slejnard Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Bullshit ang kollektiv bestraffning. För 20 år sen kostade det 50:- att hyra en VHS-rulle. Vem kunde ladda ner då? Nu finns ett års gamla filmer att köpa/äga för samma summa. Öh snille, för 20 år sedan så var 50 kronor värt motsvarande 300-500 kronor idag...dessutom så piratkopierades det rätt friskt redan då.. Nä 🙂 jo..... Läs dina tidigare inlägg så inser du att du är inmålad i ett hörn. På vilket sätt? Jag var med 1988 och pengarna var ju mer värda då än idag.. Du tycker att nedladdare är parasiter och att det gör att priserna idag är höga. Och pengar var värda mer förr när inte nedladdning var lika utbrett, men jag minns fan åxå -88. Det gick åt en månadspeng för att köpa KISS- Asylum. Piratkopiering på den tiden var väl mer sk Bootlegs som en del ägnade tid åt. Jag är ruggigt dålig på att förklara i text men om pengarna var värda mer då när inte nedladdning fanns vart tog pengarna vägen?? Gene Simmons har valt att inte släppa nytt KISS.material pga nedladdning men med tanke på hur usel PsychoCirkus var så är det väl ett svepskäl. Han har ju tjänat så det räcker. Det säger jag med en suck i hjärtat och som redigt KISS-fan! Däremot så lever vi i en ny tid där många inkl mig är supernöjda med internets genomslagskraft att nå ut med sin musik. Och det är det "mayor"-bolagen vill stoppa. TOM indie-bolagen ägs ju av de stora. Som fd målare vet jag vad måla är. 😏 mvh//snille 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Det är INTE demokrati att ta lagen i egna händer det är mer anarki eller fascism... Vad gäller pengar så är det majoriteten som sitter på dom men de köper hellre öl och knark för pengarna än musik.. Förhoppningsvis har folk vettigare saker att köpa för pengarna. 🤪 Det är i alla fall inte precis vad jag skulle köpa. Tja, säg inte det. Jag känner en kille (strax över 20 år), som har hyfsad lön, ingen bil och inga barn att slösa pengar på. Han laddar ner hur mycket film och musik som helst, men köper mycket sällan någon CD/DVD. "Det är för dyrt, jag har inte råd" är hans ursäkt. Däremot betalar han utan att tveka hutlösa inträden och köper (i bästa fall) drinkar för 100:- mer än vad ingredienserna kostar. För honom, och väldigt många andra, är det alkohol och knark som pengarna går till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Öh snille, för 20 år sedan så var 50 kronor värt motsvarande 300-500 kronor idag...dessutom så piratkopierades det rätt friskt redan då.. Enligt konsumentprisindex så skulle 50kr 1988 motsvara 83,21kr idag, snille. Konsumentprisindex måste ställas i relation till "löneindex", eller vad det nu kan heta. Folk har generellt sett mycket mer pengar att spendera nu. Säg att en produkt kostade 50 kr 1988, och en snittlön då var 7000 kr/månad efter skatt. Om nu samma produkt kostar 83,21 kr enligt KPI, men snittlönen är 15 000 kr/månad efter skatt, så förstår man att folk är mycket mer köpstarka nu än 1988. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Släpp piraterna fria! Alla betalar ju ändå för sitt bredband. Skänk 50 spänn från den månadsavgiften till dom stackars svältfödda skiv/film-bolagen over there... 🤪 du är närmare en fungerande lösning än du kan ana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Samt kanske en viss prissänkning på skivor osv, en student som lever på tusenlappen per månad har knappast råd att lägga ut allting på fem nya plattor. man kanske får nöja sig med tre? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Självklart finns det folk som skulle köpt en skiva om inte internet fanns och nu istället laddar ner den, men jag tror att om folk är så engagerade i skivan så köper de flesta den nog. och förklaringen till att skivförsäljningen radikalt minskat i länder med väl utbyggd internetuppkoppling är istället? