Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hade tänkt att lägga ett svagt delay på min rap som jag spelat in, men jag är lite osäker på inställningarna.

Använder mig av cubase och effekten som heter doubledelay. Eftersom det är rap det handlar om är det lätt att det grötar ihop sig, så jag undrar om nån har erfarenhet av detta och kan ge mig några ungefärliga inställningar att utgå ifrån.

Tack på förhand

Annons
Postat

Hejsan

Det bästa är att du provar dig fram. Lek lite och se vad du hittar. Jag brukar ofta tänka efter vid mixningen vad jag vill ha för sound. Om jag t.ex lägger ett delay så brukar jag innan veta vad det ska ha för funktion i mixen. Då är det alltid lättare att skruva fram det man vill ha. Men om du är osäker så bara lek och testa dig fram. Ha kul med delay, man kan få till väldigt roliga saker 🙁

Ett tips är att du först kan bestämma dig för vilken rytmisering ditt delay ska ha. Ska det vara långt fram i mixen eller långt bak? Hur lång feedback ska det ha? Ska det vara ett rent delay eller ska klangen förändras med tiden? Ska delayet ha en annan eq? Ja, massa saker man kan fundera på och testa om man inte riktigt vet vad man vill ha 😄

MVH

Anders

Postat

automation år det du är ute efter.

fy fan för en hiphoplåt med 100% delay på allt hela tiden.

lite ibland är melodin man ska följa

(hej det tog 10000 år att skriva detta...)

ericsson91 (oregistrerad)
Postat

En sak du kan testa är att lägga delay bara på dina Dubs (eller pålägg). Det kan vara riktigt snyggt, men som sagt var så är det alltid bäst att prova sig fram om man inte riktigt ved vad man söker!

Lycka till 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.