Björn Olsberg Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Uppdaterat 20081027 Pirattråden - 2008/2009 års upplaga På Studio forum startas då och då trådar som handlar om piratkopieringens vara eller inte vara. Ofta diskuteras samma fenomen med liknande infallsvinklar, och vi moderatorer har gjort vårt bästa för att styra diskussionen framåt. För att tydligt belysa att väldigt många vinklar redan har diskuterats, har jag idag tagit beslutet att slå samman de trådar som har med ämnet att göra till en och samma tråd. Eftersom piratdiskussioner är något löpande, har jag dessutom tagit beslutet att dela upp trådarna efter år som diskussionerna har förts. Vi vill uppmuntra alla som vill delta i debatten att först läsa igenom hela tråden och endast komma med nya infallsvinklar. Annars kommer diskussionen inte framåt och hela tråden blir ännu mer irrelevant. Övriga trådar i ämnet: * 2004/2005 års vinklar på piratkopiering * 2006/2007 års vinklar på piratkopiering
Demonproducenten Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 (redigerat) Personer bakom Pirate Bay stäms, 1,2 miljoner i intäkter krävs åter läs först - skriv sen! Artikel Stämningansökan Upphovsrättslagen Redigerat 11 februari 2008 av Olsberg Slår ihop med tidigare tråd /admin
Björn Olsberg Postat 31 januari 2008 Trådstartare Postat 31 januari 2008 Jag behöver nog inte säga att om tråden drar iväg till att diskutera piratkopieringens vara eller inte vara, så slår jag samman den direkt med forumets gigantiska piratkopieringstråd som inte har lett någonstans. 😳
Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 1,2 miljoner var inte mycket med tanke på vilken skada de åsamkat skiv och dvdbranschen och sett till hur mycket de sannolikt har dragit in till sig själva på TPB.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag lider med dom ☺️ Patetiskt...
cm0s Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 (redigerat) Tja, vad gäller bevisningen så har ju målsägande själv gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång då de laddat hem kopior av det upphovsrättsskyddade materialet. Med samma resonemang bör man även kunna stämma google för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Redigerat 31 januari 2008 av cm0s
Zipzap Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Inte för jag tror detta kommer stoppa the pirate bay och alla pirater.
MikkeÖland Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag skulle tro att de blir fällda i tingsrätten, som ju består mestadels av lekmän. De blir med största sannolikhet frikända i de övre instanserna som har jurister istället. Det blir en spännande tid framöver. Hoppas Aftonbladet och Expressen följer rättegången lika intensivt som Tito Beltram rättegången. / Mikke
Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Tja, vad gäller bevisningen så har ju målsägande själv gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång då de laddat hem kopior av det upphovsrättsskyddade materialet. Med samma resonemang bör man även kunna stämma google för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Nej du är ute och cyklar eftersom google aktivt tar bort sådant om de blir tillsägda att ta bort TPB gänget däremot bara skrattar hånfullt...
cm0s Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Tja, vad gäller bevisningen så har ju målsägande själv gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång då de laddat hem kopior av det upphovsrättsskyddade materialet. Med samma resonemang bör man även kunna stämma google för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Nej du är ute och cyklar eftersom google aktivt tar bort sådant om de blir tillsägda att ta bort TPB gänget däremot bara skrattar hånfullt... Nej, det gör de (google) inte.
cm0s Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Brukar google ta bort bilder ur sökmotorn? Nope, det är bara Glaskatten som sitter och ljuger ☺️
Flebbo Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Tragiskt. Hoppas verkligen att dom blir frikända. Jag skulle aldrig ha upptäckt en drösvis med artister som jag nu stöder och går på konserter utan såna sidor som pb.
D.i.a Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Och som vanligt kommer frågan upp igen och igen och igen, varför kan man inte betala för saker man vill ha? Som vanligt blir väl svaret som vanligt vagt och ohållbart. - En digital kopia är ingen sak så som en bil eller ett kylskåp No shit sherlock fast om du hade kunnat kopiera den och delat ut kopior till dina kompisar hade du gjort det...
Valle Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 P.g.a. det osmakliga och omogna bemötande några av de åtalade har svängt sig med mot rättighetsinnehavare (och/eller dess representanter) som haft invändningar mot informationen på TPB, så hoppas jag att de åtalade åker dit rejält. Go, Håkan Roswall! GO! I övrigt tycker jag att URL innehåller massor med inkonsekvensluckor...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Brukar google ta bort bilder ur sökmotorn? Ja det händer självklart, men jag tror inte de blir tillsagda om det så ofta.
Claes Holmerup Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Tragiskt. Hoppas verkligen att dom blir frikända. Jag skulle aldrig ha upptäckt en drösvis med artister som jag nu stöder och går på konserter utan såna sidor som pb. Tragiskt att inte alla tänker som du i så fall. Jag tror ärligt talat att det är mest musiker själva som tänker på det sättet. Det finns nämligen ingen - nej faktiskt ingen - på de arbetsplatser jag har haft de senaste åren, som har haft de allra minsta planer på att köpa musik eller gå på konserter med artister som de hittar genom fildelning, utan de tycker bara att det är kanonbra att man får tag på allting gratis och slipper lägga ut pengar på musik, film och programvara, tack vare fildelning...