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag har inte tjänat en krona på musiken jag gjort hittils, men jag gör musik ändå. och vem lyssnar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag själv köper flera cd- och lpskivor av de artister jag gillar och det hade jag aldrig gjort om jag inte kunnat ladda ner dem först. Jaha??? Och varför köper du dem om du redan har dem nerladdade? Om de finns tillgängliga för dig att lyssna på så varför lägger du tid och energi och pengar på att köpa skivan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Bullshit ang kollektiv bestraffning. För 20 år sen kostade det 50:- att hyra en VHS-rulle. Vem kunde ladda ner då? Nu finns ett års gamla filmer att köpa/äga för samma summa. Öh snille, för 20 år sedan så var 50 kronor värt motsvarande 300-500 kronor idag...dessutom så piratkopierades det rätt friskt redan då.. *Fniss* 50 kr år 1988 var värt motsvarande 83,21 kr idag. Sluta hitta på fakta, det underminerar din argumentation. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Jag startar hellre en sida tillsammans med alla forummedlemmar här på Studioforumet, en sida där vi skänker bort vår musik till allmänheten och säljer reklamplats och delar på stålarna, förstår inte hur aktörer som TPB kan bli inblandade i vår musik/film och tom tjäna pengar på det? Eller om ni tycker att TPB systemet är bra så kan ni väl mejla alla låtar/filmer ni gjort till mig så jag kan starta en sida där jag ger bort er musik/film som det passar mig och tar alla eventuella inkomster själv (fan tom så att skivbolagen är givmilda jämfört med dessa, skivbolagen ger ju i alla fall nåt). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pär Ekberg Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Nej det är ju mycket bättre att The pirate bay lägger upp din musik och tjänar pengar på reklamintäkter! Företag som The pirate bay ÄR de nya skivbolagen, de tjänar pengar på andra människors talang, själv är de talanglösa (förutom på att tjäna pengar på andra människors arbete och talang)! Jag vill inte att TPB skall tjäna pengar på mig! Amen broder! Det är så enkelt och självklart, men ändå lyckas pajjasbay få folk att tro att de är good guys! Helt sjukt! Jag tycker det är rätt bra att regeringen väljer folkomröstningar väl 😄 Det finns lite för mycket puckon 🙂 (ja det var lite muckigt, men kom igen. Det är INTÖRNETT, det är här vi vågar) /Pär Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 (redigerat) Här har vi olika åsikter. Jag skulle inte vilja tjäna pengar på min musik. Jag skulle vilja glädja folk genom att sprida den gratis för jag gillar att vara snäll. Dock tyvärr är ju samhället uppbyggt på ett sätt som är väldigt inriktat på pengar så jag förstår folk som vill ha pengar för sin musik. Man måste ju leva. Jag har inget förslag på lösning eller något sådant. Tycker bara att det är tråkigt att allt ska vara pengainriktat. Saker förlorar lätt sina ursprungliga värden om det står andra på prislappar. Aja, var kul diskutera lite. Ska sova nu. Godnatt på er! =) Men seriöst, nu får du ju ta och kamma dig. Det är klart du har uppfattningen om att musik inte ska kosta när du själv aldrig levt som professionell musiker eller låtskrivare. Hur ska du då ha en aning om hur det är att jaga spelningar eller pitcha låtar för att försörja dig och din familj? Tänk dig in i andras situationer och få en mycket bredare syn på saker än du har nu när du bara utgår från dina egna erfarenheter. Musik är ett hantverk och man ska ha betalt för hantverket. Ska du ringa till en målare och säga: Tja! Kan du komma hem och måla om hos mig gratis? Du kan får ersättning för bensinen hit (i jämförelse med bredbandskostnaden som några tagit upp här) men material och allt får du köpa själv! Låter detta resonligt? Såklart inte men det är precis samma sak som med hantverket i musikbranschen, folk förstår det bara inte. Ja, jag är positiv till alla jakter på illegala nerladdningar då jag själv slutade ladda ner för ett år sen ungefär för att stödja den bransch jag själv är aktiv inom. Det ansvaret tycker jag fler borde ta på det här forumet. Många bäckar små .... Redigerat 23 oktober 2008 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Det är klart du har uppfattningen om att musik inte ska kosta när du själv aldrig levt som professionell musiker eller låtskrivare. Hur ska du då ha en aning om hur det är att jaga spelningar eller pitcha låtar för att försörja dig och din familj? Men vem har sagt att det är en självklarhet att man ska kunna tjäna pengar på musik? Om det nu inte går så får man väl hitta på ett annat sätt att försörja