Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Hur skulle världen se ut om Upphovsrätt inte fanns?

Ja, hur skulle den se ut? Tänk om alla delade med sig och hjälpte varandra mer.

Så funkar det inte!

Någon har kunskapen och lägger massor av tid och pengar på att forska fram tex ett nytt läkemedel sedan så kommer någon och tar receptet (om det inte funnits upphovsrätt) och säljer produkten mycket billigare än han som uppfunnit det iom att "tjuven" inte har några skulder från forskningen att betala som upphovsmannen haft.

Personen med kunskap har inte råd att bedriva sin verksamhet längre och i framtiden får vi inte de produkter han skulle forskat fram med de pengar han fått från försäljningen av den tidigare produkten!

Så enligt mig så måste vi ha upphovsrätt för att kunna avancera framåt i teknik och välfärd!

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Man ska gynna rockbandet om det går så klart.

YES 2 saker vi håller med varandra om!

Vi håller nog med varandra om mer saker än vad vi tror. :-)

Jag ska käka pannkakor nu. Ha det!

Postat
Jag är ledsen att ni avskyr mig och mina åsikter, jag är inte ute efter att provocera. Jag säger bara vad jag upplever som den bittra verkligheten.

Avskyr ingen pga att de har andra åsikter men diskuterar man inte kan man ju inte få nya vinklar på saker och ting!

Postat
Om fildelningslagen upphörde, skulle du lägga ner musiken då?

Nej det skulle jag inte!

Jag har sysslat med musik sedan barnsben och kommer att fortsätta med det tills jag dör!

Då så. Det har jag också. Jag skapar musik av passion och för att beröra och inte minst för att jag tycker det är kul. Att min musik sprids tycker jag bara är kul. Det borde väl alla tycka. Varför skapar du musik?

All sorts musik och har även tillsammans med en annan skrivit en musikal!

Måste göra lite reklam 😎

http://tribad.info/masada/

Postat

Soxic!

Jag tog en liten titt på din hemsida och läste lite om din senaste release "My Lament", och passade även på att lyssna/se på "Medal of Sorrow".

Hursomhelst, under Notes", där du deklarerar vem som har gjort vad på produktionen (mestadels du), står det avslutningsvis "All rights reserved".

Varför har du med "All rights reserved"?

Postat
Soxic!

Jag tog en liten titt på din hemsida och läste lite om din senaste release "My Lament", och passade även på att lyssna/se på "Medal of Sorrow".

Hursomhelst, under Notes", där du deklarerar vem som har gjort vad på produktionen (mestadels du), står det avslutningsvis "All rights reserved".

Varför har du med "All rights reserved"?

Haha!

Ja det var faktiskt lite småkul 😎

Postat (redigerat)

Tror du på fullaste allvar att jag skrivit det för att jag tror att det på något sätt ska skydda mitt verk? Varför delar jag då med mig av skivan på DC och min hemsida? 😎

Inte för att jag vill krossa dina journalistiska drömmar, men jag skrev det för att folk i min närhet, bl a den undergroundkultur jag själv ingår i, känner till min ståndpunkt vad gäller fildelning så det är ett insideskämt. Du kanske vill veta vad det kommer stå på min nästa demoskiva där omslaget redan är färdigt?

"Unathorized copying, hiring, lending, public performance and broadcasting of this recording is all right as long as proper credit is given!"

p.s

tack för besöket.

Redigerat av Soxic
Postat
Tror du på fullaste allvar att jag skrivit det för att jag tror att det på något sätt ska skydda mitt verk?

Nej, jag tror ingenting. Jag ställde en fråga som du ännu har att besvara. Men jag förstår om du inte vill.

Inte för att jag vill krossa dina journalistiska drömmar, men jag skrev det för att folk i min närhet, bl a den undergroundkultur jag själv ingår i, känner till min ståndpunkt vad gäller fildelning så det är ett insideskämt.

Ledsen, men det där kan jag bara inte tro en enda sekund på. Jag försökte, men...insiderskämt? Kom igen!

Du kanske vill veta vad det kommer stå på min nästa demoskiva där omslaget redan är färdigt?

"Unathorized copying, hiring, lending, public performance and broadcasting of this recording is all right as long as proper credit is given!"

Lustigt... "as long as proper credit is given". Du vet väl att just det där är en väsentlig del i den lag som du, eh... "skämtar internt" om — dvs, URL §3. Hur vill du ha det egentligen?

tack för besöket.

