Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter lite slösurfning hittade jag denna quiz, har träffat på liknande men denna var helt klart av en annan kaliber.

http://www.recordingreview.com/quiz/signal-chain-form.php

För min del,

Is Cheaper Better?

You preferred the sound of the cheaper signal path 1 out of 5 times.

SM 57 > Vintech 1272 > Mytek AD96

$775

__

R121 > M-Audio Octane

$1,075

Det stod då mellan dessa och jag tyckte och tycker fortfarande första låter bättre.

Ni kanske också har flera sådana här quiz på lager, dela med isåfall!

Mvh

Rocke

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tyckte många var svåra att avgöra skillnaden på men sista spåret, nummer 10, hade ett överlägset sound med kontrollerad och djup bas och en tydlig och snygg mid.

Postat (redigerat)

haha kul å tänkvärt

efter att lyssnat i mina so-so lurar där allt lät ungefär likadant blev resultatet: You chose SM57 > Vintech 1272 > Mytek AD96 as your favorite clip

nån som hittat "the $5,000 signal path"?

jag såg bara en för högst 3375

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Så här stod det på mig:

You chose R121 > Vintech 1272 > Mytek AD96 > Distressor as your favorite clip

How Much Did I Waste?

It looks like I wasted $0 bucks!

Is Cheaper Better?

You preferred the sound of the cheaper signal path out of 5 times.

Postat
Så här stod det på mig:

You chose R121 > Vintech 1272 > Mytek AD96 > Distressor as your favorite clip

How Much Did I Waste?

Is Cheaper Better?

Så stod det för mig också... då valde du också nummer 10... 😉

Postat

Du borde länka till första sidan istället.

Jag hade ingen aning om vad som jämfördes och det tog mig halva testet att inse att det inte skulle vara någon skillnad på varken bas eller trummor.

Låg kvalitet på ljudexemplen. Jag fick för mig att kodningen till mp3 (eller ogg eller vad som nu används) är en del av förklaringen.

Hur som helst så föredrog jag den billigare kedjan en gång och tyckte skillnadnen var för liten för att välja i ett av exemplen.

pme (oregistrerad)
Postat

How Much Did I Waste?

Lite korkat att ha den "rätta" absolut sist.

Postat
Du borde länka till första sidan istället.

Jag hade ingen aning om vad som jämfördes och det tog mig halva testet att inse att det inte skulle vara någon skillnad på varken bas eller trummor.

Låg kvalitet på ljudexemplen. Jag fick för mig att kodningen till mp3 (eller ogg eller vad som nu används) är en del av förklaringen.

Hur som helst så föredrog jag den billigare kedjan en gång och tyckte skillnadnen var för liten för att välja i ett av exemplen.

Övervägde att länka till den, men troligen hade knappt hälten hakat på testet då.

Jo, ljudkvalitén är ju rätt säregen men knappast till stor del av mp3 då de tydligen skulle vara 384kbps.

Postat
Övervägde att länka till den, men troligen hade knappt hälten hakat på testet då.

Jo, ljudkvalitén är ju rätt säregen men knappast till stor del av mp3 då de tydligen skulle vara 384kbps.

Hohoho! Nä, då får vi skylla på SBS. 😉

Postat (redigerat)

OK, jag föredrog den dyrare setupen i alla exempel. Men det var ju helt sjukt jämt. Vissa ska jag erkänna var (lucky) halv-gissningar. Favoriten blev näst dyraste varianten. Men även där var det jämt. Slutledning: Skitsamma! 99 av hundra skulle nog inte ens höra nån som helst skillnad!!! Och fick jag höra bara ett av dessa exempel så skulle jag nog aldrig kunna avgöra vilken det var, (knappt iaf) ens billigaste/dyraste! Om skillnaden är så himla liten mellan sunk och proffs, så varför ens bry sig om att punga ut 3000 dollares för en preamp?

Detta slår ytterligare fast min ställning, att mellanvägen nästan alltid är bäst - hitta prisvärda prylar i låg/mellanpris-segmenten. Tex Studio Projects, Presonus etc. Dvs bra grejer som tar i från knäna för att vara så nära proffs som möjligt, men ändå ha ett så konkurrenskraftigt pris som det bara går.

