Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Beror ju lite på om du vill ha en massa rattar och reglage på den eller inte.

Redigerat av Pluffo
Postat

Rent allmänt så kan du med hjälp av rattarna t ex styra olika parametrar i subtractorn ellr mixa de olika kanalerna i mixern...Dem två som jag har tittat på är Evoultions och M-audios midiklaviaturer...Främst då Radium 61 och MK-461C som båda har 61 tangenter och en hel del styrreglage...De finns även i mindre versioner...Båda finns på m-audios hemsida.

här

Postat

Jag har Radium 49 och är mycket nöjd.

8 reglar och 8 rattar att styra parametrar med. pitch och mod-hjul

Mycket för pengarna, helt klart, även om det kanske är lite för bra "studs" i tangenterna för min smak.

Postat

Kan väl passa på att nämna att jag själv är ute efter ett midiklaviatur också men i den lite högre prisklassen. Allt jag begär är egentligen ett pitch- och ett modulationshjul och sedan så fläsikga tangenter som möjligt. Har t ex tänkt en hel del på att köpa ett SL-990 XP ( Fatar, Studiologic länk ) men har inte hittat det i någon musikaffär för utprovning...Antar att det kanske blir en av de modellerna jag själv rekomenderade i förra inlägget...Undrar dock bara där också vilken modell som har bäst tangenter....

Postat

Pluffo: M-audios storebrorsemodell (Pro88 eller vad den nu kallas) testas i senaste MM, och fick hyfsat omdöme. Kanske kan va nåt om du vill ha lite mer åt pianotangent-hållet... Fatar ska väl iofs vad jag har hört va mycket bättre, men kostar väl också en hel del mer.

Postat (redigerat)
Pluffo: M-audios storebrorsemodell (Pro88 eller vad den nu kallas) testas i senaste MM, och fick hyfsat omdöme. Kanske kan va nåt om du vill ha lite mer åt pianotangent-hållet... Fatar ska väl iofs vad jag har hört va mycket bättre, men kostar väl också en hel del mer.

Jo, angående Keystation Pro 88.

Visst har den hyffsat schyssta tangenter men om man ändå ska gå på hammer action och allt så verkar den tyvärr inte hålla måttet mot konkurenterna. Har testat den själv och tycker inte alls om känslan i tangenterna. Man känner att det är riktigt svårt att spela lite mer avancerade verk utan att fumla bort sig. Har även läst att den ger fullt utslag alldeles för lätt.

Du får i princip betala samma pris för ett fullstort Fatar. Skillnaden är dock att du inte får alla dessa vrid- och skjutreglage utan får klara dig med typ två knappar för programväljning. Känns ändå som en bättre idé at införskaffa ett Fatar och sedan kanske skaffa en separat midikontroller med annat jox på.

Redigerat av Pluffo
Postat

hmmm. Har ni nån viss model att rekomendera? Spelar inte någon större roll om det finns massa rattar. Vill ha en pitch och en mod wheel och den ska vara hyffsat beväm att spela på bara.

Postat (redigerat)
hmmm. Har ni nån viss model att rekomendera? Spelar inte någon större roll om det finns massa rattar. Vill ha en pitch och en mod wheel och den ska vara hyffsat beväm att spela på bara.

Är inte så insatt i de olika märkena/modellerna, men jag skulle nog säga att du får vad du betalar för...

För 1000-1500kr får du troligen antingen en liten plastig klaviatur + ett gäng rattar eller en större plastig klav utan rattar.

Mer pengar ger bättre tangenter eller större klaviatur eller fler rattar/andra funktioner...

Behöver du inte rattar etc., så borde ditt val endast bestå i vad du vill betala, och kvalitet och storlek på klaviatur...

Eller...? :rolleyes:

Edit: Aftertouch verkar vara en glömd feature nu för tiden, men nåt som jag inte skulle vilja vara utan...

Redigerat av android
Postat
aftertouch. Hur funkar den?

Jag vill ju lägga ut iaf 3 - 4000 som sagt. Kan man få en bekväm och bra klaviatur för det priset?

Aftertouch innebär att du kan styra en synthparameter (t.ex. vibrato eller filter) med hur hårt du trycker ned tangenten efter anslaget. (Obs, skillnad mot "velocity"/anslagshastighet=hur snabbt du trycker ned en tangent.)

Du borde kunna få en riktigt hyfsad klav för 3-4000kr. Inte värsta pianotangenterna kanske, men snäppet under.

Efter en väldigt snabb koll, så ser jag dock att de flesta keyboards nu är små med många rattar eller stora masterklaviaturer med pianotangenter och de flesta av den senare typen kostar en del mer...

Men Swissonic MK88 Pro finns både på JAM och Thomann inom din prisklass. Vet inte alls hur den känns att spela på, men efter vad jag läst mig till så ska den va bättre än M-Audios keystation pro 88.

(Blir lite sugen på en sån själv, men den har ju inte aftertouch... 🙂 )

Postat

Hmmm... Kom förresten på att många lite äldre synthar faktiskt har riktigt bra klaviaturer (om man nu återigen inte är ute efter pianokänslan), och då kan det ju va trevligt att för 4000:- få en bra klav med en inbyggd ljudmojäng... 🙂

Postat (redigerat)
Hmmm... Kom förresten på att många lite äldre synthar faktiskt har riktigt bra klaviaturer (om man nu återigen inte är ute efter pianokänslan), och då kan det ju va trevligt att för 4000:- få en bra klav med en inbyggd ljudmojäng... 🙂

exempel?