No problemos! Din sida är en dröm för personer som jag med journalistiska drömmar 😄

Postat (redigerat)
Tror du på fullaste allvar att jag skrivit det för att jag tror att det på något sätt ska skydda mitt verk?

Nej, jag tror ingenting. Jag ställde en fråga som du ännu har att besvara. Men jag förstår om du inte vill.

Inte för att jag vill krossa dina journalistiska drömmar, men jag skrev det för att folk i min närhet, bl a den undergroundkultur jag själv ingår i, känner till min ståndpunkt vad gäller fildelning så det är ett insideskämt.

Ledsen, men det där kan jag bara inte tro en enda sekund på. Jag försökte, men...insiderskämt? Kom igen!

Du kanske vill veta vad det kommer stå på min nästa demoskiva där omslaget redan är färdigt?

Lustigt... "as long as proper credit is given". Du vet väl att just det där är en väsentlig del i den lag som du, eh... "skämtar internt" om — dvs, URL §3. Hur vill du ha det egentligen?

tack för besöket.

No problemos! Din sida är en dröm för personer som jag med journalistiska drömmar 😄

Ja, vad är det du inte förstår. Vill du att jag ritar en bilderbok åt dig? Och jag har aldrig sagt att jag inte håller med hela upphovsrättsbestämmelserna. Hade du följt debatten sedan tidigare hade du haft lite mer kött på benen. T ex fildelningsdelen är direkt korkad och oigenomtänkt eftersom den kriminaliserar en så stor del av befolkningen istället för att ta tag i grundproblemet. Andra delar av upphovsrätten är mer fundamentala, så som att ingen bör utge sig för att ha skrivit texter som någon annan skrivit. Jag vet mycket väl hur jag vill ha det. Du däremot verkar ganska desperat och greppar efter halmstrån.

Redigerat av Soxic
Postat
Ja, vad är det du inte förstår. Vill du att jag ritar en bilderbok åt dig? Och jag har aldrig sagt att jag inte håller med hela upphovsrättsbestämmelserna. Hade du följt debatten sedan tidigare hade du haft lite mer kött på benen. T ex fildelningsdelen är direkt korkad och oigenomtänkt eftersom den kriminaliserar en så stor del av befolkningen istället för att ta tag i grundproblemet. Andra delar av upphovsrätten är mer fundamentala, så som att ingen bör utge sig för att ha skrivit texter som någon annan skrivit. Jag vet mycket väl hur jag vill ha det. Du däremot verkar ganska desperat och greppar efter halmstrån.

Toxic, jag deltog i debatten på ett tidigare stadium än vad du gjorde. Bara så att vi får klarhet i den biten.

Det är däremot inte särskilt viktigt för mig att söka igenom alla dina inlägg bara för att bilda mig en uppfattning av vilka delar av URL du är för respektive emot. Då är det lättare att fråga dig direkt. Om du vill svara, så svara, annars låt bli. Jag skiter i vilket, för du framstår oavsett som en riktig dubbelmoralist i den här debatten.

Jag personligen tror faktiskt inte alls att du vet hur du vill ha det, även om du påstår motsatsen. Jag tror att du helt enkelt får kickar utav att vara en liten "kärring mot strömmen" lite då och då i debatten.

Ja ja, jag vet, halmstrån...

Postat

Och förresten...

Andra delar av upphovsrätten är mer fundamentala, så som att ingen bör utge sig för att ha skrivit texter som någon annan skrivit.

På vilket sätt menar du att den ideella delen av URL är fundamental, men inte den ekonomiska?

Om du ids svara...

Postat
Och förresten...
Andra delar av upphovsrätten är mer fundamentala, så som att ingen bör utge sig för att ha skrivit texter som någon annan skrivit.

På vilket sätt menar du att den ideella delen av URL är fundamental, men inte den ekonomiska?

Om du ids svara...

För mig är det viktigt att det framgår att jag skrivit låten, att den sedan sprids kan varken jag eller någon annan göra något åt. Tycker man det är en enorm risk kanske man ska undvika att skapa musik idag. Jag tänker inte vandra över lik för att förhindra att folk lyssnar på min musik. Enligt min mening är det därför musiken existerar, för att glädja och beröra andra. Jag har aldrig förnekat att jag skulle vilja tjäna miljoner på min musik, men det är långt ifrån det viktigaste för mig. Jag har aldrig sagt att jag inte förstår dom som är miljonärer och sedan tjänar några miljoner mindre pga fildelningen för det är så människor fungerar, man vill ha mer och mer.