sin familj på och pyssla med det man verkligen brinner för när tid ges istället. Hur många verksamheter tror du inte lagts ner bara för att det inte finns några betalande kunder? Det är ju alltid sorgligt när sådant händer och det är väldigt jobbigt att behöva omskola sig till något annat, men antingen får man ju finna sig i det och göra det bästa av situationen eller följa med det sjunkande skeppet ner i havet. Jag tycker det hade varit underbart att driva ett katthem på heltid tex. Men det finns inga pengar över huvud taget i det, så det är en omöjlighet för mig. Ska jag ställa mig och gnälla över att ingen ger mig pengar för det eller ska jag pyssla med något annat och istället agera stödhem då och då när jag har möjlighet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Det är klart du har uppfattningen om att musik inte ska kosta när du själv aldrig levt som professionell musiker eller låtskrivare. Hur ska du då ha en aning om hur det är att jaga spelningar eller pitcha låtar för att försörja dig och din familj? Men vem har sagt att det är en självklarhet att man ska kunna tjäna pengar på musik? Om det nu inte går så får man väl hitta på ett annat sätt att försörja sin familj på och pyssla med det man verkligen brinner för när tid ges istället. Hur många verksamheter tror du inte lagts ner bara för att det inte finns några betalande kunder? Det är ju alltid sorgligt när sådant händer och det är väldigt jobbigt att behöva omskola sig till något annat, men antingen får man ju finna sig i det och göra det bästa av situationen eller följa med det sjunkande skeppet ner i havet. Jag tycker det hade varit underbart att driva ett katthem på heltid tex. Men det finns inga pengar över huvud taget i det, så det är en omöjlighet för mig. Ska jag ställa mig och gnälla över att ingen ger mig pengar för det eller ska jag pyssla med något annat och istället agera stödhem då och då när jag har möjlighet? Jag drar till Thailand om en vecka (Torsdag 😉 ), jag lämnar mina katter hos dig dagen innan så du kan ta hand om dem och föda dem jag förväntar mig inte att betala något för detta eftersom man inte kan förvänta sig att få betalt för att passa katter iom att det finns folk som gör detta gratis! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Det är klart du har uppfattningen om att musik inte ska kosta när du själv aldrig levt som professionell musiker eller låtskrivare. Hur ska du då ha en aning om hur det är att jaga spelningar eller pitcha låtar för att försörja dig och din familj? Men vem har sagt att det är en självklarhet att man ska kunna tjäna pengar på musik? Om det nu inte går så får man väl hitta på ett annat sätt att försörja sin familj på och pyssla med det man verkligen brinner för när tid ges istället. Hur många verksamheter tror du inte lagts ner bara för att det inte finns några betalande kunder? Det är ju alltid sorgligt när sådant händer och det är väldigt jobbigt att behöva omskola sig till något annat, men antingen får man ju finna sig i det och göra det bästa av situationen eller följa med det sjunkande skeppet ner i havet. Jag tycker det hade varit underbart att driva ett katthem på heltid tex. Men det finns inga pengar över huvud taget i det, så det är en omöjlighet för mig. Ska jag ställa mig och gnälla över att ingen ger mig pengar för det eller ska jag pyssla med något annat och istället agera stödhem då och då när jag har möjlighet? Ingen har sagt att det är en självklarhet men tänker man så måste det ju kännas tungt att betala för vad som helst i din värld? Stödjer du inte hellre din favoritartist än att ge massa pengar via reklam till ett gäng snyltare på Piratebay? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Det är klart du har uppfattningen om att musik inte ska kosta när du själv aldrig levt som professionell musiker eller låtskrivare. Hur ska du då ha en aning om hur det är att jaga spelningar eller pitcha låtar för att försörja dig och din familj? Men vem har sagt att det är en självklarhet att man ska kunna tjäna pengar på musik? Om det nu inte går så får man väl hitta på ett annat sätt att försörja sin familj på och pyssla med det man verkligen brinner för när tid ges istället. Hur många verksamheter tror du inte lagts ner bara för att det inte finns några betalande kunder? Det är ju alltid sorgligt när sådant händer och det är väldigt jobbigt att behöva omskola sig till något annat, men antingen får man ju finna sig i det och göra det bästa av situationen eller följa med det sjunkande skeppet ner i havet. Jag tycker det hade varit underbart att driva ett katthem på heltid tex. Men det finns inga pengar över huvud taget i det, så det är en omöjlighet för mig. Ska jag ställa mig och gnälla över att ingen ger mig pengar för det eller ska jag pyssla med något annat och istället agera stödhem då och då när jag har möjlighet? Jag drar till Thailand om en vecka (Torsdag 😉 ), jag lämnar mina katter hos dig dagen innan så du kan ta hand om dem och föda dem jag förväntar mig inte att betala något för detta eftersom man inte kan förvänta sig att få betalt för att passa katter iom att det finns folk som gör detta gratis! Huvudet på spiken! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Ingen har sagt att det är en självklarhet men tänker man så måste det ju kännas tungt att betala för vad som helst i din värld?Stödjer du inte hellre din favoritartist än att ge massa pengar via reklam till ett gäng snyltare på Piratebay? Jag brukar visserligen stödja mina favoritartister. Men det är inte alltid jag köper skivorna nej (ganska sällan faktiskt). Däremot går jag på spelningar och köper en och annan t-shirt. I vissa fall har jag även skickat en slant via paypal när det är frågan om mindre kända artister. Men jag försöker vara realistisk och jag tror inte att det finns någon framtid i att sälja inspelad musik till privatpersoner. Det finns fortfarande andra sätt att göra musikskapandet till sitt levebröd och jag tycker det är bättre att fokusera på det än att gråta över spilld mjölk. Och ja, jag håller med om att det är tråkigt att de som distribuerar piratkopior tjänar pengar på det utan att de som producerat materialet får en del av kakan. Vad man ska göra åt det är ju en stor diskussion i sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag drar till Thailand om en vecka (Torsdag 😉 ), jag lämnar mina katter hos dig dagen innan så du kan ta hand om dem och föda dem jag förväntar mig inte att betala något för detta eftersom man inte kan förvänta sig att få betalt för att passa katter iom att det finns folk som gör detta gratis! Vad ville du ha sagt med detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 (redigerat) Om "kunderna" slutar betala för varorna de tillgodogör sig så ska säljaren helt enkelt skänka bort dem, fortsätta producera - och dessutom skola om sig för att klara sin försörjning? Sa jag att de måste fortsätta producera? Det är väl upp till var och en. Producerar man musik enbart för att tjäna pengar så vore det ju dumt att fortsätta om det inte fanns några pengar att tjäna på det. Har man andra syften med att procudera musik så kan man ju fortsätta med det i en mindre skala. Sen får vi väl se hurvida folk kommer nöja sig med den musik som produceras gratis eller inte. Redigerat 23 oktober 2008 av rainydays Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 ingen fritidsmusiker skulle ha kunnat skapa Abbey Road, Born In The USA eller Baby One More Time. Varför inte? Jag ser ärligt talat ingen som helst anledning. Att många framgångsrika produktioner skapats under en tid då pengarna flödade inom skivindustrin säger väl ingenting? Och hur relevant är det i vilket fall som helst? Överlever vi inte utan enormt påkostade produktioner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 ingen fritidsmusiker skulle ha kunnat skapa Abbey Road, Born In The USA eller Baby One More Time. Varför inte? Jag ser ärligt talat ingen som helst anledning. Haha, du kan inte ha mycket koll du 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Haha, du kan inte ha mycket koll du 🙂 Om vi bortser från marknadsföringen. Kan du förklara för mig varför det inte skulle vara möjligt för en "fritidsmusiker" idag att göra en produktion i klass med Born in the USA med en liten budget? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 (redigerat) Haha, du kan inte ha mycket koll du 🙂 Om vi bortser från marknadsföringen. Kan du förklara för mig varför det inte skulle vara möjligt för en "fritidsmusiker" idag att göra en produktion i klass med Born in the USA med en liten budget? 