var går gränsen? Kan jag hacka din dator och sno film när du har sex med din partner och sedan lägga upp den på TPB? Rimligare och rimligare. Beror väl på ur vems synvinkel man kollar. I en demokrati är det majoritetens synvinkel som räknas. Nej, i dagens läge kan du inte det för majoriteten skulle tycka att det var fel. Det kanske blir accepterat i framtiden dock. Har vi inte demokrati i Sverige? Majoriteten har röstat fram den regering vi har nu och denna regering har INTE ändrat lagen så att det nu skulle vara lagligt att fildela upphovsskyddat material! Det kanske är vad regeringen vill, men är det vad majoriteten vill? Så Sverige är inte en demokrati! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.