Jag säger till dig, rakt på sak hur verkligheten ser ut och du kan inte ta det. Du håller på och leker detektiv och tror att du fått fram värsta storyn, men det är ju bara barnsligt. Koncentrera dig på sakfrågan istället, upphör med pajkastningen och sandlådenivån (toxic? suck) och sluta tro saker om folk. Kan du inte ta det andra säger kan du åtmindstånde sluta med att hitta på din egen verklighet om dessa.

Postat

Jag tror att en hel del av den här debatten igentligen rör sig om rädsla.

Regering/Riksdag är rädda för vad andra tycker och tänker. Likadant

med debatten kring bensipriset. Nu ska den höjas med 70öre?!!!!

Skatten alltså..

För att regeringe/riksdag inte har mod att säga emot EU, FN osv osv.

Det finns alternativ, med de är så dyra att normalsvensken (Han som är medelinkomst

tagare alltså) inte har råd att lösa den. Sen finns det de alternativ som är så omvälvande

att hela arabeliten och norge hade tagit till vapen för att föhindra det. Menar, du kan bygga

om din bil för vatten!! drift. Men hur hade det sett ut om vi HELT slutat använda olja?!?!?

Då hade nog Norge gått under, de oljeproducerande länderna hade vrålat hejvillt...

Skivbolagen är fruktat rädda för vad som händer om de letar fram andra vägar..Därför

att det är okänt helt enkelt.

67 åriga Agda är rädd för mörkhyade i grupp, för att hon inte har vant sig än vid det multi-

nationella samhället..

7 åriga Olle är rädd för skolan, det finns så många stora barn där och han vet inte om de

är snälla...

Hur ska vi lösa det då...Ingen aning, men alla vill ha betalt för det...Till och med lösningen

i sig blir säkert patentreggad...

Allt ska betalas...

Postat
På 1940-talet var det olagligt för svarta att sitta längst fram i bussen i USA, tycker du att en sådan lag är bra och rätt? Tycker du folk förtjänar sitta i fängelse för det? Tycker du folk ska fängslas bara för att de vapenvägrar? Finns och har funnits hur många puckade lagar som helst som inte borde finnas. Jag vågar också påstå att den lag som införts och som kriminaliserar i princip hela Sveriges ungdomsbefolkning inte har något verkligt folkligt stöd. Det finns till och med högt uppsatta politiker som undrar vad fan det är frågan om. Den här lagen finns bara för att mäktiga internationella branschorganisationer (som förövrigt är bland de rikaste i världen) fått polis och åklagare att dansa efter deras pipa.

Fan Soxic, hela din för övrigt OK poäng raserades pga det löjliga (fetstilade) påståendet i slutet...

Tror du verkligen polis- och åklagarmyndigheter skulle ha prioriterat ärendet ifall de fick välja själva? Det finns nog fulare fiskar både ekonomiskt och moraliskt sett, bara man tittar sej omkring. Jag tror inte att majoriteten av kadetterna (heter det så?) på polishögskolan har börjat där för att de känner att det är deras kall i livet att säkerställa magnus ugglas försörjning. Vänd på det och säg att deras ideal är att se till att lagen följs/upprätthålls. Fråga dej sen varför lagen stiftades. Egentligen.

Soxic!

Tycker det är konstigt att du överhuvudtaget får ha kvar ett konto här efter jag läst alla dina inlägg i olika trådar men det är ju inte jag som bestämmer!

Kan du inte bara avregga dig själv istället?

Mm, avregistrera alla som inte håller med dig så blir du säkert nöjd. 😆

Alla??

Jag frågade endast dig!

Nja, jag tror du har visat tydligt vad du anser om meningsmotståndare herr diktator.

Snacka om att "komma med personangrepp (...) när man helt saknar argument" ...

Jag hoppas du syftar på herr Karlsson, för maken till sandlådedebattör får man leta efter.

Postat
För mig är det viktigt att det framgår att jag skrivit låten, att den sedan sprids kan varken jag eller någon annan göra något åt.

😆

det är ju hur enkelt som helst för mig att påstå att det är jag som gjort dina låtar - det är nåt som varken du eller nån annan kan göra nåt åt

alltså måste det vara OK?

