Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Som nämns i rubriken har jag problem att få inspelning i Cubase 4 LE att flyta på.

Köpte nyligen ett Tascam US-122L ljudkort, vilket jag kopplat till en USB2 port, och fick Cubase 4 LE på köpet.

Problemet:

När jag spelar in så tar jag upp performance mätaren i Cubase och ser där att ASIO mätaren kämpar oerhört och ligger konstant högt. Även med ett tomt projekt ligger den på ca 20%. Med lite effekter, audiofiler + medföljande vsti instrument maxar den nästan. MEN den undre mätare (cpu-kraft!?) ligger konstant på 0.

Ljudet knastrar och det går helt enkelt inte att jobba som jag vill.

Mitt system:

Windows Vista Home Premium

AMD Phenom 9500 Quad Core Processor

4GB RAM minne

Nvidia Geforce 8800GT

Har massvis med ledigt diskutrymme.

Har redan prövat följande:

* Har testat ändra ljudkortets inställningar (alla). I Tascam US122L kontrollmeny kan man ej sätta buffer size utan istället väljer man mellan 5 val från lowest till highest. När jag kör på "näst sämsta" alternativet går det hyfsat men knaster förekommer fortfarande och ASIO mätaren kämpar ändå. På "sämsta" alternativet går ASIO mätaren ner lite men då blir latency totalt ohållbar vid inspelning. På "bästa alternativet" maxar ASIO mätaren och jag hör inte ens ljudet. Ingen av inställningarna fungerar helt enkelt.

* Har kontrollerat att Cubase tillåts använda samtliga processorer.

* Har testat, att i Cubase, ändra inställningar till ASIO drivern men latencyn skjuter då upp i skyn. Har den inställd på Tascams driver. Multiprocess är förkryssat.

* Jag har avaktiverat datorns ursprungliga ljudkort. Dvs. i enhetshanteraren högerclickat och valt avaktivera.

* Jag kör programet som administratör.

* Jag stänger av alla andra program före jag startar Cubase, ex virusprogram.

Att nämna är att jag även till en annan USB port har kopplat en USB keybord. Har i och för sig ej testat att köra utan denna.

Jag tycker att med så pass stark dator som jag har och det ljudkortet så borde då fungera rätt bra även vid CPU-krävande arrangemang!?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få angående detta!

Redigerat av Lindh
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Det kan vara en IRQ konflikt. Hoppas inte det.

Antar att du laddat hem senaste drivrutiner.

Prova en annan USB anslutning är nog en idé.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ja, och koppla ur all annan USB-utrustning.

Personligen tycker jag själva USB tekniken är skit.

Har haft mycket krångel med USB. (ej ljudkortsrelaterat)

Postat

Ja, och koppla ur all annan USB-utrustning.

Personligen tycker jag själva USB tekniken är skit.

Har haft mycket krångel med USB. (ej ljudkortsrelaterat)

Ska testa att plugga ur alla USB kontakter när jag kommer hem och se om det gör någon skillnad.

Har de nyaste drivrutinerna för kortet så det är ej ett problem. Jag är som ni lite lur på att det sker någon konflikt i datorn. Kanske med grafikkortet?

Tack för era förslag!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.