Matthew L Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag kan härmed med 100% säkerhet berätta att jag inte tankat hem "Sophi Solmani" (hon som har så brun hy), "Cornelis Wreewijk" el. Per Gessles skiva ”Son Of A Plummer” vilka det talas om i denna stämningsansökan...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag kan härmed med 100% säkerhet berätta att jag inte tankat hem "Sophi Solmani" (hon som har så brun hy) Kretin, det beror knappast på att hon har solmani...
Demonproducenten Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag lider med dom 😆 vill du förklara varför så vi förstår vad du menar?
Demonproducenten Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Tragiskt. Hoppas verkligen att dom blir frikända. Jag skulle aldrig ha upptäckt en drösvis med artister som jag nu stöder och går på konserter utan såna sidor som pb. jag har faktiskt inte varit inne å tittat på PB men menar du att dom har haft recensioner å tips på nya artister som du första ggn hörde talas om där? att artister faktiskt marknadsförs?
Demonproducenten Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag kan härmed med 100% säkerhet berätta att jag inte tankat hem "Sophi Solmani" (hon som har så brun hy), "Cornelis Wreewijk" el. Per Gessles skiva ”Son Of A Plummer” vilka det talas om i denna stämningsansökan... intressant men helt ovidkommande
Flebbo Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Tragiskt. Hoppas verkligen att dom blir frikända. Jag skulle aldrig ha upptäckt en drösvis med artister som jag nu stöder och går på konserter utan såna sidor som pb. jag har faktiskt inte varit inne å tittat på PB men menar du att dom har haft recensioner å tips på nya artister som du första ggn hörde talas om där? att artister faktiskt marknadsförs? Förr i tiden så köpte jag en massa skivor bara på känn för att kunna upptäcka något nytt. Min besvikelse var ofta gigantisk. Speciellt när man hört en låt som var bra för att upptäcka att resten av skivan var skit. Nu så kan jag ladda ner och lyssna på och upptäcka en massa udda band i den genre jag gillar. Så visst, det är en enorm marknadsföring för band att finnas på pb.
Demonproducenten Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag behöver nog inte säga att om tråden drar iväg till att diskutera piratkopieringens vara eller inte vara, så slår jag samman den direkt med forumets gigantiska piratkopieringstråd som inte har lett någonstans. 🙂 japp frågan diskuteras hett överallt just nu men här riskerar den gömas undan om man kommer för nära grundfrågan 😆 så låt oss hålla oss till själva åtalet å den intressanta uppgiften att dom tjänat goa pengar på att förmedla material dom inte haft vare sig rättighet till eller betalat nån som helst ersättning för tycker det är förvånande att nån öht kan tycka det är ok att vurma för den "stackars studenten" eller ungdomen som saknar stålar till att köpa musik (även om man har råd både med dator å bredband) eller synpunkten att man inte borde lägga polisresurser på att jaga unga musiklyssnare kan jag på nåt sätt förstå även om jag tycker det är dravel men att tycka det är ok att aktivt, systematiskt tjäna pengar på bekostnad av låtskrivare å artister är förvånande att några här ens tycker är i närheten av ok - allra minst här en intressant fråga är ju vilka fler yrkesgrupper ni tycker ska gå utan ersättning för sitt arbete å ideer? några förslag?
Demonproducenten Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Förr i tiden så köpte jag en massa skivor bara på känn för att kunna upptäcka något nytt. Min besvikelse var ofta gigantisk. wow jag förstår dig tänk att köpa en bil på det sättet eller kläder utan att prova jag brukade lyssna igenom skivorna jag köpte så slapp man chansa så - ungefär som att prova kläder i provhytten eller ta bilen på en kort provtur tror det fortfarande går faktiskt men nu antar jag du kan köpa dom skivor du gillar efter att ha fått chansen att provlyssna ordentligt 😆
MikkeÖland Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 en intressant fråga är ju vilka fler yrkesgrupper ni tycker ska gå utan ersättning för sitt arbete å ideer? några förslag? Roswall & Pontén 😆 Soz kunde inte låta bli / Mikke
Flebbo Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Förr i tiden så köpte jag en massa skivor bara på känn för att kunna upptäcka något nytt. Min besvikelse var ofta gigantisk. wow jag förstår dig tänk att köpa en bil på det sättet eller kläder utan att prova jag brukade lyssna igenom skivorna jag köpte så slapp man chansa så - ungefär som att prova kläder i provhytten eller ta bilen på en kort provtur tror det fortfarande går faktiskt men nu antar jag du kan köpa dom skivor du gillar efter att ha fått chansen att provlyssna ordentligt 😆 Ja, jag har faktiskt köpt skivor av band jag gillar bara för att stödja dom. Jag skulle faktiskt gärna se att fler gjorde som typ Radiohead gjorde förut och la ut sin skiva på hemsidan och lät dom som ville betala kunde betala vad dom själva tyckte den var värd. Det är bara att inse att det är nya tider nu och det är verkligen ingen rättighet att man ska bli rik bara för att man lyckats kräma ur sig några låtar på en cd. Nä, pengar kan man tjäna på konserter och div sidoprylar. Sen finns det ju faktiskt folk som köper musik på itunes osv så om det funkar...så visst.
Soxic Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic
Twilight_Zound Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Jag behöver nog inte säga att om tråden drar iväg till att diskutera piratkopieringens vara eller inte vara, så slår jag samman den direkt med forumets gigantiska piratkopieringstråd som inte har lett någonstans. 🙂 Japp. Huvet på spiken där...Det kommer nog inte denna heller göra... 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.