Postat
Den här tråden har flera gånger om kvalificerat sig för att platsa med den stora pirattråden. Se andra inlägget i denna tråd (direktlänk)

jaha herr olsberg

med all respekt för det arbete du lägger ner på detta forum:

varför är det just detta ämne som istället för att modereras å hållas ordning på klumpas ihop å LÄGGS I OFF TOPIC?

att slå ihop det till en tråd fattar jag - men off topic?

är det tidningen studios uppfattning att upphovsrätt å musikskapande inte hör ihop?

eller är potatisen för het att diskuteras här?

varför inte slå ihop ALLA trådar om ljudkort, monitorer, etc till en gigantisk tråd oxå? - som förstås placeras OFF TOPIC?

eller är det bara detta ämne som har kravet på sig att "leda fram till något"?

vart tog förresten gallupen vägen?

Postat

Ett tips är att PM:a honom direkt med frågan, alternativt med länk hit. Det är nog för mycket begärt att han ska läsa precis ALLT som skrivs på detta forum, även för en moderator. 🙂

Postat
Den här tråden har flera gånger om kvalificerat sig för att platsa med den stora pirattråden. Se andra inlägget i denna tråd (direktlänk)

jaha herr olsberg

varför är det just detta ämne som istället för att modereras å hållas ordning på klumpas ihop å LÄGGS I OFF TOPIC?

Kan det ha att göra med att den bestod av 40 sidor med identiskt innehåll där alla bara håller för öronen och skriker "lalala" och lägger ord i mun på varann och avsiktligt feltolkar vad de andra säger?

Postat

jaha herr olsberg

Kan det ha att göra med att den bestod av 40 sidor med identiskt innehåll där alla bara håller för öronen och skriker "lalala" och lägger ord i mun på varann och avsiktligt feltolkar vad de andra säger?

precis

moderator efterlyses

vad är poängen med forumregler om det ändå inte är nån som orkar se till att dom efterlevs?

jag kan ge dig flera likadana trådar i andra ämnen som ändå inte förpassas till off topic

Postat
För mig är det viktigt att det framgår att jag skrivit låten, att den sedan sprids kan varken jag eller någon annan göra något åt.

🙂

det är ju hur enkelt som helst för mig att påstå att det är jag som gjort dina låtar - det är nåt som varken du eller nån annan kan göra nåt åt

Jag ser din poäng, men jag resonerar som följer. Påstår någon att de skrivit en låt som jag skrivit så har de verkligen tagit ifrån mig mitt verk. Jag är inte på något sätt associerad till detta verk längre. Det är en stöld i verklig mening. Men om någon bara laddar ner mina låtar så får jag fortfarande credit och uppskattning (upplever jag) för mina låtar. Det är ju bara ett bevis på att folk tycker om min musik.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det är mycket möjligt att jag skulle bli skitlack om folk laddade ner mina låtar om jag var en mega-artist som var van vid att håva in miljoner. MEN, mina förebilder är band som Bad Religion och NOFX som direkt uppmanar till att stjäla deras album och ladda ner dom. Det låter väldigt märkligt i mångas öron kan jag tänka mig, men det är en del av punkkulturen. Slå upp definitionen av ordet "punk" så förstår ni. Men dubbelmoral existerar överallt, även inom punken. Jag vill dock tro att om jag en gång blev så stor som Bad Religion så skulle jag också uppmana kidsen till att ladda ner mina album och inte spy galla över dom som älskar mig för min musik.

Postat

🙂

Jag ser din poäng, men jag resonerar som följer. Påstår någon att de skrivit en låt som jag skrivit så har de verkligen tagit ifrån mig mitt verk. Jag är inte på något sätt associerad till detta verk längre. Det är en stöld i verklig mening. Men om någon bara laddar ner mina låtar så får jag fortfarande credit och uppskattning (upplever jag) för mina låtar. Det är ju bara ett bevis på att folk tycker om min musik.

pudelns kärna: du vill att dina gränser respekteras

andra vill att deras gränser respekteras

enkelt 😄

Postat

🙂

pudelns kärna: du vill att dina gränser respekteras

andra vill att deras gränser respekteras

enkelt 😄

Det är en del av upphovsrättsfrågan som jag tycker är lite mer komplex än så. Internet och dagens teknik gör inte frågan enklare. Jag ser gärna en förändring där. Åtmindstånde att man kommer på en annan lösning än att kriminalisera folk.

Postat
Åtmindstånde att man kommer på en annan lösning än att kriminalisera folk.

så om väldigt många kör för fort (tar en av dina favoritliknelser 🙂 ) så är det bättre att komma på en annan lösning än att kriminalisera dom?

två frågor uppstår ju då:

vad för lösning?

och

anledningen till hastighetsregeln i första läget - har den inget syfte?