Det bästa vore ju att komma över någon synt som har schysst klaviatur men som ej är samplingsbaserad så at man kan ha lite användning för ljudet också.

Redigerat av Pluffo
Postat
exempel?

Det bästa vore ju att komma över någon synt som har schysst klaviatur men som ej är samplingsbaserad så at man kan ha lite användning för ljudet också.

Hoppades på att slippa den frågan, för jag kommer inte på nån just nu... 🙂

Jo, förresten, jag har ju ett svar alldeles bredvid mig här: Korg Wavestation

Riktigt hyfsad klaviatur (men min behöver smörjas). Den bygger iofs på samplingar, men är absolut ingen vanligt ROMpler, utan använder wave-sequencing och vektor-syntes och sägs va en grym pad-maskin. Jag är inte så mycket för pads så jag använder den mest som masterkeyboard och för evolverande brus och oljud... 🙂

Brukar gå för runt 4000kr.

(Kommer inte ihåg hur klaviaturen på AN1x och JP8000 är, men de kanske också kan va värda att kolla upp...?)

Postat
  Du kanske skulle vara intresserad av en sån här?

Kanon bra. Precis vad jag behöver. Lte utrymme att leka på desutom.

tack för hjälpen. Tror jag slår till på den. Har ett visst förtroende för m-audio. Deras produkter har i stort ett bra rykte om sig.

Postat
   Du kanske skulle vara intresserad av en sån här?

Kanon bra. Precis vad jag behöver. Lte utrymme att leka på desutom.

tack för hjälpen. Tror jag slår till på den. Har ett visst förtroende för m-audio. Deras produkter har i stort ett bra rykte om sig.

Javisst...det ska nog inte vara något fel på den. Värt att notera är att den finns i 61-tangentersversion också.

Postat

Lite sent att ge sig in i diskussionen kanske, menmen.

Vad gäller klaviaturer så vill jag skarpt rekommendera dig att provspela de olika modellerna du är intresserad av... vid samma tillfälle om möjligt.

Finns stor risk att man åker fast med dålig klaviatur som man inte trivs med och då är man rökt ifall man inte har fler synthar eller masterklav med tangenter man gillar. (Om man bara ska lägga mattor har det kanske ingen större betydelse, men om du hade tänkt göra mer än så kan det nog vara bra att testa sig fram vilken som passar en bäst.)

Själv är jag såld på hammonds klaviaturer, men tackar absolut inte nej till Yamaha's Motif klaviatur. 🙂

Och har man lite tålamod så kan man alltid provspela en dyr synth/workstation och sedan ge sig iväg på jakt på klaviaturer med samma keybed.

Postat

hmm,... och jag antar att dessa kostar hela min plånbok och lite till? =)

Har inte så stor möjlighet att åka och testa massa klaviaturer iom att jag har ej körkort och bor i ynka hultsfred. Så jag har inte något större val än att chansa. Ta till mig av era rekomendationer.

MVH//Kenny

Postat
hmm,... och jag antar att dessa kostar hela min plånbok och lite till? =)

Har inte så stor möjlighet att åka och testa massa klaviaturer iom att jag har ej körkort och bor i ynka hultsfred. Så jag har inte något större val än att chansa. Ta till mig av era rekomendationer.

MVH//Kenny

En Motif ES kostar runt 20.000 (för 61 tangenters varianten).... 🙂

Men yamaha borde ha andra enheter med samma klaviatur, och mindre prislapp.

Några tips som kanske skulle funka om du kan tänka dig beg. :

Yamaha Sy-77 Ej spelat själv, men spelat andra enheter med samma keybed.

Fatar SL-880 88 vägda, pålitligt midiklav som väldigt många använder sig av.

Yamaha igen.... En KX 88 masterklav, vet inget om den.

Oberheim MC-1000 .... vill ha själv!

Alesis QS.1 Vissa hatar den här klaviaturen, så liten varning för den. jag har inga problem med den iaf.

Wavestation, trevlig liten sak som gör mer än bara agerar masterklav.

Nåja, det var några av dem som jag hittade på vendolin som jag själv skulle kunna tänka mig att köpa ifall jag var utan klaviatur.

Postat

Jo några var väldigt intressanta. Funderar på att köpa begagnat vad gäller klviatur. Man får tacka så jätte mycket för tipsen. Kul att ni kunde hjälpa till.

Har ingen erfarenhet vad gäller klaviaturer så detta underlättade.

MVH//Kenny

Postat (redigerat)

Funderar på att köpa ett Keystation 49e (mest baserat på priset). Har någon erfarenhet av det eller bör man ta sig upp i en prisklass till? Man blir ju alltid lite fundersam när det står "bra för nybörjare" ;-)

49 tangenter räcker rätt bra för den musik jag spelar och jag tror inte att jag behöver så mycket mer än pitch/mod då jag kör mestandels NI's Kompakt.

Såg precis att det gick att få tag på ett Evolution MK-361 för 1400:- inkl frakt, kan det vara värt att gå upp 400:- från Keystation 49e:t?

Redigerat av Fredr!k

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.