1. en fritidsmusiker skulle aldrig kunna spela alla instrument så bra som E-street band eller ha råd att hyra in proffsmusiker. 2. en fritidsmusiker har inte de kunskaperna och den erfarenhet som krävs både i inspelningsteknik och mixteknik för att klara av uppgiften. 3. en fritidsmusiker kan inte ha en väldljudande studio med top-utrustning på en liten budget. Vill du höra fler? Redigerat 23 oktober 2008 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Det hela är ganska enkelt, i teorin. Antingen lyssnar man på gratismusik, som artister/skivbolag ger ut gratis. Detta motsvarar t.ex. OpenOffice och andra program från open source-världen. Det finns ju hur mycket bra musik som helst som är gratis. Surfa runt på MySpace några timmar och fyll iPoden med ny spännande musik, gratis och lagligt!!! Eller så betalar man för köpemusik, där artisten/skivbolaget vill ha betalt. Motsvarar MS Office och andra köpe-program. Vill man absolut ha just nya AC/DC får man ta det och betala för en CD. Alternativt kan man köpa gamla AC/DC-plattor för några tior på ställen som Ginza och ICA Maxi. Fast i praktiken finns det ju sådana som tar AC/DC gratis. Detta med en väl utbredd fildelning av upphovsskyddat material har då fått en del skivbolagen att hojta och gnälla. Våra kära politiker fick då ett väl efterlängtat argument för att övervaka bredbandstrafiken. Min slutsats är att utan våra pirater hade politikerna fått svårare att avlyssna Internet. Tack för det fildelare... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 1. en fritidsmusiker skulle aldrig kunna spela alla instrument så bra som E-street band eller ha råd att hyra in proffsmusiker.2. en fritidsmusiker har inte de kunskaperna och den erfarenhet som krävs både i inspelningsteknik och mixteknik för att klara av uppgiften. 3. en fritidsmusiker kan inte ha en väldljudande studio med top-utrustning på en liten budget. Vill du höra fler? 1. Det dräller av duktiga musiker där ute. Har man bra låtar och en schysst attityd är det inte svårt att locka till sig ett komptetent band. 2. Det finns det bevisligen de som har. Och har man inte det så kostar det inte multum att betala nån för jobbet. 3. Här har det skett enorma förändringar bara de senaste åren. Utrustning idag är billig och dagens budgetutrustning är i många fall lika bra eller till och med bättre än den utrustning som kostade en förmögenhet för 25 år sedan. En lokal med bra akustik är fortfarande dyrt, men det finns "virituella" alternativ som fungerar mycket bra de med. Men visst är det enklare att göra en bra produktion om man har en rejäl budget. Men jag tycker inte det är ett krav i dagsläget. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 (redigerat) 1. en fritidsmusiker skulle aldrig kunna spela alla instrument så bra som E-street band eller ha råd att hyra in proffsmusiker.2. en fritidsmusiker har inte de kunskaperna och den erfarenhet som krävs både i inspelningsteknik och mixteknik för att klara av uppgiften. 3. en fritidsmusiker kan inte ha en väldljudande studio med top-utrustning på en liten budget. Vill du höra fler? 1. Det dräller av duktiga musiker där ute. Har man bra låtar och en schysst attityd är det inte svårt att locka till sig ett komptetent band. 2. Det finns det bevisligen de som har. Och har man inte det så kostar det inte multum att betala nån för jobbet. 3. Här har det skett enorma förändringar bara de senaste åren. Utrustning idag är billig och dagens budgetutrustning är i många fall lika bra eller till och med bättre än den utrustning som kostade en förmögenhet för 25 år sedan. En lokal med bra akustik är fortfarande dyrt, men det finns "virituella" alternativ som fungerar mycket bra de med. Men visst är det enklare att göra en bra produktion om man har en rejäl budget. Men jag tycker inte det är ett krav i dagsläget. 1. Fast du måste ju förstå skillnaden mellan duktiga musiker och världsmusiker? Sen låter det på dig som om det är enkelt att skrapa ihop ett bra band som inte tar nåt betalt för sina tjänster. Som sagt det finns duktiga musiker och det finns proffs. 