Postat (redigerat)

så om väldigt många kör för fort (tar en av dina favoritliknelser 🙂 ) så är det bättre att komma på en annan lösning än att kriminalisera dom?

Ja, det tycker jag. Om ingen ändå håller hastigheten, vad är då poängen? Folket har ju bestämt att en sådan lag är överflödig och folket bestämmer ju i slutänden. Då tycker jag man kan komma på en annan lösning eller kanske hastighetsbegränsa bilarna. Bättre det än att slänga dom alla i fängelse och föra ett krig som inte går att vinna. Ungefär så.

Redigerat av Soxic
Postat
jag kan ge dig flera likadana trådar i andra ämnen som ändå inte förpassas till off topic

Bra, använd knappen Anmäl i de fall du ser dem så kan vi agera. Papegojan Björn ekar igen: Alla behöver hjälpa till för att forumreglerna ska kunna efterlevas, och knappen Anmäl är en av de viktigaste vägarna dit.

Att den knappen ska vara så ohemult svår att se/förstå.

Postat (redigerat)

jaha herr olsberg

att slå ihop det till en tråd fattar jag - men off topic?

är det tidningen studios uppfattning att upphovsrätt å musikskapande inte hör ihop?

eller är potatisen för het att diskuteras här?

varför inte slå ihop ALLA trådar om ljudkort, monitorer, etc till en gigantisk tråd oxå? - som förstås placeras OFF TOPIC?

eller är det bara detta ämne som har kravet på sig att "leda fram till något"?

vart tog förresten gallupen vägen?

Ja herr Demonproducent. Jag lägger enormt mycket tid på att moderera. Men det betyder inte att jag läser igenom ALLA trådar och inlägg som görs på detta forum. Inte en chans i helvetet att det är möjligt, om du ursäktar mitt klarspråk. Vad jag gör är att jag agerar på anmälningar, och utöver det efter bästa förmåga slår ihop ämnen som redan har en tråd. Brukar ligga på ett 20-tal per dag.

Jag förstår att du tycker ämnet piratkopiering är stort och brett, vilket det också är. Men snälla, kom inte och säg att Piratebay-tråden hade mycket eget att komma med jämfört med denna redan existerande. Det går jag bara inte på. Att det hanmar i Utanför ämnet, beror på att jag vill tona ner diskussionsviljan i tråden. Det finns inte ett enda undantag i dessa trådar där diskussionen inte mynnat ut i rena påhopp och det är inte tillåtet. Så enkelt är det.

Så. Ska dessa diskussioner fortsätta att föras, gör det konstruktivt och för diskussionen vidare. Annars slutar de här, vilket jag också varnade för i trådens andra inlägg. So don't say I didn't warn you 🙂

EDIT: Ja, jag tar i lite nu när jag skriver, men det känns som att mina tidigare ord i detta ämne (och i denna tråd) går in genom ena örat och ut genom det andra. Liknelsen med att hålla för öronen och ropa "lalalala" är slående 😐

Redigerat av Olsberg
Postat

så om väldigt många kör för fort (tar en av dina favoritliknelser 😐 ) så är det bättre att komma på en annan lösning än att kriminalisera dom?

Ja, det tycker jag. Om ingen ändå håller hastigheten, vad är då poängen? Folket har ju bestämt att en sådan lag är överflödig och folket bestämmer ju i slutänden. Då tycker jag man kan komma på en annan lösning eller kanske hastighetsbegränsa bilarna. Bättre det än att slänga dom alla i fängelse och föra ett krig som inte går att vinna. Ungefär så.

nej

folket har inte bestämt nånting

jag tror fortfarande antalet bilister är i minoritet av befolkningen

dom bilister som väljer att köra för fort har inte heller bestämt nånting - dom bara överträder en gällande regel

poängen/-rna kan vara flera: minskade antal olyckor (som betalas av samhället), minskad dödlighet, minskade skador, minskad risk för tredje man att råka ut för olyckor

det är alltså inte bara upp till bilisterna att bestämma hur fort dom får köra - eftersom det dom väljer att göra kan få följder för andra individer än dom själva

en mindre nytta för en minoritet får inte överskugga en större skada för en majoritet

och också:

en mindre nytta för en majoritet får inte överskugga en större skada för en minoritet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.