wonderboy Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Har 5 st G4-macar med dubbla processorer. 3 av dem har M-box och 2 har Digi 001. Alla har fått ett problem med en grå "rullgardin" som "rinner" ner över bildskärmen. Ovanpå denna dyker en text upp. Den finns på engelska, japanska och några andra språk. Det står att man måste starta om datorn. Protools kan också "oväntat avslutas". Ibland gör vi något, t ex aktiverar en reltidsplugg (1-bands EQ) medans uppspelning pågår. Detta har alltid funkat förut. Ibland gör vi inget speciellt. Ändå händer något av ovanstående med jämna mellanrum. Nämnas kan att jag själv har en bärbar mac powerbook G4 och M-box och jag har aldrig drabbats av dessa problem. En annan sak när jag ändå är igång: På två av datorerna försvinner markeringen på den fil man markerat då man stoppar uppspelningen. Nästa gång man trycker "Play" påbörjas uppspelningen från det ställe där man stannade, mycket irriterande! Jag förstår att det säkert är något orhört självklart fel men det står still i huvudet och jag hittar inget i manualer eller på Answerbasen. Vet Du något så svara, snälla!
aolsson Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 (redigerat) En annan sak när jag ändå är igång: På två av datorerna försvinner markeringen på den fil man markerat då man stoppar uppspelningen. Nästa gång man trycker "Play" påbörjas uppspelningen från det ställe där man stannade, mycket irriterande! Jag förstår att det säkert är något orhört självklart fel men det står still i huvudet och jag hittar inget i manualer eller på Answerbasen. Vet Du något så svara, snälla! Det heter "Timeline Insertion Follows Playback" och hittas under preference/operation.. En genväg till den "pref" inställningen: Om du har "Focus Key Command" aktiverad trycker du bara på "N" tangenten för att toggla mellan dessa bägge modes... Lätt att komma åt av misstag om man använder "mellanslags" tangenten för start och stop... Redigerat 20 november 2004 av aolsson
aolsson Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 (redigerat) Har 5 st G4-macar med dubbla processorer. 3 av dem har M-box och 2 har Digi 001. Alla har fått ett problem med en grå "rullgardin" som "rinner" ner över bildskärmen. Ovanpå denna dyker en text upp. Den finns på engelska, japanska och några andra språk. Det står att man måste starta om datorn. Protools kan också "oväntat avslutas". Låter som Kernal Panic Error 🙂 Några frågor: Vilken version av operativet? Har du installerat någon CS version? Har du installerat något annat nyligen (mer minne eller mjukvara typ)? Redigerat 20 november 2004 av aolsson
wonderboy Postat 22 november 2004 Trådstartare Postat 22 november 2004 Några frågor:Vilken version av operativet? Har du installerat någon CS version? Har du installerat något annat nyligen (mer minne eller mjukvara typ)? Hej Aolson! Operativet är senaste möjliga. Nej, vad är CS? Nej, jag har inte installerat mer än de pluggar som behövdes efter att vi lagt in PTLE6.4 ( Waves Renaissance Bundle och gratispluggar från Bombfactory)
aolsson Postat 25 november 2004 Postat 25 november 2004 Hej Aolson! Operativet är senaste möjliga. Nej, vad är CS? Nej, jag har inte installerat mer än de pluggar som behövdes efter att vi lagt in PTLE6.4 ( Waves Renaissance Bundle och gratispluggar från Bombfactory) Den senaste versionen av MacOS (10.3.6) är inte ens godkännt för PTLE 6.7 ännu ... vad jag kan se... Vilket innebär att PTLE 6.4 inte heller är godkännt för 10 3.6. CS står för Customer Support (release) vilka ska ses som en interim version till nästa decimal version dyker upp. Kan typ heta 6.4 cs2, vilket innebär att det finns en eller flera "fixar" i den. En CS version går inte igenom samma test cykel som en decimal version typ 6.4 eller 6.7 release gör. Du hittar CS releaserna här... Den senaste, troligtvis sista CS versionen av PTLE 6.4 är CS9. Pluggarna fick sig också en duvning i CS6. Släng ett öga på URL'n ovan så tror jag nog att det klarnar...
wonderboy Postat 26 november 2004 Trådstartare Postat 26 november 2004 Tack igen! Görskönt med någon som kan sina grejor! Vad jag menade med senaste möjliga är att vi uppdaterade till det operativsystem som Freddans i Gbg rådde oss till när vi skaffade PT-uppdateringen. Heter den versionen "Panther"? I så fall är det den. Ha det!
aolsson Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 (redigerat) Det finns flera versioner av Panther.. Släng ett öga på “Om den här datorn” (tror jag det heter), hittas uppe i vänstra hörnet i huvudmenyn. Där står det vilket operativ du har. Panther (10.3.x) är överlag ok men det har funnits och finns Panther versioner som inte har varit så lyckade... 🙂 Pro Tools LE 6.4 Support Details System Software Pro Tools LE 6.4 is officially supported on Mac OS X 10.3.2 and 10.3.4 (Panther) Digidesign has qualified Mac OS X 10.3.5 for use only with the new dual 2.0 and 2.5 GHz Power Mac G5 (second generation models) Although Digidesign is currently testing 10.3.5, it is not yet qualified with other systems. We strongly recommend that users continue using 10.3.2 or 10.3.4 until Digidesign officially qualifies 10.3.5 for use with your Pro Tools system. 10.3.3 has not been fully tested with Pro Tools, will not be further tested, and is not recommended Mer om Kernel Panic Kernel Panics Caused By Out-Of-Spec RAM If you get kernel panics, or experience abnormal behavior, it could be that your RAM is not within Apple's specifications. RAM that ran fine under OS 9 may still present a problem under OS X. So if you are having otherwise unexplainable problems, you might want to consider removing any third party RAM that you have installed, and just leaving the original Apple RAM installed, and see if the problem resolves. Most third-party RAM has a lifetime warranty and can be returned if it does not work well under Panther. Another out-of-spec third-party RAM problem that might present itself is that you cannot install Panther at all . In some cases it may be possible to remove your third-party RAM, install Panther, and then reinstall your third-party RAM, and your Macintosh might function fine after that. Running the Apple Hardware Test CD-ROM that came with your computer may catch out of spec RAM. While this won't catch all bad RAM, if the test shows that your RAM is bad, this might make it easier for you to get an exchange from the dealer who sold you the RAM. Mer info från Apples site.. Allmänna tips för Pro Tools på Mac Redigerat 26 november 2004 av aolsson
wonderboy Postat 27 november 2004 Trådstartare Postat 27 november 2004 Tusen tack, AOlsson! Jag ska kolla upp detta! Schysst!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.