Kul att man får lite vatten på kvarnen... -Dels att man har ett ok öra, samt att man är lagom snål! 🙂

Redigerat av MrBluesman
Postat
OK, jag föredrog den dyrare setupen i alla exempel. Men det var ju helt sjukt jämt. Vissa ska jag erkänna var (lucky) halv-gissningar. Favoriten blev näst dyraste varianten. Men även där var det jämt. Slutledning: Skitsamma! 99 av hundra skulle nog inte ens höra nån som helst skillnad!!! Och fick jag höra bara ett av dessa exempel så skulle jag nog aldrig kunna avgöra vilken det var, (knappt iaf) ens billigaste/dyraste! Om skillnaden är så himla liten mellan sunk och proffs, så varför ens bry sig om att punga ut 3000 dollares för en preamp?

Detta slår ytterligare fast min ställning, att mellanvägen nästan alltid är bäst - hitta prisvärda prylar i låg/mellanpris-segmenten. Tex Studio Projects, Presonus etc. Dvs bra grejer som tar i från knäna för att vara så nära proffs som möjligt, men ändå ha ett så konkurrenskraftigt pris som det bara går.

Kul att man får lite vatten på kvarnen... -Dels att man har ett ok öra, samt att man är lagom snål! 🙂

Tack för det inlägget! Jag satt precis och var irriterad över att jag faktiskt valt de dyrare alternativen men när du lägger fram det sådär så kan man ju inte annat än känna sig lite nöjd iaf! 😮

pme (oregistrerad)
Postat

Jag valde R121 i samtliga fall. Så ska man dra någon slutsats så gillar jag R121 bättre än SM57.

Det hade varit bra och haft några SM57 mot SM57 och några R121 mot R121.

Postat
Jag valde R121 i samtliga fall. Så ska man dra någon slutsats så gillar jag R121 bättre än SM57.

Du kan ju inte jämföra en dynamisk mic med en bandmic... Det är ju klart att dom beter sig helt olika...

Postat

Var inne och lyssnade på testet en gång till. Det är riktigt sunkig kvalitet på klippen!

Det är imponerande att så många lyckats pricka de dyrare signalkedjorna.

Fast å andra sidan. De dyrare kedjorna ligger

alltid som alternativ två

och

R121 är alternativ två

alla gånger utom en.

pme (oregistrerad)
Postat

Du kan ju inte jämföra en dynamisk mic med en bandmic... Det är ju klart att dom beter sig helt olika...

Med den metodik som används här kan man jämföra en galax med en cykelpump. Förmodligen vinner den dyrare.

Postat (redigerat)
Jag hör ingen skillnad. Har druckit 2 öl o ett halvt glas vin och lyssnar slött genom vanliga stereo-högtalare. (Har inget annat) Kanske krävs hitechmonitorer för att höra skillnad? 😄 Eller beror det på vaxmolnet som alkoholen ger? 😛

Nu schka du inte vaja leschen föj det! 😄

Som jag sa, var helt sjukt små skillnader tyckte jag. Jag tyckte jag hörde en subtil skillnad, och enligt resultatet så valde jag det dyrare alternativet alla gånger. Men jag skulle inte bli speciellt förvånad om nån sa "det är bara ett skämt alltihopa för att göra sig lustig över ljudbögar... alla klipp är likadana"- så små upplevde jag skillanderna. Så kontentan är väl ändå att det inte spelar nån större roll... Så upplever jag det iaf.

Däremot distade ju trummorna grismycket, och allt kändes halvbra inspelat osv. 😛 Det hade jag nog lagt lite tid på att fixa. Men pengamässigt, så tror jag vilken som helst av signalkedjorna mycket väl hade kunnat platsa på en platta. Det beror nog mer på den som rattar än vad han har att ratta på. 🙂

Redigerat av MrBluesman
Postat
Det beror nog mer på den som rattar än vad han har att ratta på. 😛

Och jag tror nog att med rätt personer på instrument och bakom spakarna vore det heller inte lika svårt att höra skillnad på signalkedjorna.

Postat (redigerat)
Det beror nog mer på den som rattar än vad han har att ratta på. 😛

Och jag tror nog att med rätt personer på instrument och bakom spakarna vore det heller inte lika svårt att höra skillnad på signalkedjorna.

Tja, lite mindre svårt kanske det skulle vara...