2. Kan du ge mig det beviset då i sånt fall, och vem kan man betala billiga pengar för att ta hand om inspelning och mixning? Ge mig en länk så ringer jag direkt och bokar den personen! 3. Jo utrustning är billig men har du någonsin använt en mikrofon för 30.000 och uppåt och upplevt den enorma skillnad i grundljud man får ut av en sån i kombination med en bra preamp i högre klassen? Ska du ha en hel mikpark med bra grejer så har en hemmapulare med liten budget inte en chans på det och då har vi inte ens räknat med preamps och monitorer och ljudkort osv osv osv. Självklart går det att göra en bra produktion men inte en produktion av världsklass. Redigerat 23 oktober 2008 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Öhh.. Blir så trött då jag ser alla dessa meningslösa inlägg.. En fråga bara.. Tror ni på Gud och Jultomten också??? Eller kan ni vara snälla och försöka leva i nutiden!!! Tänk lite till innan ni gör ett inlägg 🙂 Hm... tack för det inlägget som till skillnad från övriga här inte alls var meningslöst ..till skillnad från dina egna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 1. en fritidsmusiker skulle aldrig kunna spela alla instrument så bra som E-street band eller ha råd att hyra in proffsmusiker.2. en fritidsmusiker har inte de kunskaperna och den erfarenhet som krävs både i inspelningsteknik och mixteknik för att klara av uppgiften. 3. en fritidsmusiker kan inte ha en väldljudande studio med top-utrustning på en liten budget. Vill du höra fler? 1. Det dräller av duktiga musiker där ute. Har man bra låtar och en schysst attityd är det inte svårt att locka till sig ett komptetent band. 2. Det finns det bevisligen de som har. Och har man inte det så kostar det inte multum att betala nån för jobbet. 3. Här har det skett enorma förändringar bara de senaste åren. Utrustning idag är billig och dagens budgetutrustning är i många fall lika bra eller till och med bättre än den utrustning som kostade en förmögenhet för 25 år sedan. En lokal med bra akustik är fortfarande dyrt, men det finns "virituella" alternativ som fungerar mycket bra de med. Men visst är det enklare att göra en bra produktion om man har en rejäl budget. Men jag tycker inte det är ett krav i dagsläget. 1. Fast du måste ju förstå skillnaden mellan duktiga musiker och världsmusiker? Sen låter det på dig som om det är enkelt att skrapa ihop ett bra band som inte tar nåt betalt för sina tjänster. Som sagt det finns duktiga musiker och det finns proffs. 2. Kan du ge mig det beviset då i sånt fall, och vem kan man betala billiga pengar för att ta hand om inspelning och mixning? Ge mig en länk så ringer jag direkt och bokar den personen! 3. Jo utrustning är billig men har du någonsin använt en mikrofon för 30.000 och uppåt och upplevt den enorma skillnad i grundljud man får ut av en sån i kombination med en bra preamp i högre klassen? Ska du ha en hel mikpark med bra grejer så har en hemmapulare med liten budget inte en chans på det och då har vi inte ens räknat med preamps och monitorer och ljudkort osv osv osv. Självklart går det att göra en bra produktion men inte en produktion av världsklass. Behövs det en produktion av världsklass? Kolla förr i tiden för sjutton. Hur skräpigt lät inte ljudet då? Jag har i min hemmastudio inte betalat mer än 7000 kronor och det är ändå bra mycket bättre ljud än det folk glatt lyssnade på under 60-talet till exempel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Självklart finns det folk som skulle köpt en skiva om inte internet fanns och nu istället laddar ner den, men jag tror att om folk är så engagerade i skivan så köper de flesta den nog. och förklaringen till att skivförsäljningen radikalt minskat i länder med väl utbyggd internetuppkoppling är istället? Joo men det är väl klart att det beror på det. Men är det dåligt? Anledningen till att isförsäljningen sjönk då kylskåpen kom är?!?!? Just precis, marknaden hade inte längre behov av isen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zagabar Postat 23 oktober 2008 Dela Postat 23 oktober 2008 Jag har inte tjänat en krona på musiken jag gjort hittils, men jag gör musik ändå. och vem lyssnar? De som vill. Spelar det nån roll? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.