Men kontentan tycker jag kvarstår: Man kan komma väldigt långt på halvt medioker utrustning. -Kompenserat med lite tid och mycket kunskap. Lite svårare kanske, men ofta fullt görbart. De allra flesta inspelningssituationer kräver inte det bästa i utrustningsväg. Visst kan det ibland bli bättre med finare utrustning, men hur mycket? Ofta är det så liten kvalitetsskillnad att det inte motiverar prisskillnaden för en vanlig DIY-snubbe som tex jag. Och hur stor måste inte skillnaden vara innan en tvåbarnsmamma i Akalla/fjortistjej i Lund (dvs vanliga lyssnare/konsumenter) hör skillnaden?

Redigerat av MrBluesman
Postat (redigerat)
Ofta är det så liten kvalitetsskillnad att det inte motiverar prisskillnaden för en vanlig DIY-snubbe som tex jag. Och hur stor måste inte skillnaden vara innan en tvåbarnsmamma i Akalla/fjortistjej i Lund (dvs vanliga lyssnare/konsumenter) hör skillnaden?

Vad är poängen? Vem som hör skillnad spelar väl ingen större roll. Det är du själv som ska vara nöjd i första hand.

Jag vet en tvåbarnsmamma i Hallonbergen som antagligen skulle höra skillnad. Och två tonårstjejer i Enskede.

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Det var ganska lätt ,men det var skitljud från början till slut! Det handlar inte om priset när man ska köpa en mikrofon, man ska använda hörslen vilket kan vara mycket svårt att avgöra i en affär, man måste ta hem mikrofonen för att prova om den passar till dom saker man ska göra dvs gitarr,sång,trummor mm och det är inte lönt att lägga 5000-10000 kr om man har inspelnings saker för 4000-10000 kr dvs ljudkort med en taskig ad/da converter. Det finns många handlare som lyssnar på när någon kund säger typ ... har du hört den Neumann,AKG,mm mikrofonen Bla..bla blabla är den bra? Handlaren säger oftast ja, och att den är jätte bra "Det går bra att beställa den här" men skiter i om det inte funkar hemma,för det är så mycket som gör det 1.rummet 2.dämpning 3.mic preamp 4.monitorer 5.vad man driver monitorerna med för att det ska låta bra 6.7.8.9.osv och hur många har råd att köpa Avalon saker typ i hemstudion. ohh... va ingen!! jag trodde det var vanligt i hemma studion...(skojade bara). mikrofonen lär iallafall ha ruttnat upp innan man sparat eller avbetalat Avalon saken. Det kan vara bättre att prova flytta sin 2000:-mikrofon istället ,bara tips för dom som tror att allt dyrt är bäst.nä fan lägg tiden på göra bra låtar,helheten låter bäst även om det skulle vara fixat med en konsum mic , lägg sedan stålarna på att fixa resten i riktig studio .man har råd och äta också.

Redigerat av kardo
Postat

Jag vet inte om den där testen/utvärderingen funkar som den skall... Jag valde ut den dyraste i alla klippen utom #3 där de kostade lika mycket. Min utvärdering:

How Much Did I Waste?

Is Cheaper Better?

Nä, det stämmer förresten. Jag slösade bort 0 bucks eftersom jag egentligen inte tyckte att det var så stor skillnad så jag kunde inte välja någon favorit av allihopa och tydligen har de glömt att lägga in en nolla under "Is cheaper better?". Men det var riktigt sunkigt ljud överlag tycker jag.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag brukar vara den som tycker det mesta är good enough.

Men att det skulle vara så liten skillnad på de olika mickarna har jag svårt att tro på.

Nu menar jag inte att dyrt låter bäst utan man kan ju få till ett gött sound med olika mickar

Jag tycker det är konstigt att exemplen nästan är identiska, ljudet av 121 och SM57 skiljer så rätt mycket åt.

Jag tror på SBS.

EDIT: Aaah nu såg jag, exemplen är eqade. Jaja så var det med det...

Redigerat av drloop
Postat

Ganska dåligt ljud på alla klippen måste jag säga. men men... försökte.

Valde billigare 1 av 5.

Stod mellan 4an och 10an när det var dags att välja vilken som lät bäst.. Valde 4an...

R121 > Vintech 1272 > Mytek AD96 alltså...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.